Kezdőlap Menedzser-Kihívások Beélesedik a kínai elektromos autók EU vámja. Mi jön most?
No menu items!

Beélesedik a kínai elektromos autók EU vámja. Mi jön most?

 Az Európai Unió kedden hivatalosan jóváhagyta a Kínában gyártott elektromos járművekre (EV) az állami támogatások miatt kivetett vámok bevezetését, miután a vizsgálat megosztotta az európai blokkot és megtorlást váltott ki Pekingből. Kérdés mi lesz ezután.

Az Európai Bizottság 7,8%-tól a Teslának, míg 35,3%-ig terjedő vámtételeket állapított meg a kínai SAIC és más olyan gyártók esetében, amelyekről úgy ítélték meg, hogy nem működtek együtt az EU szubvencióellenes vizsgálatában. A vámok az EU szokásos 10%-os autóimportvámján felül kerülnek kivetésre.

Ahogy a Reuters írja az EU a tervek szerint még kedden vagy szerdán kora reggel közzéteszi a vámokat kivető rendeletét. Az al-vagy „végleges” vámok várhatóan a következő naptól öt éven át lesznek érvényben. A Bizottság úgy döntött, hogy a júliusi ideiglenes vámokat nem szedik be. Co. A vállalatok ezeket bankgaranciával tudták fedezni.

A vámok kivetése azt követően történt, hogy az EU 27 tagállama október 4-én – 10 igen, 5 nem és 12 tartózkodás mellett – megszavazta a Bizottság végleges vámokra vonatkozó javaslatát. A Bizottság kijelentette, hogy a vámok kivetése után is hajlandó folytatni a tárgyalásokat Kínával a vámok alternatívájáról. Így a felek megállapodtak a technikai tárgyalások kilencedik fordulójáról, bár az EU szerint „nagy hiányosságok maradtak”.

Az EU végrehajtó szerve a múlt hónapban azt mondta, hogy újra megvizsgálhatja az árvállalásokat – amelyek minimális importárakat és jellemzően mennyiségi korlátokat tartalmaznak -, miután korábban elutasította a kínai vállalatok által felajánlottakat. A korábbi, az EU által elfogadott minimálár-megállapodások homogén árukra vonatkoztak, nem pedig olyan összetett termékekre, mint például az autók. A Bizottság úgy véli, hogy az egységes minimálár nem lenne megfelelő a támogatások által okozott kár ellensúlyozására, ami az egyes gyártók esetében az eladások értékétől és a támogatásoktól függően eltérő lehet.

Peking többször is figyelmeztette a Bizottságot az EV-vállalatokkal folytatott külön tárgyalásokra, miközben számos gyártó felhatalmazta a Kínai Gépipari és Elektronikai Kereskedelmi Kamarát, hogy a nevükben tárgyalásokat folytasson.

A Bizottság szerint minden alternatívának összhangban kell lennie a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályaival, megfelelőnek kell lennie a támogatások okozta kár megszüntetéséhez, és végrehajthatónak kell lennie.

Kína megtorlásként értékelt lépéseket tett, és dömpingellenes vizsgálatot indított az EU sertéshús- és konyak exportja ellen, valamint szubvencióellenes vizsgálatot az EU tejtermékei ellen, de még nem vezetett be semmilyen intézkedést. Ugyanakkor az EU szeptemberben a WTO-nál támadást indított a tejtermékekkel kapcsolatos vizsgálat ellen.

A kereskedelmi minisztérium az autógyártókkal és az iparági szövetségekkel is találkozott, hogy megvitassák a nagymotoros benzinüzemű gépjárművek importvámjának emelését, ami a német gyártókat sújtaná a legsúlyosabban. A 2,5 literes vagy annál nagyobb motorral rendelkező járművek Kínába irányuló exportja tavaly 1,2 milliárd dollárt tett ki – derül ki a kínai vámadatokból.

A BYD, a Geely és a SAIC mintába nem tartozó bármely vállalat, amely egyéni vámot kíván kivetni, a végleges intézkedések bevezetése után „gyorsított felülvizsgálatot” kérhet. Egy ilyen felülvizsgálat legfeljebb kilenc hónapig tarthat. A Bizottság egy év elteltével „időközi felülvizsgálatot” is végezhet, ha az intézkedésekre már nincs szükség, vagy ha azok nem elegendőek a támogatások ellensúlyozására.

