Kezdőlap Világgazdaság Bizonytalan jövő. Feszítő erők rángatják a nyersolaj árát
No menu items!

Bizonytalan jövő. Feszítő erők rángatják a nyersolaj árát

Az olajpiaci és ezzel az üzemanyag árak közeljövőjét alapvetően meghatározza, hogy december eleji ülésükön miként döntenek az OPEC tagállamok és Oroszország képviselői. A piac a kitermelés csökkenését várja, de a Khashoggi gyilkosság kapcsán magát politikailag kiszolgáltatott helyzetbe lavírozó Szaúd-Arábia miatt még az olajpiac összeomlása sem kizárt – állítja Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője.  

Az autósok örömére a közelmúlt drasztikusnak nevezhető hazai üzemanyag áremelkedése megfordulni látszik: a Mol ismét bruttó 8 forinttal csökkenti a 95-ös benzin és 10-el a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán. A kétfajta üzemanyag közötti jelentős árkülönbség – amelynek okaival korábban már foglalkoztunk – megmaradt: amíg a benzin átlagára literenként 356 forintra mérséklődik, a gázolajé még az árcsökkenés után is 405 forint lesz. Annyi öröm azért akad, hogy ez azért 44 forinttal kevesebb, mint a 2012-es január közepi csúcs idején.

Pletser Tamás

Pletser Tamás szerint az egyetlen dolog, ami megváltoztathatja az üzemanyag ár csökkenését, az a legnagyobb olajkitermelő államokat tömörítő OPEC és a legfontosabb külsős kitermelők, különösen Oroszország december 6-7.-i bécsi ülése lehet. Az OPEC és különösen annak vezető ereje Szaúd-Arábia azonban nincs könnyű helyzetben.

Iráni szankciók – részleges mentesség

A szakértő szerint a jelenlegi olajár esésnek több oka is van. Egyrészt az, hogy Trump amerikai elnök, aki meggyőződéssel vallja, hogy az amerikai gazdaság szárnyalásához az alacsony olajárra is szükség van, minden előzetes várakozás – és nem mellékesen saját kijelentése – ellenére nyolc országnak, (a legnagyobb iráni olajvásárlóknak), részleges mentességet adott az Irán ellen november elején megkezdett, korábban pusztító erejűnek ígért szankciók alól. Így viszont a napi 4 millió hordó iráni termelésből az eddigi 2,5-2,6 millió hordó/nap export, most nem esik nullára a szankciók miatt, hanem csak 1,3-1,5 millió hordó/napra csökken. Ami lényeges különbség

A másik meglepetés is Amerikából – ahol a palatermelés is jelentős – érte a nagy termelőket, azzal, hogy az USA nyersolaj termelése, ami januárban még csak 9,492 millió hordó/nap volt, novemberre 11,6 millió hordó/nap mértékre nőtt. Tehát alig egy év alatt 2,1 millió hordó/nap értékben ugrott. Szemben azzal a nyári piaci várakozással, hogy év végére 11 millió hordó/nap mértékűre nő az USA nyersolaj termelése.

OPEC túlkínálat

Mindez azok után, hogy az iráni szankciókra felkészülve júniusban úgy döntött Szaúd-Arábia és Oroszország, hogy attól kezdve korlátozások nélkül termelhetnek az OPEC tagok és Oroszország – hogy pótolják a várhatóan kieső iráni termelést.  Arról nem beszélve, hogy a világgazdaság szárnyalása is alábbhagyni látszik, ami szintén negatívan hat az olajpiaci keresletre. Mindezek eredményeként viszont legalább másfél millió hordós túlkínálat rombolja az árakat, az áresését pedig csak a termelés visszafogásával lehetne megállítani. Ezért is számít a piac erre.

Bizonytalan tényez – politikai gyilkosság

Egy politikai gyilkosság árnyával azonban itt jön a csavar a történetbe. Szaúd-Arábia logikus érdeke az, hogy az olaj árának emelését megcélozva a termelés visszafogása mellett döntsön és erre ösztökélje a szervezet tagjait is. De azóta, hogy egyre nyilvánvalóbbá vált: az ország vezetője Mohammed bin Szalmán herceg kulcsszerepet játszott az USA-ban élő és a Washington Postban publikáló újságíró, Jamal Khashoggi meggyilkolásában, az olajállam és koronahercege nemcsak politikai kutyaszorítóba került, hanem amint erre egyre több jel utal, a mozgásterét is elvesztette. Magyarán nem valószínű, hogy ellent mer mondani Trump elnöknek, aki hallani sem akar a kitermelés csökkentéséről és ezzel az olajár emelkedéséről.

Ráadásul a másik jelentős szereplő Oroszország érdekei is megváltoztak időközben és amíg korábban nem lett volna ellenére a termelés csökkentése, azóta viszont, hogy gazdasága kezd talpra állni és beindult a termelés növekedése, már korántsem érdekelt abban, hogy az olaj ára emelkedjen.

Így aztán még az is előfordulhat, hogy Szaúd-Arábia kénytelen lesz a saját érdeke ellenében dönteni. Pedig a kizárólag az olajvagyonából élő abszolút monarchia számára még akkor is nagy érvágás a jelenlegi, hordónként 60 dolláros olajár, ha számára a teljes kitermelési költség – a feltárástól a kitermelésen át a szállításig – alig több, mint 10 dollár. Az olajpiaci szakértő szerint ugyanis a szaúdiak esetében a fő szempont a költségvetési egyensúly, ami pedig 74 dolláros Brent árnál áll fenn az IMF becslése szerint.

