Kezdőlap Menedzser-Kihívások Beélesedik a kínai elektromos autók EU vámja. Mi jön most?
No menu items!

Beélesedik a kínai elektromos autók EU vámja. Mi jön most?

 Az Európai Unió kedden hivatalosan jóváhagyta a Kínában gyártott elektromos járművekre (EV) az állami támogatások miatt kivetett vámok bevezetését, miután a vizsgálat megosztotta az európai blokkot és megtorlást váltott ki Pekingből. Kérdés mi lesz ezután.

Az Európai Bizottság 7,8%-tól a Teslának, míg 35,3%-ig terjedő vámtételeket állapított meg a kínai SAIC és más olyan gyártók esetében, amelyekről úgy ítélték meg, hogy nem működtek együtt az EU szubvencióellenes vizsgálatában. A vámok az EU szokásos 10%-os autóimportvámján felül kerülnek kivetésre.

Ahogy a Reuters írja az EU a tervek szerint még kedden vagy szerdán kora reggel közzéteszi a vámokat kivető rendeletét. Az al-vagy „végleges” vámok várhatóan a következő naptól öt éven át lesznek érvényben. A Bizottság úgy döntött, hogy a júliusi ideiglenes vámokat nem szedik be. Co. A vállalatok ezeket bankgaranciával tudták fedezni.

A vámok kivetése azt követően történt, hogy az EU 27 tagállama október 4-én – 10 igen, 5 nem és 12 tartózkodás mellett – megszavazta a Bizottság végleges vámokra vonatkozó javaslatát. A Bizottság kijelentette, hogy a vámok kivetése után is hajlandó folytatni a tárgyalásokat Kínával a vámok alternatívájáról. Így a felek megállapodtak a technikai tárgyalások kilencedik fordulójáról, bár az EU szerint „nagy hiányosságok maradtak”.

Az EU végrehajtó szerve a múlt hónapban azt mondta, hogy újra megvizsgálhatja az árvállalásokat – amelyek minimális importárakat és jellemzően mennyiségi korlátokat tartalmaznak -, miután korábban elutasította a kínai vállalatok által felajánlottakat. A korábbi, az EU által elfogadott minimálár-megállapodások homogén árukra vonatkoztak, nem pedig olyan összetett termékekre, mint például az autók. A Bizottság úgy véli, hogy az egységes minimálár nem lenne megfelelő a támogatások által okozott kár ellensúlyozására, ami az egyes gyártók esetében az eladások értékétől és a támogatásoktól függően eltérő lehet.

Peking többször is figyelmeztette a Bizottságot az EV-vállalatokkal folytatott külön tárgyalásokra, miközben számos gyártó felhatalmazta a Kínai Gépipari és Elektronikai Kereskedelmi Kamarát, hogy a nevükben tárgyalásokat folytasson.

A Bizottság szerint minden alternatívának összhangban kell lennie a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályaival, megfelelőnek kell lennie a támogatások okozta kár megszüntetéséhez, és végrehajthatónak kell lennie.

Kína megtorlásként értékelt lépéseket tett, és dömpingellenes vizsgálatot indított az EU sertéshús- és konyak exportja ellen, valamint szubvencióellenes vizsgálatot az EU tejtermékei ellen, de még nem vezetett be semmilyen intézkedést. Ugyanakkor az EU szeptemberben a WTO-nál támadást indított a tejtermékekkel kapcsolatos vizsgálat ellen.

A kereskedelmi minisztérium az autógyártókkal és az iparági szövetségekkel is találkozott, hogy megvitassák a nagymotoros benzinüzemű gépjárművek importvámjának emelését, ami a német gyártókat sújtaná a legsúlyosabban. A 2,5 literes vagy annál nagyobb motorral rendelkező járművek Kínába irányuló exportja tavaly 1,2 milliárd dollárt tett ki – derül ki a kínai vámadatokból.

A BYD, a Geely és a SAIC mintába nem tartozó bármely vállalat, amely egyéni vámot kíván kivetni, a végleges intézkedések bevezetése után „gyorsított felülvizsgálatot” kérhet. Egy ilyen felülvizsgálat legfeljebb kilenc hónapig tarthat. A Bizottság egy év elteltével „időközi felülvizsgálatot” is végezhet, ha az intézkedésekre már nincs szükség, vagy ha azok nem elegendőek a támogatások ellensúlyozására.

A Bizottság gyakran vizsgálja, hogy a gyártók nem kerülik-e meg a vámokat a máshol összeszerelésre szánt alkatrészek exportja révén. Az EU esetében ilyen kijátszásról akkor van szó, ha az alkatrészek értékének legalább 60%-át a vámköteles országból importálják, és ha az összeszerelés hozzáadott értéke nem haladja meg a 25%-ot. A vállalatok az Európai Bíróságon vitathatják az intézkedéseket – Kína ezt már megtámadta a WTO-nál. Mindkét jogi út jóval több mint egy évig is eltarthat. A Bizottság kijelentette, hogy biztos abban, hogy vizsgálata és intézkedései összeegyeztethetők a WTO szabályaival.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Meghosszabbítják az elektromos autókra kiírt pályázatot

Meghosszabbítja a Energiaügyi Minisztérium a vállalati e-autó támogatási programot

NAV: bevált az adategyeztetési eljárás

Az idén februárban elindított első adategyeztetések alapján bevált az újfajta eljárás, valamennyi megszólított adózó önként korrigálta korábbi hibáit, így mulasztási bírságot végül egyetlen esetben sem kellett kiszabni

Pályázat középiskolásoknak, hogy megelőzzék a vasúti átjárós baleseteket

A vasúti átjárós balesetek megelőzése érdekében óriásplakát-tervező pályázatot hirdet középiskolásoknak a MÁV és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság

Megérkezett a Universal Air légitársaság első járata Máltáról Debrecenbe

A máltai Universal Air március 30-tól heti két retúrjáratot indít a Debrecen–Lipcse, Debrecen-Málta útvonalakon, közvetlen összeköttetést teremtve a városok között.
Hirdetés

Hírek

Nem ússzuk meg: áprilistól ez is kell a beutazáshoz az Egyesült Királyságba

Április 2-tól minden magyar állampolgárnak is szüksége lesz az...

Vidéki otthonfelújító nyugdíjasok irány az Államkincstár

A kormány kibővítette a kedvezményezetti kört, így a nyugdíjasok...

Így módosulhat most az ESG-törvény

A Nemzetgazdasági Minisztérium társadalmi egyeztetést indít az Európai Bizottság...

Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama hétfő reggel a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Március végétől Debrecenből Lipcsébe és Máltára hoz járatot a BMW

A Universal Airlines március 30-tól heti két retúrjáratot indít...

Németország kiszabadult a költségvetési kalodából. Örülhetünk?

Friedrich Merz A német parlament történelmi döntést hozott: elfogadták azt...

Gyengült hétfő reggelre a forint

Az eurót hétfő reggel hét órakor 399,59 forinton jegyezték a péntek esti 398,92 forint után. A dollár jegyzése 367,36 forintra ment fel 366,46-ról, a svájci franké pedig 415,39-re 414,30 forintról.

Gyengült a forint kedd reggel

Gyengült a forint árfolyama kedd reggel a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Hirdetés

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.