Kezdőlap Menedzser-Kihívások Beélesedik a kínai elektromos autók EU vámja. Mi jön most?
No menu items!

Beélesedik a kínai elektromos autók EU vámja. Mi jön most?

 Az Európai Unió kedden hivatalosan jóváhagyta a Kínában gyártott elektromos járművekre (EV) az állami támogatások miatt kivetett vámok bevezetését, miután a vizsgálat megosztotta az európai blokkot és megtorlást váltott ki Pekingből. Kérdés mi lesz ezután.

Az Európai Bizottság 7,8%-tól a Teslának, míg 35,3%-ig terjedő vámtételeket állapított meg a kínai SAIC és más olyan gyártók esetében, amelyekről úgy ítélték meg, hogy nem működtek együtt az EU szubvencióellenes vizsgálatában. A vámok az EU szokásos 10%-os autóimportvámján felül kerülnek kivetésre.

Ahogy a Reuters írja az EU a tervek szerint még kedden vagy szerdán kora reggel közzéteszi a vámokat kivető rendeletét. Az al-vagy „végleges” vámok várhatóan a következő naptól öt éven át lesznek érvényben. A Bizottság úgy döntött, hogy a júliusi ideiglenes vámokat nem szedik be. Co. A vállalatok ezeket bankgaranciával tudták fedezni.

A vámok kivetése azt követően történt, hogy az EU 27 tagállama október 4-én – 10 igen, 5 nem és 12 tartózkodás mellett – megszavazta a Bizottság végleges vámokra vonatkozó javaslatát. A Bizottság kijelentette, hogy a vámok kivetése után is hajlandó folytatni a tárgyalásokat Kínával a vámok alternatívájáról. Így a felek megállapodtak a technikai tárgyalások kilencedik fordulójáról, bár az EU szerint „nagy hiányosságok maradtak”.

Az EU végrehajtó szerve a múlt hónapban azt mondta, hogy újra megvizsgálhatja az árvállalásokat – amelyek minimális importárakat és jellemzően mennyiségi korlátokat tartalmaznak -, miután korábban elutasította a kínai vállalatok által felajánlottakat. A korábbi, az EU által elfogadott minimálár-megállapodások homogén árukra vonatkoztak, nem pedig olyan összetett termékekre, mint például az autók. A Bizottság úgy véli, hogy az egységes minimálár nem lenne megfelelő a támogatások által okozott kár ellensúlyozására, ami az egyes gyártók esetében az eladások értékétől és a támogatásoktól függően eltérő lehet.

Peking többször is figyelmeztette a Bizottságot az EV-vállalatokkal folytatott külön tárgyalásokra, miközben számos gyártó felhatalmazta a Kínai Gépipari és Elektronikai Kereskedelmi Kamarát, hogy a nevükben tárgyalásokat folytasson.

A Bizottság szerint minden alternatívának összhangban kell lennie a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályaival, megfelelőnek kell lennie a támogatások okozta kár megszüntetéséhez, és végrehajthatónak kell lennie.

Kína megtorlásként értékelt lépéseket tett, és dömpingellenes vizsgálatot indított az EU sertéshús- és konyak exportja ellen, valamint szubvencióellenes vizsgálatot az EU tejtermékei ellen, de még nem vezetett be semmilyen intézkedést. Ugyanakkor az EU szeptemberben a WTO-nál támadást indított a tejtermékekkel kapcsolatos vizsgálat ellen.

A kereskedelmi minisztérium az autógyártókkal és az iparági szövetségekkel is találkozott, hogy megvitassák a nagymotoros benzinüzemű gépjárművek importvámjának emelését, ami a német gyártókat sújtaná a legsúlyosabban. A 2,5 literes vagy annál nagyobb motorral rendelkező járművek Kínába irányuló exportja tavaly 1,2 milliárd dollárt tett ki – derül ki a kínai vámadatokból.

A BYD, a Geely és a SAIC mintába nem tartozó bármely vállalat, amely egyéni vámot kíván kivetni, a végleges intézkedések bevezetése után „gyorsított felülvizsgálatot” kérhet. Egy ilyen felülvizsgálat legfeljebb kilenc hónapig tarthat. A Bizottság egy év elteltével „időközi felülvizsgálatot” is végezhet, ha az intézkedésekre már nincs szükség, vagy ha azok nem elegendőek a támogatások ellensúlyozására.

