Hirdetés
Kezdőlap Zöld üzlet Erőteljesen zöldül az óceánjáró üdülőhajók világa
No menu items!

Erőteljesen zöldül az óceánjáró üdülőhajók világa

A világ legnagyobb óceánjáró hajóit üzemeltető szervezet a Cruise Lines International Association (CLIA) az iparági tendenciákat elemezve közölte, hogy az óceánjáró üdülőhajókat üzemeltető társaságok elkötelezettek a fenntartható üzemelés és az ehhez kapcsolódó kutatások kapcsán 

A tengeri technológia innovációjának előmozdítása a tengeri hajózási ágazat környezeti lábnyomának csökkentésére irányuló erőfeszítéseinek középpontjában áll. Jelentős beruházásokat hajtott végre a zöld technológiák és gyakorlatok fejlesztésébe, beleértve például a hajók part menti áramellátását. Ha egy kikötött hajó közvetlenül csatlakoztatható az áramforráshoz, a motorok lekapcsolhatók, így akár 98 százalékkal is csökkenthető a károsanyag-kibocsátás. Jelenleg a világ kikötőinek csak két százaléka rendelkezik parti árammal, de a tengerjáró hajók 46 százaléka készen áll a hálózatra. További 30 százalék utólag beépíthető.

A fenntartható tengeri üzemanyagok fejlesztése

A fejlesztés másik kulcsfontosságú területéről van szó, a gyártókkal és másokkal együttműködve a tengerjáró társaságok a hagyományos üzemanyagok különféle alternatíváit kutatják, hogy csökkentsék a fosszilis tüzelőanyagoktól való függésüket, és áttérjenek a tisztább energiára.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet az alternatív üzemanyagok elterjedésének öt-tíz százalékos növelését szorgalmazza a tengeri iparban 2030-ig, de egyelőre nem állnak rendelkezésre nagyszabású fenntartható üzemanyagok. Az új üzemanyagok megnövekedett elérhetősége a világ kikötőiben sürgős intézkedést igényel a kormányoktól a szükséges infrastruktúrába való beruházás érdekében.

Számos új és alternatív energiaforrást kutatnak, mint például a növényi anyagokból és állati hulladékokból előállított bioüzemanyagokat; szintetikus „elektroüzemanyagok” (lekötött szén-dioxiddal készültek), mint például az e-metán és az e-metanol; elektromos és hibrid akkumulátorok; bio és szintetikus cseppfolyósított földgáz (LNG); metanol és hidrogén üzemanyagcellák; szél- és napenergia.

Ezen a területen az eddigi sikeres kísérletek közé tartozik az LNG-üzemű MSC Euribia által 2023 júniusában végrehajtott nettó ÜHG-kibocsátás nélküli út. Ezt a bio-LNG tömegmérleg-megközelítésen alapuló alkalmazása tette lehetővé. Az MSC a kísérlet adatait arra használja fel, hogy optimalizálja flottájában további hajókat, csökkentve a teljes kibocsátást, és ennek eredményeként tovább haladjon a szén-dioxid-mentesítési céljai felé.

Egy másik hatalmas potenciállal rendelkező terület a metanol felhasználás. Ha egyedüli energiaforrásként alkalmazzák, a zöld metanol (például a bio- vagy e-metanol) szinte szén-dioxid-semlegessé képes tenni bármely utazást. Alternatív üzemanyagként a metanolt már szigorúan tesztelték és tanulmányozták, így a bunkerezés és a biztonsági szempontok már dokumentáltak. Ez megkönnyíti a méretarányos elérhetővé tételét, és a metanolra kész hajók építése már megkezdődött. A TUI Cruises, a Celebrity Cruises, a Disney Cruise Line és a Norwegian Cruise Line között hét hajót készítenek fel metanolos utakra. https://www.euronews.com/green/2023/12/06/the-cruise-industrys-green-voyage-a-sustainable-future-on-the-high-

Ezeket 2028-ra használják majd, addigra 41 fosszilis LNG-re tervezett hajó is lesz, amelyek mindegyike könnyen adaptálható környezetbarát LNG-re, amikor ezek széles körben elérhetővé válnak. Az egyéb kísérleti programok között szerepel 26 hajó bioüzemanyagokkal és szintetikus szén-üzemanyagokkal, valamint hidrogén- és metán-üzemanyagcellák, fotovoltaikus energia és szélből nyert energia tesztelése és fejlesztése. A tisztább üzemanyag megtalálásáért folyó verseny mellett a motorok és a hajók energiahatékonyabbá tételére irányuló erőfeszítések is zajlanak. A jelenleg építés alatt álló hajók jövőállóvá tétele kritikus része a kibocsátási célok elérésének. A tengerjáró hajók átlagos élettartama körülbelül 30 év, de a tengeri technológia folyamatosan változik. A potenciális innováció felismerése kulcsfontosságúvá vált a hajótervezésben, a technológia legújabb vívmányainak beépítésével együtt.

