Kezdőlap Autóipar A Tesla részvénye többet ér, mint a német autógyártóké
No menu items!

A Tesla részvénye többet ér, mint a német autógyártóké

Az amerikai e-autó gyártó története első nyereséges negyedévét zárta. A hírre a részvény árfolyama egy nap alatt 20 százalékkal emelkedett, drágább lett egyetlen papírja, mint  a német gyártóké együtt! Miért lehetséges ez? Csak tőzsdei spekuláció eredménye lenne a részvény hirtelen szökkenése? 

A határ a csillagos ég?

Fekete ló a Tesla? Vagy fényes jövő vár az amerikai e-autóra,

Miután a Tesla közzétette a 2019 utolsó negyedévi nyereségét mutató pénzügyi beszámolóját, néhány óra leforgása alatt a papírjainak értéke 20 százaikkal emelkedett  a New York-i tőzsdén. Az elmúlt napokban következett ugyan némi korrekció, de az árfolyam tartósan 700 dollár felett van. Ezzel a Tesla piaci értéke 132 milliárd dollárra nőtt.

Összehasonlításként: a világ jelenleg legnagyobb autógyártójának, a VW-nek egy részvényéért 170, a patinás stuttgarti prémiumgyártó, a Mercedes papírjaiért 44, a müncheni versenytársa, a BMW papírjaiért 66, a legendás sportautógyártó, a Porsche részvényeiért pedig 65 eurót kell adni a frankfurti börzén. Tehát 345 euróért mindegyikből vásárolhatunk egyet. A Tesla egyetlen papírja ennek dupláját kóstálja! A VW tőzsdei kapitalizációja 86, a Mercedesé 47, BMW-é 42, a Porschéé 10 milliárd euró. Összesen 185 milliárd euró. A Tesla 132 milliárdos értékével egyenként ebben az összehasonlításban lekörözi a németeket.

Tőzsdei spekuláció az egész?

Egy Tesla részvény  5 évvel ezelőtt 190 dollárt, 2019 elején pedig 280-at  ért.

A Tesla árfolyamának hat napos változása (Nagyításért KLIKK a grafikonra)

Szakértők szerint az utóbbi időszak árrobbanása mögött egy kockázatos tőzsdei művelet, a shortolás, egész pontosan a short-squeeze áll. A short az árfolyam jelentős változásával kalkuláló spekulációs ügylet. A shortoló másoktól kölcsönvett részvényt ad el, amelyet később visszavesz, és visszaad a kölcsönbeadónak. Mindezt abban a reményben, hogy a két időpont között csökken a részvényárfolyam. Tehát olcsóbban fogja tudni visszavenni a részvényt, mint amennyiért eladta és így profitot realizál.

A játék különösen az amerikai tőzsdén működik, ahol engedélyezett a short napon túli tartása.

A logika azt diktálná, hogy ha sokan shortolnak egy részvényt, akkor a piac pesszimista a vállalat jövőjét és a részvények árfolyamát illetően, ezért árfolyamcsökkenést vár. A tapasztalatok mégis azt mutatják, hogy az esetek nagy részében az árfolyam nő.

A magyarázat: a nyitott short pozíciókat egyszer mindenképpen le kell zárni, tehát a részvényeket vissza kell adni és ehhez előbb meg kell őket venni, ami keresletet generál a részvények iránt, felhajtva ezzel az árfolyamot.

Amint az árfolyam emelkedni kezd, egyre több short pozíciót lezárnak le a shortolók, hogy ne bukjanak többet. Így tovább nő az árfolyam, ördögi kör indul. A shortolás legnagyobb veszélye, hogy az árfolyam maximum 100 százalékot csökkenhet, a lehetséges nyereség tehát maximalizált, emelkedni viszont bármennyit tud, a bukás tehát bármekkora lehet.

Minden idők legnagyobb shortolása épp a VW-hez kötődik. Történt, hogy a Porsche 2008. őszén bejelentés, hogy jelentősen növelni részesedését a VW-ben. Az autóipar a világgazdasági válság következményeivel küzdött. Alacsonyak voltak az árfolyamok, sokan további esésére számítottak, ezért shortolták a VW részvényeit. Frankfurtban a Porsche bejelentése után a VW árfolyama erősen emelkedni kezdett, így vételre kényszerítve a short pozícióban lévőket. A reggel 200 euró körüli árfolyam estére 515, a következő kereskedési nap végére pedig 1000 euróra ugrott! A shortolók hatalmas összegeket buktak. A folyamat mindössze három napig tartott, az árfolyam utána 1 nap alatt 50 százalékot esett, majd lassan visszatért 100 euró alá.

Az összeomlás vagy a siker éve?

Gordon Johnson

Bitcon négy keréken” – kommentálta a folyamatot Gordon Johnson, az amerikai GLJ Research befektetési alapkezelő vezetője.

Sokan egyetértenek vele abban, hogy a Tesla tőzsdei kapitalizációja köszönőviszonyban sincs a vállalat valódi értékével. Azonban, hogy utóbbi mennyi lehet, arról nagyon megoszlanak a vélemények.

A pozitív utolsó negyedév ellenére az amerikai e-autó pionír 900 millió dollár veszteséggel zárta 2019-et. Habár szeptember és december között nyereséges volt, a bevétele viszont csak 2 százalékkal emelkedett. „2020 a Teslának és a részvényeseinek is katasztrofális lesz” – jövendöli Johnson.

