Kezdőlap Mozaik Eneregia21: a kormány támogatja a közlekedés zöld átállását
No menu items!

Eneregia21: a kormány támogatja a közlekedés zöld átállását

Sokan nem jósolnak nagy jövőt az elektromos autóknak. A Toyota Mirai – hidrogénhajtású autó

A kormány jogszabályi, politikai és anyagi értelemben is támogatja a közúti és közösségi közlekedés zöldátállását – mondta Palkovics László, az Energia21 Kezdeményezés vezetője az M1 aktuális csatorna csütörtök reggeli műsorában.

A Magyarország zöldátállását segítő kezdeményezés vezetője emlékeztetett rá: már 2019-ben döntés született arról, hogy a 25 ezer lakosnál népesebb városok kizárólag lokálisan emissziómentes buszok beszerzéséhez kaphatnak hozzájárulást. Mivel az elektromos buszok a hatótávolságuk miatt nem elég jók a városok közötti közlekedéshez, a kormány támogatja a környezetet a korábbi buszoknál jobban kímélő zöldjárművek vásárlását, valamint járműveket üzemszerűen használó, hidrogénhajtású teherautó, kamion beszerzését tervező vállalkozásokat – közölte.

Palkovics László kitért arra is, hogy Magyarországon az energiamix mintegy 20 százalékát a közlekedésben használják fel. Ennek a nagy része fosszilis üzemanyag, és komoly kihívást jelent az átállás környezetet kevésbé terhelő, fenntartható, itthon is előállítható energiaforrásokra.

Amíg az energetikai rendszer hazai döntésekkel befolyásolható, hiszen a gáz részaránya a napenergia, a szélenergia, vagy a biológiai alapon előállított erőforrások előállításával és használatával csökkenthető, a közlekedés terén az ország ki van szolgáltatva, hiszen a járműveket nem az állam gyártja, ilyen értelemben ezeket a döntéseket az iparnak kell meghoznia – fogalmazott. Emlékeztetett rá: 2035-től Európában csak elektromos autókat lehet gyártani, “de átgondolták, mert ez nem lesz tartható”.

Egy sor dolog történik most, környezetvédelmi jogszabályba kerül például, hogy nem fosszilis energiával működő járművek forgalomba helyezhetők – mondta.

Palkovics László szavai szerint megnyílt a lehetőség a belső égésű motor továbbélésére abban az esetben, ha azokat zöld módon előállított hidrogénnel, vagy zöld módon előállított komponensekből álló szintetikus üzemanyaggal működtetik.

Rámutatott, hogy az Európai Parlamentben kezdeményezték az elektromos autókkal összefüggő kérdések átgondolását versenyképességi problémák, illetve amiatt, hogy a tisztán elektromos autókat tölteni kell, ahhoz hálózatra van szükség, akkumulátorokat kell gyártani.

“Akkumulátorokra szükség lesz, mert a kereket villamosmotorral hajtjuk, de nem mindegy, mennyi akkumulátor van az autóban, nem mindegy, hogy az energia, amit abban tárolunk, kívülről, hálózati töltőről jön, vagy mondjuk a fedélzeten, egy optimálisan működtetett belső égésű motorral állítjuk elő” – jegyezte meg.

Palkovics László a hidrogénhajtású járművekről azt mondta, hogy nem újkeletű dologról van szó, a müncheni repülőtéren már 15 évvel ezelőtt közlekedtek ilyen autóbuszok és autók, csak a folyamat “technológiai dolgok miatt” lelassult, most viszont újra erősödik, a jogalkotó motiválja az ipart, hogy foglalkozzon vele.

“Ma már lehet olyan technológiát találni, hogy a hidrogén elégethető belső égésű motorban, és nem okoz több gondot, mint amennyi az előnye” – közölte.

Kitért rá, a kérdés összetett, a hidrogén felhasználásakor nemcsak víz keletkezik, a folyamat oxidálja a levegőben lévő nitrogént. A hidrogén nem egy egyszerűen kezelhető anyag, töltésére töltőhálózatot kell létrehozni, Magyarországon Győrben, Budapesten és Debrecenben tervezik hidrogénkút telepítését, majd bővítik a hálózatot. Palkovics László szólt arról, hogy a Energia21 Kezdeményezés ajánlásokat fogalmazott meg az autóhasználóknak is.

A világon 1,4 milliárd belsőégésű motorral szerelt autó van, a számuk nagyon gyorsan nem fog csökkenni, erre is megoldást kell találni – jegyezte meg. Hangsúlyozta, az egyik a szintetikus üzemanyag alkalmazása, a másik a rendszeres karbantartás.

Palkovics László azt javasolta, hogy az autótulajdonosok vigyék rendszeresen szakszervízbe járműveiket, cseréltessék ki a szükséges alkatrészeket ahhoz, hogy csökkenjen a fogyasztásuk és ezáltal a környezetterhelés is.

Palkovics László a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorának is vendége volt. Ott szólt arról is, hogy a leginkább azzal segíthetjük a zöldátállást, a kisebb környezetterhelés elérését, ha átgondoljuk, mikor, hova akarunk elmenni, szükséges-e ezt megtennünk és milyen módon tesszük: beülünk az autónkba, vagy a környezet szempontjából kedvezőbb tömegközlekedést választjuk.

