Kezdőlap Menedzser Akadémia Útimorzsák Japánból 1     Újraéled a „mosoly országa”
No menu items!

Útimorzsák Japánból 1     Újraéled a „mosoly országa”

Kevés ország van a világon, ahol a kormány, a központi bank, a szakszervezetek, valamint a gazdasági és az üzleti élet szereplői örömmel fogadják, hogy az infláció végre felkúszott 2 százalékra, s ez kedvező hatással lehet az egész gazdaságra. Ez történt a közelmúltban Japánban, ahol a deflációs évek után beköszöntő pénzromlástól várják a jövedelmek növekedését, s ezen keresztül a hazai vásárlóerő bővülését. A szigetország gazdasága nem versenyezhet a 320 kilométer/óra sebességgel haladó rakétavonat, az állami Shinkansen vasúthálózat gyorsaságával, de már a mérsékelt élénkülés is lendületet, növekedést hoz és jelent a „felkelő Nap országa” számára.

Ismeretes és sokak számára emlékezetes, hogy az elmúlt évszázad hetvenes és nyolcvanas éveiben a világot elárasztották az olcsó és jó minőségű „Made in Japan” termékek az elektronikától a textiliparig. Ezekben az évtizedekben az ugyancsak olcsó és magas minőséget képviselő autók exportja miatt is szárnyalt az ország gazdasága.

Pillanatfelvétel a jelenlegi gazdasági helyzetről

Ebben az időszakban Japán – dollárban számolva – az USA után a világ második legnagyobb gazdasága volt. Ezután három elvesztegetett évtized következett a szigetország gazdaság-történetében, s időközben Kína vette át a második helyet. A jen gyengülése miatt néhány éve Németország került Japán helyére a harmadik helyre. A japán gazdaság szakértők többségének  véleménye szerint a szigetország 2026-ban a jelenlegi negyedikről az ötödik helyre csúszik le, a negyedik hely várományosa a sokkal kedvezőbb korfával rendelkező India.

Helytelen volna „temetni” a japán gazdaságot, ugyanis az egész világgazdaságban – sok tényező együttes hatásaként – jelentős átrendeződésnek lehetünk tanúi. Az ázsiai szigetország GDP-je 2023-ban 1,5, tavaly 0,8 százalékkal növekedett, az idei évben pedig a bruttó hazai termék várhatóan 0,5-0,7 százalékkal bővül majd. A GDP-adatok arra utalnak, hogy a világ jelenleg negyedik legnagyobb gazdasága továbbra is képes növekedni, annak ellenére, hogy számos kihívással kell szembenéznie. A globális gazdasági lassulás, a kereskedelmi feszültségek és a geopolitikai bizonytalanságok ellenére Japán gazdasága viszonylag stabil maradt. (További fontosabb gazdasági mutatókról a későbbiekben még lesz szó.)

A vártnál jobb tavalyi teljesítmény mögött több tényező áll: a belföldi fogyasztás élénkülése, a vállalati beruházások növekedése és az export ágazat teljesítménye egyaránt hozzájárulhatott a pozitív eredményekhez. A japán kormány és a központi bank várhatóan továbbra is támogató gazdaságpolitikát folytat a növekedés fenntartása érdekében. Az elkövetkező hónapokban kulcsfontosságú, hogy az ország hogyan kezeli a globális gazdasági bizonytalanságokat, miközben igyekszik fenntartani a belső fogyasztói keresletet, ösztönözni a vállalati beruházásokat, valamint az exportot.

Autóvásárlás: csak parkolóhellyel

Japánban igencsak fegyelmezettek az emberek, s az odafigyelés nem csak az üzleti életre, hanem a környezetvédelemre, az egymással való szolidaritásra is jellemző, s a példákat még hosszasan lehetne sorolni. Habár közben az utcák, a pályaudvarok, a parkok stb. ragyognak a tisztaságtól, egy eldobott papírt, palackot, csikket nem lehet látni, addig a közterületeken nincsenek hulladékgyűjtő edények. „Ne dobj el semmit, vidd haza a szemetedet és azt otthon szortírozzad papír, műanyag, üveg stb. gyűjtőidbe” – így szól az elvárás, amelyet száz százalékig betartanak. A külföldi látogató nem tehet mást, mint a szálláshelyére viszi magával a „megtermelt” napi hulladékot. Ugyancsak a környezet védelmét, a közterületek zsúfoltságának csökkentését szolgálja az autóvásárlás mikéntje. Az autókereskedő csak akkor ad el gépkocsit, ha a vevő igazolni tudja, hogy van saját vagy bérelt garázsa, illetve kerti beállója.

Infláció, béremelés, fogyasztás növekedés, fellendülés

Visszatérve a 123 milliós lakosságú Japán gazdaságára: a belső kereslet, a lakossági fogyasztás, valamint a céges beruházások még a COVID-19 járvány előtt visszaestek, illetve stagnáltak, s ez az irányzat a pandémia után is folytatódott 2023-ig. (2016-ban a Bank of Japan megkezdte a negatív kamatpolitika megszüntetését a gazdasági növekedés ösztönzése érdekében, valamint a folyamatos deflációs nyomás felszámolását.) A gazdaságot tehát a defláció, a negatív kamat is gyengítette, változást végül is a Bank of Japan élénkítő akciói hoztak, hoznak.

Például a 2-3 százalékos infláció miatt a szakszervezetek béremelést követeltek, meg is történt a csaknem 6 százalékos bérnövekedés. Ezt a cégek is örömmel megadták, ugyanis a magasabb bérek nagyobb lakossági fogyasztást jelentenek, vagyis a keresletbővülés ösztönzi a gazdasági növekedést. A központi bank azt reméli, hogy a nagyarányú béremelés rábírja a fogyasztókat a költekezésre, serkenti a keresletet és emeli az árakat. Ezzel együtt meglehetősen lassú a japán gazdaság talpra állása.

K+F-re megy a GDP csaknem 4 százaléka

Érdemes megjegyezni, hogy a japán gazdaság hajtóerői a 21-dik század eddig eltelt éveiben a belső fogyasztás, az export növekedése, valamint az innováció. Japán a világ egyik vezető országa a tudomány, a technológia, a gépészet és az orvostudomány területén. Az országban mintegy 700 ezer tudományos kutató dolgozik. A világ államai közül Japán költi a harmadik legnagyobb összeget költségvetéséből tudományos és technológiai fejlesztésekre. 2022-ben a szigetország a GDP 3,7 százalékát fordította kutatási és fejlesztési tevékenységre. A 2024-ben publikált Fortune 500-as céglistán a japán vállalatok száma 40 volt. Előkelő helyen szerepelt a listán a világ első számú autóipari cége, a Toyota.

Ezek a tényezők is hozzájárulnak ahhoz, hogy miközben Japán a világ legnagyobb nyersanyag- és energiahordozó importőre, nyersvas-, acél- és alumínium- feldolgozásával a világ élvonalába tartozik. Világelső autó- és hajógyártásban. Feldolgozóiparának vezető ágazata a sokoldalú gépgyártás, világhírűek szuperexpressz vonatai is. Csúcstechnológiát alkalmaznak a japán cégek a mikroelektronika, a műszeripar, a biotechnológia és az elektronikai ipar területén is. A robotika kulcsfontosságú gazdasági tényező: Japánban van a világ 740 ezer robotjából 410 ezer, s a szigetország gyártja a legtöbb ipari robotot a világon.

Elöregedő társadalom, kevés újszülött

Az utcákon, a bevásárló központokban, a tömegközlekedési járműveken stb. sokan viselnek maszkot. Így volt ez a pandémia előtt is, ugyanis a lakosság fél a fertőzésektől, emellett már egy nátha esetén is vigyáz a többiekre. Ugyancsak a személyes higiéniát szolgálja, hogy az üzletekben a hitelkártya mellett elterjedt az érintés nélküli készpénzes fizetés. A pénztáros nem ér hozzá pénzhez, megteszi ezt helyette egy egyszerű fizető automata. Ez úgy működik, hogy a vevő a számla összegét, vagy annál nagyobb bankjegyet behelyez egy pénzfogadó nyílásba és a visszajáró (bankjegy és érme) a számlával együtt pillanatok múlva megjelenik egy másik nyílásban.

Már rövid távon is komoly gondot jelent a gazdaság számára is az elöregedő társadalom, miközben igen alacsony a születési ráta, vagyis gyors ütemben csökken a népesség. A munkanélküliség mindössze 2,3 százalékos, a lakosság 61 százaléka dolgozik. A munkaerő 73 százalékát (!) a szolgáltatási ágazat, 24 százalékát az ipar és 3 százalékát a mezőgazdaság foglalkoztatja. Itt érdemes megjegyezni, hogy a szolgáltató ágazat 72, az ipar 27, a mezőgazdaság pedig 1 százalékkal járul hozzá a GDP-hez.

Egyenruha és toaletkultúra

Vissza az utcára, a mindennapokhoz. Szinte mindenki hátizsákkal jár, valóságos egyenviselet kortól és nemtől függetlenül. Ha már egyenviseletről esett szó, a diákok fegyelmezetten hordják egyenruháikat, amelyek a valóságban nem „egyenek”. Minden általános és középiskolának más-más anyagból, mintából áll össze az egyenruhája. Abban egységes, hogy hófehér blúz és ing, sötétkék szoknya és nadrág. Más a szoknya és a nadrág hossza az alsó- és a felső tagozatban, a középiskolásoknál ebben nincsen különbség. Viszont minden diák (hasonlóan a felnőttekhez) sportcipőben jár, ami egy kicsit elüt az egyenruhától.

Nem tabu-téma Japánban a WC-használat. Sok a toalet az utcákon, az üzletekben a megállókban stb. Nagyon tiszták és ingyenesek. Ez utóbbit azzal magyarázzák, hogy az anyagcsere emberi szükséglet. Bárkivel bármikor bárhol előfordulhat, s a használatért nem szabad pénzt kérni, ez nem lehet üzlet tárgya. Az éttermek, az üzletek stb. nem zavarják el a csak WC-használatra betérőket, nem várnak el tőlük vásárlást, fogyasztást. Igencsak emberi, emberséges hozzáállás.

A japán toaletkultúra magas színvonalát jól jellemzi, hogy az ülőalkalmatosságok mellett valóságos kapcsolótábla van a falon. Ezen lehet szabályozni, beállítani az ülőke fűtését, az öblítővíz nyomását, az első és hátsó „alvázmosás” vízhőmérsékletét is. 

Külkereskedelem, működőtőke export

A négy nagy és számos kisebb szigeten elterülő, 3 ezer kilométer hosszú ország számára a külkereskedelem az egyik legnagyobb növekedési és bevételi forrás. 2024-ben az export értéke 691, az importé pedig 721 milliárd dollár volt, vagyis a külkereskedelmi mérleg – japán mértékkel számítva – enyhén deficites volt. Mind az exportban, mind az importban a szigetország első számú partnere Kína, mintegy 22-22 százalékos részesedéssel. A kivitel legfontosabb célországai Kína után az USA 20,6, az ASEAN országok 13,9 és az EU 9,7 százalékkal. A behozatalból az USA 10,5, az EU 10,4, Ausztrália pedig 7,1 százalékkal részesedett tavaly.

Japán a világ első számú működő tőke exportőre. 2021-ben például 147 milliárd dollár japán működő tőke „landolt” a világ több országában, míg ugyanebben az évben külföldről 25 milliárd dollár érkezett ugyanebben a „műfajban”. S még egy érdekes statisztikai adat: 2023-ban Japán külföldi adóssága 4,54 billió dollár volt, ez az összeg a GDP 103 százalékával volt egyenlő. (Ez a hatalmas szám egyben arra is rávilágít, milyen nagy összeget tesz ki az ország bruttó nemzeti terméke.) Az ázsiai szigetország a világ első számú hitelnyújtója.

Az idősek tisztelete alapszabály Japánban

Japánban igen fejlett a tömegközlekedés, elsősorban a vonat- és a metró hálózat. A nagyvárosokban 3-4 szinten helyezkednek el (egymás alatt, illetve fölött) a metróállomások, amelyek mozgólépcsőkkel és -járdákkal érhetők el. Káosz nincs, hiszen – mint mindenhol Japánban – az angol feliratok is tájékoztatást nyújtanak.

