Hirdetés
Kezdőlap Zöld üzlet Erőteljesen zöldül az óceánjáró üdülőhajók világa
No menu items!

Erőteljesen zöldül az óceánjáró üdülőhajók világa

A világ legnagyobb óceánjáró hajóit üzemeltető szervezet a Cruise Lines International Association (CLIA) az iparági tendenciákat elemezve közölte, hogy az óceánjáró üdülőhajókat üzemeltető társaságok elkötelezettek a fenntartható üzemelés és az ehhez kapcsolódó kutatások kapcsán 

A tengeri technológia innovációjának előmozdítása a tengeri hajózási ágazat környezeti lábnyomának csökkentésére irányuló erőfeszítéseinek középpontjában áll. Jelentős beruházásokat hajtott végre a zöld technológiák és gyakorlatok fejlesztésébe, beleértve például a hajók part menti áramellátását. Ha egy kikötött hajó közvetlenül csatlakoztatható az áramforráshoz, a motorok lekapcsolhatók, így akár 98 százalékkal is csökkenthető a károsanyag-kibocsátás. Jelenleg a világ kikötőinek csak két százaléka rendelkezik parti árammal, de a tengerjáró hajók 46 százaléka készen áll a hálózatra. További 30 százalék utólag beépíthető.

A fenntartható tengeri üzemanyagok fejlesztése

A fejlesztés másik kulcsfontosságú területéről van szó, a gyártókkal és másokkal együttműködve a tengerjáró társaságok a hagyományos üzemanyagok különféle alternatíváit kutatják, hogy csökkentsék a fosszilis tüzelőanyagoktól való függésüket, és áttérjenek a tisztább energiára.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet az alternatív üzemanyagok elterjedésének öt-tíz százalékos növelését szorgalmazza a tengeri iparban 2030-ig, de egyelőre nem állnak rendelkezésre nagyszabású fenntartható üzemanyagok. Az új üzemanyagok megnövekedett elérhetősége a világ kikötőiben sürgős intézkedést igényel a kormányoktól a szükséges infrastruktúrába való beruházás érdekében.

Számos új és alternatív energiaforrást kutatnak, mint például a növényi anyagokból és állati hulladékokból előállított bioüzemanyagokat; szintetikus „elektroüzemanyagok” (lekötött szén-dioxiddal készültek), mint például az e-metán és az e-metanol; elektromos és hibrid akkumulátorok; bio és szintetikus cseppfolyósított földgáz (LNG); metanol és hidrogén üzemanyagcellák; szél- és napenergia.

Ezen a területen az eddigi sikeres kísérletek közé tartozik az LNG-üzemű MSC Euribia által 2023 júniusában végrehajtott nettó ÜHG-kibocsátás nélküli út. Ezt a bio-LNG tömegmérleg-megközelítésen alapuló alkalmazása tette lehetővé. Az MSC a kísérlet adatait arra használja fel, hogy optimalizálja flottájában további hajókat, csökkentve a teljes kibocsátást, és ennek eredményeként tovább haladjon a szén-dioxid-mentesítési céljai felé.

Egy másik hatalmas potenciállal rendelkező terület a metanol felhasználás. Ha egyedüli energiaforrásként alkalmazzák, a zöld metanol (például a bio- vagy e-metanol) szinte szén-dioxid-semlegessé képes tenni bármely utazást. Alternatív üzemanyagként a metanolt már szigorúan tesztelték és tanulmányozták, így a bunkerezés és a biztonsági szempontok már dokumentáltak. Ez megkönnyíti a méretarányos elérhetővé tételét, és a metanolra kész hajók építése már megkezdődött. A TUI Cruises, a Celebrity Cruises, a Disney Cruise Line és a Norwegian Cruise Line között hét hajót készítenek fel metanolos utakra. https://www.euronews.com/green/2023/12/06/the-cruise-industrys-green-voyage-a-sustainable-future-on-the-high-

Ezeket 2028-ra használják majd, addigra 41 fosszilis LNG-re tervezett hajó is lesz, amelyek mindegyike könnyen adaptálható környezetbarát LNG-re, amikor ezek széles körben elérhetővé válnak. Az egyéb kísérleti programok között szerepel 26 hajó bioüzemanyagokkal és szintetikus szén-üzemanyagokkal, valamint hidrogén- és metán-üzemanyagcellák, fotovoltaikus energia és szélből nyert energia tesztelése és fejlesztése. A tisztább üzemanyag megtalálásáért folyó verseny mellett a motorok és a hajók energiahatékonyabbá tételére irányuló erőfeszítések is zajlanak. A jelenleg építés alatt álló hajók jövőállóvá tétele kritikus része a kibocsátási célok elérésének. A tengerjáró hajók átlagos élettartama körülbelül 30 év, de a tengeri technológia folyamatosan változik. A potenciális innováció felismerése kulcsfontosságúvá vált a hajótervezésben, a technológia legújabb vívmányainak beépítésével együtt.

