Hirdetés
Kezdőlap Mozaik A Boeing MAX útja a légikatasztrófáig - földhöz ragadt érdekek, 346 áldozat
No menu items!

A Boeing MAX útja a légikatasztrófáig – földhöz ragadt érdekek, 346 áldozat

Végül az egész világon a földre kényszerítették a Boeing 737 MAX 8-as és 9-es repülőgépeit: fél éven belül a típus második repülője zuhant le hasonló körülmények között – a fedélzeten tartózkodók életét kioltva. Egyelőre nincs egyértelmű bizonyíték a konstrukciós hibára, de a légitársaságok és az európai, valamint más repülésügyi hatóságok többsége után az amerikai légifelügyelet is cselekedett. A Boeing szoftverfrissítéseket ígér a MAX fedélzeti számítógépéhez.

A sikersorozat folytatásaként indult a Boeing most lezuhant gépének szériája

 A Boeing 737 minden idők legsikeresebb repülőgépcsaládja. 1967 óta gyártják és 10.500 darab kelt el belőle. De most fél éven belül a második zuhant le a típus legújabb és a sikerszériát egészen eddig töretnek számító MAX-ból.

A 737 MAX-ból több, mint 350 üzemel harmincnál több légitársaság kötelékében, és több, mint 5000-re van megrendelés, ami a Boeing rendelésállományának 80 százalékát teszi ki!

A szériát a sikeres 737-800-as alapozta meg, ennek a továbbfejlesztéséből született, a legmodernebb technológiával felszerelt, rendkívül gazdaságosan üzemeltethető, keskenytörzsű, 184 férőhelyes, 6510 km megtételére képes típus. Pont azt a kategóriát képviseli, ami a leggyakoribb és a közép hatótávolságú üzemelésre a legkeresettebb. A típus 2016 óta van a piacon, az Airbus típusváltozata, az A320neo konkurenciájaként fejlesztették ki az amerikaiak. Nagytestvére, a 737 MAX 9 220 utast tud 6500 km-re repíteni és 2017 óta készül az Airbus A321neo vetélytársaként.

346 áldozat fél év leforgása alatt!

Az első tragédia 2018 októberében történt. Az indonéz Lion Air légitársaság gépe zuhant le 12 perccel a felszállás után. A fedélzeten tartózkodók, 189 utas és a teljes személyzet a Jáva-tengerbe veszett.

2019 március 10-én az Ethiopian Airlines gépe csapódott földbe az etióp főváros, Addisz-Abeba közelében 8 perccel az indulás után. A 157 utas és a személyzet tagjai közül senki nem élte túl a szerencsétlenséget.

Az Ethiopian Airlines gépe hasonló körülmények között csapódott a földbe, mint a Lion Air Boeinje

Az okok és a hasonlóságok nem egyértelműek

A tavaly októberi tragédiát a többség, először a nem megfelelő karbantartásra vezette vissza. Az 1999-ben alapított Lion Air rossz hírű légitársaság. 2007 óta feketelistán van – nem repülhet be az EU-ba.

Ugyanez már nem mondható el az Ethiopian Airlinesról. Az 1965-ben alapított, évente 11 millió utast szállító cég Afrika legjelentősebb légitársasága, a Star Alliance légiszövetség tagja. A szakmában a harmadik világ legmegbízhatóbb és legeredményesebb légi vállalataként emlegetik.

Mindkét eset röviddel a felszállás után, nagy sebesség mellett történt, amikor a repülők megpróbálták elérni az utazómagasságot. A Lion Air és az Ethiopian pilótája is irányítási nehézséget jelzett. Különbség, hogy a mostani tragédia földi szemtanúi most füstfelhőben látták a gépet. Ilyenről Indonéziában nem számoltak be.

Vizsgálatra viszik a szerencsétlenség helyszínén összegyűjtött roncsokat Forrás: euronews

Nagyobb bizonyossággal csak néhány hét múlva, az Ethiopian fekete dobozának kiértékelése, illetve a két fekete doboz összehasonlítása után lehet kijelenteni, hogy hasonló műszaki hiba áll-e a szerencsétlenségek hátterében. A vizsgálatot etióp kérésre (az esetleges amerikai nyomás elkerülése érdekében – a szerk) a francia légügyi hatóság, a BEA végzi el. Az Ethiopian gépének roncsai szerdán este érkeztek meg a BEA Le Bourget-i központjába.

