A Honda és a Nissan állítólag feltáró jellegű tárgyalásokat folytatott egy potenciális összeolvadásról, amely segítene nekik versenyezni az elektromos járművek (EV) gyártóival, különösen Kínában.
A megbeszélések korai szakaszban vannak, és nem garantált, hogy megállapodás születik.
Márciusban a két japán autógyártó megállapodott abban, hogy stratégiai partnerséget vizsgálnak az elektromos járművek terén.
A vállalatok nyilatkozata azonos volt, amely így szólt: „Ahogy azt idén márciusban bejelentettük, a Honda és a Nissan különböző lehetőségeket vizsgál a jövőbeli együttműködésre, egymás erősségeire építve.”
A Honda és a Nissan nem cáfolta a Nikkei japán üzleti újság által először közölt hírt, de azt mondták, hogy „ez nem olyasmi, amit bármelyik vállalat bejelentett volna”.
„Ha bármilyen frissítés lesz, értesítjük az érintett feleket a megfelelő időben” – tették hozzá.
A két vállalat várhatóan már jövő héten hivatalosan is megerősíti, hogy tárgyalásokat folytattak – jelentette a japán TBS tévécsatorna.
A Nissan nem kommentálta a Bloomberg jelentését, miszerint a Foxconn megkereste őket azzal a szándékkal, hogy az iPhone-gyártó irányító részesedést szerezzen az autógyártóban.
Egy potenciális összeolvadás Japán második és harmadik legnagyobb autógyártója között több okból is bonyolult lehet.
Bármilyen megállapodás intenzív politikai vizsgálat alá kerülhet Japánban, mivel jelentős elbocsátásokhoz vezethet. A Nissan valószínűleg kénytelen lesz megszüntetni a Renault francia autógyártóval fennálló szövetségét is.
Márciusban a Honda és a Nissan megállapodott, hogy együttműködnek az EV üzletágaikban, és augusztusban szorosabbra fűzték kapcsolatukat, beleértve az akkumulátorok és más technológiák területét.
Augusztusban a két vállalat bejelentette, hogy együttműködési megállapodást kötött a Mitsubishi Motorsszal az intelligens rendszerek és az elektrifikáció terén.
A Nikkei szerint a Nissan és a Honda végül a Mitsubishit is bevonhatja egy esetleges partnerségbe. A Nissan a Mitsubishi legnagyobb részvényese.
A Nissan részvényei több mint 23%-kal emelkedtek Tokióban szerdán. A Honda részvényei körülbelül 3%-kal estek, míg a Mitsubishi részvényei majdnem 20%-kal ugrottak meg.
A tárgyalásokra akkor kerül sor, amikor számos autómárka küzd a növekvő versennyel, ahogy az ipar a benzin- és dízelüzemű járművekről elektromosokra vált, miközben Kínában virágzik a termelés.
„A gondolat, hogy néhány kisebb szereplő túlélhet és boldogulhat, egyre nagyobb kihívást jelent, különösen, ha hozzáadjuk az új kínai gyártók bonyolultságát, amelyek erőteljesen versenyeznek” – mondta Jessica Caldwell, az Edmunds elemzője.
„Ez nemcsak a túléléshez, hanem a jövő finanszírozásához is szükséges.”
A Honda és a Nissan piaci részesedést vesztett Kínában, amely 2023 novemberében a globális EV-értékesítések közel 70%-át adta.
A két márka kombinált globális értékesítése 2023-ban 7,4 millió jármű volt, de nehezen tudják felvenni a versenyt az olcsóbb EV-gyártókkal, mint például a BYD, amely negyedéves bevételeinek ugrásszerű növekedését érte el, októberben először megelőzve a Teslát.
Jesper Koll, a japán Monex Group online kereskedési platform üzemeltetőjétől, megkérdőjelezte, hogy egy összeolvadás versenyképesebbé teheti-e a vállalatokat.
„Ez valóban csak olyan, mintha a Titanic fedélzeti székeit rendeznék át, abban az értelemben, hogy sem a Hondának, sem a Nissannak nincs igazán olyan terméke vagy technológiája, amelyre a globális fogyasztók vágynak?”
„Ebből a szempontból ez egy szép mentőakció, de nem hoz létre egy új nemzeti bajnokot.”
kép és szöveg forrása: BBC News
AZZ