Kezdőlap Mozaik A Boeing MAX útja a légikatasztrófáig - földhöz ragadt érdekek, 346 áldozat
No menu items!

A Boeing MAX útja a légikatasztrófáig – földhöz ragadt érdekek, 346 áldozat

Végül az egész világon a földre kényszerítették a Boeing 737 MAX 8-as és 9-es repülőgépeit: fél éven belül a típus második repülője zuhant le hasonló körülmények között – a fedélzeten tartózkodók életét kioltva. Egyelőre nincs egyértelmű bizonyíték a konstrukciós hibára, de a légitársaságok és az európai, valamint más repülésügyi hatóságok többsége után az amerikai légifelügyelet is cselekedett. A Boeing szoftverfrissítéseket ígér a MAX fedélzeti számítógépéhez.

A sikersorozat folytatásaként indult a Boeing most lezuhant gépének szériája

 A Boeing 737 minden idők legsikeresebb repülőgépcsaládja. 1967 óta gyártják és 10.500 darab kelt el belőle. De most fél éven belül a második zuhant le a típus legújabb és a sikerszériát egészen eddig töretnek számító MAX-ból.

A 737 MAX-ból több, mint 350 üzemel harmincnál több légitársaság kötelékében, és több, mint 5000-re van megrendelés, ami a Boeing rendelésállományának 80 százalékát teszi ki!

A szériát a sikeres 737-800-as alapozta meg, ennek a továbbfejlesztéséből született, a legmodernebb technológiával felszerelt, rendkívül gazdaságosan üzemeltethető, keskenytörzsű, 184 férőhelyes, 6510 km megtételére képes típus. Pont azt a kategóriát képviseli, ami a leggyakoribb és a közép hatótávolságú üzemelésre a legkeresettebb. A típus 2016 óta van a piacon, az Airbus típusváltozata, az A320neo konkurenciájaként fejlesztették ki az amerikaiak. Nagytestvére, a 737 MAX 9 220 utast tud 6500 km-re repíteni és 2017 óta készül az Airbus A321neo vetélytársaként.

346 áldozat fél év leforgása alatt!

Az első tragédia 2018 októberében történt. Az indonéz Lion Air légitársaság gépe zuhant le 12 perccel a felszállás után. A fedélzeten tartózkodók, 189 utas és a teljes személyzet a Jáva-tengerbe veszett.

2019 március 10-én az Ethiopian Airlines gépe csapódott földbe az etióp főváros, Addisz-Abeba közelében 8 perccel az indulás után. A 157 utas és a személyzet tagjai közül senki nem élte túl a szerencsétlenséget.

Az Ethiopian Airlines gépe hasonló körülmények között csapódott a földbe, mint a Lion Air Boeinje

Az okok és a hasonlóságok nem egyértelműek

A tavaly októberi tragédiát a többség, először a nem megfelelő karbantartásra vezette vissza. Az 1999-ben alapított Lion Air rossz hírű légitársaság. 2007 óta feketelistán van – nem repülhet be az EU-ba.

Ugyanez már nem mondható el az Ethiopian Airlinesról. Az 1965-ben alapított, évente 11 millió utast szállító cég Afrika legjelentősebb légitársasága, a Star Alliance légiszövetség tagja. A szakmában a harmadik világ legmegbízhatóbb és legeredményesebb légi vállalataként emlegetik.

Mindkét eset röviddel a felszállás után, nagy sebesség mellett történt, amikor a repülők megpróbálták elérni az utazómagasságot. A Lion Air és az Ethiopian pilótája is irányítási nehézséget jelzett. Különbség, hogy a mostani tragédia földi szemtanúi most füstfelhőben látták a gépet. Ilyenről Indonéziában nem számoltak be.

Vizsgálatra viszik a szerencsétlenség helyszínén összegyűjtött roncsokat Forrás: euronews

Nagyobb bizonyossággal csak néhány hét múlva, az Ethiopian fekete dobozának kiértékelése, illetve a két fekete doboz összehasonlítása után lehet kijelenteni, hogy hasonló műszaki hiba áll-e a szerencsétlenségek hátterében. A vizsgálatot etióp kérésre (az esetleges amerikai nyomás elkerülése érdekében – a szerk) a francia légügyi hatóság, a BEA végzi el. Az Ethiopian gépének roncsai szerdán este érkeztek meg a BEA Le Bourget-i központjába.

Computer és pilóta harca?

Az indonéz hatóságok vizsgálata szerint két hibás szenzor tehet a Lion Air gépének szerencsétlenségéről. Rossz adatokat küldtek a fedélzeti számítógépnek, ezért az abból indult ki, hogy a gép orra a valóságosnál 20 fokkal feljebb mutat. A computer erre élesen lefelé irányította a gépet, amire a pilóta átvette az irányítást és korrigált. A computer azonban ismét lefelé irányított. Mindez néhány perc alatt 26-szor ismétlődött meg! Végül a gép elveszítette stabilitását és mind az autó-, mind az igazi pilóta számára irányíthatatlanná vált.