Itt érdemes megjegyezni, hogy a szigetországban nagy tisztelet övezi a cégeknél, az intézményeknél, s nem utolsó sorban a közlekedésben az idősebbeket. A metrón például már 50-60 éves utasok láttán is azonnal felpattannak a fiatalok ülőhelyükről és átadják azokat. Az üzleti életben pedig szinte kérlelik a nyugdíjba vonulókat, hogy részmunkaidőben jöjjenek vissza a vállalathoz, mert szükség van a tapasztalataikra, a kapcsolataikra és a rutinra.

Szöveg és fotó: Dr. Gonda György, CMC vezetési tanácsadó

Certified Management Consultant

Igazi HR kihívás: hogyan tartsuk meg és motiváljuk a fiatal generációt. AzÜzlet november 17.-i HR konferenciája azt is megmutatja, hogyan építhetünk jól működő, többgenerációs munkahelyet. Jelentkezés: azuzletkonferenciakozpont.hu/hr-konferencia-2025
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Már több tízezren használják az MVM mesterséges intelligencia alapú rezsiasszisztensét

Alig több mint egy hónapja indult el és már több tízezren használják az MVM Csoport új, mesterséges intelligencia alapú ügyféltámogató megoldását, az úgynevezett REZSIŐR az ügyfeleknek segít a rezsicsökkentéssel, valamint az áram- és földgázszámlákkal összefüggő kérdésekben.

Varga Mihály: a 2024-es év a magyar gazdaságban az infláció leszorításának éve volt

Az MNB az elmúlt fél évben folytatott, kiszámítható monetáris politikája elősegítette az infláció fokozatos közeledését a 2-4 százalékos jegybanki toleranciasávhoz.

DH Groupként folytatja tevékenységét a Duna House Group

Jelenleg a DH Group konszolidált árbevételének több mint 70 százaléka külföldi piacokról származik, és a tisztított EBITDA több mint 80 százalékát a pénzügyi közvetítési szegmens adja.

Újabb nemzetközi elismerés Máltának!

A VisitMalta Incentives & Meetings, Málta  kongresszusi irodája elnyerte a „Destination Marketing Leader” díjat a rangos Cvent Excellence Awards Europe gálán.
Hirdetés

Hírek

Már több tízezren használják az MVM mesterséges intelligencia alapú rezsiasszisztensét

Alig több mint egy hónapja indult el és már több tízezren használják az MVM Csoport új, mesterséges intelligencia alapú ügyféltámogató megoldását, az úgynevezett REZSIŐR az ügyfeleknek segít a rezsicsökkentéssel, valamint az áram- és földgázszámlákkal összefüggő kérdésekben.

Varga Mihály: a 2024-es év a magyar gazdaságban az infláció leszorításának éve volt

Az MNB az elmúlt fél évben folytatott, kiszámítható monetáris politikája elősegítette az infláció fokozatos közeledését a 2-4 százalékos jegybanki toleranciasávhoz.

DH Groupként folytatja tevékenységét a Duna House Group

Jelenleg a DH Group konszolidált árbevételének több mint 70 százaléka külföldi piacokról származik, és a tisztított EBITDA több mint 80 százalékát a pénzügyi közvetítési szegmens adja.

Stratégiai partner lett a WING és az Accent Hotel Management

A partnerség révén közösen együttműködve is képesek a jövőben harmadik felek számára megbízható, professzionális üzemeltetési és projektmenedzsment szolgáltatásokat nyújtani.

Országszerte védekezünk a szőlőkabócával szemben

Már 21 borvidéken van jelen a szőlő aranyszínű sárgaság betegsége; országszerte védekeznek a szőlőkabócával szemben. A gazdák számíthatnak a kormányra.

Az államháztartásról jelennek meg adatok és kamatdöntő ülést tart a jegybank a jövő héten

A jövő héten jelenik meg az államháztartás szeptember végi helyzetéről szóló részletes tájékoztató, kamatdöntő ülést tart a monetáris tanács, valamint munkaerőpiaci adatokat közöl a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A globális PC-piac 6,8 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben

Az asztali számítógépek, notebookok és munkaállomások teljes kiszállítása éves összevetésben 6,8 százalékkal, 72,4 millióra nőtt az idei harmadik negyedévében - áll a Canalys szingapúri elemző cég honlapján.
Hirdetés

Gazdaság

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.