Kezdőlap A német kapcsolat A Xanga felépítette a német kapcsolatát
No menu items!

A Xanga felépítette a német kapcsolatát

Herdon István a Xanga cégcsoport tulajdonosa a Debrecenben, a repülőtéren.  Az ipari park az ezredfordulótól készült arra, hogy a befektetők számára ideális beruházási célponttá váljon.

„Debrecen és a Debreceni Ipari Park már az ezredfordulótól kezdve tudatosan készült arra, hogy a nyugati, köztük a német befektetők számára ideális beruházási célponttá váljon. A sikerhez arra is szükség volt, hogy a működéshez szükséges infrastruktúra, a képzett munkaerő mellett a fejlett országokból érkező menedzserek által elvárt életminőséget is megteremtette a város” – elemez Herdon István a Xanga cégcsoport tulajdonosa. 

– Ahhoz, hogy a befektetőkért vívott csatában Debrecen felvegye a versenyt Budapesttel, elsőként a megfelelő közlekedési infrastruktúrát kellett megteremteni – magyarázza Herdon István. Visszaemlékezve arra, hogy amíg az M3-as autópálya nem ért el a városig, a budapesti repülőtérről útnak induló befektetőket rendkívüli kihívás volt meggyőzni arról, hogy Budapest helyett, miért érdemes Debrecenbe menniük. Később a Tiszántúl fővárosába is megérkezett a sztráda. A Xanga csoport pedig az időközben a tudományos technológiai park címet elnyert Debreceni Regionális és Innovációs Ipari Park mellett a Debreceni repülőtér létrehozásában és üzemeltetésében szerepet vállalva járult hozzá ahhoz, hogy Debrecen, a legújabb technológiákat képviselő nemzetközi cégeket vonzza Magyarországra.

A cégvezető szerint amíg az ipari parkba, annak indulásakor, két évtizede még nagyjából egyforma arányban telepedtek be az Európai Uniós, az unión kívüli európai és az amerikai cégek, addig 2015 óta már egyértelműen a német vállalkozások túlsúlya érződik. Ebben nem csak annak van szerepe, hogy a kétezres közepére már a városig ért a sztráda és közben a Magyarországon letelepedő autógyárakat hazánkba is követő beszállítók többsége német vállalat. Komoly vonzerőt jelentett az, hogy a 2004-ben nemzetközi minősítést megszerzett debreceni repülőtérről, 2016 tavaszától, hetente több közvetlen járatot indított Münchenbe a Lufthansa. A repülőtér akkori üzemeltetőjeként Herdon István és szakértői csapata is nagy szerepet játszott abban, hogy a német nemzeti légitársaság fantáziát látott a debreceni, regionális üzemelésben.

„Régi álmunkat valósítottuk meg azzal, hogy hosszú évek munkájának eredményeként a Lufthansát meggyőztük, érdemes közvetlen járatot indítania Debrecenbe. Ez egyrészt azért volt fontos a városnak és a régiónak, mert közvetlen légihíd jött létre a számunkra legfontosabb kereskedelmi partnernek számító Németországgal. Másrészt azért is, mert a Lufthansa olyan hagyományos, nemzetközi hálózatot üzemeltető, az üzleti utazásokra is fókuszáló légitársaság, amellyel a Malév csődje után – müncheni átszállással – közvetlenül is megnyílt a világ Debrecenből. A járatindításnak két oldala volt: miközben a légitársaság felmérése azt mutatta, hogy a debreceni régió iránt megvan a megfelelő kereslet, a járatok iránti német érdeklődés is tovább nőtt arra a hírre, hogy közvetlen kapcsolat létesül Münchennel”- érvel Herdon István. Aki szerint a covid járvány hatására ugyan debreceni járatát is leállította a Lufthansa, de a hírek szerint tavasszal újraéled a müncheni összeköttetés.

Herdon István: “a német vállalatok több tanácsadót vonnak be az előkészítő folyamatokba és sokkal óvatosabban, több időt és nagyobb anyagi tartalékot hagyva terveznek”

A Xanga csoport tulajdonosa szerint az ipari park és a város szempontjából egyaránt jó hír, hogy a betelepült cégek többféle iparágat képviselnek. Az autóipari beszállítók és a gépipari vállalkozások vannak többségben, de az IT és a logisztikai szektorból is egyre nagyobb az érdeklődés a debreceni lehetőségek iránt.

„Ha össze kellene hasonlítani a német cégeket másokkal, a legnagyobb különbségnek talán azt mondhatom, hogy a német vállalatok több tanácsadót vonnak be az előkészítő folyamatokba és sokkal óvatosabban, több időt és nagyobb anyagi tartalékot hagyva terveznek. Az is jellemző rájuk, hogy mérföldkövekben gondolkodnak és csak akkor lépnek tovább, ha azt elérték. Ha viszont a piac azt diktálja, váltani is hamar tudnak.

