Kezdőlap Menedzser-Kihívások A Somogyi Elektronic Kft.az inflációs év után ismét rátalált a siker útjára
No menu items!

A Somogyi Elektronic Kft.az inflációs év után ismét rátalált a siker útjára

 Különleges sikersztori a családi vállalkozásként indult Somogyi Elektronic Kft. története, hiszen a céget, az alapító, majd eladó család visszatérése helyezte ismét növekedési pályára 2014-ben. Igaz 2023-ban a külső gazdasági környezet negatív változásai lefékezték a növekedést, de Somogyi Zsolt ügyvezető-tulajdonos szerint az erre válaszul hozott stratégiai átalakítás pozitív eredménye már érezhető.   

„A cég újkori története akkor kezdődött, amikor az édesapám által 1978-ban alapított és 2008-ban egy pénzügyi befektetőnek eladott családi vállalkozásunk 50 százalékát a menedzsment jogokkal együtt 2014-ben visszavásároltuk. Mivel a cég igen rossz állapotban volt, egy átfogó változásmenedzsment projektet indítva megújítottuk a működési folyamatokat és átalakítottuk a szervezeti struktúrát. Tulajdonosi tőkeinjekcióra került sor, ami tagi hitel formájában valósult meg, aminek visszafizetése már megtörtént. Az átalakulás részeként új raktárkészlettel láttuk el a céget, amely nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a cég árbevétele a folyamatos növekedés mellett 4 milliárdról 11,3 milliárd forintra emelkedett 2023 végéig. A pénzügyi eredményjavulást pedig az mutatja, hogy 2022 végére az EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) a korábbi mínusz 200 millió forintról 1,2 milliárd forintra nőtt” – kezdi az elemzést Somogyi Zsolt tulajdonos-ügyvezető.

Miközben a Covid sem okozott károkat a cég eredményességében az igazi problémák a pandémiát követő megváltozott gazdasági környezet hatására kezdtek el megmutatkozni. Ehhez köthető, hogy az elmúlt nyolc évet követően 2023-ban először, némi veszteséggel zárták az évet.

„Mindez több tényezőre vezethető vissza. Természetesen nem arról van szó, hogy elfelejtettünk volna dolgozni, vagy hogy az értékesítőink ne tudnának többé hatékonyan eladni. A problémát az okozta, hogy 2022-ben már csak rendkívül magas áron tudtunk árukészletet vásárolni. Ennek hátterében az ukrajnai háború hatására jelentősen megemelkedett energiaár és a kiemelkedően magas infláció hatásai álltak. Megfejelve azzal, hogy a forint árfolyama rég nem látott mélységekbe zuhant – volt idő, amikor csak 400 forint feletti árfolyamon tudtunk dollárt vásárolni. Számunkra ez azt jelentette, hogy egy konténer szállítási költsége a korábbi 3-4 ezerről 17 ezer dollárra nőtt, miközben a kínai gyártási költségek átlagosan 20 százalékkal emelkedtek. De mivel megvoltak az értékesítési csatornáink és ezért folyamatos növekedéssel terveztünk, mindennek ellenére nagy mennyiségű árut rendeltünk be. Az infláció és a működési költségek drágulása viszont azt eredményezte, hogy az így drágábbá vált termékek eladhatatlanná váltak. Ezért zártuk a 2023-as évet mínusz nulla körüli eredménnyel. És mivel sem a bankok, sem mi magunk nem szeretjük az egymást követő veszteséges évet, az eredményesség visszaállítása érdekében a kitörési pontokat beazonosítva alapos átvilágítást végeztünk”- mondja a cégvezető.

Kifejtve: nem akartak abba az általános menedzseri hibába esni, hogy amikor baj van, első lépésként elküldik az embereket. Már csak azért sem, mert a Covid alatt is igyekeztek mindenkit megtartani, mert hittek a náluk dolgozó szakemberekben. Mivel a cég büszke arra, hogy a fluktuáció náluk minimális, ezúttal is mindent megtettek a munkahelyek megőrzéséért.