Megkezdték hőcserélők beszerelését

Ezek a fejlesztések magukban foglalják az intelligens világítást, a hatékony fűtési, szellőztetési és légkondicionáló rendszereket, valamint a jobb hulladékkezelést. A Cruise Lines nagymértékben fektet be a fejlett szennyvíztisztító rendszerekbe, amelyek lényegesen hatékonyabbak, mint a parti tisztítóművek használata. A hulladékenergia – még a leghatékonyabb motorok terméke – is rögzíthető. A Cruise Lines megkezdte hőcserélők beszerelését, amelyek a motorokból származó gőzt édesvízzé alakítják zuhanyzók, medencék, konyhák és kabinok fűtésére.

A tengerjáró hajók tervezésében egyre gyakrabban vezetnek be beépített levegős kenőrendszereket. Ez a levegőt a hajótest aljára vezeti, mikroszkopikus légbuborékokat hozva létre, amelyek csökkentik a légellenállást, energiát takarítanak meg, és hozzájárulnak az üzemanyag-hatékonysághoz.

Maga a hajótest kialakítása is kulcsfontosságú az orrhullám okozta ellenállás csökkentésében, valamint a lerakódásgátló festék. Ezek nagyot fejlődtek az elmúlt években, a környezetbarát festékek, lakkok és szilícium alapú bevonatok könnyen elérhetők.

A fizikai technológia mellett a szoftverek is kulcsszerepet játszottak a hajózási ágazaton belüli szén-dioxid-mentesítésben. Az üzemanyag- és energiahatékonyság optimalizálására használt szoftverek jelentős mértékben csökkentették a szén-dioxid-kibocsátást, csakúgy, mint a nyomkövető rendszerek, amelyek például segítenek a hajók útvonaltervezésében, hogy az áramlatokból származó energiát hasznosítsák. A digitális technológiák a sebességre, az útvonalakra, a motorteljesítményre és a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatokat gyűjtik és elemzik, és visszaküldik az operatív személyzetnek.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Téli szünet nyelvleckékkel? Ezért éri meg napi 20 percet rászánni

Egy másik hatékony módszer a személyre szabott memóriafogasok kialakítása.

A forint reggel óta tovább erősödött

Az euró a csütörtök reggeli 1,0398 dollár után magasabban, 1,0402 dolláron állt.

2025-ben még több pénz jut a munkavállalóknak

A bérmegállapodás biztosítja, hogy nemcsak jövőre, hanem 2026-ban és 2027-ben is növekszik majd a munkavállalók bére.

Európa egyik legnagyobb utazási vállalata jöhet létre

A mostani tranzakcióval olyan csoport jön létre, amely az ügyfeleknek teljes körű utazási kínálatot biztosít, beleértve a belföldi és nemzetközi úti célokat is.
Hirdetés

Hírek

A forint reggel óta tovább erősödött

Az euró a csütörtök reggeli 1,0398 dollár után magasabban, 1,0402 dolláron állt.

Vegyesen mozgott a forint árfolyama szerda reggel

Az euró 411,14 forintra erősödött 7 órakor a kedd esti 410,82 forintról.

Alig változott a forint árfolyama péntek reggelre

A decemberi kezdéshez képest a forint az euró ellenében 0,4 százalékkal, a dollárral szemben 2,5 százalékkal a svájci frankkal szemben 0,6 százalékkal gyengült.

Csökkent a 6 hónapos diszkont kincstárjegy aukciós átlaghozama

A 6 hónapos diszkontkincstárjegy-aukción az ÁKK 10,0 milliárd forintért vitt piacra állampapírt.

Vegyesen alakult kedd reggel a forint árfolyama

Kedd reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a decemberi kezdésnél, 0,9 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 1,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

Országgyűlés – Kedd a döntések napja – két tucat előterjesztés

A Pénzügyminisztérium év végével beolvad a Nemzetgazdasági Minisztériumba.

Címzetes egyetemi docensi címet kapott Feldman Zsolt

Az elismerés átadására a MATE Cselekvő Vezetők Konferenciáján került sor az intézmény kaposvári campusán.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint gyengébben áll a decemberi kezdésnél, 0,3 százalékkal az euró, 0,7 százalékkal a dollár és 0,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gazdaság

Elindult a kereskedés a Gránit Bank részvényeivel a Budapesti Értéktőzsdén

Az elmúlt 25 év legnagyobb magyarországi nyilvános részvénykibocsátását (IPO) hajtotta végre a Gránit Bank - mondta Hegedüs Éva, a Gránit Bank Nyrt. alapító tulajdonosa,...

Lezárult a állampapír-vásárlási nyereményjáték

A MÁK tájékoztatott arról is, hogy a kincstár értékpapír- vagy Start-számlával rendelkező ügyfélköre az idén elérte az 1 milliót, ezzel 2020-hoz képest megduplázódott az ügyfelei száma.

A Fed 25 bázisponttal csökkentette az irányadó dollárkamatokat

z irányadó dollárkamatláb az idén átlagosan 4,4 százalék lesz.

Csökkentette az irányadó eurókamatokat az EKB

A kamatcsökkentést az EKB a kedvezőbb inflációs kilátásokkal és a monetáris politika transzmissziójának javulásával indokolta.