Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság A klímaváltozás a Panama-csatornát is tönkreteheti
No menu items!

A klímaváltozás a Panama-csatornát is tönkreteheti

Konténerhajó a Panama-csatornán. Fotó: Bigstock

Mivel hat hónapja alig esik eső, a Panama-csatornában vízhiány van, és a hatóságoknak új szabályokat kellett hozniuk a világ egyik legfontosabb vízi útvonalán. Ez pedig következményekkel jár a hajózásra nézve.

Normális esetben nyáron naponta körülbelül 35 nagy hajó halad át a Panama-csatornán. Ez azért lehetséges, mert az akár 427 méter hosszú és 55 méter széles, 18,30 méteres merülésű teherhajók is beférnek a 2016-ban elkészült új zsilipekbe. Ezeknek a hajóknak még saját nevük is van: a Neopanmax osztályba tartoznak.

Jelenleg azonban éppen ezek az óriások akadnának el a csatornában – számolt be a Spiegel.

Mivel Panamában hat hónapja nem esett annyi eső, amennyi kellene, a Panama-csatornát felügyelő hatóság (ACP) vízhiányt jelentett. Ennek oka, hogy minden alkalommal, amikor a zsilipek az Atlanti-óceán vagy a Csendes-óceán felé nyílnak, vizet kell felszivattyúzni a csatornába. A csatornán minden egyes hajó áthaladásakor 200 millió liter vizet használnak fel. Amikor nincs aszály, a Gatún-tó elég vizet tárol, hogy kompenzálja a veszteséget. A hosszan tartó szárazság idején azonban az ACP-nek nincs más választása, mint csökkenteni a csatorna vízszintjét, és kevesebb hajót engedni az útvonalon.

Tehát kevesebb víz a csatornában kevesebb rakományt jelent az óriások számára. Az ACP most 13,41 méteres maximális vízmélységet garantál. Emellett naponta csak 32 teherhajót engednek az útvonalon, ami hosszabb várakozási időt eredményezhet a csatornába való behajózás előtt.

A korlátozások addig biztosan érvényben maradnak, amíg nem esik ismét elég eső. A hatóságok szerint a csatorna történetében még soha nem volt ilyen helyzet. Már készülnek a hosszú távú változásokra, amelyeket a klímaváltozás Panamában is magával hoz majd.

A hajózási ágazat számára ez rossz hír: a világ tengeri teherforgalmának mintegy öt-hat százaléka halad át az 1914-ben megnyitott építményen. A hajókat több zsilipen keresztül, részben hegyvidéki terepen, akár 25 méterrel a tengerszint fölé emelik. A 14 239 hajóátkeléssel tavaly csaknem 300 millió tonna árut szállítottak a vízi úton keresztül.

A mintegy 80 kilométer hosszú csatorna így a világ egyik legfontosabb hajózási útvonala. Több ezer tengeri mérfölddel lerövidíti a New Yorkból San Franciscóba tartó hajók útját – és akár három hét utazási időt is megspórolhat a teherhajók számára.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Orbán Viktor: a gazdasági semlegesség hoz sikert

A Fidesz és a polgári jobboldal állapotáról Orbán Viktor felidézte: 45 százalékot kaptak az európai parlamenti választáson, ami a legjobb európai eredmény, ezzel listavezetők

Bécs: Kerékpárút-hálózat – biztonságosan a bécsi iskolákhoz

z új tanév kezdetével mintegy 260.000 bécsi diák indul útnak, így a város egyik legfontosabb célja, hogy mindenki biztonságosan érjen be az iskolába. Bécs kerékpárút-fejlesztési programja eddig 142 iskolát kapcsolt rá a városi kerékpárút-hálózatra.

Itt a bizonyíték: sokkal többet költenek a magyarok külföldön

Egy átlagos magyar turista akkor költ a legtöbbet, ha az Egyesült Államokba utazik, 484 ezer forint körül volt a fejenkénti átlag. Az Afrikába utazók 300 ezer, az Ázsiába tartók 294 ezer forintot költöttek el az utazásuk során.

Globális unikornist nevelhet az Accessio

Miközben a startupok számát tekintve Magyarország nem áll rosszul,...
Hirdetés

Hírek

Szerda reggelre erősödött a forint árfolyama

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,1160 dollárról 1,1158 dollárra változott.

Felébredt a forint

Erősödött a forint kedd reggel a főbb devizákkal szemben...

Devizapiac – Erősödött a forint péntek reggelre

Az euró 1,1128 dollárt ért reggel 7 órakor a csütörtök kora esti 1,1112 dollár után.

II. Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Zsidó Gasztronómiai Fesztivál

Megtekinthetik a csodálatos zsinagóga épületét és a tárlatvezetésen megismerhetik a történetét.

Indul az Azonnali Fizetési Rendszer 2.0

Minden társadalom számára fontos lehet alternatív elektronikus fizetési megoldások kidolgozása a pénzforgalmi stabilitás és a monetáris szuverenitás érdekében.

Devizapiac – Erősödött kissé a forint hétfőn

Az eurót este hat órakor 394,00 forinton jegyezték a kora reggeli 394,26 forint után, a.

Kicsit, de erősödött péntek reggelre a forint

Erősödött péntek reggelre a forint.

Great Taste Awards díjat kapott az esztergomi kávépörkölő üzem

A kávé a kőolaj után a második legtöbbet értékesített termék a világon, világszerte 2 milliárd fogyasztóval.

Gazdaság

Rekordokat döntöget a lakossági hitelezés, csúcson a személyi kölcsön

A lakáshiteleket annak ellenére is keresik, hogy a kamatok immár második hónapja emelkednek. Júliusban már a THM-plafon sem fogta vissza a bankokat az árazásban, egy átlagos lakáshitelnél 6,81 százalékos kamatot és 7,24 százalékos THM-et mért az MNB. 

Az új fizetési megoldás, a qvik sikere

Minden magyar ügyfélnek lehetősége van, hogy használja az új fizetési megoldást. A végső döntést a fogyasztók hozzák meg, a qvik akkor terjed el, ha a fogyasztók számára kényelmes, gyors, egyszerű és biztonságos - fejtette ki.

Mi vár a forintra ha Európa és Amerika kamatcsökkentést tervez szeptemberre?

A Bank of Japan szerepe most az, hogy megszilárdítsa Japán gazdasági pályáját. Egy újabb kamatemelésre minden bizonnyal szükség van

162,6 milliárd forint adózás előtti eredmény az első fél évben – MBH Bank

Az MBH Bank mérlegfőösszege 11,8 százalékos éves emelkedés nyomán 11 727 milliárd forintot tett ki a fél év végén. A társaság 19,3 százalékos tőkemegfeleléssel és 17,8 százalékos elsődleges-tőkemegfelelési mutatóval zárta a fél évet.