Kezdőlap Autóipar Daimler búcsú - Kínai lesz a Smart
No menu items!

Daimler búcsú – Kínai lesz a Smart

Sikertelensége ellenére 21 évig kitartott a Smart gyártása mellett a Mercedes-konszern. Eladták a márkát kínaiaknak. Az eset példázza az autóipar fejlődési irányát.

Problémás gyerek

Jól illik a Smartra a német ’Sorgenkind’ kifejezés: problémás gyerek. Mindkét fele találó a Mercedest is gyártó Daimler-konszern autómárkájára. Sok milliárd eurós veszteséget okozott, mégis védték, fejlesztették, szerették. Gyártása pénzügyileg sosem volt kifizetődő, ennek ellenére kitartottak mellette. Most sem megszüntetésről vagy egyszerű eladásról van szó. ‘Hagyják kirepülni védő szárnyaik alól’.

A Mercedes génjeit hordozó Smart 2022-től Kínában készül és elektroautó lesz. Az ideális új otthon. A sok százmillió metropoliszban élő kínai körében eladási sláger a kisautó. Egyedüliként a világon nyereséget termel. Elektromos hajtással piacvezetői szerepre tör. Ez a legdinamikusabban bővülő autópari szegmens Kínában. Az állam adókedvezményekkel ösztönöz elektroautó vásárlására és a megapoliszokban sem kell évekig rendszámra várni ill. azt horribilis áron megvásárolni, ha az új autó villanymeghajtású.

Nagy tervek – Geely Holding 

Dieter Zetsche

Dieter Zetsche, a Damiler elnöke minden ellenvélemény és gazdasági racionalitás ellenére védelmezte a Smartot. Büszke apaként tekintett rá, aki csak akkor engedi kirepülni a porontyát, ha tudja, hogy meg fogja állni a helyét. Májusi visszavonulása előtt érzelmileg a Smart jövőjének biztosítását tarthatta legfontosabb feladatának.

A vevő a kínai Geely. Egy sokáig az európaiakat másoló és lesajnált, de ma már évi 200 milliárd dolláros forgalmat és 1,5 millió eladását felmutató, 80 ezer embert foglalkoztató autókonszern. Bekebelezte a Volvot és a Lotust is.

Az üzlet a kínaiaknak is fontos. Ezt mutatja, hogy a Geely tulajdonosa, Li Shufu ott volt, amikor Zetsche és a kínai cég elnöke, An Conghui a kamerák előtt aláírták az eladási szerződést. Sőt, egyedülálló módon a Geely Smart számára alapított leányvállalatának igazgatótanácsába is be fog ülni. „Nagy tisztelettel tekintünk a Smartra. Értékes márka, amelyet ennek megfelelően kezelünk” – mondta az aláírás után. „A Daimler egyenrangú partnereként mindet meg fogunk tenni a sikerért” – folytatta. Nem titok, hogy a kínaiak kész stratégiával veszik át a kétüléses német autómárkát.

An Conghui, A Geely Holding elnökén kívül a szerződés megkötésén  a tulajdonos Li Shufu sem maradt távol az eseménytől, amikor Dieter Zetsche aláírta a megegyezésről szóló dokumentumot

A németek nem szállnak ki teljesen

A nyilatkozatból is kiderül, hogy a Daimler nem tűnik el a Smart életéből. Részesedése lesz a Geely leányvállalatában.

Az üzlet nagy terhet vesz le a Daimler kutatási részlegét vezető Ola Kallenius válláról, aki májustól a konszern új elnöke lesz. Nyilvánvaló volt, hogy a Smarttal történnie kell valaminek. Eddig a Renault-tal kooperálva készült az autó, de nem volt jó a viszony. Hiányzott a világos munka- és felelősségmegosztás. A kínaiakkal másképp lesz: a Geely reszortja a fejlesztés, a gyártás és az értékesítés, a Daimleré a designe.

Zetsche nem félti a Smartot az átalakulástól, mert „az új megoldásokra, a forradalmi változásokra nyitott emberek autója, mindez benne van a márka DNS-ében.”

A kínaiak nélkül nem megy

Li Shufu

A Smart-üzlet minta lehet a Daimler és a Geely további kooperációja számára. Az együttműködés biztosan tovább fog menni. „Nem dugjuk homokba a fejünket. Az új kihívásokra új üzleti modellekkel kell válaszolni. Vizsgáljuk, melyik lenne mindkét oldal számára a legideálisabb – mondta Shufu.

Már nem félnek a kínai milliárdostól Stuttgartban. Amikor tavaly tavasszal bejelentette, hogy részvénycsomagot vásárolt és a meghatározó tulajdoni hányadot szerzett a Daimlerben, nagy volt az ijedség a németek között. Ma már tudják, a kínaiakkal való együttműködésnek nincs alternatívája. A lehető legjobbat kell kihozni a kényszerből.

Az első lépés egy közös prémium Shuttle-szolgáltató alapítása volt. Mérföldkő a sokáig lenézett kínai autóipar történetében. A Geely a talán legjobb nevű és legnagyobb múltú autógyártó, a Mercedes-Benz egyenrangú partnere lett.

Daimler – érzékeny búcsú

Katrin Adt

A Smart pénzügyi sikertelensége ellenére a Daimler-konszern megbecsült tagja volt. Ezt mutatja, hogy „a márkáért felelős leányvállalat egyetlen dolgozója sem fogja elveszíteni a munkahelyét” – mondta Zetsche. Hozzátéve, hogy „Smart-team 21 éven keresztül szenvedélyről és kreativitásról tett tanúbizonyságot.” A Smartot eddig irányító Katrin Adt továbbra is vezető pozíciót fog betölteni Stuttgartban.

A benzines Smartok gyártása a hónap végén leáll. A részben elektromos meghajtásúak, a kínai produkció kezdetééig, 2022-ig tovább készül. A hambuchi üzem nem zár be. 500 millió eurós fejlesztéssel fitté teszik a villanymeghajtású Mercedes-modell, az EQ gyártására.

Zetsche arcán látszott a meghatottság, amikor az aláírási ceremónia végén köszönetet mondott a smartosok „kiváló munkájáért.”

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

AUTRESZ: kevesen ismerik, pedig nagy segítség a céges adótartozás rendezésére. Mutatjuk hogyan.

Dr. Pokó DiánaAzt már sokan tudják, hogy a gazdasági...

Nem lett követeléskezelési törvény, Magyarországnak is lesz EU-s kötelezettségszegési bírság

Az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága előtt keresetet...

Minden, amit az utasoknak tudniuk kell: A Ryanair 2025-ös szabályváltozása

A papírmentes beszállástól a poggyászkorlátozásig - Készüljön fel az...

A Honda és a Nissan összeolvadási tárgyalásokat folytat

A Honda és a Nissan állítólag feltáró jellegű tárgyalásokat...

Hírek

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gyengült a forint hétfő reggel

Az euró 1,0315 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0326 dollár után.

Devizapiac – Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.