A Bizottság gyakran vizsgálja, hogy a gyártók nem kerülik-e meg a vámokat a máshol összeszerelésre szánt alkatrészek exportja révén. Az EU esetében ilyen kijátszásról akkor van szó, ha az alkatrészek értékének legalább 60%-át a vámköteles országból importálják, és ha az összeszerelés hozzáadott értéke nem haladja meg a 25%-ot. A vállalatok az Európai Bíróságon vitathatják az intézkedéseket – Kína ezt már megtámadta a WTO-nál. Mindkét jogi út jóval több mint egy évig is eltarthat. A Bizottság kijelentette, hogy biztos abban, hogy vizsgálata és intézkedései összeegyeztethetők a WTO szabályaival.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Break Free: Sikeres drogmegelőzési program filmpályázattal, Gyergyószentmiklóson

A székelyföldi Gyergyószentmiklóson 2024-ben indult útjára a Break Free...

Két hétvége, két piknik – májusban újra a szabadtéri élményeké a főszerep a Zsolnay Negyedben

Májusban kétszer is érdemes pokrócot és jókedvet csomagolni, hiszen két hétvégén is programkavalkád közepette piknikezhetnek a családok a pécsi Zsolnay Kulturális Negyed tavaszi zsongásában!

Lízingelt diagnosztika: elérhetővé válik a legmodernebb technológia

A lízingkonstrukciók révén az egészségügyi intézmények, szolgáltatók komolyabb egyszeri befektetés nélkül juthatnak hozzá a legújabb és legmodernebb eszközökhöz.

Fordulóponthoz érkeztek a magyar vállalkozások

Kiemelt időszakukat élik a rendszerváltozás éveiben alapított hazai cégek. Sokan már keresik a megfelelő utódot, aki továbbviszi majd az évtizedek alatt felépített birodalmat.
Hirdetés

Hírek

IMF: Világgazdasági recesszió nem lesz, de rugalmasabb világgazdaság jöhet a vámháborúk miatt

A világgazdaság továbbra is szilárd lábakon áll – legalábbis...

Kína ellen blokkot gründol az ázsiai családi egység meghírdetésével?

Miközben Donald Trump újabb kereskedelmi szövetségi nyomást helyez Ázsia...

Trump csapást jelzett és kamatot csökkentett az Európai Központi Bank

Christine Lagarde az Európai Központi Bank elnöke Fotó: europarl.europa.eu Az...

Szabadon bárhova! – Bécs új kerékpárja  mozgáskorlátozottaknak

Bécs városa továbbra is elkötelezetten dolgozik a fenntartható közlekedés fejlesztésén, ennek jegyében 2025 áprilisában bemutatták az első mozgáskorlátozottak igényeihez igazított "Grätzl-kerékpárt", amely a környezetbarát és akadálymentes közlekedést támogatja.

Oszakai Világkiállítás – megnyílt a Magyar Pavilon

Az Oszakai Világkiállítás a világ legnagyobb volumenű kulturális, turisztikai és gazdasági hatású eseményeinek egyike, egyúttal páratlan diplomáciai és gazdaságfejlesztési lehetőség

Itt az idő: be kell fizetni a gépjárműadót

Közeleg az április 15-i határidő, az autósok több mint fele már befizette a gépjárműadót, a 3,3 millió érintett közül 1,7 millióan

Ők így csinálják: Bécs fiataljait célozzák meg

A bécsi városvezetés új, modern kampányt indított, hogy minél több fiatalt vonjon be az áprilisi helyi választásokba. Digitális eszközökkel, influencerek közreműködésével és interaktív tartalmakkal próbálják elérni, hogy a fiatalok valóban éljenek szavazati jogukkal.

Trump tovább vámolja Kínát, közben mézesmadzagot dob a többieknek – összefoglaló

A CNBC, amely élő folyamban követi Trump elnök kaotikus...
Hirdetés

Gazdaság

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.

Európai terjeszkedéséhez olasz bankot nézett ki az ING

  Fotó: popso.it Európai terjeszkedési tervéhez igazodva az ING, Olaszország felé vette az irányt, ahol a Banca Popolare di Sondrioval vette fel a kapcsolatot. Az ING Group...