Kezdőlap Autó Határérték. Drága az e-autó, sokan kocsi nélkül maradhatnak
No menu items!

Határérték. Drága az e-autó, sokan kocsi nélkül maradhatnak

VW Polo és Up, Opel Adam és Corsa, Renault Twingo és Fiat 500 – a környezetet legkevésbé károsító autók. Mégis a klímavédelem áldozatai lehetnek. A hagyományos meghajtású kisautók nem felelnek meg a határétékeknek, az azokat teljesítők pedig túl drágák lesznek?

Praktikusak, népszerűek

A városok túlzsúfoltak, egymást érik a dugók, kevés a parkolóhely, drága az üzemanyag. Érdemes kisautóra váltani. Kisebb parkolóhelyre is befér, kevesebbet fogyaszt, viszonylag olcsó, kényelmesen elfér benne 2-3 ember és a hétvégi bevásárlás, ha nem is a legkényelmesebben, de még a négytagú családot is elviszi nyaralni. A kocsit egyre inkább csak közlekedési eszköznek és nem státusszimbólumnak tekintő fiatal nyugati vásárlók ezt a kategóriát preferálják. Piaci részesedése folyamatosan nő. Tavaly az új autó eladásoknál 6-ról 7%-ra. Európa legnagyobb autóparkjában, a németben 26% a kisautók aránya. A gyártók kényszerű elektroautó offenzívája azonban véget vethet az előretörésüknek.

Elektro offenzíva – olcsón nem megy

Herbert Diess

Európában a VW mindenki másnál jobban épít a villanymeghajtásra. A konszern elnöke, Herbert Diess minden alkalmat kihasznál az elektroautók népszerűsítésére. Nincs olyan gyártó a világon, amely többet invesztálna a technológiába: 30 milliárd euró új modellek és motorok fejlesztésére, 100 milliárd külföldi, elsősorban akkumulátorgyártási know-how vásárlására.

Az ok az egyre szigorodó uniós jogalkotás. A 2021-től érvényes Euro-6 norma maximum 95 g/km szénmonoxid kibocsátást enged meg. A következő, Euro-7 szerint 60-ra csökken a határérték. A gyártóknak egész modellpalettájuk átlagában kell megfelelniük az értéknek. Az elektroautók nulla kibocsátásúként vehetők figyelembe. Nem csoda, hogy sokat költenek a fejlesztésükre. A Daimler és a VW 2025-ra szeretné, ha új autói 25 száazaléka elektromos lenne. 2030-ra  ötven a cél. Ez a kisautók végét jelentheti.

Technikai, pénzügyi és környezeti problémák

A kisautók alkonyának első oka fizikai. A tapasztalatok szerint, ha az elektroautó hatótávolsága 300 km-nél kisebb, a vásárlók a hagyományos meghajtás mellett döntenek. Teszik ezt annak ellenére, hogy átlagosan még a legtöbbet közlekedők közé tartozó németek is csak 37 km-t tesznek meg naponta. Kevés az olyan nap, amikor egy autós 300 km-t menne. Ugyan vannak már ilyen hatótávolságra is elegendő akkuk, de méretük, súlyuk és áruk miatt nem teszik őket kisautókba. Ezek gazdaságosan csak 100-200 km-t bíró akkuval szerelhetők fel. A VW Up villanyváltozata laboratóriumi körülmények között sem tesz meg 160 km-nél többet.

A második gond anyagi. Az akku az elektroautó legdrágább része. Lítium és kobalt kell hozzá. Leginkább Kínában fellelhető ritka fémek. Bányászatuk költséges, ráadásul a kíniak mesterségesen is felverik az árat. Ezért egy akku bekerülési költsége 4000-6000 euró. A hagyományos meghajtású kisautók átlagos vételárának fele.

Tesla ára 30 millió HUF (TESLA MODEL S 85D,700PS) – A BMW i3 120 Ah tisztán elektromos Solar Edition modell 5 év/60 ezer km garanciával az igénybe vehető a bruttó 1 500 000 Ft állami támogatással az “összeg akár 13 600 000 Ft-ra is csökkenhet”- írja a kereskedő.

