Kezdőlap Zöld üzlet Erőteljesen zöldül az óceánjáró üdülőhajók világa
No menu items!

Erőteljesen zöldül az óceánjáró üdülőhajók világa

A világ legnagyobb óceánjáró hajóit üzemeltető szervezet a Cruise Lines International Association (CLIA) az iparági tendenciákat elemezve közölte, hogy az óceánjáró üdülőhajókat üzemeltető társaságok elkötelezettek a fenntartható üzemelés és az ehhez kapcsolódó kutatások kapcsán 

A tengeri technológia innovációjának előmozdítása a tengeri hajózási ágazat környezeti lábnyomának csökkentésére irányuló erőfeszítéseinek középpontjában áll. Jelentős beruházásokat hajtott végre a zöld technológiák és gyakorlatok fejlesztésébe, beleértve például a hajók part menti áramellátását. Ha egy kikötött hajó közvetlenül csatlakoztatható az áramforráshoz, a motorok lekapcsolhatók, így akár 98 százalékkal is csökkenthető a károsanyag-kibocsátás. Jelenleg a világ kikötőinek csak két százaléka rendelkezik parti árammal, de a tengerjáró hajók 46 százaléka készen áll a hálózatra. További 30 százalék utólag beépíthető.

A fenntartható tengeri üzemanyagok fejlesztése

A fejlesztés másik kulcsfontosságú területéről van szó, a gyártókkal és másokkal együttműködve a tengerjáró társaságok a hagyományos üzemanyagok különféle alternatíváit kutatják, hogy csökkentsék a fosszilis tüzelőanyagoktól való függésüket, és áttérjenek a tisztább energiára.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet az alternatív üzemanyagok elterjedésének öt-tíz százalékos növelését szorgalmazza a tengeri iparban 2030-ig, de egyelőre nem állnak rendelkezésre nagyszabású fenntartható üzemanyagok. Az új üzemanyagok megnövekedett elérhetősége a világ kikötőiben sürgős intézkedést igényel a kormányoktól a szükséges infrastruktúrába való beruházás érdekében.

Számos új és alternatív energiaforrást kutatnak, mint például a növényi anyagokból és állati hulladékokból előállított bioüzemanyagokat; szintetikus „elektroüzemanyagok” (lekötött szén-dioxiddal készültek), mint például az e-metán és az e-metanol; elektromos és hibrid akkumulátorok; bio és szintetikus cseppfolyósított földgáz (LNG); metanol és hidrogén üzemanyagcellák; szél- és napenergia.

Ezen a területen az eddigi sikeres kísérletek közé tartozik az LNG-üzemű MSC Euribia által 2023 júniusában végrehajtott nettó ÜHG-kibocsátás nélküli út. Ezt a bio-LNG tömegmérleg-megközelítésen alapuló alkalmazása tette lehetővé. Az MSC a kísérlet adatait arra használja fel, hogy optimalizálja flottájában további hajókat, csökkentve a teljes kibocsátást, és ennek eredményeként tovább haladjon a szén-dioxid-mentesítési céljai felé.

Egy másik hatalmas potenciállal rendelkező terület a metanol felhasználás. Ha egyedüli energiaforrásként alkalmazzák, a zöld metanol (például a bio- vagy e-metanol) szinte szén-dioxid-semlegessé képes tenni bármely utazást. Alternatív üzemanyagként a metanolt már szigorúan tesztelték és tanulmányozták, így a bunkerezés és a biztonsági szempontok már dokumentáltak. Ez megkönnyíti a méretarányos elérhetővé tételét, és a metanolra kész hajók építése már megkezdődött. A TUI Cruises, a Celebrity Cruises, a Disney Cruise Line és a Norwegian Cruise Line között hét hajót készítenek fel metanolos utakra. https://www.euronews.com/green/2023/12/06/the-cruise-industrys-green-voyage-a-sustainable-future-on-the-high-

Ezeket 2028-ra használják majd, addigra 41 fosszilis LNG-re tervezett hajó is lesz, amelyek mindegyike könnyen adaptálható környezetbarát LNG-re, amikor ezek széles körben elérhetővé válnak. Az egyéb kísérleti programok között szerepel 26 hajó bioüzemanyagokkal és szintetikus szén-üzemanyagokkal, valamint hidrogén- és metán-üzemanyagcellák, fotovoltaikus energia és szélből nyert energia tesztelése és fejlesztése. A tisztább üzemanyag megtalálásáért folyó verseny mellett a motorok és a hajók energiahatékonyabbá tételére irányuló erőfeszítések is zajlanak. A jelenleg építés alatt álló hajók jövőállóvá tétele kritikus része a kibocsátási célok elérésének. A tengerjáró hajók átlagos élettartama körülbelül 30 év, de a tengeri technológia folyamatosan változik. A potenciális innováció felismerése kulcsfontosságúvá vált a hajótervezésben, a technológia legújabb vívmányainak beépítésével együtt.

