Sikertelensége ellenére 21 évig kitartott a Smart gyártása mellett a Mercedes-konszern. Eladták a márkát kínaiaknak. Az eset példázza az autóipar fejlődési irányát.
Problémás gyerek
Jól illik a Smartra a német ’Sorgenkind’ kifejezés: problémás gyerek. Mindkét fele találó a Mercedest is gyártó Daimler-konszern autómárkájára. Sok milliárd eurós veszteséget okozott, mégis védték, fejlesztették, szerették. Gyártása pénzügyileg sosem volt kifizetődő, ennek ellenére kitartottak mellette. Most sem megszüntetésről vagy egyszerű eladásról van szó. ‘Hagyják kirepülni védő szárnyaik alól’.
A Mercedes génjeit hordozó Smart 2022-től Kínában készül és elektroautó lesz. Az ideális új otthon. A sok százmillió metropoliszban élő kínai körében eladási sláger a kisautó. Egyedüliként a világon nyereséget termel. Elektromos hajtással piacvezetői szerepre tör. Ez a legdinamikusabban bővülő autópari szegmens Kínában. Az állam adókedvezményekkel ösztönöz elektroautó vásárlására és a megapoliszokban sem kell évekig rendszámra várni ill. azt horribilis áron megvásárolni, ha az új autó villanymeghajtású.
Nagy tervek – Geely Holding
Dieter Zetsche, a Damiler elnöke minden ellenvélemény és gazdasági racionalitás ellenére védelmezte a Smartot. Büszke apaként tekintett rá, aki csak akkor engedi kirepülni a porontyát, ha tudja, hogy meg fogja állni a helyét. Májusi visszavonulása előtt érzelmileg a Smart jövőjének biztosítását tarthatta legfontosabb feladatának.
A vevő a kínai Geely. Egy sokáig az európaiakat másoló és lesajnált, de ma már évi 200 milliárd dolláros forgalmat és 1,5 millió eladását felmutató, 80 ezer embert foglalkoztató autókonszern. Bekebelezte a Volvot és a Lotust is.
Az üzlet a kínaiaknak is fontos. Ezt mutatja, hogy a Geely tulajdonosa, Li Shufu ott volt, amikor Zetsche és a kínai cég elnöke, An Conghui a kamerák előtt aláírták az eladási szerződést. Sőt, egyedülálló módon a Geely Smart számára alapított leányvállalatának igazgatótanácsába is be fog ülni. „Nagy tisztelettel tekintünk a Smartra. Értékes márka, amelyet ennek megfelelően kezelünk” – mondta az aláírás után. „A Daimler egyenrangú partnereként mindet meg fogunk tenni a sikerért” – folytatta. Nem titok, hogy a kínaiak kész stratégiával veszik át a kétüléses német autómárkát.
A németek nem szállnak ki teljesen
A nyilatkozatból is kiderül, hogy a Daimler nem tűnik el a Smart életéből. Részesedése lesz a Geely leányvállalatában.
Az üzlet nagy terhet vesz le a Daimler kutatási részlegét vezető Ola Kallenius válláról, aki májustól a konszern új elnöke lesz. Nyilvánvaló volt, hogy a Smarttal történnie kell valaminek. Eddig a Renault-tal kooperálva készült az autó, de nem volt jó a viszony. Hiányzott a világos munka- és felelősségmegosztás. A kínaiakkal másképp lesz: a Geely reszortja a fejlesztés, a gyártás és az értékesítés, a Daimleré a designe.
Zetsche nem félti a Smartot az átalakulástól, mert „az új megoldásokra, a forradalmi változásokra nyitott emberek autója, mindez benne van a márka DNS-ében.”
A kínaiak nélkül nem megy
A Smart-üzlet minta lehet a Daimler és a Geely további kooperációja számára. Az együttműködés biztosan tovább fog menni. „Nem dugjuk homokba a fejünket. Az új kihívásokra új üzleti modellekkel kell válaszolni. Vizsgáljuk, melyik lenne mindkét oldal számára a legideálisabb – mondta Shufu.
Már nem félnek a kínai milliárdostól Stuttgartban. Amikor tavaly tavasszal bejelentette, hogy részvénycsomagot vásárolt és a meghatározó tulajdoni hányadot szerzett a Daimlerben, nagy volt az ijedség a németek között. Ma már tudják, a kínaiakkal való együttműködésnek nincs alternatívája. A lehető legjobbat kell kihozni a kényszerből.
Az első lépés egy közös prémium Shuttle-szolgáltató alapítása volt. Mérföldkő a sokáig lenézett kínai autóipar történetében. A Geely a talán legjobb nevű és legnagyobb múltú autógyártó, a Mercedes-Benz egyenrangú partnere lett.
Daimler – érzékeny búcsú
A Smart pénzügyi sikertelensége ellenére a Daimler-konszern megbecsült tagja volt. Ezt mutatja, hogy „a márkáért felelős leányvállalat egyetlen dolgozója sem fogja elveszíteni a munkahelyét” – mondta Zetsche. Hozzátéve, hogy „Smart-team 21 éven keresztül szenvedélyről és kreativitásról tett tanúbizonyságot.” A Smartot eddig irányító Katrin Adt továbbra is vezető pozíciót fog betölteni Stuttgartban.
A benzines Smartok gyártása a hónap végén leáll. A részben elektromos meghajtásúak, a kínai produkció kezdetééig, 2022-ig tovább készül. A hambuchi üzem nem zár be. 500 millió eurós fejlesztéssel fitté teszik a villanymeghajtású Mercedes-modell, az EQ gyártására.
Zetsche arcán látszott a meghatottság, amikor az aláírási ceremónia végén köszönetet mondott a smartosok „kiváló munkájáért.”