A lehetséges decemberi OPEC forgatókönyvek mindezek fényében így néznek ki: a piac napi 1-1,4 milló hordós csökkenést vár. Ha ez bekövetkezne, akkor az a jelenlegi 60-ról 70 dollárra vinné fel a Brent olaj hordónkénti árát. Ha viszont semmi nem történne, akkor a piacot bedöntve, további 10-15 dollárral 40-45 dollárra csökkenthet az olaj ára. Ami a magyar kutakon literenként 20-30 forintos árcsökkenésben mutatkozna meg.

Az olaj árának csökkenése természetesen a gazdaság több ágában pozitív hatással járna, ami például a jelenleg legkeresettebb üzemanyagnak számító repülőbenzin, vagyis a kerozin árában is megmutatkozna.

Különadó nélkül

Pletser Tamás szerint a kiemelkedő kereslet oka az is, hogy miközben a nyersolaj és a dízel ára közötti különbség 20 dollár, a kerozin tekintetében ez 25-30 dollár, vagyis a jelenlegi 60 dolláros Brent olaj ár mellett a kerozinért 85-90 dollárt kell adni. A jó hír azonban az, hogy miközben a nyár környékén az olaj árának jelentős emelkedése mellé a kerozin komoly drágulása társult a jelenlegi árak mellett – még akkor is, ha az OPEC döntés hatására esetleg emelkednek az árak -, a légi utasoknak nem kell a kerozin különadótól tartaniuk.

Az olajpiaci szakértő ugyanakkor azt is hozzáfűzte: a jet-en vagy repülő-üzemanyagon (szavai szerint a kerozint a nemzetközi irodalom másra használja, nálunk kicsit rosszul elterjedt fordítás miatt) egyelőre a nemzetközi megállapodások miatt nincs jövedéki adó. Ez meglehetősen torzítja a versenyt és van arra törekvés, hogy egy nemzetközileg elfogadható adó kerüljön a termékre. Ezért ma a repülés mesterségesen olcsó, és pont emiatt az iparág messze nem fizeti meg azt a környezeti kárt, amit okoz.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Idén több mint 2,1 millióan rendelkeztek személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékáról

A NAV a kimutatásban szereplő regisztrált civil kedvezményezetteknek idén is hivatalból teljesíti a kiutalást szeptember 30-ig.

A bruttó átlagkereset 693 700 forint volt, 9,0 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

. A bruttó átlagkereset 9,0, a nettó átlagkereset 9,4, a reálkereset pedig 4,9 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit - jelentette kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Rossz állapotú BKV-buszokon utazunk? Százból hatvan BKV-busz állapota kritikus

Latorcai Csaba arra kérte a fővárosiakat, hogy a [email protected] címre küldjenek fényképeket - rendszámmal együtt - , ha úgy ítélik meg, hogy nem alkalmas biztonságos utazásra az a busz, amellyel közlekednek.

A Shell Hungary új igazgatósági elnöke Marik Gyula

Marik Gyula Istenesné Solti Andreát váltja, aki több mint 32 év után távozik az energiavállalattól.
Hirdetés

Hírek

Idén több mint 2,1 millióan rendelkeztek személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékáról

A NAV a kimutatásban szereplő regisztrált civil kedvezményezetteknek idén is hivatalból teljesíti a kiutalást szeptember 30-ig.

A bruttó átlagkereset 693 700 forint volt, 9,0 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

. A bruttó átlagkereset 9,0, a nettó átlagkereset 9,4, a reálkereset pedig 4,9 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit - jelentette kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Rossz állapotú BKV-buszokon utazunk? Százból hatvan BKV-busz állapota kritikus

Latorcai Csaba arra kérte a fővárosiakat, hogy a [email protected] címre küldjenek fényképeket - rendszámmal együtt - , ha úgy ítélik meg, hogy nem alkalmas biztonságos utazásra az a busz, amellyel közlekednek.

A Shell Hungary új igazgatósági elnöke Marik Gyula

Marik Gyula Istenesné Solti Andreát váltja, aki több mint 32 év után távozik az energiavállalattól.

Csoportos adóelkerülési kísérletet leplezett le a NAV

Csoportos adóelkerülési kísérletet leplezett le a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), amikor Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei revizorai kiutalások felülvizsgálatakor felfigyeltek egy gyanúsan gyakran előforduló számlaszámra, amelyre több, egymástól független személy is kérte az általa visszaigényelt összegek átutalását.

A MÁV-csoport készül az M1-esen hétfőn életbe lépő jelentős korlátozásokra

A MÁV-csoport készül arra, hogy az M1-es autópálya bővítése miatt hétfőtől jelentősen korlátozzák a sztráda forgalmát, dugókra és hosszabb menetidőre lehet számítani.

Szünetelhetnek a Magyar Telekom szolgáltatásai a napokban több helyen

Hálózati korszerűsítés miatt a héten időszakosan több településen és fővárosi kerületben is szünetelhetnek a Magyar Telekom Nyrt. szolgáltatásai. A társaság a honlapján közölt felsorolásban jelezte: a munkák miatt az otthoni internet, tv- és telefonszolgáltatásban is lehet kiesés, akár több órán át is.

Európai Mobilitási Hét – Keddtől egy héten át díjmentes kerékpárszállítással is várják az utasokat

A MÁV-csoport idén is csatlakozik az Európai Mobilitási Hét programjához: keddtől egy héten át díjmentes kerékpárszállítással, kedvezményes autómentes napijeggyel, a hétvégén pedig színes fővárosi programokkal várják az utasokat.
Hirdetés

Gazdaság

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.

Az Otthon Start indulása miatt is új MNB szabályok az ingatlan- és jelzáloghitelpiacon

A Magyar Nemzeti Bank a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan átfogóan áttekintette a hazai ingatlan- és jelzáloghitelezést érintő makroprudenciális eszközeit (vagyis azokat a szabályokat, amelyek...