Computer és pilóta harca?

Az indonéz hatóságok vizsgálata szerint két hibás szenzor tehet a Lion Air gépének szerencsétlenségéről. Rossz adatokat küldtek a fedélzeti számítógépnek, ezért az abból indult ki, hogy a gép orra a valóságosnál 20 fokkal feljebb mutat. A computer erre élesen lefelé irányította a gépet, amire a pilóta átvette az irányítást és korrigált. A computer azonban ismét lefelé irányított. Mindez néhány perc alatt 26-szor ismétlődött meg! Végül a gép elveszítette stabilitását és mind az autó-, mind az igazi pilóta számára irányíthatatlanná vált.

A tavaly szerencsétlenül járt Lion Ai gép roncsai után a tengerben kutattak

Az indonézek szerint tehát a szenzorokat, illetve a gép szoftverét terheli a felelősség. A Boeing jelentése szerint a pilóta is hibázott. Nem kapcsolata ki teljes egészében a számítógépet és hagyta, hogy a nyilvánvalóan hibás adatok alapján navigáló autópilóta újra és újra átvegye a gép irányítását. Ezzel kapcsolatban az is felmerült, hogy a Boeing a légitársaságok rendelkezésére bocsátotta-e a robotpilóta kikapcsolásához szükséges információkat. Ha igen, utána vetődik fel a személyzet képzésének kérdése.

Egyre több légtérzár

A vasárnapi szerencsétlenség után az elsők között, az etiópokkal szinte egy időben a kínai légügyi hatóság rendelt el repülési tilalmat a Boeing 737 MAX 8 számára. A döntés érinti a MAX 9-et is. Ez a típus még nem zuhant le, de hasonló szoftverrel működik, mint a MAX 8. Jelzésértékű döntés volt, miután a kínai légitársaságok tartják a legtöbb MAX-ot üzemben.

Teljes légtérzár lett a vége

A példát számos ország (Ausztrália, Dél-Korea, India), illetve légitársaság (Aeromexico, Aerolíneas Argentinas, Royal Air Maroc Turkish Airlines) követte. Miután szinte valamennyi európai hatóság, illetve légitársaság a repülési tilalom mellett döntött, lépett az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) is: március 12. óta a MAX 8 és 9 nem repülhet be az EU és Svájc légterébe.

Az EASA-nál hangsúlyozták, továbbra se bizonyított, hogy azonos ok, illetve szériahiba állna a két eset hátterében. Megelőző, biztonsági intézkedésről beszélnek.

A pilóták régóta aggódnak

A Dallas Morning News információi szerint sok amerikai pilóta már az októberi eset előtt jelezte a felszállás utáni irányítási problémákat. „Az autópilóta minden áron élesen lefelé akarta kormányozni a gépet” – idéz a napilap egy pilótát. „Ha nem állítom le teljesen a computerirányítást, lezuhantunk volna.”

Egy kollégája szerint „rendkívüli felelőtlen, hogy a régebbi 737-es típusokra repülési engedéllyel rendelkező pilóták minden kiegészítő oktatás nélkül a MAX-ok pilótafülkéjébe ülhetnek. Előbb gyakorolniuk kellene a teljesen új, bonyolult informatikai rendszer kezelését.”

Mindezekre tekintettel a pilótákat és a kiszolgáló személyzetet tömörítő szakszervezetek az USA-ban is repülési tilalmat követeltek.

Az amerikai hatóságok pálfordulása

Daniel K. Elwell

Teljes nemzetközi repülési tilalomról a gyártó székhelye szerinti légügyi hatóság dönthet. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal az FAA ugyan akkor az EASA-hoz hasonló érvelt, mégis más eredményre jutott. „Szériahibára nincs bizonyíték, ezért fölösleges lenne a repülési tilalom” – mondta a közlekedési minisztériumnak alárendelt hivatal vezetője, Daniel K. Elwell.