„Az operatív hatékonyság javítása érdekében átszerveztük néhány osztály működését, bizonyos tevékenységeket pedig összevontunk, hogy gyorsabban és ütőképesebben reagálhassunk a folyamatos kihívásokra. Igaz a forgalom visszaesése miatt a háttérszolgáltatások területén némi létszám optimalizálásra volt szükség, de ezt elsősorban a korai nyugdíjazásokkal oldottuk meg. Emellett általánosan is bevezettük a home office-t, ami a Covid alatt már költségcsökkentő intézkedésként is bevált, miközben azok a menedzserek és értékesítők, akik Budapestről járnak a győri központba, ma már közösen indulnak munkába, ami éves szinten több milliós megtakarítást eredményez.

De az elsődleges célunk az volt, hogy új beszerzési csatornákat fedezzünk fel, és még jobb árakat érjünk el a beszállítóinknál – ezt mára sikerült is megvalósítanunk. Emellett – elsősorban a nagy kiállításokon – aktívan kerestük az új termékeket, emellett megkerestük az alternatív disztribúciós lehetőségeket és ujterveztük az exportpiacainkat is. A növekedés érdekében pedig külföldön is igyekszünk erősíteni az online jelenlétünket. Mindeközben a Covid utáni időszakban jelentősen megnőtt raktárkészletünket is sikerült optimalizálni, ami akkor, a megszokott 3,5 milliárdról 5 milliárd értékűre emelkedett. Azóta sikerült visszaállítani az ideális szintre, amit most 2,8 és 3,5 milliárd között tartunk.”

A cégvezető szerint az eredményjavuláshoz sokat segített az idei meleg időjárás, ami különösen a ventilátor eladásban éreztette kedvező hatását. A győri cég, ami a hűtési, fűtési és a karácsonyi dekorációs termékek terén a legerősebb, idén néhány nyári terméket, például a grillezőket is sikerrel vezette be a piacra. Emellett új beszállítókat is találtak és a piac is stabilizálódott valamelyest, ami a beszerzési árak 10-15-os csökkenését jelentette, miközben a szállítási költségek is konszolidálódtak. Más kérdés, hogy miközben egy konténer ára most 8-10 ezer dollár körül van – ami jelentős csökkenés a korábbi 17 ezer dollárhoz képest – a világpolitikai helyzet folyamatos változása miatt az árak is gyakran ingadoznak. Például a jemeni huszik kalóztámadásai miatt most is hosszabbak lettek a szállítási útvonalak, mert a hajók biztonságosabb útvonalakat használnak, miközben e konténerek forgási sebessége is lelassult. Ez pedig újra megemelte a költségeket.

„Amellett, hogy a szénmonoxid-érzékelők, az elosztók és a hosszabbítók – ahol piacvezetők vagyunk – is a portfoliónkban szerepelnek, a háztartási kisgépek kínálatát is folyamatosan bővítjük. Emellett a bojlerek forgalmazásával is elkezdtünk foglalkozni. Eddig 95 százalékban Kínából hoztuk be a termékeket, de mára egyre több európai beszállítóval is felvettük a kapcsolatot és folyamatosan keressük a lehetőségét annak, hogyan tudnánk növelni ezt a mostani tíz százalékos arányt. Magyarországon a nagy és kiskereskedelmi partnereken és a webáruházakon keresztül értékesítjük a termékeinket. A saját online áruházunk inkább csak bemutató célt szolgál, mert nem szeretnénk konkurenciát teremteni az online partnereinknek. Az export nagyjából a forgalmunk 30 százalékát tesz ki. Romániában és Szlovákiában saját leányvállalatunk van, míg Horvátországban, Bosznia-Hercegovinában, Szerbiában, illetve Csehországban partnereken keresztül értékesítünk. Romániában, ahol nagyon jól teljesít a gazdaság, sikerült hozni a terveket, miközben Szlovákiában is látható már a fellendülés. A többi piacunkon is érezhető még az infláció, de a magyarországinál lényegesen visszafogottabb, 5-10 százalékos mértékben”