A tavaly szerencsétlenül járt Lion Ai gép roncsai után a tengerben kutattak

Az indonézek szerint tehát a szenzorokat, illetve a gép szoftverét terheli a felelősség. A Boeing jelentése szerint a pilóta is hibázott. Nem kapcsolata ki teljes egészében a számítógépet és hagyta, hogy a nyilvánvalóan hibás adatok alapján navigáló autópilóta újra és újra átvegye a gép irányítását. Ezzel kapcsolatban az is felmerült, hogy a Boeing a légitársaságok rendelkezésére bocsátotta-e a robotpilóta kikapcsolásához szükséges információkat. Ha igen, utána vetődik fel a személyzet képzésének kérdése.

Egyre több légtérzár

A vasárnapi szerencsétlenség után az elsők között, az etiópokkal szinte egy időben a kínai légügyi hatóság rendelt el repülési tilalmat a Boeing 737 MAX 8 számára. A döntés érinti a MAX 9-et is. Ez a típus még nem zuhant le, de hasonló szoftverrel működik, mint a MAX 8. Jelzésértékű döntés volt, miután a kínai légitársaságok tartják a legtöbb MAX-ot üzemben.

Teljes légtérzár lett a vége

A példát számos ország (Ausztrália, Dél-Korea, India), illetve légitársaság (Aeromexico, Aerolíneas Argentinas, Royal Air Maroc Turkish Airlines) követte. Miután szinte valamennyi európai hatóság, illetve légitársaság a repülési tilalom mellett döntött, lépett az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) is: március 12. óta a MAX 8 és 9 nem repülhet be az EU és Svájc légterébe.

Az EASA-nál hangsúlyozták, továbbra se bizonyított, hogy azonos ok, illetve szériahiba állna a két eset hátterében. Megelőző, biztonsági intézkedésről beszélnek.

A pilóták régóta aggódnak

A Dallas Morning News információi szerint sok amerikai pilóta már az októberi eset előtt jelezte a felszállás utáni irányítási problémákat. „Az autópilóta minden áron élesen lefelé akarta kormányozni a gépet” – idéz a napilap egy pilótát. „Ha nem állítom le teljesen a computerirányítást, lezuhantunk volna.”

Egy kollégája szerint „rendkívüli felelőtlen, hogy a régebbi 737-es típusokra repülési engedéllyel rendelkező pilóták minden kiegészítő oktatás nélkül a MAX-ok pilótafülkéjébe ülhetnek. Előbb gyakorolniuk kellene a teljesen új, bonyolult informatikai rendszer kezelését.”

Mindezekre tekintettel a pilótákat és a kiszolgáló személyzetet tömörítő szakszervezetek az USA-ban is repülési tilalmat követeltek.

Az amerikai hatóságok pálfordulása

Daniel K. Elwell

Teljes nemzetközi repülési tilalomról a gyártó székhelye szerinti légügyi hatóság dönthet. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal az FAA ugyan akkor az EASA-hoz hasonló érvelt, mégis más eredményre jutott. „Szériahibára nincs bizonyíték, ezért fölösleges lenne a repülési tilalom” – mondta a közlekedési minisztériumnak alárendelt hivatal vezetője, Daniel K. Elwell.

Azonos döntésre jutottak a kontinens más légügyi hatósági is. Észak- és Dél-Amerikában csak légitársaságok rendeltek el repülési tilalmat. A nemzeti hatóságok kivártak. Aztán a kanadaiak megtörték a csendet: Marc Garneau közlekedési minisztere azt mondta: olyan új információk birtokába jutottak, miszerint hasonlóságok vannak a két, tragikus sorsú gép repülési profiljában, ezért kitiltják a légtérből a típust.

Azt követően, hogy negyven ország után a szomszéd is földre parancsolta a gépeket, már a Boeing is előállt és úgymond azt javasolta az FAA-nak, hogy az egész világon függesszék fel a repülést a 737 MAX-okkal. Hozzátéve: a cég teljesen megbízik a típusban, de az utasok iránti óvatosság miatt és azért, hogy a nagyközönség ismét megbizonyosodhasson a repülő biztonságosságáról, azt ajánlja az amerikai hatóságnak, hogy függesszék fel használatát. Az FAA pedig elrendelte a repülési tilalmat. Igaz ennek másfajta előzménye is volt.

Trump is beszólt

Dennis Muilenburg

Az FAA első döntésében ugyanis nagy szerepet játszhat a chicagói székhelyű, 92 milliárdos bevételű és 140 ezer embert foglalkoztató Boeing lobbiereje. A New York Times információi szerint Dennis Muilenburg Boeing-vezér többször telefonált az amerikai elnöknek.

Van oka az aggodalomra. Az eset óta zuhanórepülésben vannak a cég részvényei. Ráadásul kártérítési perek fenyegetnek. A Flytui, amelynek heti 3 milliárd euróba kerül a földön maradt gépek pótlása, még csak gondolkozik az igényérvényesítésen. A Norwegian Air már a tettek mezejére lépett. Költségei megtérítését követeli a Boeingtől. A jelek szerint először Trump is fontosabbnak tartotta a Boeing gazdasági érdekeit, mint a biztonságot.