Azonos döntésre jutottak a kontinens más légügyi hatósági is. Észak- és Dél-Amerikában csak légitársaságok rendeltek el repülési tilalmat. A nemzeti hatóságok kivártak. Aztán a kanadaiak megtörték a csendet: Marc Garneau közlekedési minisztere azt mondta: olyan új információk birtokába jutottak, miszerint hasonlóságok vannak a két, tragikus sorsú gép repülési profiljában, ezért kitiltják a légtérből a típust.

Azt követően, hogy negyven ország után a szomszéd is földre parancsolta a gépeket, már a Boeing is előállt és úgymond azt javasolta az FAA-nak, hogy az egész világon függesszék fel a repülést a 737 MAX-okkal. Hozzátéve: a cég teljesen megbízik a típusban, de az utasok iránti óvatosság miatt és azért, hogy a nagyközönség ismét megbizonyosodhasson a repülő biztonságosságáról, azt ajánlja az amerikai hatóságnak, hogy függesszék fel használatát. Az FAA pedig elrendelte a repülési tilalmat. Igaz ennek másfajta előzménye is volt.

Trump is beszólt

Dennis Muilenburg

Az FAA első döntésében ugyanis nagy szerepet játszhat a chicagói székhelyű, 92 milliárdos bevételű és 140 ezer embert foglalkoztató Boeing lobbiereje. A New York Times információi szerint Dennis Muilenburg Boeing-vezér többször telefonált az amerikai elnöknek.

Van oka az aggodalomra. Az eset óta zuhanórepülésben vannak a cég részvényei. Ráadásul kártérítési perek fenyegetnek. A Flytui, amelynek heti 3 milliárd euróba kerül a földön maradt gépek pótlása, még csak gondolkozik az igényérvényesítésen. A Norwegian Air már a tettek mezejére lépett. Költségei megtérítését követeli a Boeingtől. A jelek szerint először Trump is fontosabbnak tartotta a Boeing gazdasági érdekeit, mint a biztonságot.

Az elnök azonban kedvenc kommunikációs csatornáján, a Twitteren sarkos véleményt fogalmazott meg a polgári repülőgépgyártásról: „Túl bonyolultak a repülők. Jó pilóták helyett computerek és informatikusok döntenek mindenről. Én nem egy íróasztali Einstein által programozott autópilótával, hanem egy légiprofival akarok repülni!”

„Támogatom a tilalmat, mert nekem mindennél fontosabb az amerikai nép biztonsága” – állt Trump újabb twittjében.

A Boeing gyors megoldást ígér

A Boeing a MAX fedélzeti számítógépéhez egy új, komplikált szoftvert fejlesztett ki. A Lion Air lezuhanása után megígérte, hogy tüzetesen átvizsgálja a programot és átfogó frissítést készít hozzá. Ezt a jövő héten minden MAX-ra fel fogják telepíteni. Az FAA vezetője, Dan Elwell sajtótájékoztatóján közölte, hogy ez a Boeing tájékoztatása szerint csak az első lépés lesz egy hónapokig tartó frissítési folyamatban.

Szakértők szkeptikusak, mennyit segíthet egy frissítés, ha alapvető, konstrukciós hibákat rejt a szoftver. Megjegyzik, hogy az Airbus A320neo sikere komoly gazdasági nyomás alá helyezte a Boeinget. Az amerikai cégnek sietnie kellett egy konkuráló típusváltozat piacra dobásával és gyanítható, hogy nem szánt kellő időt az új szoftver kifejlesztésére és tesztelésére.

