Július 1. és 26. között 62 termékkategóriából 53 termékkategóriában csökkentek a termékek átlagárai az online árfigyelő rendszernek köszönhetően – közölte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.
Mint írták, a 62 termékcsoport termékei esetén az átlagárak átlagosan 7,4 százalékkal mérséklődtek, amelynek közel 0,7 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 2 százalékpont körüli élelmiszerinflációt csökkentő hatása lehet a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.
Az elmúlt egy hétben az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategóriából 32 termékkategóriában mérséklődtek tovább az átlagárak:
leginkább a paradicsom, a narancs, a kígyóuborka és az alma árai csökkentek.
Az árfigyelő elindulása óta a legnagyobb mértékben, közel 14 százalékkal mérséklődtek a zöldségárak, ezen belül több zöldség (zöldpaprika, étkezési újburgonya, paradicsom, fokhagyma) ára 20 százalékot meghaladó mértékben. A gyümölcsök átlagosan 8,3 százalékkal lettek olcsóbbak, de például az alma ára több mint 20 százalékkal mérséklődött.
A margarin és spagetti ára 12-13 százalékkal, a sertészsír, kenyerek és a tojás pedig átlagosan 8-9 százalékkal kerülnek kevesebbe, mint a hónap elején. A húsok közül legnagyobb mértékben a pulykamell ára csökkent, közel 10 százalékkal. Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is támogatta.
Az online platform népszerűségének bizonyítéka, hogy alig egy hónap alatt 684 ezer látogatója volt, és összesen közel 47 millió letöltés történt az oldalon. A szabadszavas keresések száma megközelíti a 264 ezret, amelyek során a látogatók leggyakrabban a tej, csirkemell, sajt, vaj és tojás szavakra kerestek – közölte a tárca.