Kezdőlap Autóipar A Tesla részvénye többet ér, mint a német autógyártóké
No menu items!

A Tesla részvénye többet ér, mint a német autógyártóké

Az amerikai e-autó gyártó története első nyereséges negyedévét zárta. A hírre a részvény árfolyama egy nap alatt 20 százalékkal emelkedett, drágább lett egyetlen papírja, mint  a német gyártóké együtt! Miért lehetséges ez? Csak tőzsdei spekuláció eredménye lenne a részvény hirtelen szökkenése? 

A határ a csillagos ég?

Fekete ló a Tesla? Vagy fényes jövő vár az amerikai e-autóra,

Miután a Tesla közzétette a 2019 utolsó negyedévi nyereségét mutató pénzügyi beszámolóját, néhány óra leforgása alatt a papírjainak értéke 20 százaikkal emelkedett  a New York-i tőzsdén. Az elmúlt napokban következett ugyan némi korrekció, de az árfolyam tartósan 700 dollár felett van. Ezzel a Tesla piaci értéke 132 milliárd dollárra nőtt.

Összehasonlításként: a világ jelenleg legnagyobb autógyártójának, a VW-nek egy részvényéért 170, a patinás stuttgarti prémiumgyártó, a Mercedes papírjaiért 44, a müncheni versenytársa, a BMW papírjaiért 66, a legendás sportautógyártó, a Porsche részvényeiért pedig 65 eurót kell adni a frankfurti börzén. Tehát 345 euróért mindegyikből vásárolhatunk egyet. A Tesla egyetlen papírja ennek dupláját kóstálja! A VW tőzsdei kapitalizációja 86, a Mercedesé 47, BMW-é 42, a Porschéé 10 milliárd euró. Összesen 185 milliárd euró. A Tesla 132 milliárdos értékével egyenként ebben az összehasonlításban lekörözi a németeket.

Tőzsdei spekuláció az egész?

Egy Tesla részvény  5 évvel ezelőtt 190 dollárt, 2019 elején pedig 280-at  ért.

A Tesla árfolyamának hat napos változása (Nagyításért KLIKK a grafikonra)

Szakértők szerint az utóbbi időszak árrobbanása mögött egy kockázatos tőzsdei művelet, a shortolás, egész pontosan a short-squeeze áll. A short az árfolyam jelentős változásával kalkuláló spekulációs ügylet. A shortoló másoktól kölcsönvett részvényt ad el, amelyet később visszavesz, és visszaad a kölcsönbeadónak. Mindezt abban a reményben, hogy a két időpont között csökken a részvényárfolyam. Tehát olcsóbban fogja tudni visszavenni a részvényt, mint amennyiért eladta és így profitot realizál.

A játék különösen az amerikai tőzsdén működik, ahol engedélyezett a short napon túli tartása.

A logika azt diktálná, hogy ha sokan shortolnak egy részvényt, akkor a piac pesszimista a vállalat jövőjét és a részvények árfolyamát illetően, ezért árfolyamcsökkenést vár. A tapasztalatok mégis azt mutatják, hogy az esetek nagy részében az árfolyam nő.

A magyarázat: a nyitott short pozíciókat egyszer mindenképpen le kell zárni, tehát a részvényeket vissza kell adni és ehhez előbb meg kell őket venni, ami keresletet generál a részvények iránt, felhajtva ezzel az árfolyamot.

Amint az árfolyam emelkedni kezd, egyre több short pozíciót lezárnak le a shortolók, hogy ne bukjanak többet. Így tovább nő az árfolyam, ördögi kör indul. A shortolás legnagyobb veszélye, hogy az árfolyam maximum 100 százalékot csökkenhet, a lehetséges nyereség tehát maximalizált, emelkedni viszont bármennyit tud, a bukás tehát bármekkora lehet.

Minden idők legnagyobb shortolása épp a VW-hez kötődik. Történt, hogy a Porsche 2008. őszén bejelentés, hogy jelentősen növelni részesedését a VW-ben. Az autóipar a világgazdasági válság következményeivel küzdött. Alacsonyak voltak az árfolyamok, sokan további esésére számítottak, ezért shortolták a VW részvényeit. Frankfurtban a Porsche bejelentése után a VW árfolyama erősen emelkedni kezdett, így vételre kényszerítve a short pozícióban lévőket. A reggel 200 euró körüli árfolyam estére 515, a következő kereskedési nap végére pedig 1000 euróra ugrott! A shortolók hatalmas összegeket buktak. A folyamat mindössze három napig tartott, az árfolyam utána 1 nap alatt 50 százalékot esett, majd lassan visszatért 100 euró alá.

Az összeomlás vagy a siker éve?

Gordon Johnson

Bitcon négy keréken” – kommentálta a folyamatot Gordon Johnson, az amerikai GLJ Research befektetési alapkezelő vezetője.

Sokan egyetértenek vele abban, hogy a Tesla tőzsdei kapitalizációja köszönőviszonyban sincs a vállalat valódi értékével. Azonban, hogy utóbbi mennyi lehet, arról nagyon megoszlanak a vélemények.

A pozitív utolsó negyedév ellenére az amerikai e-autó pionír 900 millió dollár veszteséggel zárta 2019-et. Habár szeptember és december között nyereséges volt, a bevétele viszont csak 2 százalékkal emelkedett. „2020 a Teslának és a részvényeseinek is katasztrofális lesz” – jövendöli Johnson.

A szintén amerikai Argus Research vezető elemzője, Bill Selesky optimisa. Arra hivatkozik, hogy az új Tesla modell, a cég első középkategóriás autója, a Modell 3 nagyon sikeres. Az utolsó negyedévben a bevételek 80 százalékát adta. Ráadásul nyereséges volt az üzlet 2020. első hónapjában is. Több volt a megrendelés Európában és Kínában is.

Bill Selesky

Selesky megalapozottnak látja a Tesla ígéretét: a tavalyi 367.500 után idén 500.000 autót lesz képes gyártani. Utóbbi ugyanis a kaliforniai cég legnagyobb problémája: a gyártókapacitás nem tud lépést tartani a megrendelésekkel.

Sokat segíthet, hogy az alapító-cégvezető, Elon Musk tavaly átadott egy kínai üzemet. 2020-tól a világ legnagyobb elektroautó piacán helyben készülnek a Teslák. A tervek szerint 2021. végétől Európába se kell már az USA-ból importálni. Ekkorra tervezik a tavaly ősszel beharangozott németországi üzem átadását.

A Tesla nem csak a legnagyobb modellpalettával rendelkező, de a leginnovatívabb cég is az elektroautó piacon” – áll a jó nevű német Center of Automotive Management (CAM) minden évben megjelenő piaci analízisének legújabb számában, az “Electromobility Report 2020″-ben.

A Tesla utolérhetetlen?

A Tesla teljesítményét a javarészt hagyományos autókat gyártó nagymúltú gépjárműipari konszernek is elismerik.A klasszikus autógyártók ideje lejárt” – mondta januárban a VW első embere, Herbert Diess a cégcsoport 2021-es kilátásait elemző beszédében. „A Tesla már ott van, ahová a VW tart. Nagy kérdés, hogy mi időben megérkezünk-e. Az őszinte válaszom: „Talán, de az idő egyre jobban szorít” – folytatódott a konszernvezető nagy vihart kavart helyzetértékelése.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Élelmiszer-biztonsági razzia – strandbüfék, fagylaltozók kerülnek sorra

A fogyasztók biztonságának védelme érdekében országos ellenőrzést végez a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a kormányhivatalokkal együttműködve.

Befejeződött az idei K&H Vigyázz, kész, pénz!

