Kezdőlap Zöld üzlet Erőteljesen zöldül az óceánjáró üdülőhajók világa
No menu items!

Erőteljesen zöldül az óceánjáró üdülőhajók világa

A világ legnagyobb óceánjáró hajóit üzemeltető szervezet a Cruise Lines International Association (CLIA) az iparági tendenciákat elemezve közölte, hogy az óceánjáró üdülőhajókat üzemeltető társaságok elkötelezettek a fenntartható üzemelés és az ehhez kapcsolódó kutatások kapcsán 

A tengeri technológia innovációjának előmozdítása a tengeri hajózási ágazat környezeti lábnyomának csökkentésére irányuló erőfeszítéseinek középpontjában áll. Jelentős beruházásokat hajtott végre a zöld technológiák és gyakorlatok fejlesztésébe, beleértve például a hajók part menti áramellátását. Ha egy kikötött hajó közvetlenül csatlakoztatható az áramforráshoz, a motorok lekapcsolhatók, így akár 98 százalékkal is csökkenthető a károsanyag-kibocsátás. Jelenleg a világ kikötőinek csak két százaléka rendelkezik parti árammal, de a tengerjáró hajók 46 százaléka készen áll a hálózatra. További 30 százalék utólag beépíthető.

A fenntartható tengeri üzemanyagok fejlesztése

A fejlesztés másik kulcsfontosságú területéről van szó, a gyártókkal és másokkal együttműködve a tengerjáró társaságok a hagyományos üzemanyagok különféle alternatíváit kutatják, hogy csökkentsék a fosszilis tüzelőanyagoktól való függésüket, és áttérjenek a tisztább energiára.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet az alternatív üzemanyagok elterjedésének öt-tíz százalékos növelését szorgalmazza a tengeri iparban 2030-ig, de egyelőre nem állnak rendelkezésre nagyszabású fenntartható üzemanyagok. Az új üzemanyagok megnövekedett elérhetősége a világ kikötőiben sürgős intézkedést igényel a kormányoktól a szükséges infrastruktúrába való beruházás érdekében.

Számos új és alternatív energiaforrást kutatnak, mint például a növényi anyagokból és állati hulladékokból előállított bioüzemanyagokat; szintetikus „elektroüzemanyagok” (lekötött szén-dioxiddal készültek), mint például az e-metán és az e-metanol; elektromos és hibrid akkumulátorok; bio és szintetikus cseppfolyósított földgáz (LNG); metanol és hidrogén üzemanyagcellák; szél- és napenergia.

Ezen a területen az eddigi sikeres kísérletek közé tartozik az LNG-üzemű MSC Euribia által 2023 júniusában végrehajtott nettó ÜHG-kibocsátás nélküli út. Ezt a bio-LNG tömegmérleg-megközelítésen alapuló alkalmazása tette lehetővé. Az MSC a kísérlet adatait arra használja fel, hogy optimalizálja flottájában további hajókat, csökkentve a teljes kibocsátást, és ennek eredményeként tovább haladjon a szén-dioxid-mentesítési céljai felé.

Egy másik hatalmas potenciállal rendelkező terület a metanol felhasználás. Ha egyedüli energiaforrásként alkalmazzák, a zöld metanol (például a bio- vagy e-metanol) szinte szén-dioxid-semlegessé képes tenni bármely utazást. Alternatív üzemanyagként a metanolt már szigorúan tesztelték és tanulmányozták, így a bunkerezés és a biztonsági szempontok már dokumentáltak. Ez megkönnyíti a méretarányos elérhetővé tételét, és a metanolra kész hajók építése már megkezdődött. A TUI Cruises, a Celebrity Cruises, a Disney Cruise Line és a Norwegian Cruise Line között hét hajót készítenek fel metanolos utakra. https://www.euronews.com/green/2023/12/06/the-cruise-industrys-green-voyage-a-sustainable-future-on-the-high-

Ezeket 2028-ra használják majd, addigra 41 fosszilis LNG-re tervezett hajó is lesz, amelyek mindegyike könnyen adaptálható környezetbarát LNG-re, amikor ezek széles körben elérhetővé válnak. Az egyéb kísérleti programok között szerepel 26 hajó bioüzemanyagokkal és szintetikus szén-üzemanyagokkal, valamint hidrogén- és metán-üzemanyagcellák, fotovoltaikus energia és szélből nyert energia tesztelése és fejlesztése. A tisztább üzemanyag megtalálásáért folyó verseny mellett a motorok és a hajók energiahatékonyabbá tételére irányuló erőfeszítések is zajlanak. A jelenleg építés alatt álló hajók jövőállóvá tétele kritikus része a kibocsátási célok elérésének. A tengerjáró hajók átlagos élettartama körülbelül 30 év, de a tengeri technológia folyamatosan változik. A potenciális innováció felismerése kulcsfontosságúvá vált a hajótervezésben, a technológia legújabb vívmányainak beépítésével együtt.

