Hirdetés
Kezdőlap Mozaik Csepel: high-tech tervek sportcentrummal
No menu items!

Csepel: high-tech tervek sportcentrummal

A csepeli Duna-parton nem füstölnek már gyárkémények, sokan mégis azt gondolják, hogy Budapest időközben jó levegőjűvé vált XXI. kerülete még mindig ipartelep. Borbély Lénárd polgármester szerint a munkahelyteremtés továbbra is kiemelt feladat, de a cél már a XXI. századi technológiák meghonosítása a szigeten.

– Csepel, Árpád földje, a magyar ipar bölcsője – fogadja a felirat a szigetre érkezőt. A közelmúlt legendás cége a Weiss Manfréd művekből lett Csepel Vas és Fémművek bezárása után mi lett ebből a bölcsőből?

 – Csepelen mára átalakult az ipari környezet. A gyár területére több kisebb cég költözött, változatos tevékenységgel, miközben a Szabadkikötő is vállalkozások sokaságával, nagyon szépen fejlődik. Itt leginkább logisztikai és raktározási tevékenységekre épülnek csarnokok, ami a terület kiváló elhelyezkedését kihasználva, más tevékenységekkel is folyamatosan vonzza a cégeket. Ugyanakkor az is nagy örömünkre szolgál, hogy a hamburgi kikötő leányvállalata, a Metrans – amely korábban a Szabadkikötőben tevékenykedett -, egy új telephelyet hozott létre a gyár területén. A Metrans nagyon értékes partner, mert amellett, hogy munkahelyeket teremt, támogatja a csepeli önkormányzatot azzal, hogy részt vállal a kerületet különböző fejlesztéseiben. Egy 500 millió forintos támogatást írtunk alá velük, amit a képviselő-testület fogadott el.

– Említette, hogy az egykori Csepel Művek területén számtalan, különféle vállalkozás tevékenykedik. Miért nem alakítottak ki, egy manapság oly divatos Ipari Parkot?

– A sokszínűséget jelzi, hogy a gyár területén tevékenykedik például a Csepeli Hőerőmű, miközben ott alkot Szőke Gábor Miklós is, aki a Fradi stadion előtt álló sas szobor mellett a Super Bowl nyertes Atlanta Falcons NFL csapatának jelképéül szolgáló sólyom 12 méter magas szobrát is megalkotta fémből.

A cégek sokszínűsége mellett sajnos a tulajdoni háttér is rendkívül változatos képet mutat. A privatizáció idején teljesen szétaprózódott a terület, amelynek papíron ma több mint 700 (!) tulajdonosa van. A valóságban viszont vannak olyan nagy befektetők, akik folyamatosan vásárolnak és ennek kapcsán nem minden esetben együttműködők a csepeli önkormányzattal. De azt is látni kell, hogy Csepel ipari jövőjéről nekünk más az elképzelésünk, mint a korábbi, szocialista vezetésű önkormányzatnak. Ők legszívesebben a gyár területén nem új munkahelyeket, hanem lakóparkot láttak volna. Mi viszont kifejezetten környezetbarát, high-tech ipari-technológiai parkot képzelünk a Duna partjára. Ezért próbáljuk behozni azokat a vállalkozásokat, amelyek 21. századi technológiát meghonosítva teremtenek újabb munkahelyeket.

– Mit tesznek ezért?

 – A 100 százalékos tulajdonú önkormányzati cégünk, a Csepeli Városfejlesztési Kft. feladata, hogy az érdeklődőkkel felvegye a kapcsolatot, illetve maga is aktívan keresse a lehetséges partnereket. Ennek köszönhetően az elmúlt években sok új munkahely keletkezett és így már Csepelen sem a munkahelyek, hanem inkább a szakemberhiány okoz gondot.

– A Szabadkikötővel mennyivel egyszerűbb a helyzet?

 – A Szabadkikötővel is együttműködési megállapodást kötöttünk. Ennek lényege, hogy a cég 300 ezer négyzetméternyi új raktározási területet hozhat létre, cserébe a vállalkozás a csepeli önkormányzat költségvetésébe éves szinten fizet támogatást 8 éven keresztül. Mi a kölcsönös előnyökön alapuló megállapodásoknak vagyunk a hívei. Egy ide települő vállalkozásnak segítünk, az azonban fontos, hogy amennyiben erre a cégnek lehetősége van, akkor a közjóhoz is járuljon hozzá. Ennek szellemében a Szabadkikötő 8 év alatt minimum 240 millió Ft-tal járul hozzá a csepeli fejlesztésekhez.