Somogyi Zsolt azt is fontosnak tartja, hogy miközben az új stratégia jegyében több termékkörben is csökkentették az árakat, hogy ezzel növeljék az eladott termékek mennyiségét és javítsák a készletforgási sebességet, ami az új termékek gyorsabb bevezetését is támogatja, a belső mobilitásra is nagy hangsúlyt fektetnek. A folyamatos belső képzések eredményeként a tehetséges, ambíciozus munkatársak számára új karrierlehetőséget teremtve például így kerültek az értékesítés területére azok a munkatársak, akik korábban raktári dolgozók vagy asszisztensek voltak. A cégvezető szerint ez az új, a korábbinál is dinamikusabb átalakulás vezetett oda, hogy fél év távlatából már látni az eddigi intézkedések eredményét, hiszen 2024 nyaráig már úgy sikerült elérni pozitív EBITDA-t, hogy az az év hátralevő részére is optimizmusra ad okot.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Földhővel zöldülhet a hazai áramtermelés

"A Jedlik Ányos Energetikai Program 12 milliárd forinttal ösztönzi a geotermikus energiára alapozott villamosenergia- és hőtermelő rendszerek kialakítását. A pályázatokat a csütörtökön megjelent végleges felhívás szerint jövő január végétől lehet benyújtani. A kormány minden eddigit felülmúló forrásmennyiséggel segíti elő, hogy a geotermia a hazai zöldgazdaság húzóágazatává váljon".

A GVH megbírságolta a Használtauto.hu online gépjármű hirdetési oldal üzemeltetőjét

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 550 millió forintra bírságolta a Használtauto.hu Kft.-t, mert az online gépjármű hirdetési oldal korábbi üzemeltetője, a külföldi tulajdonú Adevinta visszaélt a gazdasági erőfölényével.

Növekvő árbevétel mellett veszteséggel zárta a harmadik negyedévet a Masterplast

A Masterplast konszolidált árbevétele a harmadik negyedévben 44,5 millió euró volt, ami 25 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg a kedvezőtlen árfolyamváltozások miatt adózott eredménye 529 ezer euró veszteséget mutatott a bázisidőszaki 1,3 millió euró után.

Beigazolódtak a várakozások: már Budapesten is korlátozzák a beköltözéseket

A XVI. kerület korlátozásai ugyanis véget vethetnek annak az egyre gyakoribb jelenségnek, hogy melléképületekből, garázsokból, tárolókból alakítanak ki lakásokat, amiket osztatlan közös tulajdonú ingatlanokként értékesítenek.
Hirdetés

Hírek

Beigazolódtak a várakozások: már Budapesten is korlátozzák a beköltözéseket

A XVI. kerület korlátozásai ugyanis véget vethetnek annak az egyre gyakoribb jelenségnek, hogy melléképületekből, garázsokból, tárolókból alakítanak ki lakásokat, amiket osztatlan közös tulajdonú ingatlanokként értékesítenek.

Adzsman – Az autentikus emírség, ahol a hagyomány találkozik a jövővel

A Heritage Trail az Adzsman Vision 2030 stratégia egyik kiemelt projektje, amely az emírség elkötelezettségét tükrözi a kulturális örökség megőrzése és az autentikus turisztikai élmények iránt.

Az adócsalás ódivatú, a kiberbűnözés a divat

A kormányzati korrupcióellenes stratégia elsősorban a felderítés, az átláthatóság és a megelőzés megerősítésére irányul.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Magyar gabonasiker: van amiben a TOP kategóriában Európában

Az Akcenta szakértőinek elemzése szerint 2024-ben 1,93 milliárd euró értékben értékesítettünk gabonát külföldön (+14% éves összevetésben)

Nyugat-Magyarországon a legnagyobb a kereslet felújítandó lakásokra

Budapesten a felújítandó lakások aránya az év eleje óta átlagosan 8,6 százalék, és szeptemberben is 9 százalék körül alakult.

Megduplázzák a Demján Sándor Tőkeprogramban egy vállalkozásba befektethető tőke maximális összegét

A cél a vállalkozások likviditási terheinek enyhítése, a működési biztonság és a beruházási hajlandóság támogatása.

Ezért fékezett be a magyar export

Az előző negyedévben a nagyvállalatok 3,2 százalékos exportárbevétel-növekedésre számítottak, most átlagosan 0,1 százalékos csökkenést várnak
Hirdetés

Gazdaság

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.