Hirdetés
Nemzetközi ESG konferencia közhelyek nélkül, csak a lényegről.
A legjobb magyar és nemzetközi előadókkal a bevezetés és a sikeres napi gyakorlat jó példái. Mert: a fenntarthatóság, az ESG, ma már mérettől függetlenül minden vállalkozás számára megkerülhetetlen! Mert az ESG messze több, mint a fenntarthatóság! Mert folyamatosan nő az érintettek köre! Mert a beszállítóktól is elvárják az ESG megfelelést! Mert a német beszállítói törvény új korszakot hoz a magyar KKV-knak is. Mert folyamatosan születtek, születnek az új jogszabályok. Ezért segíti a cégeket AzÜzlet november 26.-i ESG konferenciája, ahol Ön is mindent megtudhat az ESG keretrendszerről, kapcsolatokat építhet és személyesen is kérdezhet a téma legjobb előadóitól.
https://azuzletkonferenciakozpont.hu/esg-a-bevezetes-buktatoi-es-sikeres-napi-gyakorlat-konferencia/
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Átadták az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központot Maglódon

Az új központ évente akár 20 000 repülőgépkerék és 800 fékagy karbantartására képes, miközben a hajtóműalkatrész-javító részleg éves kapacitása megközelíti a 30 ezret.

Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyára

Az üzemben jelenleg 500 munkavállalót foglalkoztatnak és évi 40 ezer tonna a gyártási kapacitásuk.

Kövér László: a haza kötőereje a nemzet lelki, erkölcsi, kulturális természetű állapotától függ

Miközben a nemzetpolitika alapjai változatlanok, a külső környezet változásaihoz...

Zártkörű részvénykibocsátást tervez a Shopper Park Plus Nyrt. (SPP) a Concorde Értékpapír segítségével

Az SPP tavaly novemberben vezette be részvényeit a BÉT Prémium kategóriájába, amely a budapesti tőzsde történetének első euró alapú részvénykibocsátása volt. A
Hirdetés

Hírek

Vegyesen alakult szerda reggelre a forint árfolyama

Az év eleje óta a forint gyengült mindhárom devizával szemben, 6,5 százalékkal az euró, 11,0 százalékkal a dollár és 5,7 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült a forint árfolyama

Az euró 1,0714 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0694 dollár után.

BÉT – Mínuszban zárt a BUX

A BUMIX 6793,64 ponton zárt pénteken, ez 59,36 pontos, 0,87 százalékos csökkenés a csütörtöki záráshoz viszonyítva.

Gyengült pénteken a forint

Gyengült pénteken a forint a kora reggeli jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben.

Devizapiac – Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az euró jegyzése hét órakor 408,10 forintra gyengült az előző esti 408,27 forintról

Az Operában a “IV. Murat” operaelőadást adják elő a 2024-es Török-Magyar Kulturális Év részeként

Az opera török nyelven, magyar és angol felirattal kerül bemutatásra, így a szélesebb közönség is hozzáférhet ehhez a kulturális mesterműhöz.

Vegyesen alakult a forint árfolyama szerda reggel

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,0810 dollárról 1,0814 dollárra változott.

Jöhet Hollywood! – Új filmstúdiók várják a bécsi filmipar felvirágzását

Az üzemeltetők 2025-re változatos osztrák, nemzetközi és akár hollywoodi játékfilmekre, sorozatok gazdag kínálatára számítanak.

Gazdaság

A hitel nem ajándék – kampány a karácsonyi időszakra kvízjátékokkal

Az év végi időszakban sokan igényelnek rövid lejáratú, kisebb összegű hiteleket is a karácsonyi kiadások fedezésére.

Már több mint 2000 milliárd forintnyi vagyont tartanak külföldi bankbetétekben a magyarok 

A pénzügyi vagyon kétharmada ugyanis a legvagyonosabb 10 százalék kezében van az MNB korábbi felmérései szerint.

Az MFB kiemelt jelentőségű pénzügyi művelete

A klubhitelek lényege, hogy a hitelfelvevő nem egyetlen pénzintézettől, hanem több banktól, azaz az általuk alkotott csoporttól jut forráshoz, amelyet a részt vevő bankok azonos feltételekkel és futamidőre biztosítanak.

Megszületett a döntés: így változik majd az ÁFA az Európai Unióban

2024. november 5-én az Európai Unió Gazdasági és Pénzügyi Tanácsának (ECOFIN) miniszterei a soros magyar elnökség alatt elfogadták az úgynevezett „VAT in the Digital...