Kezdőlap Autóipar E-autó, kontra benzines. A teljes életutat tekintve mi a nyerő?
No menu items!

E-autó, kontra benzines. A teljes életutat tekintve mi a nyerő?

Miközben szinte már minden az elektromos átállásról szól, és kétségtelen, hogy a villanyautók sok jó tulajdonsággal rendelkeznek, az is tény, hogy a hagyományos – benzines és dízel -, autók mellett is jó néhány érv szól. Ezért is érdemes megvizsgálni az előnyöket és hátrányokat, beleértve az árat, a birtoklási költségeket, a töltést és a hatótávolságot.

Aki olyan új autót keres, amit olcsón üzemeltethet és emellett még a szén-dioxid-kibocsátását is csökkenteni szeretné, sőt – cégként – a fenntarthatósághoz kötődő az ESG megfelelést is fontosnak tartja, az nagy valószínűséggel az elektromos autó mellett dönt – ha nem jelent gondot számára a magasabb ár és meg tudja teremteni az otthoni töltés lehetőségét.

De miközben az elektromos autók számos előnnyel rendelkeznek a hagyományos benzines, vagy dízel autókkal szemben, megvannak a maguk hátrányai is. Ezért mielőtt valaki belevágna a vásárlásba, érdemes tudnia a következőket.

A villanyautók típusai

Amikor az emberek elektromos járművekről beszélnek, általában a tisztán akkumulátoros elektromos járművekről (BEV) beszélnek. Ezeket kizárólag elektromos árammal látják el. Nagy akkumulátorcsomagot használnak, amely egy villanymotort (vagy több motort) lát el energiával.

A hibrid járművek szintén elektromos motorokat használnak, de kisebb benzinmotorokkal kombinálva biztosítják az autó meghajtását. Ezek közül kétfajta van: a hibrid és a plug-in-hibrid (PHEV) közötti különbség pontosan a névben rejlik: a PHEV akkumulátora csatlakoztatással tölthető, és jellemzően sokkal nagyobb, mint egy hibrid akkumulátorcsomagja. Ami azt jelenti, hogy értelmezhető elektromos hatótávot – általában 50 km-t – tud biztosítani. A benzin, vagy dízel hajtású hibrid elektromos járműveket (HEV) viszont nem lehet feltölteni, helyette a benzin, vagy dízel motort használják az akkumulátor feltöltésére, ami leginkább az induláskor segít a fogyasztás minimalizálásában.

Hagyományos és e-autó vételár

Az egyik legfontosabb szempont az elektromos autó birtoklása és üzemeltetése közötti különbség a hagyományos autóhoz képest. Ebben az esetben számos tényezőt kell figyelembe venni, beleértve az üzemanyag- és karbantartási költségeket, valamint a jármű teljes vételárát.

Az elektromos autók megvásárlása jellemzően lényegesen drágább, mint a hagyományos kocsiké. Például a tisztán elektromos Volkswagen ID.4 ára 20.7-24.5 millió, míg a nagyjából hasonló méretű, benzinmotoros Volkswagen Tiguan a motor és a kivitel paramétereitől függően 9,5-13 millió forint között kapható. Azonban ahogy az elektromos járművek elterjednek, úgy lesznek egyre megfizethetőbbek az iparági ígéretek szerint. Más kérdés, hogy a hagyományos autók árnövekedésében – szintén iparági hírek szerint – az is benne van, hogy az olcsóbb, hagyományos meghajtás árát a drágább e-utókéhoz közelítik. Egy biztos, aki ma elektromos autót vásárol, leginkább akkor teszi, ha éppen valamilyen állami támogatás van rá. Ahogy most éppen a céges villanyautókra lehet akár 4 milliós pályázati kedvezményt kapni.

Töltés tempó és ár

A legnyilvánvalóbb különbség az elektromos járművek és a gázüzemű vagy belső égésű motoros (ICE) járművek között az, hogy az elektromos járművek elektromos áramot igényelnek, míg a hagyományos autók benzinnel, vagy gázolajjal működnek. Ebben a tekintetben a legnagyobb különbség, hogy amíg egy hagyományos autónál öt percen belül lehet az üres tankot teletölteni, az elektromos autónál ez a töltőoszlop teljesítményétől és az akkumulátor méretétől függően 30 perctől akár 12 óráig is eltarthat.

