Kezdőlap Autóipar Összeesküvés vagy realitás a chiphiány?
No menu items!

Összeesküvés vagy realitás a chiphiány?

A helyzetet az is nehezíti, hogy az autógyártók a biztonságra törekedve hagyományosan nem a legújabb chipeket építik az autókba. Illusztráció: Bigstock

Miközben az autóipart fojtogatja a chiphiány, minden más olyan ágazat is szenved tőle, ahol nélkülözhetetlen elemnek számít az okos eszközökben. De mitől lett akkora a chiphiány, hogy egy komplett ágazatot sodorjon bajba?

Még néhány évvel azután is, hogy a Covid-19 először megrázta a világot a leállásokkal, a világjárványok okozta gyárbezárások és a fogyasztói kereslet akkori zavarai még mindig a chiphiány fő okozói. Mert amikor a Covid idején az autógyártók 2020-ban gyárakat zártak be – egyrészt a dolgozók biztonsága érdekében, másrészt az új autók iránti kereslet meredek visszaesése miatt -, a cégek lemondták a félvezetőkre vonatkozó korábbi megrendeléseket.

Megváltozik a cégautók adózása. Milyen változás jön az új rendelettel? Hogyan hat az új autó átadások csúszása, a kényszerű túlfutás menedzselése a cégautó piacra és a flottaüzemeltetésre? Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

A másik oldalon viszont a home office és az online kommunikáció elterjedésével hihetetlen mértékben megugrott a számítógépek és más elektronikus eszközök iránti kereslet megugrott, mivel az embereknek otthon kellett dolgozniuk és szórakozniuk. Így amikor az autógyárak újra beindultak, és 2020 vége felé az új autó eladások nagymértékben megélénkültek, a mikrochipgyártók nem tudtak lépést tartani a megugró kereslettel.

A helyzetet tovább rontotta, hogy 2021 elején egy nagy hóvihar Texasban és egy japán chipgyárban keletkezett tűzvész is belevágott az amúgy is feszült félvezető-ellátási láncba. Nemrégiben pedig az ukrajnai háború is megzavarta a félvezetőgyártásban nagymértékben használt neongázellátást. Ukrajna szállítja ugyanis a világ neongázának mintegy 60 százalékát.

A helyzetet az is nehezíti, hogy az autógyártók a biztonságra törekedve hagyományosan nem a legújabb chipeket építik az autókba, hanem azokat a már kipróbált termékeket, amelyekből most hiány mutatkozik. Így aztán hiába, hogy új szereplők és új beruházások is csökkentik majd a chiphiányt, ez nem segít majd a korábbi modellek előállításánál, mert aki most fektet az iparágba érthetően a legmodernebb technológiát alkalmazza, amit nem a régebbi, hanem a legújabb modellekbe tudnak majd beépíteni az autógyártók.

A chipek súlyát az autógyártásban nem csak az érzékelteti, hogy minden új autóba rengeteg mikrochipet építenek be, amelyek az ablakmotoroktól a navigációs rendszerekig mindent vezérelnek. Az is rendkívül beszédes adat, hogy miközben ma már minden autóban legalább két-három tucat mikrochip van, amelyek az infotainment képernyőktől kezdve az üzemanyag-kezelésen át a stabilitásszabályozásig mindent vezérelnek, a luxusjárművek és különösen a önvezetés terén egyre előrehaladottabb autók 100 vagy még több processzort is tartalmazhatnak a fedélzeten.

Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Miért állnak le ünnepnapokon a csatornák? A zsírszörnyek új ellensége az okosszivattyú

Sokmillió forintos kiadást okoznak a vízműveknek a vécén lehúzott nedves törlőkendők – intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban

Megjelent a rendelet az Otthontámogatás részleteiről

Megjelent a Magyar Közlönyben a közszolgálatban dolgozók Otthontámogatására vonatkozó rendelet.

A hungarikumok a magyar identitás sokszínűségét mutatják meg

Minden hungarikum mögött ott van a magyar észjárás, a magyar kéz munkája, a magyar szív hűsége, ezért ezek az értékek nem csupán büszkeségeink, hanem válaszaink arra, hogy kik vagyunk mi magyarok.

Új adótámogatás segíti a környezeti károkat mérséklő vállalkozásokat

Januártól új támogatás segíti a környezeti károk mérséklésében közreműködő vállalkozásokat, akár 30 millió eurót is leírhatnak a társasági adójukból - mondta az Energiaügyi Minisztérium (EM) környezetügyért felelős államtitkára az M1 aktuális csatorna szerda reggeli műsorában.
Hirdetés

Hírek

Miért állnak le ünnepnapokon a csatornák? A zsírszörnyek új ellensége az okosszivattyú

Sokmillió forintos kiadást okoznak a vízműveknek a vécén lehúzott nedves törlőkendők – intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban

A hungarikumok a magyar identitás sokszínűségét mutatják meg

Minden hungarikum mögött ott van a magyar észjárás, a magyar kéz munkája, a magyar szív hűsége, ezért ezek az értékek nem csupán büszkeségeink, hanem válaszaink arra, hogy kik vagyunk mi magyarok.

Miniszteri biztos: a Déli Körvasút fejlesztés részeként átfogó fatelepítési program indult és új zöldfolyosó létesül

A Déli Körvasút fejlesztése napi 60 ezer ingázó autó forgalmával, 300 kilométeres kocsisorral mentesíti a budapesti utak zsúfoltságát, ezzel évente több mint 104 tonna nitrogénoxiddal és közel 900 tonna szénmonoxiddal csökkenti a főváros levegőszennyezését.

Ingatlan.com: több tízezer ingatlannal bővülhet az Otthon Start programba bevonható lakások kínálata

A Lechner Tudásközpont friss adatai szerint Magyarországon több mint 150 ezer külterületi lakóingatlan található, amiből 29 ezer zártkerti besorolású.

Tévhitek tartják vissza a vállalkozásokat a rendszerszintű AI-alkalmazástól

A mai modern AI-rendszerek már képesek a felhasználói szándékot és érzelmeket is felismerni, így a használat teljesen átalakult: nem kódokat, hanem emberi kérdéseket kell megfogalmazni.

Óriási vízmennyiség tűnik el az elavult megoldások miatt

A magyarországi ivóvízhálózatok műszaki állapota tehát komoly kihívás elé állítja az ágazatot.

NKFH: több mint 15 millió forint kártalanítás járt a légiutasoknak

Az eljárások eredményeként 38 750 euró, azaz hozzávetőlegesen 15,5 millió forint kártalanítást ítéltek meg az utasoknak.

Nincs megállás: egyre olcsóbbak a személyi kölcsönök

A folyamatos csökkenést viszont most már elsősorban az okozza, hogy az alacsonyabb hitelösszeg-sávoknál is egyre lejjebb nyomják a kamatokat a pénzintézetek.

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.