Az elektromotor tehát 50%-os drágulást hoz! A hagyományos VW Up listaára 10 ezer euró. Egy tankkal 550 km képes megtenni. A maximum 160-at teljesítő villanymotoros 26 ezerbe kerül. A BMW i3-ért 37, az elektromos Smartért 20 ezer eurót kell fizetni. Nem csoda, hogy szinte eladhatatlanok. A jelentős áremelkedést a sok országban fizetett állami támogatás sem ellensúlyozza (Magyarországon 1,5 millió forint, Németországban 4000 euró).

Még versenyben – az EU környezetvédelmi rendelete ellehetetleníti a gyártást?                                                                                      Kép/Forrása: whatcar.com

„Egy réteg nem engedheti meg magának az elektromobilitást” – mondta ki a fájó igazságot a Davosi Világgazdasági Fórumon a VW-vezér. A tipikus kisautó vásárló nem tekinti a kocsit státusszimbólumnak, az ár-érték arányt nézi. A nagyszériás gyártással csökkenne ugyan a gyártási költség, de az alsó szegmensben vásárlók a várható 30%-os emelkedést sem fizetnék meg. A prémium kategóriát választók készek többet adni egy autóért. Ráadásul ebben a kategóriában arányaiban kisebb, 15% körüli az akku miatti drágulás.

Aki hosszú távon gondolkodik, azt is figyelembe veszi, hogy az elektroautónak olcsóbb a fenntartása. Az áramért kevesebbet kell fizetnie, mint a benzinért vagy a gázolajért. Különösen otthoni töltésnél. Kútnál tölteni sokszor nagyon drága, cserébe sok az ingyenes önkormányzati töltőállomás és egyre több szupermarket is kínál ilyet a vásárlóinak. Az elektroautó technikailag egyszerűbb, ritkábban romlik el, olcsóbb a szervizelése. Olajcserére pedig egyáltalán nincs szükség.

A kisautók harmadik problémája a meglehetősen rossz környezetvédelmi besorolásúak. Ma technikailag a hagyományos kisautók számítanak a legklímabarátabbnak. Ezt azonban nem tükrözi az uniós jog szerinti környezetvédelmi besorolásuk. A Corsa 100 g/km szénmonoxidot bocsát ki. Olyan alacsony érték, hogy további csökkentésének a fizika törvényei szabnak határt. Ezért a gyártók inkább a nagyobb motorok környezetbarátabbá tételére koncentrálnak. A kicsiket alig fejlesztik. A VW ugyan már kikutatta, hogy az Up teljesíthetné a 60 g/km-es határértéket, de ehhez olyan költségintenzív megoldásokat kellene alkalmazni, amelyek húsz százalékkal emelnék a gyártási költséget. A vételár tehát ugyan olyan magas lenne, mint az elektromos változatnál. Ennyiért viszont alig van vevő.

A Volkwagen UP is sokkal drágább, ha kevéssé szennyez

Európa a méretre és az áramra tesz

A német gyártók tehát arra készülnek, hogy a kisautók nem fognak megfelelni a határétékeknek, az azokat teljesítők pedig túl drágák lesznek. Ezért már most több modell gyártásának leállítása mellett döntöttek. Az Adam sokat tett az Opel imázsa fiatalításáért és a válságból kivezetéséért. A márka új tulajdonosa, a Peugeot mégis a gyártás leállításáról döntött. Villanyváltozat csak a valamivel nagyobb Corsából lesz. Ára még nem ismert, de biztos, hogy többe fog kerülni, mint a hagyományos modellek. A benzines Up végéről még nincs hivatalos döntött. De az biztos, hogy a VW-nek lesz jobb alternatívája: A jövőre piacra kerül elektroautó, az ID annyiba fog kerülni, mint a Golf, annyi hely lesz benne, mint a Passátban és 500 km megtételére is képes lesz.

Az Adam a gyártásának leállításáról döntöttek

Ahogy arról korábban Az Üzlet is beszámolt, a Smart hagyományos változata szintén megszűnik. 2022-től a kínai Geelyvel kooperálva csak villanymotorral fog készülni. A Daimler-konszern viszont – a VW-el ellentétben – nem csak a villanymotorra tesz. Jövőt lát Az Üzletben már szintén bemutatott hidrogénmeghajtásban is.

