Hatéves mélypontra süllyedt a forgalomba helyezett új autók száma tavaly Nagy-Britanniában. A visszaesés elsősorban a Brexitet övező gazdasági bizonytalanságoknak és a dízelüzemű járműveket sújtó szigorításoknak tulajdonítható.
A brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT) közölte: éves összevetésben 2 százalékkal kevesebb, 2,31 millió új autó került ki a forgalomba tavaly. Ennél gyengébb adatot utoljára 2013-ban mértek.
Európa második legnagyobb autópiacán a 2016-os csúcs után már a harmadik egymást követő évben csökkent az új autók értékesítése tavaly. 2016-ban még 2,69 millió új autót vásároltak a fogyasztók.
Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója rámutatott: minden kétséget kizáróan továbbra is nagyon gyenge a nagy értékű termékek iránti kereslet Nagy-Britanniában.
Az autógyártó- és kereskedő ágazatot továbbra is a Brexit aggasztja leginkább – mondta Hawes, hozzátéve, hogy 10 százalékos vámtarifa terhelheti az autók exportját és importját 2021-től, ha a brit kormány és az Európai Unió nem tudja megkötni a Brexit utáni kereskedelmet szabályozó megállapodást.
Ilyen magas vámteher mellett egy sor autó gyártása gazdaságtalanná válna Nagy-Britanniában, és emiatt a kockázat miatt számos autógyártó felfüggesztette beruházásait.
Az autógyártás adja a brit feldolgozóipar 9 százalékát, az exportnak pedig a 14 százalékát, az ágazatban dolgozók száma megközelíti a 168 ezret.