Jó példa erre a Bürkle csoport: a német gépipar meghatározó cége 2019-ben, első lépésben 2 millió eurós befektetéssel, a legmodernebb technológiát ide telepítve hozta létre első, Németországon kívüli európai gyárát a debreceni ipari parkban. Ezután még csak a második fejlesztési ütemről tárgyaltunk, miközben a harmadik a távoli jövőt jelentette, amikor a covid járvány alatt annyira megnőtt a cég megrendelés állománya, hogy most egyszerre valósítjuk meg a második és a harmadik fejlesztési ütemben megfogalmazottakat”- magyarázza az üzletember.

Aki szerint mindezek alapján nem véletlen, hogy a német autóipar egyik zászlóshajója, a BMW is a debreceni letelepedés mellett döntött, ami további, német hátterű beszállítók megtelepedését hozza majd magával a régióba. Herdon István szerint azonban ahhoz, hogy a nagy cégek ilyen döntéseiben, működésében meghatározó szerepet játszó, magasan képzett középvezetői és mérnök réteg is fantáziát lásson a debreceni régióban az is kellett, hogy a város a külföldiek szemében is vonzó legyen. Ezért volt kulcsfontosságú, hogy Debrecen az elmúlt évtizedekben sokat tett a nemzetközi szinten elvárt életminőség megteremtéséért, többek között a városi infrastruktúra fejlesztésével, a kulturális élet és a gasztronómiai kultúra fellendítésével. De legalább ennyire fontos volt, hogy létrejöttek azok a németnyelvű oktatási intézmények – óvoda, általános és középiskola – amelyek már nemcsak a magasan képzett külföldi szakembereket, hanem már a családjaikat is a debreceni letelepedésre ösztönzik.

Érsek M. Zoltán  

Igazi HR kihívás: hogyan tartsuk meg és motiváljuk a fiatal generációt. AzÜzlet november 17.-i HR konferenciája azt is megmutatja, hogyan építhetünk jól működő, többgenerációs munkahelyet. Jelentkezés: azuzletkonferenciakozpont.hu/hr-konferencia-2025
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A magyar nők 71 százaléka nem választaná a műszaki-informatikai pályát egy felmérés szerint

A megkérdezett nők 71 százaléka nem tervezi, hogy műszaki, technológiai vagy informatikai pályán dolgozzon, míg a férfiaknál ez az arány 41 százalék - közölte a CETIN Hungary friss országos kutatása alapján, amiből az is kiderült, hogy a mesterséges intelligenciával a magyarok nagy része még csak most ismerkedik.

Szalmából készíthető szigetelőelemeket fejlesztett egy magyar vállalkozás

Innovációs támogatással, építőipari hasznosításra alkalmas, szalmából készíthető szigetelőelemeket fejlesztett az SSH-System Kft.

Továbbra is dübörög a használtautó-piac: 9 hónap, 700 ezer adásvétel

A magyar használtautó-piac 2025 első kilenc hónapjában továbbra is...

Több, mint Otthon Start – új fejezet nyílhat a magyar lakáspiacon

Fotó: facebook/Panyi Miklós Világviszonylatban is kiemelkedő projektek jöhetnek létre Magyarországon,...
Hirdetés

Hírek

A globális PC-piac 6,8 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben

Az asztali számítógépek, notebookok és munkaállomások teljes kiszállítása éves összevetésben 6,8 százalékkal, 72,4 millióra nőtt az idei harmadik negyedévében - áll a Canalys szingapúri elemző cég honlapján.

Példátlan biztonsági művelet készül Budapesten Trump és Putyin csúcsa előtt

Vadászgépek és zavaróberendezések biztosíthatják a budapesti találkozót. Példátlan biztonsági művelet készül Budapesten Trump és Putyin csúcsa előtt

Szünidei kalandok Pécsett – különleges programok az őszi szünetre

Az őszi szünetben a pécsi Zsolnay Kulturális Negyed és a Cella Septichora Látogatóközpont változatos programokkal várja a 8–12 éves gyerekeket. A szülők fellélegezhetnek: a napközis jellegű foglalkozások egész napos élményt és felügyeletet biztosítanak, a rövidebb programok pedig családi kirándulások részeként is remek választások.

Mennyi személyi kölcsönt lehet felvenni az átlagbérből?

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) ma reggel publikált adatai szerint idén augusztusban bruttó 683 300 forint volt a teljes munkaidőben alkalmazásban állók átlagkeresete, míg a nettó átlagkereset 472 600 volt.

Céges AI, magán előfizetésből: sokszor a dolgozók állják a költséget

A cégek 70%-a támogatja az AI-t, de 66%-uk nem képzi a dolgozóit

Megállapodás született a kilencedik amerikai beruházásról Donald Trump hivatalba lépése óta

Megállapodás született arról, hogy a Citibank folytatja magyarországi tevékenységének bővítését, így ez immár a kilencedik amerikai beruházás Donald Trump elnök januári hivatalba lépése óta.

A bruttó átlagkereset 683 300 forint volt, 8,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit

2025 augusztusában a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 683 300, a nettó átlagkereset 472 600 forint volt. A bruttó átlagkereset 8,7 százalékkal, a nettó átlagkereset 9,2, a reálkereset pedig 4,7 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.

Újraindult a kereskedés a Pensum Group részvényeivel

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) jóváhagyása után csütörtökön újraindult a kereskedés a Pensum Group Nyrt. részvényeivel.
Hirdetés

Gazdaság

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.