A Bizottság gyakran vizsgálja, hogy a gyártók nem kerülik-e meg a vámokat a máshol összeszerelésre szánt alkatrészek exportja révén. Az EU esetében ilyen kijátszásról akkor van szó, ha az alkatrészek értékének legalább 60%-át a vámköteles országból importálják, és ha az összeszerelés hozzáadott értéke nem haladja meg a 25%-ot. A vállalatok az Európai Bíróságon vitathatják az intézkedéseket – Kína ezt már megtámadta a WTO-nál. Mindkét jogi út jóval több mint egy évig is eltarthat. A Bizottság kijelentette, hogy biztos abban, hogy vizsgálata és intézkedései összeegyeztethetők a WTO szabályaival.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Újabb földterületek megvásárlására nyílik lehetőség – vételi ajánlat 2026. január 16-ig

A decemberben folytatódó földértékesítési program során több mint 2700 db összesen 1500 hektár földterületet kínálnak eladásra.

NÚSZ: részleges leállás lesz az útdíjfizetésben újévkor

A rendszerátállás előtt banki utalással az egyenlegfeltöltést 2025. december 30-án 16 óráig tudják fogadni, az átállást követően utalással indított egyenlegfeltöltések jóváírása a HU-GO folyószámlán 2026. január 5-én történik meg

Brexit – Brit szakszervezeti vezető: vissza kell lépni az EU vámuniójába

Lammy kijelentette, hogy a Brexit súlyos gazdasági károkat okozott, mivel fontos piacától szakította el Nagy-Britanniát.

AzÜzlet Év junior üzleti személyisége a Munch csapata, már több, mint 5 millió ételcsomagot mentett meg

AzÜzlet portálunk, 2025-ben első ízben hirdette meg közönségszavazását, amivel...
Hirdetés

Hírek

Újabb földterületek megvásárlására nyílik lehetőség – vételi ajánlat 2026. január 16-ig

A decemberben folytatódó földértékesítési program során több mint 2700 db összesen 1500 hektár földterületet kínálnak eladásra.

NÚSZ: részleges leállás lesz az útdíjfizetésben újévkor

A rendszerátállás előtt banki utalással az egyenlegfeltöltést 2025. december 30-án 16 óráig tudják fogadni, az átállást követően utalással indított egyenlegfeltöltések jóváírása a HU-GO folyószámlán 2026. január 5-én történik meg

Brexit – Brit szakszervezeti vezető: vissza kell lépni az EU vámuniójába

Lammy kijelentette, hogy a Brexit súlyos gazdasági károkat okozott, mivel fontos piacától szakította el Nagy-Britanniát.

Már januárig elfogyhat a nyári nyaralások harmada

A síutak terén továbbra is népszerűek a privát szervezésű, rövid, közeli utazások Szlovákia, Ausztria, Szlovénia és természetesen Lengyelország irányába.

A Temu letarolja a hazai webshopokat – a karácsony sem hoz változást

A külföldi online vásárlások átlagos értéke ennél közel 30 százalékkal magasabb volt és meghaladta a 23 600 forintot, ami közel 30 százalékos növekedést jelent éves összevetésben.

Mérföldkő a falusi turizmusban – átadták a 2000. napraforgós Nemzeti Tanúsító Védjegyet Tiszabábolnán

A napraforgós Nemzeti Tanúsító Védjegyrendszer a FATOSZ által működtetett országos tematikus védjegyrendszer, amelynek célja, hogy a vendégek számára átlátható és hiteles információt nyújtson a falusi-vidéki szálláshelyek színvonaláról.

Horgász a pácban: szigorú szabályok lépnek életbe itt 2026-tól

Már nem lehet mindenhol minden módszerrel horgászni

Téli kalandok a Zsolnay Negyedben – élmények kicsiknek és nagyoknak a téli szünetben

A Zsolnay Negyed a téli szünetben is vár mindenkit, csupán december 24-én, 25-én, 26-án és január 1-jén tart zárva.
Hirdetés

Gazdaság

Készpénzmentes üzletek: lehetőség vagy vállalati kockázat?

A kereskedelemben egyre erősebben jelenik meg a készpénzmentes működés felé való elmozdulás, amelyet egyszerre mozgatnak technológiai újítások, vásárlói igények és vezetői döntések. A CMO...

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás