Sorra hibásodnak meg a fagyigépek, ezért a McFlurry világszerte hiánycikk. A McDonald’s franchise bérlői a gyártó szándékosságára gyanakszanak. Az ügy Amerikában politikum lett, amit ipari kémkedési vádak tesznek valóságos krimivé.
Fagyihiány van!
A McDonald’s komoly marketingmunkát folytat azért, hogy a megbízhatóság és a kiszámíthatóság szinonimájának tartsák. Még a fast food sok kritikusának többsége is elismeri, hogy a McDonald’s valóban ugyanazt a minőséget kínálja világszerte. Ezért különösen kellemetlen a világ legnagyobb gyorsétterem láncának, hogy a vendégek sokszor hiába kérnek McFlurry-t. „Sajnos nincs, meghibásodott a gép” – ismétlik az eladók nap mint nap szerte a világon.
Az USA-ban, ahol a leggyakrabban hiánycikk a krémfagyi, mémek, viccek, sőt összeesküvés-elméletek terjednek a McFlurry-gépek feltűnően gyakori meghibásodásának okairól.
Egy találékony egyetemista
Németországban egy berlini informatika szakos hallgató került a fagyi-ügy középpontjába, egy rendszeres McFlurry vásárló. „Sokszor jöttem ki a McDonald’s-ból csalódottan, üres kézzel” – meséli a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak (FAZ).
Online is próbált rendelni, legtöbbször szintén hiába. Ezért a programozónak készülő Rashiq Zahid úgy döntött, próbára teszi a tudását. Appot készített, amivel McFlurry-t lehet online rendelni, akár egyidejűleg a világ sok ezer McDonald’s-jából, összesen 18 ezer 752 dollár értékben. Zahid természetesen egyszer sem vett ennyit. Az app az utolsó pillanatban megszakítja a vásárlási folyamatot. Valójában nem rendelésre szolgál. Azt hivatott kideríteni, hol van McFlurry, és hol nincs.
Így tudja, hogy jelenleg az USA-ban a Mekik 11 százalékában nem működik a fagyigép. New Yorkban még rosszabb a helyzet, a gyorséttermek negyede nem tudja felvenni a rendelést.
Az app Amerikában nagy siker. „Naponta kapok hálálkodó leveleket anyukáktól, akik meg tudják nézni, hogy van-e McFlurry a közeli Mekiben, mielőtt megígérik a gyereküknek a nyalánkságot” – meséli a 25 éves Zahid.
Gyártói szándékosság?!
A franchise szerződések szerint a gépek meghibásodás esetén az éttermek üzemeltetőinek a gyártóhoz kell fordulniuk és a hat hónapos garancia után a javítást maguknak kell fizetniük. A fagyigépek gyártója az illinoisi központú Taylor, a világ vezető krémfagylaltgép gyártó cége. A Taylor szerelői igen drágán dolgoznak, ezért egyre több franchise bérlő gyanítja, hogy a cég szándékosan épít rossz minőségű gépeket, hogy a gyakori szervízelésen keresztül ellensúlyozza a nyomott eladási árat, amit a McDonald’s legnagyobb vevőként rákényszerít. Az üzemeltetők közül néhány beperelte a Taylort és a McDonald’s-ot is a fagyigépek meghibásodása miatti. A bevételkiesés megtérítését követelik.
Fagyikrimi
Míg az üzemeltetők a gyártóval vitatkoznak, egy szemfüles start-up, a Kytch kifejlesztett egy szoftvert, ami algoritmusai segítségével kijavítja a McFlurry-gépek leggyakoribb meghibásodásait. Márpedig az, hogy a gépek vezérlőrendszereinek manipulálásával megoldhatók a fizikai problémák, azt erősíti, hogy azok a gyártó hibás programozására vezethetők vissza, amit vagy szándékosan vagy gondatlanságból követett el.
A Taylor-nak természetesen nem tetszik, hogy a Kytch belenyúl a gépeibe és megerősíti a szándékos rossz gyártás gyanúsját. A start-up-ot az elmúlt hetekben sorozatos hacker támadások érték és magándetektíven megpróbáltak behatolni be az irodájába. Vezetője feljelentést tett, amiben a Taylort gyanúsította meg a bűntényekkel.
Jogi csata
A Taylor úgy próbálja csillapítani a kedélyeket, hogy néhány hete saját javítószoftvert kínál a McDonald’s üzemeltetőknek. Ők azonban továbbra is dühösek, mert – állításuk szerint – a McDonald’s központból nyomás nehezedik rájuk, hogy a Taylor segítségét vegyék igénybe és szakítsák meg a kapcsolatot a Kytch-csel. „Hogy bízhatnánk meg a történtek után a Taylorban?” – tette fel a jogos kérdést egy név nélkül megszólaló franchise bérlő a Wall Street Journal oknyomozó riporterének, aki hetek óta rendszeresen ír a fagyikrimiről.
Vannak azonban olyan franchise bérlők, akik együttműködnek a Taylorral. Közülük az egyiknek köszönhetően a fagyigép gyártó hozzájutott a Kytch szoftveréhez. A start-up vádja szerint ennek segítségével, a know how-jukat lekoppintva fejlesztette ki a Taylor a saját javítószoftverét. Ezért a Kytch bírósághoz fordult. Döntés még nem született, de a bírák már kötelezték a Taylort, hogy adja vissza a franchise bérlőtől megszerzett Kytch szoftvert a start-upnak.
Párhuzamosan perel a Taylor is: a vállalat érvelése szerint a Kytch követett el ipari kémkedést, amikor analizálta a fagyigépek és javítószoftvert fejlesztett ki hozzájuk.
Az elnököt is elérte a fagyibotrány
Ilyen előzmények után lett az USA-ban a fagyigépek gyakori meghibásodásából és a mekizők bosszúságából politikum. Az ügy felkerült a kormányzati fogyasztóvédelmi ügynökség, a Federal Trade Commission (FTC) agendájára. A FTC levélben kért magyarázatot a Tayortól a gyakori meghibásodásokra.
Joe Biden pedig törvényjavaslattal állt elő, ami megengedné a vevőknek, hogy a garancia letelte után maguk javítsák a meghibásodott gépeket, legyenek akár magánszemélyek, akár cégek. Magától értetődőnek tűnik, jelenleg mégis tilos, mert a bíróságok jogértelmezése szerint a gyártó szellemi alkotáshoz fűződő joga megsértésének számít.
Petrus Szabolcs