Az alapigazság az, hogy ha valaki otthon tudja tölteni az elektromos autóját, ráadásul ezt a tetőre helyezett napelemmel – vagy legalább éjszakai árammal -, biztosítja, akkor annál olcsóbb megoldás nem létezik. Ha viszont már egy hagyományos töltőoszlopnál kell tankolni, akkor ott már igencsak összevethető az e-autóba vételezett villany és a hagyományos autóba tankolt benzin, vagy gázolaj ára. Így annak ellenére, hogy az elektromos autók lényegesen jobb energiahatékonyságot tudnak felmutatni (az elektromos motorok körülbelül 80%-os hatásfokkal működnek, szemben a belsőégésű motorok mintegy 30%-os hatásfokával), a villanyautók töltés kapcsán egyértelműen akkor nyerők, ha az otthoni töltés megoldható.

A következő kérdés a hatótávolság, ahol egyértelműen a hagyományos autók viszik el a pálmát az akár 700-800 km-es utazási távolsággal. Ami az elektromos autók esetében, a legújabb modelleknél,  névlegesen 500 kilométer is lehet, de a gyakorlatban jó, ha 400 km-ről beszélhetünk, amit a sebességtől kezdve a légkondi használaton át több tényező is befolyásol.

Ami a károsanyag kibocsátást és általában a környezetszennyezést illeti, az elektromos járművek (EV-k) nulla kipufogógáz-kibocsátást és alacsonyabb üzemeltetési költségeket kínálnak, így zöldebb és költséghatékonyabb választást jelentenek a környezettudatos fogyasztók számára, annak ellenére, hogy a belső égésű motoros (IC) járművek nagyobb hatótávolsággal rendelkeznek, és a kialakult tankolási infrastruktúra előnyös az egyes hosszú távú utazási forgatókönyvek esetében. Itt érdemes megjegyezni azt is, hogy a legújabb benzines és még a dizel autók károsanyag kibocsátása is a nulla felé közelít már.

Mindezek ismeretében milyen a bölcsőtől a sírig terjedő környezeti hatásuk, a CO2 kibocsátást és a bennük lévő veszélyes anyagok egyenértékű CO2-re (CO2e) átszámítása mellett, ha egy autó feltételezett élettartama 15 év? Meglepő módon a hagyományos, belső égésű (IC) autók jobban teljesítenek, mint az elektromos járművek (EV). Ezt az előnyt a jól kiépített üzemanyagtöltő infrastruktúra adja, ami a belső égésű autókat kényelmesebbé teszi a hosszú távú utazásokhoz. Emellett a belső égésű autók relatív előnyéhez hozzájárulnak az elektromos autók akkumulátoraihoz szükséges nyersanyagok – például a lítium és a kobalt – beszerzésével, valamint hatékony újrahasznosításuk és ártalmatlanításuk biztosításával kapcsolatos kihívások is. Az elektromos járművek akkumulátorai ugyanis gyakran tartalmaznak olyan anyagokat, mint a lítium, a kobalt és a nikkel, amelyek veszélyesnek tekinthetők, ha életciklusuk végén nem kezelik őket megfelelően.

Karbantartási költségek

Az elektromos autók fenntartási költsége alapvetően alacsonyabb, mivel az elektromos motorok lényegesen kevesebb alkatrészből állnak és az akkumulátorok kevésbé igényelnek rutinszerű gondozást, mint a hagyományos motorok. Nincs szükség például rendszeres olajcserére sem. Más kérdés, hogy természetesen itt is vannak olyan kiadások, mint amilyen az autóbiztosítás, a fékkarbantartás, ami a hagyományos autóknál megszokott. Szakemberek szerint öt éves időtávon át, egy elektromos autó fenntartásának költsége így is körülbelül egyharmada lehet egy egyenértékű hagyományos autó fenntartási költségének.

Érsek M. Zoltán

Elektromos cégautó vásárlás, flottaüzemeltetés. Szakmai konferencia konzultációs lehetőséggel 2024 március 21.-én. A 30 milliárdos kerettel megnyíló, elektromos cégautó beszerzést támogató pályázattal kapcsolatos információk, tanulságok. A KKV-ék számára is egyre meghatározóbb, már hatályos ESG törvény cégautó üzemeltetésre vonatkozó kérdésköre, az elektrifikáció rövid és hosszútávú hatásainak bemutatása.
További információ: https://azuzletkonferenciakozpont.hu

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Ismét gördülő Ikarus legendák érkeznek az Aeroparkba

Ismét jön az két nap, amikor nem csak a történelmi repülőgépek játsszák a főszerepet az Aeroparkban. A legendás Ikarus gyár mintegy 100 autóbusza – köztük számos oldtimer jármű, és ritkaságnak számító kocsi mutatkozik be október 4-én és 5-én. Élménybuszozás, látványos felvonulás, gördülő kiállítás, különleges motorindítás egyaránt szerepel a hétvége programjában, ami az egyik legismertebb és legsikeresebb magyar márka előtt tiszteleg. 