Megkezdték hőcserélők beszerelését

Ezek a fejlesztések magukban foglalják az intelligens világítást, a hatékony fűtési, szellőztetési és légkondicionáló rendszereket, valamint a jobb hulladékkezelést. A Cruise Lines nagymértékben fektet be a fejlett szennyvíztisztító rendszerekbe, amelyek lényegesen hatékonyabbak, mint a parti tisztítóművek használata. A hulladékenergia – még a leghatékonyabb motorok terméke – is rögzíthető. A Cruise Lines megkezdte hőcserélők beszerelését, amelyek a motorokból származó gőzt édesvízzé alakítják zuhanyzók, medencék, konyhák és kabinok fűtésére.

A tengerjáró hajók tervezésében egyre gyakrabban vezetnek be beépített levegős kenőrendszereket. Ez a levegőt a hajótest aljára vezeti, mikroszkopikus légbuborékokat hozva létre, amelyek csökkentik a légellenállást, energiát takarítanak meg, és hozzájárulnak az üzemanyag-hatékonysághoz.

Maga a hajótest kialakítása is kulcsfontosságú az orrhullám okozta ellenállás csökkentésében, valamint a lerakódásgátló festék. Ezek nagyot fejlődtek az elmúlt években, a környezetbarát festékek, lakkok és szilícium alapú bevonatok könnyen elérhetők.

A fizikai technológia mellett a szoftverek is kulcsszerepet játszottak a hajózási ágazaton belüli szén-dioxid-mentesítésben. Az üzemanyag- és energiahatékonyság optimalizálására használt szoftverek jelentős mértékben csökkentették a szén-dioxid-kibocsátást, csakúgy, mint a nyomkövető rendszerek, amelyek például segítenek a hajók útvonaltervezésében, hogy az áramlatokból származó energiát hasznosítsák. A digitális technológiák a sebességre, az útvonalakra, a motorteljesítményre és a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatokat gyűjtik és elemzik, és visszaküldik az operatív személyzetnek.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Elkészül Hévízen a belvárosi gyógyhelyfejlesztési beruházás

A korábban félbehagyott beruházás miatt jelenleg bírósági eljárás zajlik a kivitelező ellen, de az ügyben még nem született ítélet.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentésére lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Új korszak indult a magyar vízügy történetében

A bizottsági ülésen szó volt arról is, hogy az Országos Vízügyi Főigazgatóság a gazdáknak, ingatlantulajdonosoknak egy applikációt indított, amely országszerte helyrajzi számmal jelzi a vízvisszatartási lehetőségeket, illetve, ahol be lehet jelenteni az ilyen igényeket.

Személyzet nélküli boltok nyitására készül a Coca-Cola HBC Magyarország

Az első személyzet és pénztár nélküli bolt bevezetése nemcsak Magyarországon, hanem a 29 országot felölelő Coca-Cola HBC csoportban is egyedülálló innováció.

Hírek

Erősödött a forint szerda reggel

Erősödött a forint árfolyama szerda reggelre.

Gyengült a forint szerda reggel

Az euró 1,0425 euróról 1,0416 euróra gyengült.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint erősebben áll az egy héttel korábbi kezdésnél, 0,2 százalékkal az euró, 0,8 százalékkal a dollár és 0,4 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült péntek reggelre a forint

Péntek reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a hétfői kezdésnél mindhárom devizával szemben, 0,5 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 0,7 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült a forint árfolyama csütörtök reggel

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtökön reggel a szerda esti szintekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.

Erősödött a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0263 dollár után 1,0272 dolláron áll péntek reggel.

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggel

Az eurót 1,0364 dolláron jegyezték kedden reggel a hajnali 1,0354 dollár után.

Devizapiac – Minimálisan gyengült a forint hétfő reggel

Minimálisan gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.

Vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is?

Évente átlagosan közel 35 ezer forintba kerül egy bankszámla fenntartása egy lakossági ügyfélnek, pedig vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is - írja a Privátbankár.huEgy magyar...

Elindult a kereskedés a Gránit Bank részvényeivel a Budapesti Értéktőzsdén

Az elmúlt 25 év legnagyobb magyarországi nyilvános részvénykibocsátását (IPO) hajtotta végre a Gránit Bank - mondta Hegedüs Éva, a Gránit Bank Nyrt. alapító tulajdonosa,...