Az Európai Unió kedden hivatalosan jóváhagyta a Kínában gyártott elektromos járművekre (EV) az állami támogatások miatt kivetett vámok bevezetését, miután a vizsgálat megosztotta az európai blokkot és megtorlást váltott ki Pekingből. Kérdés mi lesz ezután.
Az Európai Bizottság 7,8%-tól a Teslának, míg 35,3%-ig terjedő vámtételeket állapított meg a kínai SAIC és más olyan gyártók esetében, amelyekről úgy ítélték meg, hogy nem működtek együtt az EU szubvencióellenes vizsgálatában. A vámok az EU szokásos 10%-os autóimportvámján felül kerülnek kivetésre.
Ahogy a Reuters írja az EU a tervek szerint még kedden vagy szerdán kora reggel közzéteszi a vámokat kivető rendeletét. Az al-vagy „végleges” vámok várhatóan a következő naptól öt éven át lesznek érvényben. A Bizottság úgy döntött, hogy a júliusi ideiglenes vámokat nem szedik be. Co. A vállalatok ezeket bankgaranciával tudták fedezni.
A vámok kivetése azt követően történt, hogy az EU 27 tagállama október 4-én – 10 igen, 5 nem és 12 tartózkodás mellett – megszavazta a Bizottság végleges vámokra vonatkozó javaslatát. A Bizottság kijelentette, hogy a vámok kivetése után is hajlandó folytatni a tárgyalásokat Kínával a vámok alternatívájáról. Így a felek megállapodtak a technikai tárgyalások kilencedik fordulójáról, bár az EU szerint „nagy hiányosságok maradtak”.
Az EU végrehajtó szerve a múlt hónapban azt mondta, hogy újra megvizsgálhatja az árvállalásokat – amelyek minimális importárakat és jellemzően mennyiségi korlátokat tartalmaznak -, miután korábban elutasította a kínai vállalatok által felajánlottakat. A korábbi, az EU által elfogadott minimálár-megállapodások homogén árukra vonatkoztak, nem pedig olyan összetett termékekre, mint például az autók. A Bizottság úgy véli, hogy az egységes minimálár nem lenne megfelelő a támogatások által okozott kár ellensúlyozására, ami az egyes gyártók esetében az eladások értékétől és a támogatásoktól függően eltérő lehet.
Peking többször is figyelmeztette a Bizottságot az EV-vállalatokkal folytatott külön tárgyalásokra, miközben számos gyártó felhatalmazta a Kínai Gépipari és Elektronikai Kereskedelmi Kamarát, hogy a nevükben tárgyalásokat folytasson.
A Bizottság szerint minden alternatívának összhangban kell lennie a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályaival, megfelelőnek kell lennie a támogatások okozta kár megszüntetéséhez, és végrehajthatónak kell lennie.
Kína megtorlásként értékelt lépéseket tett, és dömpingellenes vizsgálatot indított az EU sertéshús- és konyak exportja ellen, valamint szubvencióellenes vizsgálatot az EU tejtermékei ellen, de még nem vezetett be semmilyen intézkedést. Ugyanakkor az EU szeptemberben a WTO-nál támadást indított a tejtermékekkel kapcsolatos vizsgálat ellen.
A kereskedelmi minisztérium az autógyártókkal és az iparági szövetségekkel is találkozott, hogy megvitassák a nagymotoros benzinüzemű gépjárművek importvámjának emelését, ami a német gyártókat sújtaná a legsúlyosabban. A 2,5 literes vagy annál nagyobb motorral rendelkező járművek Kínába irányuló exportja tavaly 1,2 milliárd dollárt tett ki – derül ki a kínai vámadatokból.
A BYD, a Geely és a SAIC mintába nem tartozó bármely vállalat, amely egyéni vámot kíván kivetni, a végleges intézkedések bevezetése után „gyorsított felülvizsgálatot” kérhet. Egy ilyen felülvizsgálat legfeljebb kilenc hónapig tarthat. A Bizottság egy év elteltével „időközi felülvizsgálatot” is végezhet, ha az intézkedésekre már nincs szükség, vagy ha azok nem elegendőek a támogatások ellensúlyozására.
A Bizottság gyakran vizsgálja, hogy a gyártók nem kerülik-e meg a vámokat a máshol összeszerelésre szánt alkatrészek exportja révén. Az EU esetében ilyen kijátszásról akkor van szó, ha az alkatrészek értékének legalább 60%-át a vámköteles országból importálják, és ha az összeszerelés hozzáadott értéke nem haladja meg a 25%-ot. A vállalatok az Európai Bíróságon vitathatják az intézkedéseket – Kína ezt már megtámadta a WTO-nál. Mindkét jogi út jóval több mint egy évig is eltarthat. A Bizottság kijelentette, hogy biztos abban, hogy vizsgálata és intézkedései összeegyeztethetők a WTO szabályaival.
Érsek M. Zoltán