Közgazdászok szerint a Rajna alacsony vízállása idén is sokba kerül majd a német gazdaságnak. Még ha a hajók még közlekedhetnek is, a szállítási költségek alacsony vízállás esetén megemelkednek.
A Rajna Németország legfontosabb hajózási útvonala az olyan nyersanyagok, mint a gabona, vegyi anyagok, ásványi anyagok, szén és kőolajtermékek tekintetében. Éppen ezért a folyó alacsony vízállása a közgazdászok szerint akadályozhatja a német gazdaság recesszióból való kilábalását – számolt be a Spiegel.
A Koblenz melletti Kaub-szorosnál a vízszint jelenleg mindössze 126 centiméter, szemben a májusi 350 centiméterrel – derül ki a szövetségi vízügyi és hajózási hivatal adataiból. Itt a 135 centiméter alatti vízszint azt jelenti, hogy a nagy konténerszállító hajóknak érezhetően csökkenteniük kell rakományukat, egyes esetekben a felére – mondják elemzők.
“Ha a vízszintek az év folyamán hasonlóan alacsonyak lesznek, mint 2018-ban vagy 2022-ben, az negatív hatással lehet a gazdasági fellendülésre” – mondta Marc Schattenberg, a Deutsche Bank Research munkatársa.
“Ez ellenszelet jelentene a technikai recesszió után várható fellendülésnek”
– fúzte hozzá.
A Rajnán a nyersanyagok mellett számos köztes árut és építőanyagot is szállítanak. Ha ezek kiesnek, a termelés leáll. A Deutsche Bank Research közgazdászai a végéhez közeledő második negyedévre amúgy is csak 0,2 százalékos GDP-növekedést várnak, amely a harmadik negyedévben szerintük 0,4 százalékra emelkedik majd. A 2023-as év egészére 0,3 százalékos gazdasági visszaesést jósolnak.
A sekély víz felárakat eredményez a fuvardíjakban, és így magasabb költségeket eredményez. A BASF vegyipari vállalat – amelynek legnagyobb, ludwigshafeni székhelyű üzeme nyersanyagainak mintegy 40 százalékát a folyón keresztül kapja, és amely a Rajna vizét hűtésre is használja – ezért speciális, alacsony vízállású hajókkal készült fel.
Ha a tavalyi évhez hasonlóan a belvízi hajózásban hosszabb ideig fennakadások lesznek, az valószínűleg növelni fogja a szállítási költségeket. “Az alacsony vízállás drágítja a szállítást” – mondta Schattenberg, utalva a nagy konténerhajókra, amelyeknek ekkor csökkenteniük kell a rakományukat. “A rakományt ekkor több hajó között kell szétosztani. Ez pedig drágítja a szállítást” – tette hozzá. Az infláció általánosan várt enyhülése így sok területen némileg lelassulhat.
Tavaly a belvízi hajózás kevesebbet szállított, mint a német újraegyesítés óta bármikor, részben a Rajna alacsony vízállásának kedvezőtlen hatásai miatt. A szövetségi statisztikai hivatal szerint 182 millió tonna árut szállítottak a vízi utakon, 6,4 százalékkal kevesebbet, mint 2021-ben. A csapadékhiány miatt a Rajnán és más németországi folyókon a múlt nyáron hetekig alacsony volt a vízállás, ami időnként nulla alatti vízállásokat eredményezett. Schattenberg szerint az átlag alatti téli hóesés, különösen Svájcban, hozzájárul a Rajna jelenlegi alacsony vízállásához. “Továbbá az elmúlt hetek alacsony csapadékmennyisége is hozzájárul ehhez” – mondta.