Megkezdték hőcserélők beszerelését

Ezek a fejlesztések magukban foglalják az intelligens világítást, a hatékony fűtési, szellőztetési és légkondicionáló rendszereket, valamint a jobb hulladékkezelést. A Cruise Lines nagymértékben fektet be a fejlett szennyvíztisztító rendszerekbe, amelyek lényegesen hatékonyabbak, mint a parti tisztítóművek használata. A hulladékenergia – még a leghatékonyabb motorok terméke – is rögzíthető. A Cruise Lines megkezdte hőcserélők beszerelését, amelyek a motorokból származó gőzt édesvízzé alakítják zuhanyzók, medencék, konyhák és kabinok fűtésére.

A tengerjáró hajók tervezésében egyre gyakrabban vezetnek be beépített levegős kenőrendszereket. Ez a levegőt a hajótest aljára vezeti, mikroszkopikus légbuborékokat hozva létre, amelyek csökkentik a légellenállást, energiát takarítanak meg, és hozzájárulnak az üzemanyag-hatékonysághoz.

Maga a hajótest kialakítása is kulcsfontosságú az orrhullám okozta ellenállás csökkentésében, valamint a lerakódásgátló festék. Ezek nagyot fejlődtek az elmúlt években, a környezetbarát festékek, lakkok és szilícium alapú bevonatok könnyen elérhetők.

A fizikai technológia mellett a szoftverek is kulcsszerepet játszottak a hajózási ágazaton belüli szén-dioxid-mentesítésben. Az üzemanyag- és energiahatékonyság optimalizálására használt szoftverek jelentős mértékben csökkentették a szén-dioxid-kibocsátást, csakúgy, mint a nyomkövető rendszerek, amelyek például segítenek a hajók útvonaltervezésében, hogy az áramlatokból származó energiát hasznosítsák. A digitális technológiák a sebességre, az útvonalakra, a motorteljesítményre és a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatokat gyűjtik és elemzik, és visszaküldik az operatív személyzetnek.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az EU vámokat vetett ki a Kínában gyártott elektromos járművekre

Ezek az ideiglenes vámok 2024. július 5-től lépnek hatályba, legfeljebb négy hónapig.

Versenyfelügyeleti eljárás a Lidl Magyarországgal szemben

A Lidl elsődleges célja továbbra is az, hogy kiváló ár-érték arányú termékekkel, és magas szintű kiszolgálással álljon a vásárlók, a magyar családok rendelkezésére minden nap.

Energiatakarékos megoldások: Az üveg szerepe a zöld otthonokban

A HELIO Heating fűtő üveg szerkezetébe napelemeket is beépítettek, hogy megtermelhesse magának a működéséhez szükséges energiát. 

Kánikula, nyár – irány a strand!

A csúszdák mellett a strandok másik kedvelt attrakciója a hullámmedence.
Hirdetés

Hírek

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Devizapiac – Vegyes forintmozgás csütörtök reggel

Reggel hétkor az euró árfolyama 388,20 forintra gyengült a szerda kora esti 388,30 forintról. A svájci frank jegyzése 392,93 forintról 393,75 forintra emelkedett, a dollár pedig 359,02 forintról 359,57 forintra drágult.

Devizapiac – Forintgyengülés reggel

Gyengült a forint jegyzése a főbb devizákkal szemben

Devizapiac – Alig változott a forint árfolyama hétfő reggelre

A forint jegyzése erősebben áll az egy héttel korábbi kezdésnél.

Gazdaság

1,7 milliárd euró volt a termék-külkereskedelmi többlet áprilisban

Márciushoz viszonyítva az export kiigazított volumene 1,2, míg az importé 1,8 százalékkal csökkent.

Az MNB az ügyfelek haladéktalan kártalanítására szólítja fel a bankokat

Az MNB üdvözli, hogy számos pénzforgalmi szolgáltató már megkezdte az ügyfelek kártalanítási folyamatát,

Már dőlnek a babaváró hitelek, de a java csak júliustól kezdődik

A fizetési problémás babaváró kölcsönök kiváltása, átalakítása eddig sem volt könnyű, és még csak most válhat sok ilyen hitel magas kamatozásúvá az adósok számára

Lakossági reálkamat: élt 4 hónapot

A kamatcsökkentések folyamatosak, ám így is lehet a korábbiaknál jobb ajánlatokat találni a piacon