Az Egyesült Államokban rohamosan csökken az új és használt autók elérhető készlete, ahogy a vásárlók igyekeznek még a drágulás előtt járművet vásárolni – derül ki a Cox Automotive és az autókereskedők friss adataiból. Az ok: Donald Trump elnök 25%-os importvámot vezetett be az autókra április 3-ától, és a piac azonnal reagált.
A március eleji 91 napról 70 napra esett vissza az új járművek átlagos készletszintje – ez az egyik legnagyobb havi csökkenés az utóbbi években. A használt autók kínálata is szűkült, jelenleg csupán 39 napos készlettel rendelkezik az amerikai piac. A Cox főközgazdásza, Jonathan Smoke szerint a keresletet egyértelműen a vámok bevezetésének híre hajtotta fel.
A számok önmagukért beszélnek: az új autók eladása 22%-kal múlja felül a tavalyi év azonos időszakának szezonálisan kiigazított ütemét, míg az éves volumenben 8%-os növekedés látható. A használt autók piaca sem maradt el: itt 7%-os bővülést mértek az év eleje óta – írja a CNBC.com.
Az autóipar rövid távon profitálhat a kereslet megugrásából, azonban a készletek gyors kifogyása után komoly visszaesés jöhet – figyelmeztet a Telemetry tanácsadócég. Becsléseik szerint a vámok, a megnövekedett gyártási költségek és az áremelkedés miatt akár kétmillióval is csökkenhet az éves eladás az Egyesült Államokban és Kanadában.
Több gyártó – köztük a Jaguar Land Rover – már korábban leállította az importot, mások, például a General Motors, inkább hazai gyártásukat erősítik. A cég például növelte az Indiana állambeli pickup-gyár kapacitását, és lemondta az egyik tennessee-i üzemének tervezett leállását.
A helyi kereskedők beszámolói szerint az április erősen indult, részben a vámok miatti „pánikvásárlásoknak”, részben a készletek bővítésének köszönhetően. A Ford és a Stellantis (a Chrysler anyavállalata) például dolgozói kedvezményeket kínál, hogy felpörgessék az eladásokat.
„Az ügyfelek most sokkal árérzékenyebbek, mint korábban” – mondta Nick Anderson, egy Missouri állambeli Ford-kereskedés vezetője. A volumen nőtt, de a haszonkulcs csökkent. Anderson szerint az elkövetkező 2-3 hónapban dől el, hogyan reagál a piac a vámokra – és az sem kizárt, hogy az eladások megtorpannak.
Trump elnök időközben jelezte, hogy „segítene néhány autógyártónak”, de részleteket nem közölt. John Elkann, a Stellantis elnöke bizakodóan nyilatkozott a bejelentésről, ám arra is figyelmeztetett: az amerikai vámok és az európai szigorú kibocsátási szabályok egyaránt veszélybe sodorják az iparágat.
Érsek M. Zoltán
Fotó:Freepik