Az akkumulátorgyárak építésével összefüggő ellenállásról azt mondta: az akkumulátor megosztó eszköz, de a gyártásnak és a feldolgozásnak biztonságosnak kell lennie, a kormány dolgozik azon, hogy az előírások olyanok legyenek, mint Németországban.

“Nem kell félni, ez egy politikai hisztéria” – hangoztatta Palkovics László, aki szerint “ha a Németországban ez a szabályozás jó, akkor nálunk is megfelel”.

Úgy vélte, ha ugyanaz az akkumulátorgyár Németországban jó, Magyarországon nem, akkor ez nem környezeti, vagy tudatossági, hanem inkább előre megfontolt gazdasági kérdés.

“Túl sok akkumulátorgyár jött Magyarországra, mások is szeretnének ebből, ezért van egy ilyen hatása” – tette hozzá.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Júniusban országosan 1,3 százalékkal nőtt a kiadó lakások bérleti díja

Júniusban országosan 1,3, Budapesten 1,4 százalékkal nőtt a kiadó lakások bérleti díja az előző hónaphoz képest, éves összevetésben pedig országosan 7,3, a fővárosban 6,7 százalékos növekedést tapasztaltak.

Tovább folytatódik a visszaváltási rendszer fejlesztése

Az előző év elejétől bevezetett rendszernek köszönhetően 2025 nyarára jelentős növekedést mutat a visszaváltott italcsomagolások aránya, idén több hónapban már a 90 százalékos arányt is meghaladta, ami nemcsak a környezetre gyakorol kedvező hatást, hanem lehetővé teszi az értékes nyersanyagok hatékony újrahasznosítását is.

Társadalmi egyeztetésre bocsátották az Otthon Start hitel részletszabályait

A kormány társadalmi egyeztetésre bocsátotta a 3 százalékos otthonteremtési hitel részletszabályait tartalmazó kormányrendeletet.

Súlyos károk az észak-kelet-magyarországi állami erdőkben

Nagyon komoly károkat szenvedtek a július 7-8-i viharos időjárás következtében a NYÍRERDŐ Zrt. által kezelt állami erdőterületek. A helyenként akár 100-130 km/h sebességű szélviharok és az ennél is erősebb széllökések az erdőállományokban széldöntést és széltörést is okoztak.
Hirdetés

Hírek

Júniusban országosan 1,3 százalékkal nőtt a kiadó lakások bérleti díja

Júniusban országosan 1,3, Budapesten 1,4 százalékkal nőtt a kiadó lakások bérleti díja az előző hónaphoz képest, éves összevetésben pedig országosan 7,3, a fővárosban 6,7 százalékos növekedést tapasztaltak.

Tovább folytatódik a visszaváltási rendszer fejlesztése

Az előző év elejétől bevezetett rendszernek köszönhetően 2025 nyarára jelentős növekedést mutat a visszaváltott italcsomagolások aránya, idén több hónapban már a 90 százalékos arányt is meghaladta, ami nemcsak a környezetre gyakorol kedvező hatást, hanem lehetővé teszi az értékes nyersanyagok hatékony újrahasznosítását is.

Társadalmi egyeztetésre bocsátották az Otthon Start hitel részletszabályait

A kormány társadalmi egyeztetésre bocsátotta a 3 százalékos otthonteremtési hitel részletszabályait tartalmazó kormányrendeletet.

Súlyos károk az észak-kelet-magyarországi állami erdőkben

Nagyon komoly károkat szenvedtek a július 7-8-i viharos időjárás következtében a NYÍRERDŐ Zrt. által kezelt állami erdőterületek. A helyenként akár 100-130 km/h sebességű szélviharok és az ennél is erősebb széllökések az erdőállományokban széldöntést és széltörést is okoztak.

Kijöttek az Otthon Start lakáshitel részletei

Megjelent hétfőn este a kormany.hu oldalon az Otthon Start hitelprogram jogszabálytervezete. Az alapfeltételek nem változtak: az állam 50 millió forintos, legfeljebb 3 százalékos, fix kamatozású kölcsönt biztosít legfeljebb 25 évre, de számos, eddig nyitott kérdésre ad választ a tervezet.

Fordulóponthoz érkezett az oktatás az MI hatására

Olyan átalakulás zajlik napjainkban az oktatás területén, amelyre a történelemben számos példát találunk. Ugyanakkor vannak olyan generációk, akik korábban nem élhettek át hasonlót a saját életükben, így elsőre ez a gyors változás akár ijesztőnek is tűnhetett.

Megugrott a Ryanair negyedéves nyeresége

A Ryanair Holdings hétfőn arról jelentett, hogy a nyeresége több mint kétszeresére nőtt a június végén lezárult pénzügyi első negyedévében.

A tervezettnél korábban visszatér a Wizz Air izraeli járata

Szeptember 15. helyett már augusztus 8-tól újra repül a Wizz Air Budapest és Tel-Aviv között, hétfőn, szerdán, csütörtökön, szombaton és vasárnap közlekedik majd.
Hirdetés

Gazdaság

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.