A ChatGPT az új nagybácsi: jobban hiszünk az MI válaszaiban, mint a Google-ben

Megrendülni látszik a Google egyeduralma az internetes keresésben. A mesterséges intelligencia, különösen a ChatGPT, új korszakot nyitott: a felhasználók egyre inkább összegzett, személyre szabott válaszokat keresnek linkek helyett. A Google piaci részesedése 90% alá csökkent, ami bár továbbra hatalmas szám, nagy változást jelezhet elő. Szesztay Péter, a BP Digital ügyvezetője szerint az MI-alapú keresők nemcsak hatékonyabbak, hanem új tartalomfejlesztési stratégiát is igényelnek.

Duna House: a magyarok többsége ingatlantulajdon-párti

Az elmúlt 3 évben az ingatlanügyletet lebonyolítók megközelítőleg fele vette igénybe profi ingatlan- és pénzügyi szakértő segítségét, miközben ez az arány az Egyesült Államokban meghaladja a 90 százalékot.

Kedvezően alakult a központi költségvetés finanszírozása szeptember végéig

Az idei évi finanszírozási tervének teljesülése az év első kilenc hónapjában kedvezően alakult, az állam működésének pénzügyi feltételei biztosítottak, az államadósság finanszírozása stabil, az egész évre tervezett forrásbevonás nettó 115 százaléka teljesült.
Hirdetés

Hírek

Ismét gördülő Ikarus legendák érkeznek az Aeroparkba

Ismét jön az két nap, amikor nem csak a történelmi repülőgépek játsszák a főszerepet az Aeroparkban. A legendás Ikarus gyár mintegy 100 autóbusza – köztük számos oldtimer jármű, és ritkaságnak számító kocsi mutatkozik be október 4-én és 5-én. Élménybuszozás, látványos felvonulás, gördülő kiállítás, különleges motorindítás egyaránt szerepel a hétvége programjában, ami az egyik legismertebb és legsikeresebb magyar márka előtt tiszteleg. 

A ChatGPT az új nagybácsi: jobban hiszünk az MI válaszaiban, mint a Google-ben

Megrendülni látszik a Google egyeduralma az internetes keresésben. A mesterséges intelligencia, különösen a ChatGPT, új korszakot nyitott: a felhasználók egyre inkább összegzett, személyre szabott válaszokat keresnek linkek helyett. A Google piaci részesedése 90% alá csökkent, ami bár továbbra hatalmas szám, nagy változást jelezhet elő. Szesztay Péter, a BP Digital ügyvezetője szerint az MI-alapú keresők nemcsak hatékonyabbak, hanem új tartalomfejlesztési stratégiát is igényelnek.

Duna House: a magyarok többsége ingatlantulajdon-párti

Az elmúlt 3 évben az ingatlanügyletet lebonyolítók megközelítőleg fele vette igénybe profi ingatlan- és pénzügyi szakértő segítségét, miközben ez az arány az Egyesült Államokban meghaladja a 90 százalékot.

Kedvezően alakult a központi költségvetés finanszírozása szeptember végéig

Az idei évi finanszírozási tervének teljesülése az év első kilenc hónapjában kedvezően alakult, az állam működésének pénzügyi feltételei biztosítottak, az államadósság finanszírozása stabil, az egész évre tervezett forrásbevonás nettó 115 százaléka teljesült.

Elindult az önkormányzatok decentralizált számlavezetése

Október elsejétől elindult az önkormányzatok decentralizált számlavezetése a Magyar Államkincstárban, első körben 49 önkormányzat és azok 685 költségvetési szerve került bevonásra.

Folytatódott az online platformokon foglalt vendégéjszakák számának növekedése

Az év második negyedévében folytatódott az uniós tagországok rövid távra kiadott szálláshelyein eltöltött vendégéjszakák számának növekedése az előző év azonos időszakához képest.

Korrekció mellett is stabil forgalmat mutatott a tőzsde szeptemberben

Szeptemberben mérsékeltebb teljesítményt mutatott a Budapesti Értéktőzsde vezető indexe: a tavaszi-nyári csúcsokat követően a BUX szeptember végére 3,6 százalékos korrekcióval 98 871,6 ponton zárta a hónapot. Az azonnali részvénypiac forgalma ugyanakkor meghaladta az 330,9 milliárd forintot, amely napi átlagban 15 milliárd forintnak felelt meg.

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsának új tagja: dr. Ay Zoltán Nándor

Rigó Csaba Balázs GVH-elnök javaslata alapján a köztársasági elnök a Versenytanács tagjává nevezte ki Ay Zoltán Nándort.
Hirdetés

Gazdaság

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.