A Volkswagen I.D. Crozz egyetlen működő példányát az AMTS nemzetközi kiállításon, a Hungexpón mutatták be a magyar közönségnek. A koncepcióautót egyedisége miatt egészen nagy összegre, egymilliárd forintra biztosították. Méltán: nem klasszikus tanulmányautóról van szó, 2021-től indul a modell sorozatgyártása, amelyet a VW az e-mobilitás csúcsmodelljei közé sorol.
Ezért különösen ügyeltek az utastér kialakítására, a high-tech érzetre apellálva minden kijelzője digitális. A legfontosabb információkat kiterjesztett valóságként vetíti ki a vezető látóterébe. Az átlátszó panorámatető fényredőnyének mozgatása gesztusvezérlésű. Újdonságnak számít a CleanAir rendszer, amely a a légmozgás, a hőmérséklet és a páratartalom állandóságáról gondoskodik.
Az ülések kialakításánál a tervezők a maximális rugalmasságra törekedhettek. Akár a kerékpár is szállítható a hátsó térben, amit a felhajtható ülések, az elektromosan nyíló ajtók és a B-oszlop hiánya biztosít.
Az I.D. Crozz felkészült az elektromosautó-forradalom utáni újabb radikális változásra, az önvezető autók korszakára. Volkswagen-embléma megnyomása aktíválja az „ID. Pilot” üzemmódot. Az autó magától indul útjára.
A C-alakot formázó, LED-technikájú nappali menetfény és a vezérelt LED-fényszórók egyetlen elektromosan „mozgó” szemként egyesülnek, és kommunikálnak a környezettel. Jelzik, hogy az autó merre tart, a szenzorok az út menti gyalogosokat is észleli.
Az I.D. Crozz akár 500 kilométert is képes megtenni egyhuzamban, ha lemerül, gyorstöltővel 30 perc alatt 80 százalékos töltöttség elérésére képes.
A prototípus meghajtásáról két elektromos motor gondoskodik: a hátsó tengelynél egy 150 kW (204 LE), elöl pedig egy 75 kW (102 LE) teljesítményű erőforrás dolgozik. A 225 kw (306 LE) rendszerteljesítményű I.D. Crozz alapesetben hátsókerék-hajtású, de szükség esetén egy elektronikus „kardántengely” a másodperc tört része alatt elosztja a nyomatékot az első és a hátsó kerekek között.
A jármű terepen, vagy havas, csúszós útfelületen állandó összkerékhajtással is képes haladni. Az akkumulátortelep és a két elektromotor ideális elhelyezése alacsony súlypontot és jó súlyelosztást (48/52) eredményez. Az elektronikusan szabályozott lengéscsillapítással és az új fejlesztésű felfüggesztéssel együtt mindez a Golf GTI-hez mérhető stabilitást és kezelhetőséget biztosít.