A németek a magas infláció miatt változtatnak a vásárlási szokásaikon – és közben kevesebbet zuhanyoznak. Az olaszok egy lépéssel még ennél is tovább mennek.
Miközben a zuhanyzás felüdítő érzést ad, a mai, az áramszámla miatt is energiatakarékosságra kényszerítő világunkban egyre több német a vízzuhatag megnyitása után úgy kezd kedvenc nótájának eldúdolásába, hogy a refrén után már el is zárja a csapot. A GfK piackutató cég adatai szerint ugyanis a rezsiköltségekre tekintettel egyre több német a megszokottnál rövidebb ideig zuhanyozik, hogy pénzt takarítson meg.
Egy friss felmérésben 15 európai országban állapították meg, hogy az emberek csökkentik-e és hogyan a kiadásaikat. A Süddeutsche Zeitung írása szerint az energiaárrobbanás hatására az európaiak 93 százaléka változtatott a vásárlási szokásain, hogy spóroljon a háztartás költségvetésén.
Németországban ez az arány 89 százalék. Feltűnő azonban, hogy az egyes országokban mennyire eltérő módon takarékoskodnak az emberek. Amíg az osztrákok inkább maguk veszik elő a fakanalat, és lemondanak az éttermek látogatásáról, addig a németek első számú takarékossági intézkedése az, hogy a szupermarketben saját márkás termékekre váltanak.
Minden második ember gyakrabban nyúl az olcsó samponhoz, amelyet a kiskereskedők többnyire az alsó polcra száműztek. Ráadásul a sampont egyre ritkábban használják.
A németek 47 százaléka szerint rövidebb ideig vagy kevesebbet zuhanyozik vagy fürdik, mint az energiaárak emelkedése előtt. A saját ötletből és a tapasztalatokból eredő spórolási ötletek mellé ráadásul az energiatakarékossági ötletekkel nem spóroló politikusok kéretlen tippjei is társulnak. Robert Habeck (Zöldek) gazdasági miniszter 2022 nyarán például arra szólította fel az embereket, hogy cseréljék le a régi zuhanyfejeket víztakarékos modellekre, mondván, hogy ezzel még Putyinnak is kárt lehet okozni.
A baden-württembergi miniszterelnök, Winfried Kretschmann (szintén zöld) még egy lépéssel tovább ment, és egy interjúban “hasznos találmányként” ajánlotta a flanelinget. A GfK azonban azt egyelőre még nem tudta megállapítani, hogy hány háztartásban élte ténylegesen reneszánszát a flanel.
Mértékkel mérlegelve persze a takarékossági trend még az egészségre is jótékony hatással lehet. A bőrgyógyászok rendszeresen hivatkoznak a bőr savköpenyére, amelyet a túl gyakori zuhanyozás és szappanozás tönkretesz. A németek fele azonban nem csak a zuhanyzáson akarnak spórolni,hanem kevesebb alkoholtartalmú italt, édességet és hústerméket akarnak vásárolni a spórolás érdekében. Ezek az intézkedések az egészséget is egyértelműen segítik.
A GfK szerint a szomszédos európai országokban is kreatív ötleteket dolgoztak ki az emberek az emelkedő árak ellen. A svédek például a nagy akciókban bíznak.
Más országokban az emberek ritkábban használják a háztartási készülékeiket, hogy áramot takarítsanak meg. Amit a kenyérpirítók, hajszárítók és fűtőpárnák esetében még könnyen el lehet viselni, azt az olaszok egy következő szintre emelik. 15 százalékuk használta ritkábban a mosógépét az elmúlt hónapokban. Ez európai rekordnak számít. Hogy mindig csordultig töltik-e a mosógépet, vagy egyszerűen csak tovább hordják a ruháikat, nem tudni.
Érsek M. Zoltán