Miközben a szeszesital-gyártók még mindig szenvednek a világjárvány és a gyenge tavalyi év másnaposságától, a sörfogyasztás ezen a nyáron várhatóan fellendül a labdarúgó EB-nek köszönhetően. A sörgyártók, köztük a Carlsberg, arra számítanak, hogy a jobb időjárás fellendíti az eladásokat idén nyáron, miután a tavalyi évben az emberek elkerülték a kocsmába járást, és végül kevesebb sört fogyasztottak a megszokottnál.
Mellette a világ legnagyobb sörfőzői is abban reménykednek, hogy a melegebb időjárás és a nagy sportesemények idén nyáron segítenek nekik talpra állni a “brutális” 2023-as évből – bár a szeszesital-gyártók még így is hónapokig kmoly kihívásokkal nézhetnek szembe. A Bloomberg írása szerint a Heineken vezérigazgatója, Dolf van den Brink volt az, aki a tavalyi nyarat “brutálisnak” nevezte, mivel júliusban és augusztusban Európa-szerte rengeteg eső esett, ami nem kedvezett a sörivászatnak.
A Heineken NV, a Carlsberg AS és a Budweiser gyártója, az Anheuser-Busch InBev NV azon sörgyártók közé tartoznak, akik erőteljesen profitálhatnak abból, ha a jó időjárás egybeesik a júniusban és júliusban megrendezésre kerülő Euro 2024 labdarúgó-tornával – jósolják az elemzők.
A labdarúgó Európa-bajnokságok hagyományosan segítik a söreladásokat Európában, különösen az olyan nagyobb országokban, mint az Egyesült Királyság, Franciaország, Spanyolország, Olaszország és Németország – mondta Duncan Fox, a Bloomberg Intelligence elemzője. Ha ezek az országok a várakozásoknak megfelelően továbbjutnak a torna utolsó szakaszába, a sörgyártók valószínűleg megugró volumeneket fognak tapasztalni. A fogadási oddsok szerint ezek az országok a favoritok, az EB-n Angliával az élen. Ami a sörgyáraknak azért jó hír, mert Németország, az Egyesült Királyság és Spanyolország a Statista szerint a világ 10 legnagyobb sörfogyasztója között van.
“Ha bekövetkezik az optimista forgatókönyv, egy gyönyörű nyár jöhet, ha Anglia játszik Olaszországgal a döntőben, vagy Anglia Franciaország ellen, ami természetesen nagyon hasznos lesz az iparág számára” – mondta Laurence Whyatt, a Barclays elemzője. (Aki inkább az angolszász világra fókuszálva nem említette, hogy hazai pályán nemcsak a német fociválogatottnak is van esélye, miközben természetesen a legjobb német sörgyárak felé is „lejt” a hazai pálya – a szerk.)
A JD Wetherspoon Plc elnöke, Tim Martin szerint a bárcsoportok arra számítanak, hogy nyáron, amikor általában jobbak az eladások, folyni fognak a csapok. Ezért “nagy reményeket fűz az ír nyárhoz”, a Guinness erős eladásaihoz, amely, ahogy jelezte, “általában az idősebb, férfi ivókhoz kötődik, de a fiatalabb ivók körében is nagyon divatossá vált”.
A konyak, a vodka és az aperitifek készítői számára azonban nem ilyen rózsásak a kilátások. Az európai szeszesital-gyártóknak nehezen sikerült megtartaniuk a világjárvány korszakában elért teljesítményüket az Egyesült Államokban, ahol az ösztönző csekkek és az otthonmaradási korlátozások hozzájárultak a fogyasztói kiadások fellendüléséhez – mondta Whyatt a Bloomberg Newsnak.
“Volt egy olyan elgondolás, hogy az emberek szokásai bizonyos mértékig átalakulnak, hogy ha megtanultál otthon koktélokat készíteni, akkor a pandémiás zárlat után is ezt fogod csinálni” – tette hozzá.
A gazdasági válság elmélyülésével azonban 2023-ban is nehéz feladat volt a csúcskategóriás márkákat eladni az amerikai fogyasztóknak, és ez 2024-ben is így maradhat. A sörnek viszont a BI Duncan Fox szerint előnyére válik, hogy “mindennapi vásárlásként” érzékelik, ami vonzóbb a pénzszűkében lévő fogyasztók számára. Ezért a szeszesital-gyártók még mindig próbálják csökkenteni a készleteket, miután a kiskereskedők és a nagykereskedők a világjárvány idején felhalmozták készleteiket.
A sör viszont nem jutott ugyanerre a sorsra, mert sokkal rövidebb a szavatossági ideje – mondta Sarah Simon, a Morgan Stanley elemzője egy interjúban. De a koktélok így sem veszítették el teljesen a népszerűségüket. A J Sainsbury Plc brit élelmiszeripari vállalat például azt mondta, hogy a rum és tequila alapú italok népszerűségének növekedésére számít, és arra is, hogy az emberek a népszerű Aperol változaton túl másfajta fröccsöket is isznak majd.
És bár a sör az előrejelzések szerint idén nyáron jól fog teljesíteni, ez is érzékeny az inflációra és a sörfőzdék kénytelenek árat emelni, hogy a bevételek növekedjenek, mivel a fogyasztók visszafogják az italmennyiséget.
Távolabb tekintve a kínai szeszesital-gyártók számára is egyre nagyobbak a kihívások. Az erőteljes holdújév ugyan lendületet adhatott, de a gyenge fogyasztói bizalom, és az, hogy a fiatalok egyre inkább kerülik az éjszakai klubokat, valamint a konyakiparra kivetett vámok fenyegetése továbbra is hátráltathatja az olyan hatalmas gyártókat, mint a Remy Cointreau, a Pernod Ricard SA-t – mondta Whyatt.
Érsek M. Zoltán