Megkezdték hőcserélők beszerelését

Ezek a fejlesztések magukban foglalják az intelligens világítást, a hatékony fűtési, szellőztetési és légkondicionáló rendszereket, valamint a jobb hulladékkezelést. A Cruise Lines nagymértékben fektet be a fejlett szennyvíztisztító rendszerekbe, amelyek lényegesen hatékonyabbak, mint a parti tisztítóművek használata. A hulladékenergia – még a leghatékonyabb motorok terméke – is rögzíthető. A Cruise Lines megkezdte hőcserélők beszerelését, amelyek a motorokból származó gőzt édesvízzé alakítják zuhanyzók, medencék, konyhák és kabinok fűtésére.

A tengerjáró hajók tervezésében egyre gyakrabban vezetnek be beépített levegős kenőrendszereket. Ez a levegőt a hajótest aljára vezeti, mikroszkopikus légbuborékokat hozva létre, amelyek csökkentik a légellenállást, energiát takarítanak meg, és hozzájárulnak az üzemanyag-hatékonysághoz.

Maga a hajótest kialakítása is kulcsfontosságú az orrhullám okozta ellenállás csökkentésében, valamint a lerakódásgátló festék. Ezek nagyot fejlődtek az elmúlt években, a környezetbarát festékek, lakkok és szilícium alapú bevonatok könnyen elérhetők.

A fizikai technológia mellett a szoftverek is kulcsszerepet játszottak a hajózási ágazaton belüli szén-dioxid-mentesítésben. Az üzemanyag- és energiahatékonyság optimalizálására használt szoftverek jelentős mértékben csökkentették a szén-dioxid-kibocsátást, csakúgy, mint a nyomkövető rendszerek, amelyek például segítenek a hajók útvonaltervezésében, hogy az áramlatokból származó energiát hasznosítsák. A digitális technológiák a sebességre, az útvonalakra, a motorteljesítményre és a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatokat gyűjtik és elemzik, és visszaküldik az operatív személyzetnek.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Tovább terjeszkedik Pesten a Mamaison

Tovább erősít a magyar piacon a CPI Hotels. Közép-Európa...

Északra és délre: új Wizz Air járatok indulnak

A Wizz Air mától négy új városba is repül...

A Budapest Kártya a BKK hatáskörébe került

A Fővárosi Közgyűlés áprilisi döntése értelmében a korábban a Budapest Brand hatáskörébe tartozó Budapest Kártya kiadásával, fejlesztésével és menedzselésével összefüggő feladatokat 2025. július 1-jétől a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) látja el

Változik az MVM Next e-számla-értesítők megjelenése – a sárga a jó

Változik az MVM Next e-számla-értesítők megjelenése, a villany- és gázszámlákat bemutató értesítők színes fejlécén és az aláírásnál sárga színű MVM-logó jelenik meg
Hirdetés

Hírek

A Budapest Kártya a BKK hatáskörébe került

A Fővárosi Közgyűlés áprilisi döntése értelmében a korábban a Budapest Brand hatáskörébe tartozó Budapest Kártya kiadásával, fejlesztésével és menedzselésével összefüggő feladatokat 2025. július 1-jétől a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) látja el

Változik az MVM Next e-számla-értesítők megjelenése – a sárga a jó

Változik az MVM Next e-számla-értesítők megjelenése, a villany- és gázszámlákat bemutató értesítők színes fejlécén és az aláírásnál sárga színű MVM-logó jelenik meg

Egyre jövedelmezőbb a szolgáltatóknak az 5G-n érkező otthoni internet

A jelentés megállapítja: bár Közép-Európában lassabban terjed az 5G, Magyarországon egyre nagyobb szerepet játszik az autóipari fejlesztésekben és más ipari felhasználási területeken is.

Az éghajlatváltozás az élelmezésbiztonság egyik legnagyobb kockázata

Hazánk vízgazdálkodási stratégiával, valamint a precíziós öntözéstechnológiák támogatásával csökkenti az aszályok és a kiszámíthatatlan időjárás okozta kihívásokat

Nagy közúti forgalomra figyelmeztetnek július 4-én, 5-én és 6-án  Zágráb városában és környékén

Zágráb nagyobb forgalomra számít a közelgő zenei rendezvény miatt – alternatív útvonalakat javasolnak a gördülékeny közlekedés érdekében.

Diákhitel Központ: marad a kamatstop

Továbbra is kamatstoppal védi a kormány a 2024. december 31-ig megkötött diákhitel-szerződéseket, így a tavaly év végéig felvett szabad felhasználású diákhitelekre 2025 második félévében is 7,99 százalékos kamatszint vonatkozik.

Okosmérők segítik a zöld átállást az MVM-nél

Az MVM Démász és az MVM Émász sikeresen pályázott az "Okosmérés elterjesztése" felhívásra, a támogatott projekttel 2025 júniusig összesen 89 103 darab okosmérőt telepítettek az ellátási területükön.

Lesznek még nádtetős házak? Visszatérhet a magyar vidék kedvence

Újra feltűnhetnek a klasszikus nádtetős épületek a magyar vidéken, miután a tradicionális építőanyag egy forradalmi technológiával párosítva már biztonságosan alkalmazható. Évtizedeken át a rendkívüli tűzveszély jelentette a legnagyobb visszatartó erőt a nádtetők felhasználásában.
Hirdetés

Gazdaság

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,

Többlettel zárt a központi költségvetés májusban

Májusban többlettel zárt a központi költségvetés: ebben a hónapban 213,5 milliárd forint összegű MVM osztalék-befizetés érkezett a költségvetésbe.

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg