Kezdőlap Autó Határérték. Drága az e-autó, sokan kocsi nélkül maradhatnak
No menu items!

Határérték. Drága az e-autó, sokan kocsi nélkül maradhatnak

VW Polo és Up, Opel Adam és Corsa, Renault Twingo és Fiat 500 – a környezetet legkevésbé károsító autók. Mégis a klímavédelem áldozatai lehetnek. A hagyományos meghajtású kisautók nem felelnek meg a határétékeknek, az azokat teljesítők pedig túl drágák lesznek?

Praktikusak, népszerűek

A városok túlzsúfoltak, egymást érik a dugók, kevés a parkolóhely, drága az üzemanyag. Érdemes kisautóra váltani. Kisebb parkolóhelyre is befér, kevesebbet fogyaszt, viszonylag olcsó, kényelmesen elfér benne 2-3 ember és a hétvégi bevásárlás, ha nem is a legkényelmesebben, de még a négytagú családot is elviszi nyaralni. A kocsit egyre inkább csak közlekedési eszköznek és nem státusszimbólumnak tekintő fiatal nyugati vásárlók ezt a kategóriát preferálják. Piaci részesedése folyamatosan nő. Tavaly az új autó eladásoknál 6-ról 7%-ra. Európa legnagyobb autóparkjában, a németben 26% a kisautók aránya. A gyártók kényszerű elektroautó offenzívája azonban véget vethet az előretörésüknek.

Elektro offenzíva – olcsón nem megy

Herbert Diess

Európában a VW mindenki másnál jobban épít a villanymeghajtásra. A konszern elnöke, Herbert Diess minden alkalmat kihasznál az elektroautók népszerűsítésére. Nincs olyan gyártó a világon, amely többet invesztálna a technológiába: 30 milliárd euró új modellek és motorok fejlesztésére, 100 milliárd külföldi, elsősorban akkumulátorgyártási know-how vásárlására.

Az ok az egyre szigorodó uniós jogalkotás. A 2021-től érvényes Euro-6 norma maximum 95 g/km szénmonoxid kibocsátást enged meg. A következő, Euro-7 szerint 60-ra csökken a határérték. A gyártóknak egész modellpalettájuk átlagában kell megfelelniük az értéknek. Az elektroautók nulla kibocsátásúként vehetők figyelembe. Nem csoda, hogy sokat költenek a fejlesztésükre. A Daimler és a VW 2025-ra szeretné, ha új autói 25 száazaléka elektromos lenne. 2030-ra  ötven a cél. Ez a kisautók végét jelentheti.

Technikai, pénzügyi és környezeti problémák

A kisautók alkonyának első oka fizikai. A tapasztalatok szerint, ha az elektroautó hatótávolsága 300 km-nél kisebb, a vásárlók a hagyományos meghajtás mellett döntenek. Teszik ezt annak ellenére, hogy átlagosan még a legtöbbet közlekedők közé tartozó németek is csak 37 km-t tesznek meg naponta. Kevés az olyan nap, amikor egy autós 300 km-t menne. Ugyan vannak már ilyen hatótávolságra is elegendő akkuk, de méretük, súlyuk és áruk miatt nem teszik őket kisautókba. Ezek gazdaságosan csak 100-200 km-t bíró akkuval szerelhetők fel. A VW Up villanyváltozata laboratóriumi körülmények között sem tesz meg 160 km-nél többet.

A második gond anyagi. Az akku az elektroautó legdrágább része. Lítium és kobalt kell hozzá. Leginkább Kínában fellelhető ritka fémek. Bányászatuk költséges, ráadásul a kíniak mesterségesen is felverik az árat. Ezért egy akku bekerülési költsége 4000-6000 euró. A hagyományos meghajtású kisautók átlagos vételárának fele.

Tesla ára 30 millió HUF (TESLA MODEL S 85D,700PS) – A BMW i3 120 Ah tisztán elektromos Solar Edition modell 5 év/60 ezer km garanciával az igénybe vehető a bruttó 1 500 000 Ft állami támogatással az “összeg akár 13 600 000 Ft-ra is csökkenhet”- írja a kereskedő.

Az elektromotor tehát 50%-os drágulást hoz! A hagyományos VW Up listaára 10 ezer euró. Egy tankkal 550 km képes megtenni. A maximum 160-at teljesítő villanymotoros 26 ezerbe kerül. A BMW i3-ért 37, az elektromos Smartért 20 ezer eurót kell fizetni. Nem csoda, hogy szinte eladhatatlanok. A jelentős áremelkedést a sok országban fizetett állami támogatás sem ellensúlyozza (Magyarországon 1,5 millió forint, Németországban 4000 euró).

Még versenyben – az EU környezetvédelmi rendelete ellehetetleníti a gyártást?                                                                                      Kép/Forrása: whatcar.com

„Egy réteg nem engedheti meg magának az elektromobilitást” – mondta ki a fájó igazságot a Davosi Világgazdasági Fórumon a VW-vezér. A tipikus kisautó vásárló nem tekinti a kocsit státusszimbólumnak, az ár-érték arányt nézi. A nagyszériás gyártással csökkenne ugyan a gyártási költség, de az alsó szegmensben vásárlók a várható 30%-os emelkedést sem fizetnék meg. A prémium kategóriát választók készek többet adni egy autóért. Ráadásul ebben a kategóriában arányaiban kisebb, 15% körüli az akku miatti drágulás.

Aki hosszú távon gondolkodik, azt is figyelembe veszi, hogy az elektroautónak olcsóbb a fenntartása. Az áramért kevesebbet kell fizetnie, mint a benzinért vagy a gázolajért. Különösen otthoni töltésnél. Kútnál tölteni sokszor nagyon drága, cserébe sok az ingyenes önkormányzati töltőállomás és egyre több szupermarket is kínál ilyet a vásárlóinak. Az elektroautó technikailag egyszerűbb, ritkábban romlik el, olcsóbb a szervizelése. Olajcserére pedig egyáltalán nincs szükség.

A kisautók harmadik problémája a meglehetősen rossz környezetvédelmi besorolásúak. Ma technikailag a hagyományos kisautók számítanak a legklímabarátabbnak. Ezt azonban nem tükrözi az uniós jog szerinti környezetvédelmi besorolásuk. A Corsa 100 g/km szénmonoxidot bocsát ki. Olyan alacsony érték, hogy további csökkentésének a fizika törvényei szabnak határt. Ezért a gyártók inkább a nagyobb motorok környezetbarátabbá tételére koncentrálnak. A kicsiket alig fejlesztik. A VW ugyan már kikutatta, hogy az Up teljesíthetné a 60 g/km-es határértéket, de ehhez olyan költségintenzív megoldásokat kellene alkalmazni, amelyek húsz százalékkal emelnék a gyártási költséget. A vételár tehát ugyan olyan magas lenne, mint az elektromos változatnál. Ennyiért viszont alig van vevő.

A Volkwagen UP is sokkal drágább, ha kevéssé szennyez

Európa a méretre és az áramra tesz

A német gyártók tehát arra készülnek, hogy a kisautók nem fognak megfelelni a határétékeknek, az azokat teljesítők pedig túl drágák lesznek. Ezért már most több modell gyártásának leállítása mellett döntöttek. Az Adam sokat tett az Opel imázsa fiatalításáért és a válságból kivezetéséért. A márka új tulajdonosa, a Peugeot mégis a gyártás leállításáról döntött. Villanyváltozat csak a valamivel nagyobb Corsából lesz. Ára még nem ismert, de biztos, hogy többe fog kerülni, mint a hagyományos modellek. A benzines Up végéről még nincs hivatalos döntött. De az biztos, hogy a VW-nek lesz jobb alternatívája: A jövőre piacra kerül elektroautó, az ID annyiba fog kerülni, mint a Golf, annyi hely lesz benne, mint a Passátban és 500 km megtételére is képes lesz.

Az Adam a gyártásának leállításáról döntöttek

Ahogy arról korábban Az Üzlet is beszámolt, a Smart hagyományos változata szintén megszűnik. 2022-től a kínai Geelyvel kooperálva csak villanymotorral fog készülni. A Daimler-konszern viszont – a VW-el ellentétben – nem csak a villanymotorra tesz. Jövőt lát Az Üzletben már szintén bemutatott hidrogénmeghajtásban is.

Ázsia más utakon jár 

Az elektroautók primátusa európai jelenség. A japánok már bizonyították, hogy a környezetvédelemnek nem kell a kisautók, illetve a hagyományos meghajtás végét jelentenie. A ’90-es években az európai gyártók még megmosolyogták a hagyományos és az elektromos meghajtást egyesítő hibrid technológiát. Ma már 77 millió fut belőlük a világ útjain. A legtöbb a Toyota modelljéből, a Priusból. A világ legnagyobb autógyártójának tavaly minden második újonnan eladott kocsija – az európai határértékeket is teljesítő – hibrid volt!

Új cafeteria és HR megoldások a versenyképesség növeléséhez

Konferencia 2025. január 24. Budapest Helyszín: CONTINENTAL HOTEL BUDAPEST**** (Cím: 1074 Budapest, Dohány u. 42-44)

2025 januártól új fejezet nyílt a Cafeteriában. Jelentősen bővült a kedvezményes adózású béren kívüli, valamint az adómentes juttatások köre. A NAV, a PwC, valamint a téma legjobb szakembereinek előadásai megmutatják, hogy egy új Cafeteria stratégiával hogyan növelheti a munkavállalók elkötelezettségét és cége versenyképességét. Tartson velünk! További információ és jelentkezés: https://azuzletkonferenciakozpont.hu/uj-fejezet-nyilik-a-cafeteria-rendszerben-szakmai-konferencia/

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nem feleltek meg az előírásoknak a vizsgált, lítium akkumulátorral működő termékek

A kormányhivatalok munkatársai kisboltokból, nagyobb áruházláncokból, telefonos boltokból, műszaki áruházakból, barkácsáruházakból, szerszám és számítástechnikai webáruházakból egyaránt vettek mintát, és az összes terméknél nagy biztonsági kockázatot állapítottak meg a szakemberek.

A Grand Budapest projekt miatt élénkülés várható a környék lakáspiacán

A XIV. kerületi oldalon a Grand Budapest-közeli részeken a használt lakásokat majdnem 1,1 millió forintos négyzetméteráron kínálják eladásra, az újaknál pedig 1,3 millió forinttal lehet számolni.

A fővárosi agglomerációban tavaly 70 millió forint körül alakultak a lakásárak

A kereslet nem csak Budapesten és környékén, de országos szinten kiemelkedő, két éves csúcson volt tavaly, ami éreztette hatását a fővárost körülvevő agglomerációs gyűrű településein található ingatlanok árszintjén is.

Kamatot emelt a lakáshiteleknél az OTP, követheti a többi bank

A mostani kamatemelés a szabad felhasználású jelzáloghitelek kamatát nem érinti az OTP-nél, ahogyan az állami kamattámogatású lakáshitelekét sem, amilyen például a CSOK Plusz.

Hírek

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint erősebben áll az egy héttel korábbi kezdésnél, 0,2 százalékkal az euró, 0,8 százalékkal a dollár és 0,4 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült péntek reggelre a forint

Péntek reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a hétfői kezdésnél mindhárom devizával szemben, 0,5 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 0,7 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült a forint árfolyama csütörtök reggel

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtökön reggel a szerda esti szintekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.

Erősödött a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0263 dollár után 1,0272 dolláron áll péntek reggel.

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggel

Az eurót 1,0364 dolláron jegyezték kedden reggel a hajnali 1,0354 dollár után.

Devizapiac – Minimálisan gyengült a forint hétfő reggel

Minimálisan gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

A forint reggel óta tovább erősödött

Az euró a csütörtök reggeli 1,0398 dollár után magasabban, 1,0402 dolláron állt.

Gazdaság

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.

Vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is?

Évente átlagosan közel 35 ezer forintba kerül egy bankszámla fenntartása egy lakossági ügyfélnek, pedig vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is - írja a Privátbankár.huEgy magyar...

Elindult a kereskedés a Gránit Bank részvényeivel a Budapesti Értéktőzsdén

Az elmúlt 25 év legnagyobb magyarországi nyilvános részvénykibocsátását (IPO) hajtotta végre a Gránit Bank - mondta Hegedüs Éva, a Gránit Bank Nyrt. alapító tulajdonosa,...