A német autógyártók lemaradásban vannak az alternatív meghajtások terén. Újabb okuk van az aggodalomra. Az elektroautózásban mindenkit megelőző Tesla Németországban építheti fel első európai üzemét.
A nagy bejelentés
Egy elhagyatott erdőség Berlintől 45 kilométerre. Ha a Tesla első embere, Elon Musk beváltja ígéretét, 2021-ben autógyár lesz a fák helyén. A kaliforniai elektroautógyártó első SUV modellje, a Model Y készülne Brandenburgban és egy „gigantikus akkumulátor gyártó üzem” is épülne. 4 milliárd eurós beruházásról és több ezer új munkahelyről szól az ígéret.
Az NDK összeomlását még mindig kiheverni képtelen, Berlint övező tartományban örülnek, bizakodnak. Kérdés, meddig. Ugyanis hamar kiderült, hogy a Tesla-vezért nem sokra tartja „a természetes élőhelyek, valamint a vadon élő állatok és növények védelméről” szóló EU-irányelvet.
A szakértők a céldátumot és a beruházás volumenét illetően is szkeptikusak. Németország egyik legjobb nevű építési menedzsere, Klaus Grewe szerint az engedélyezés és a kivitelezés során is mindennek a jogszabályok és a technika megengedte legnagyobb sebességgel kell történnie, hogy 2021-re álljon a gyár. Autóipari szakemberek a beruházási összeget tartják túlzónak. A Porsche új üzeme a Stuttgart közeli Zuffenhausenben 15 ezer négyzetméteres, évi 100 ezer autó kapacitású és 1500 új munkahelyet teremtett, mégis kijött 700 millió euróból.
Ráadásul a múltban Musk nagyra törő terveiből sok egyáltalán nem, vagy kisebb dimenzióban valósult meg. 2014-ben a „világ legnagyobb gyárának” megépítését jelentette be. A tervezettnél később, 2019-ben valóban elkészült az új üzem a nevadai Renoban. 176 ezer négyzetméterrel tényleg jelentős méretű, de nem, hogy a világon, még Nevadában sem a legnagyobb. A Boeing közeli gyára kétszer akkora.
Brandenburg nem Berlin?
Musk szereti az erős jelzőket. „GIGA BERLIN” – írta a projektre utalva a Twitteren, amikor novemberben a német fővárosba érkezett. A beruházási szándékot is a közösségi médiában adta a világ és Brandenburg tudtára.
„Elképesztő izgatott volt, ’berlini gigagyárról’ beszélt” – emlékszik vissza az első telefonbeszélgetésre a szociáldemokrata tartományi miniszterelnök, Dietmar Woidke. „Nem értette, hogy a Kieferstanden-erdő nem Berlinben van”. Később rájöhetett, hogy nem tanulmányozta megfelelően Németország földrajzát.
A telefonkonferencia után lemondta a sajtótájékoztatót, amelyen a beruházás részleteit ismertette volna. Végül mégis kitartott a ’Berlin-Brandenburg gigagyár’ névre átkeresztelt projekt mellett.
Gyanítható, hogy Musk még sosem hallott Brandenburgról. Németországból csak a trendi fővárost, az új start-up paradicsomot, Berlint ismeri.
Tanácsadói hasonló okokból beszélhették rá a német fővárost helyett az azt övező tartományra, mint Nevadára: Gazdaságilag elmaradott, magas munkanélküliséggel küzdő régiók, ahol az állam adókedvezményekkel és vissza nem térítendő támogatásokkal segíti a nagyberuházásokat. Az 1 milliárd eurós beruházás így gyakorlatilag önfinanszírozó lett.
Mindent összeadva Nevada a 7000 új munkahely mindegyikét 142 ezer euróval támogatta. Brandenburgban is jó esélye van hasonló dotációra. A tartomány nemrégiben döntött a szénbányászat megszüntetéséről. 4 milliárd eurót különített el a sikeres gazdasági szerkezetváltás előmozdítására. A torta legnagyobb szelete a Tesláé lehet. Szinte biztos, hogy ingyen kapná az építési területet és a tartomány gondoskodna a közüzemi és a közúti infrastruktúra kiépítéséről is. Az ’isten háta mögötti’ Kieferstanden-erdő mellett szól Berlin 50 kilométerre épülő új reptere is.
A Tesla térfelén pattog a labda
„Musk egy showman, de tudja, mit csinál” – mondják a hozzá közel állók. A Tesla 10 oldalas kérdés sort küldött a tartományi vezetésnek, amelyben a konkrét kedvezményekre és támogatásokra volt kíváncsi.
„Gyors és pontos válaszokat vártak, inkább tegnapra, mint mára” – mondják a gazdasági minisztériumban. A tárcavezető elmondása szerint a kérdések 95%-t tisztázták. “Ha tényleg Németországban épül a Tesla gyár, akkor biztosan a brandenburgi Kieferstanden-erdőben” – mondja a gazdasági miniszter, Jörg Steinbach.
A Tesla-alapítót közelebbről ismerők azonban figyelmeztetnek: Ha valami nem Musk elképzelése szerint alakul, rögtön távozik. Ezt tudják Brandenburgban is. Eddig a Tesla minden kívánságát kielégítették.
„Fél lábbal a börtönben érzem magam olyan feltételekbe mentünk bele” – fogalmaz a gazdasági miniszter. Azt azonban leszögezi, hogy ez az adókedvezményekre és az állami támogatásokra vonatkozik. „Az engedélyezési eljárásban minden a jogszabályi előírásoknak megfelelően, a nyilvánosság bevonásával fog történni.”
Most a Tesla térfelén pattog a labda. Brandenburgban várják, hogy a kaliforniai konszern hivatalosan is elindítsa az engedélyeztetési eljárást.