A szintén amerikai Argus Research vezető elemzője, Bill Selesky optimisa. Arra hivatkozik, hogy az új Tesla modell, a cég első középkategóriás autója, a Modell 3 nagyon sikeres. Az utolsó negyedévben a bevételek 80 százalékát adta. Ráadásul nyereséges volt az üzlet 2020. első hónapjában is. Több volt a megrendelés Európában és Kínában is.

Bill Selesky

Selesky megalapozottnak látja a Tesla ígéretét: a tavalyi 367.500 után idén 500.000 autót lesz képes gyártani. Utóbbi ugyanis a kaliforniai cég legnagyobb problémája: a gyártókapacitás nem tud lépést tartani a megrendelésekkel.

Sokat segíthet, hogy az alapító-cégvezető, Elon Musk tavaly átadott egy kínai üzemet. 2020-tól a világ legnagyobb elektroautó piacán helyben készülnek a Teslák. A tervek szerint 2021. végétől Európába se kell már az USA-ból importálni. Ekkorra tervezik a tavaly ősszel beharangozott németországi üzem átadását.

A Tesla nem csak a legnagyobb modellpalettával rendelkező, de a leginnovatívabb cég is az elektroautó piacon” – áll a jó nevű német Center of Automotive Management (CAM) minden évben megjelenő piaci analízisének legújabb számában, az “Electromobility Report 2020″-ben.

A Tesla utolérhetetlen?

A Tesla teljesítményét a javarészt hagyományos autókat gyártó nagymúltú gépjárműipari konszernek is elismerik.A klasszikus autógyártók ideje lejárt” – mondta januárban a VW első embere, Herbert Diess a cégcsoport 2021-es kilátásait elemző beszédében. „A Tesla már ott van, ahová a VW tart. Nagy kérdés, hogy mi időben megérkezünk-e. Az őszinte válaszom: „Talán, de az idő egyre jobban szorít” – folytatódott a konszernvezető nagy vihart kavart helyzetértékelése.

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Először adtuk át az üzleti élet kiválóságainak AzÜzlet üzleti díjait

AzÜzlet portálunk idén először – ugyanakkor hagyományteremtő céllal –...

Jelentős lakossági energiatárolós támogatási program indul: 2,5 millió forintos állami hozzájárulás 10 kW-os tárolókra

Az A1 Solar Kft. álláspontja szerint a lakossági energiatárolás elterjedése nemcsak a háztartások energiafüggetlenségét erősíti, hanem a villamosenergia-hálózat tehermentesítéséhez és Magyarország fenntarthatósági céljaihoz is érdemben hozzájárul.

Karácsonyi időszak a budapesti fürdőkben, változások az új évben

2025 december 19. és 2026. január 6. között a Széchenyi és a Rudas fürdő ünnepi nyitvatartással üzemel, a Rudas fürdőben csak társas fürdőzés van ezeken a napokon. A többi fővárosi fenntartású fürdőben hétvégi nyitvatartás és jegyárak lesznek érvényben.

Széles kínálatból válogathatnak a szaloncukrot vásárlók

A nagy áruházláncokban kapható márkák mellett erős a kereslet a jellemzően kis mennyiségben cukrászdákban vagy kézműves kisüzemekben készült termékek iránt is, amelyek jellemzően nem is kerülnek kiskereskedelmi forgalomba.
Hirdetés

Hírek

Jelentős lakossági energiatárolós támogatási program indul: 2,5 millió forintos állami hozzájárulás 10 kW-os tárolókra

Az A1 Solar Kft. álláspontja szerint a lakossági energiatárolás elterjedése nemcsak a háztartások energiafüggetlenségét erősíti, hanem a villamosenergia-hálózat tehermentesítéséhez és Magyarország fenntarthatósági céljaihoz is érdemben hozzájárul.

Karácsonyi időszak a budapesti fürdőkben, változások az új évben

2025 december 19. és 2026. január 6. között a Széchenyi és a Rudas fürdő ünnepi nyitvatartással üzemel, a Rudas fürdőben csak társas fürdőzés van ezeken a napokon. A többi fővárosi fenntartású fürdőben hétvégi nyitvatartás és jegyárak lesznek érvényben.

NGM: 5 százalék alatt maradhat a költségvetési hiány jövőre is

A költségvetés 2026. évi nettó finanszírozási igénye 5445 milliárd forint, amelyet ugyanekkora nettó kibocsátás finanszíroz.

A Pegasus veszi meg a Smartwings-csoportot

A Pegasus Airlines megállapodott a Smartwings és a hozzá tartozó Czech Airlines felvásárlásáról – jelentette be rövid közlésében a török légitársaság. A stratégiai befektetéstől a Pegasus az európai jelenlétének erősítését várja.

Kamatot csökkentett a Fed

A bizottság úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Érkezik az okoskedvezmény, péntektől 15 százalék árkedvezmény jár a MÁVPlusz applikációban vásárolt jegy után

A kedvezmény kizárólag az új MÁVPlusz applikációban érhető el.

Elfogadta a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló jogszabályt az Országgyűlés

A 14. havi nyugdíj - a 13. havi nyugdíjjal megegyező módon - annak a nyugdíjasnak jár, aki a tárgyévet megelőző év legalább egy napjára, valamint a tárgyév februárjára részesült az ellátásban.

BM: a rendészeti szervek a mai nappal átveszik a javítóintézetek irányítását és felügyeletét

A rendőrség folyamatos bűnmegelőzési jelenlétet biztosít a javítóintézetekben. A rendelet azonnal, szerdán 11 órakor lép hatályb
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.