Az elnök azonban kedvenc kommunikációs csatornáján, a Twitteren sarkos véleményt fogalmazott meg a polgári repülőgépgyártásról: „Túl bonyolultak a repülők. Jó pilóták helyett computerek és informatikusok döntenek mindenről. Én nem egy íróasztali Einstein által programozott autópilótával, hanem egy légiprofival akarok repülni!”

„Támogatom a tilalmat, mert nekem mindennél fontosabb az amerikai nép biztonsága” – állt Trump újabb twittjében.

A Boeing gyors megoldást ígér

A Boeing a MAX fedélzeti számítógépéhez egy új, komplikált szoftvert fejlesztett ki. A Lion Air lezuhanása után megígérte, hogy tüzetesen átvizsgálja a programot és átfogó frissítést készít hozzá. Ezt a jövő héten minden MAX-ra fel fogják telepíteni. Az FAA vezetője, Dan Elwell sajtótájékoztatóján közölte, hogy ez a Boeing tájékoztatása szerint csak az első lépés lesz egy hónapokig tartó frissítési folyamatban.

Szakértők szkeptikusak, mennyit segíthet egy frissítés, ha alapvető, konstrukciós hibákat rejt a szoftver. Megjegyzik, hogy az Airbus A320neo sikere komoly gazdasági nyomás alá helyezte a Boeinget. Az amerikai cégnek sietnie kellett egy konkuráló típusváltozat piacra dobásával és gyanítható, hogy nem szánt kellő időt az új szoftver kifejlesztésére és tesztelésére.

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Energiaügyi Minisztérium: minden jelentkező nyert a közvilágítási pályázaton

A Jedlik Ányos Energetikai Program immár összesen 580 milliárd forinttal ösztönzi az energiaszektor zöldítését, működési hatékonyságának javítását. Jelenleg a biogáz-biometán előállítását 40 milliárd forinttal támogató felhívás érhető el.

Felbontja adásvételi megállapodását az MVM és az E.ON

Az MVM Csoport 2024. december 16-án jelentette be, hogy többségi tulajdonrészt vásárol Románia vezető energiaszolgáltatójában, az E.ON Energie Romaniában

BÉT: a standard kategóriában folytatja a kereskedést az STRT Holding

Az újonnan kibocsátott törzsrészvények végleges értékesítési ára egységesen 900 forint lett. A társaság így összesen 1,35 milliárd forint friss tőkét vont be, amelyet az STRT Holding a növekedési és befektetési célok finanszírozására fordít.

KSH: októberben a bruttó átlagkereset 692 700 forint volt, ami 8,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit

Január-októberben a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 691 400 forint, a nettó átlagkeresete 476 600 forint volt.
Hirdetés

Hírek

Energiaügyi Minisztérium: minden jelentkező nyert a közvilágítási pályázaton

A Jedlik Ányos Energetikai Program immár összesen 580 milliárd forinttal ösztönzi az energiaszektor zöldítését, működési hatékonyságának javítását. Jelenleg a biogáz-biometán előállítását 40 milliárd forinttal támogató felhívás érhető el.

Felbontja adásvételi megállapodását az MVM és az E.ON

Az MVM Csoport 2024. december 16-án jelentette be, hogy többségi tulajdonrészt vásárol Románia vezető energiaszolgáltatójában, az E.ON Energie Romaniában

BÉT: a standard kategóriában folytatja a kereskedést az STRT Holding

Az újonnan kibocsátott törzsrészvények végleges értékesítési ára egységesen 900 forint lett. A társaság így összesen 1,35 milliárd forint friss tőkét vont be, amelyet az STRT Holding a növekedési és befektetési célok finanszírozására fordít.

KSH: októberben a bruttó átlagkereset 692 700 forint volt, ami 8,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit

Január-októberben a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 691 400 forint, a nettó átlagkeresete 476 600 forint volt.

Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják le az európai piacot

Mivel nem minden szereplőnek lesz elég tartaléka az átállás finanszírozására, a kivonulás vagy beolvadás okozta piaci rés akár további lendületet is adhat a dinamikusan terjeszkedő kínaiaknak.

Vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek

Az intézkedés bejelentésével egy időben adták át az Év Gyógyszerésze és a Kedvenc Patikám országos szakmai és közönségdíjakat. 

EU-csúcs – Az Európai Tanács jóváhagyta a 90 milliárd eurós uniós támogatást Ukrajnának 2026-27-re

Az Európai Bizottság elnöke tájékoztatott arról is, hogy az uniós vezetők a geogazdasági kérdésekről, köztük a Mercosur-kereskedelmi megállapodásról is tárgyaltak.

Az EKB változatlanul hagyta az irányadó kamatlábakat

Az EKB szakértői 2026 tekintetében az inflációt felfelé módosították, elsősorban azért, mivel jelenleg a szolgáltatások inflációjának lassabb csökkenésére számítanak.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.