Külön érdekesség, hogy amikor a megállapodást kötöttük, még bőven a gazdasági válság tombolt és eléggé pesszimisták voltak, hogy a szerződésben vállalt 300 ezer négyzetmétert be tudják-e vajon építeni. Igaz, ma még messze vagyunk ettől, de folyamatosan építik az új csarnokokat: a Szabadkikötő fennállásának 90. évfordulója alkalmából például most is avathattunk egy több ezer négyzetméteres csarnokot, ami a raktározást szolgálja majd. Így az Európai Uniós pályázati forrásokat is felhasználva, közel 20 milliárd forintnyi fejlesztés valósult már meg a Csepeli Szabadkikötőben, ahol a raktározás mellett a kereskedők közötti városi áruszállítás összehangolását felvállaló citylogisztikai központot hoznak létre.

– Igaz, az egykori vámszabadterület fogalma az Európai Unióban már okafogyottá vált, de mintha a teherhajó forgalom amúgy is visszaesett volna.

 – Az utóbbi időben valóban elsősorban vasútvonalon és közúton érkeznek az áruk. A dunai logisztika finoman fogalmazva nem a legdinamikusabban fejlődő terület. Ami egyértelműen a Duna szélsőséges vízállásának köszönhető. A szakemberek ezzel kapcsolatban azt mondják: azért nem tudnak 100 százalékos biztonsággal arra alapozni, hogy a Dunán szállítsák a konténereket, mert a túl alacsony vízállásnál nem tudnak kikötni, a túl magasnál pedig nem tudnak átjönni a hidak alatt. Ezért került előtérbe a közúti és a kötött pályás logisztika.

– Igaz, ennek a helyiek nemigen örülnek, mert csúcsidőben amúgy is szűkös az a két közúti kapcsolat, amelyen keresztül a belváros elérhető és ebből a Weiss Manfréd út csepeli kezdeténél, az úgynevezett Corvin csomópontnál rendkívül bosszantó, hogy a csúcsforgalom idején is tolatni kezdenek a vonatok és teljesen kiszámíthatatlan pillanatokban, hosszú percekre lezárják a forgalmat.

 – Tisztában vagyunk ezzel és kormányzati szinten már el is indult egy kétszintű kereszteződés létrehozásának megtervezése, aminek egyik módja az lehet, hogy minden pályaszakaszt kétszintesítünk, míg a másik, hogy csak a Teller Edéről elnevezett gerincútra való ráterelés lesz a kétszintű. Nekünk az az érdekünk, hogy a Kossuth Lajos út és a gerincút is kétszintű legyen, de ebben a kérdésben a központi költségvetés kereteit figyelembe véve születik majd döntés.

Ez persze a jövő zenéje és a csúcsidőszakban addig is szeretnénk tehermentesíteni a Corvin csomópontot. A Metrans-szal mindenesetre meg tudtunk állapodni abban, hogy a csúcsidőszakban nem indítanak szerelvényeket. A Szabadkikötőn belül működő cég erre nem volt nyitott.

A Csepelről kivezető másik út a Gubacsi hídon vezet Erzsébet felé, és ha az egyik valamiért beszűkül, vagy dugó alakul, akkor az a másiknál is lehetetlenné teszi a közlekedést. Ezért is jelenthet nagy segítséget hosszabb távon egy új híd megépítése Dél-Buda felé, amelynek tervpályázatát már elbírálta a főváros, de az új átkelő megszületése így is több évet vehet még igénybe.

Hamarabb várható a Gubacsi híd vasúti részének felújítása, amiről már kormánydöntést is született és elengedhetetlen, hogy a híd közúti részét is fölújítsák majd. Ez azonban nem a kerület hatáskörbe tartozik, mi ennek mindig csak a kezdeményezői, illetve támogatói lehetünk.

– Manapság a multik becsalogatásánál a leggyakrabban elhangzó érv az adókedvezmény. Miként fest ez a kerület esetében?

 – Nagyon fontos alapelvünk, hogy kiszámítható legyen a gazdaságpolitikánk. 2010 előtt ellenzéki képviselőként nagyon rossz példának tartottam, hogy a téves stratégiai döntések miatt csőd közeli helyzetben lévő önkormányzat, egyik évről a másikra, 50 százalékkal megemelte az építményadót, ami rendkívül nagy terhet rótt a válság miatt amúgy is nehéz helyzetben lévő vállalkozásokra.

Mi azt mondjuk, az adózásnak kiszámíthatónak kell lennie, ha valaki idejön, hosszú távon tudja, hogy mire számíthat. Ezért minden alkalommal kizárólag az infláció mértékével növeljük az adót és szerencsére az infláció elég alacsony volt az elmúlt években. De emellett az építményadónál különböző sávokat is kialakítottunk, amivel megkülönböztetjük a kisvállalkozásokat a nagyobbaktól.

– És mi lesz a Csepel északi részén, ahol már legalább kétszer elhalt a nagyszabású ingatlanfejlesztések terve?

 – A kormánydöntések következtében ott kormányzati beruházások valósulnak meg. Nagy szívfájdalmunk, hogy az Olimpia tervét megfúrták, pedig az hatalmas fejlődést hozott volna Csepelen. Ettől függetlenül a Kemény Ferenc Program keretében olyan különböző sportcélú beruházások valósulnak meg, akár az evezősök, akár az extrém sportot kedvelők javára, ami egész Csepel sportéletére hatással lesz. Észak-Csepelen épül fel az a stadion is, ami a budapesti atlétikai világversenynek ad otthont. A csepeli önkormányzat ebben mindenképp partner.

Hirdetés
Megnőttek a kintlévőségei? Duplájára emelkedett az adóbírság! Új törvény jön a fizetésképtelenség és követeléskezelés terén - szakmai konferencia Budapesten 2024 november 18.

Az elmúlt időszakban tovább nőtt a határidőn túli fizetések és a kintlévőségek aránya, miközben több, mint 10.000 cég került felszámolás alá. Új törvény várható a fizetésképtelenség kapcsán, Kúriai döntés született az alvállalkozói teljesítések levonhatóságáról. Mit lehet tenni a kintlévőségek csökkentése, a gazdasági stabilitás megőrzése érdekében? Erről szól AzÜzlet szakmai konferenciája, ahol a terület legjobb szakértői tartanak előadást.

További információ: https://azuzletkonferenciakozpont.hu/fizeteskeptelenseg-es-koveteleskezeles-uj-fejezet-kezdodik-konferencia/
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Fúzió után létszámleépítés a Schaeffler német autóalkatrész-gyártónál

A létszámleépítés tíz németországi helyszínt érint. Elbocsátásra kerül sor további öt európai gyárában is, köztük kettőt bezárnak.

Megalakult a Közlekedési Dolgozók Magyarországi Uniója

Az érdekképviselethez csatlakozhat bármely, a közlekedés területén működő szakszervezet

Olcsó, de hasznos módszer a depresszió megelőzésére

Az aktívan eltöltött idő alatt ugyanis kevesebbet rágódunk a napi problémákon, ez pedig segít elterelni a figyelmet, és a szorongást is enyhíti.

Már több mint 600 iskola használja a magyar matekoktatási platformot

A mateking több mint tíz éve Magyarország egyik legnépszerűbb és legátfogóbb online matekoktató platformja
Hirdetés

Hírek

Devizapiac – Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az euró jegyzése hét órakor 408,10 forintra gyengült az előző esti 408,27 forintról

Vegyesen alakult a forint árfolyama szerda reggel

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,0810 dollárról 1,0814 dollárra változott.

Jöhet Hollywood! – Új filmstúdiók várják a bécsi filmipar felvirágzását

Az üzemeltetők 2025-re változatos osztrák, nemzetközi és akár hollywoodi játékfilmekre, sorozatok gazdag kínálatára számítanak.

Vegyesen mozgott a forint árfolyama

Az eurót hétfőn reggel 404,15 forinton jegyezték a péntek esti 404,09 forint után.

Alig változott csütörtök reggelre a forint árfolyama

Alig változott csütörtök reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

15 milliárdos pénzügyi oktatási program indul

A 16-21 éves korosztály ingyenesen férhet hozzá számos, hasznos pénzügyi tudást biztosító anyaghoz.. Minden magyar előtt nyitott a pénzügyi tanulás lehetősége! Sőt a 16-21 éves fiatalok most ingyenes oktatást kapnak.

Szerda reggelre erősödött a forint árfolyama

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,1160 dollárról 1,1158 dollárra változott.

Felébredt a forint

Erősödött a forint kedd reggel a főbb devizákkal szemben...

Gazdaság

A járvány óta nem kényszerültek ennyi drága folyószámlahitelre a magyarok

Az első kilenc havi adatok alapján az idén rekordot dönthet a lakáshitelpiac.

Dollár milliárdokat takarít meg a mesterséges intelligencia az amerikai államkincstárnak

A technológia segítségével a 2024-es pénzügyi évben 1,3 milliárd dollárnyi adócsalást sikerült behajtani - állítja az amerikai pénzügyminisztérium. Az Egyesült Államok pénzügyminisztériuma egyre inkább a...

Több mint egy év után csak elindult az ingyenes bolti készpénzfelvétel

Az elfogadott bankkártyák köre viszont szűk: csak a Mastercard vagy Maestro típusú kártyával rendelkező OTP-s ügyfelek tudnak készpénzt felvenni a diszkontlánc üzleteiben.

Devizapiac – Erősödött a forint péntek reggel

Az euró 1,0840 dollárra erősödött péntek reggel a csütörtök kora esti 1,0828 dollárról.