Nagy érdeklődés kísérte az idei K&H Vigyázz, kész, pénz! diákoknak megrendezett pénzügyi vetélkedőt, amely az ide tanévre a júniusi döntővel véget ért. A mostani versenyre 3438 csapat nevezett, ami 10 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.

Még három hétig kérhető pótlékmentes részletfizetés a gépjárműadóra

Azok a magánszemélyek, akik eddig még nem rendezték a gépjárműadót, és egy összegben nem tudják azt megfizetni, június 30-ig kérhetik az automatikus 5 havi pótlékmentes részletfizetést, amely néhány perc alatt igényelhető

Már mehetnek Szlovákiába a száj- és körömfájásra fogékony állatok – feloldották a tilalmat

A szlovák földművelésügyi minisztérium hétfői hatállyal feloldotta a száj- és körömfájásra fogékony állatok Magyarországról Szlovákiába szállításának tilalmát
Hirdetés

Hírek

Élelmiszer-biztonsági razzia – strandbüfék, fagylaltozók kerülnek sorra

A fogyasztók biztonságának védelme érdekében országos ellenőrzést végez a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a kormányhivatalokkal együttműködve.

Befejeződött az idei K&H Vigyázz, kész, pénz!

Nagy érdeklődés kísérte az idei K&H Vigyázz, kész, pénz! diákoknak megrendezett pénzügyi vetélkedőt, amely az ide tanévre a júniusi döntővel véget ért. A mostani versenyre 3438 csapat nevezett, ami 10 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.

Még három hétig kérhető pótlékmentes részletfizetés a gépjárműadóra

Azok a magánszemélyek, akik eddig még nem rendezték a gépjárműadót, és egy összegben nem tudják azt megfizetni, június 30-ig kérhetik az automatikus 5 havi pótlékmentes részletfizetést, amely néhány perc alatt igényelhető

Már mehetnek Szlovákiába a száj- és körömfájásra fogékony állatok – feloldották a tilalmat

A szlovák földművelésügyi minisztérium hétfői hatállyal feloldotta a száj- és körömfájásra fogékony állatok Magyarországról Szlovákiába szállításának tilalmát

Szedd magad a cseresznyét, az almát,a körtét, a szilvát!

Az elmúlt években a gyümölcsök mellett egyre több zöldség is elérhető ebben a formában, paradicsommal, paprikával és spárgával is feltölthetjük ilyen módon az éléskamrát.

Egy ókori tengeri nép öröksége  – 2800 éves feliratok Karatepe-Aslantaş-nál

Napjainkban, amikor a nők szerepe a társadalomban folyamatosan változik, és még mindig számos kihívással kell szembenézniük, érdemes felidézni egy olyan kor történetét, ahol már több mint 2800 éve is számított a jelenlétük és a hangjuk.

Továbbra sem engedi be hazánk az ukrán mezőgazdasági termékeket

A magyar gazdák érdeke az első, ezért hazánk a Brüsszel és Kijev közötti szabadkereskedelmi megállapodás lejárta után is fenntartja az ukrán mezőgazdasági termékekkel szembeni behozatali tilalmat

A Kína-USA kereskedelem összeomlott, de megvan Kína új iránya

A Kína és az Egyesült Államok közötti kereskedelem drámai...
Hirdetés

Gazdaság

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Családban marad a pénz: ennyit nyerhetnek a családtagok, ha közösen bankolnak

Hatékonyan menedzselhetők akár egy többgenerációs család pénzügyei is, ma már több bank is kínál erre alkalmas szolgáltatásokat. A közös bankolással akár több ezer forintot is spórolhatnak havonta, emellett a pénzügyi tudatosságot is fejleszthetik

Az MNB üdvözli a jegybanktörvény módosítását

A jegybank a jövőben kizárólag a törvényben meghatározott alapfeladatok ellátására fókuszál, elkötelezett az intézmény átlátható és hatékony működése mellett