A világ legnagyobb hajólajstromozójának, Panamának szigorúbb regisztrációs politikája az olajcsempészet visszaszorítására irányuló erőfeszítések közepette született.
Az Egyesült Államok egy volt tisztviselője dicsérte azt az új panamai végrehajtási rendeletet, amely a tengeri hajókat megfosztja az engedélyüktől és lajstromozásuktól, ha globális szankciókkal szembesülnek. Kedden John Feeley, aki 2015 és 2018 között az Egyesült Államok panamai nagykövete volt, az Al Jazeerának azt mondta, hogy ez „üdvözlendő lépés Panama új kormányától, amely keményen dolgozik az üzleti környezet javításán”.
Panama – ahol a világ egyik legforgalmasabb tengeri hajózási útvonala, a Panama-csatorna található – 1993 óta a legnagyobb hajólajstrommal is büszkélkedhet. Az ország azonban egyre nagyobb nyugati nyomás alatt áll a tiltott kereskedelem, például az olajcsempészet visszaszorítására, különösen Iránból és Oroszországból. „Alapvetően csak néhány nagy hajólajstrom van a világon” – mondta John Feeley. „A nemzetközi tengerészeti hatóságok, valamint az amerikai kormány és az Európai Unió tagállamai szorosan figyelik őket… Reputációs kockázat van a játékban”.
A nyomásra válaszul Jose Raul Mulino panamai elnök október 18-án végrehajtási rendeletet adott ki, amely visszavonja a tengeri hajók nemzeti lajstromozását, ha az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, az ENSZ Biztonsági Tanácsa vagy az Európai Unió (EU) tagjai szankciókkal sújtják azokat. A rendelet kifejezetten kimondta, hogy az ilyen szankciók „hatással lehetnek a panamai zászló presztízsére és hírnevére”.
„A nemzetközi szankcióktól mentes panamai hajólajstrom fenntartása érdekében” – magyarázta a rendelet – szükségesnek tartják egy olyan szabályozási keret létrehozását, amely lehetővé teszi az ilyen hajók lajstromának azonnali törlését”. A lajstrom törlésének végrehajtásával a Panamai Tengerészeti Hatóságot (PMA) bízták meg.
John Feeley az Al Jazeerának elmondta, hogy az engedélyüket elvesztő hajóknak azonnali következményei vannak. „Ha egy hajót megfosztanak a lobogójától, vannak iparági megfigyelők, akik nyomon követik és jelentik, hogy hová megy és mit csinál” – magyarázta.
Panama az úgynevezett „olcsó lobogó” államok listáján szerepel, ahol a globális hajótulajdonosok a helyi kormánynál regisztráltathatják hajóikat. Ez lehetővé teszi a nemzetközi szereplők számára, hogy megkerüljék a szigorúbb szabályozást, amellyel hazájukban szembesülhetnek. Panama ezért már régóta vonzza a globális hajózási vállalatokat a viszonylag laza szabályozással és az alacsonyabb költségekkel. Tengerészeti hatósága több mint 8000 Panamában bejegyzett hajót tart nyilván. Ezért szakértők úgy látják, hogy a végrehajtási rendelet az USA és más szövetségesek nyomásának eredménye.
Panama azonban visszavágott, mondván, hogy a nemzetközi ellenőrzés „megbélyegezte” az országot. Mulino elnök a héten Párizsba utazott, ahol találkozott francia kollégájával, Emmanuel Macronnal, és kérte, hogy Panama kerüljön le az uniós adóparadicsomok listájáról. Mulino hivatala keddi sajtóközleményében megismételte álláspontját, miszerint „nem tisztességes, hogy Panama szerepel az Európai Unió adóügyi szempontból nem együttműködő joghatóságok listáján”.
Tekintettel arra, hogy Panama kulcsfontosságú hajózási útvonalként fontos, a külföldi kormányok, például az Egyesült Államok kormánya, igyekeztek korlátozni az illegális kereskedelemnek a vizein történő mozgását. Ennek keretében szeptemberben az Egyesült Államok pénzügyminisztériuma szankciókat vetett ki hét, panamai lobogó alatt közlekedő hajó ellen, mivel azok állítólag részt vettek az iráni Iszlám Forradalmi Gárda vagy annak szövetségese, a Hezbollah számára történő olajszállításban.
Mike Schuler hajózási szakértő szerint a végrehajtási rendelet várhatóan jelentős hatással lesz a hajótulajdonosokra és -üzemeltetőkre, különösen azokra, akik kockázatos vagy illegális tevékenységet folytatnak. „Panama határozott intézkedései valószínűleg más lobogó szerinti államokat is arra késztetnek, hogy felülvizsgálják saját szabályozási keretrendszerüket” – írta Schuler a gCaptain tengerészeti hírportálnak. Nem véletlen, hogy más „olcsó lobogó szerinti” államok is tettek lépéseket a közelmúltban a tiltott tevékenységet folytató hajók felszámolására. Augusztusban a Palau szigetország három cseppfolyósított földgázszállító hajó lajstromozását vonta vissza, miután az orosz gázzal való kapcsolatuk miatt amerikai szankciókkal sújtották őket.
Érsek M. Zoltán