Ázsia más utakon jár 

Az elektroautók primátusa európai jelenség. A japánok már bizonyították, hogy a környezetvédelemnek nem kell a kisautók, illetve a hagyományos meghajtás végét jelentenie. A ’90-es években az európai gyártók még megmosolyogták a hagyományos és az elektromos meghajtást egyesítő hibrid technológiát. Ma már 77 millió fut belőlük a világ útjain. A legtöbb a Toyota modelljéből, a Priusból. A világ legnagyobb autógyártójának tavaly minden második újonnan eladott kocsija – az európai határértékeket is teljesítő – hibrid volt!

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Kamatdöntő ülést tart a monetáris tanács, számos adatot közöl a KSH a jövő héten

A jövő héten kamatdöntő ülést tart a jegybank monetáris tanácsa, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pedig számos újabb statisztikát közöl, közöttük a szálláshelyek forgalmát és a munkaerőpiac májusi adatait.

A BUX a héten harmadjára is zárócsúcsot döntött

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a múlt pénteki záráshoz képest 3,40 százalékkal emelkedve 98 560,68 ponton fejezte be a hetet.

Vármegyei Értékdíjat kapott a Lillafüredi Állami Erdei Vasút

Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye napja alkalmából rendeztek ünnepséget, csütörtökön, Miskolcon. Ebből az alkalomból Kincseink - Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Értékdíjat kapott az ÉSZAKERDŐ Zrt. által fenntartott Lillafüredi Állami Erdei Vasút, a turizmus és vendéglátás szakterületi kategóriában.

Magyar célgépek, globális színvonal – Átadták az “Év Célgépe 2025” díjakat

A Magyar Ipari Célgép Nagydíj ismét bizonyította, hogy a hazai mérnöki tudás nemcsak lépést tart, hanem irányt is mutat az ipar jövőjének.
Hirdetés

Hírek

Vármegyei Értékdíjat kapott a Lillafüredi Állami Erdei Vasút

Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye napja alkalmából rendeztek ünnepséget, csütörtökön, Miskolcon. Ebből az alkalomból Kincseink - Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Értékdíjat kapott az ÉSZAKERDŐ Zrt. által fenntartott Lillafüredi Állami Erdei Vasút, a turizmus és vendéglátás szakterületi kategóriában.

A mesterséges intelligencia az új résztvevő a vállalati meetingeken

Évente több száz munkaóra veszik el a meetingeken való jegyzeteléssel. A legújabb kutatások is alátámasztják, hogy a munkavállalók szerint a megbeszélések nem mindig hatékonyak, sokan mással foglalkoznak közben.

Budapest múltja életre kel – Megnyílt a Time Machine Budapest

A most nyitott Time Machine Budapest élményközpont is részt...

Mielőtt felkel a nap Bécsben – filmes városnézés

30 évvel a kultikussá vált Mielőtt fel kel nap című film bemutatása után Bécs új városi sétán keresztül vezeti végig az érdeklődőket a híres jelenetek helyszínein.

Újabb befektetői ranglistán lépett előre Magyarország

Ismét bekerült Magyarország a legjobb befektetői megítéléssel rendelkező feltörekvő gazdaságok körébe, és a kelet-közép-európai térségben egyedüliként javította pozícióját a Kearney nemzetközi üzleti tanácsadó társaság új felmérése szerint

Hamarosan nyit Magyarország legbiztonságosabb széfszolgáltatása

Megismételhetetlen látogatás a titkos, földalatti páncélteremben a Múzeumok Éjszakáján

Közeledik Pécs ikonikus nyári programja, a Sétatér Fesztivál

Idén nyáron ismét zenével telik meg Pécs egyik legszebb tere: június 26. és 28. között a Sétatéren a könnyed nyári esték és a minőségi élőzene találkozik – mindez ingyenesen!

Közösségi közlekedéssel a Múzeumok Éjszakáján

Múzeumbuszokkal és MOL Bubival érdemes a Múzeumok Éjszakája helyszíneit megközelíteni a nyár legrövidebb éjszakáján, szombaton.
Hirdetés

Gazdaság

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Családban marad a pénz: ennyit nyerhetnek a családtagok, ha közösen bankolnak

Hatékonyan menedzselhetők akár egy többgenerációs család pénzügyei is, ma már több bank is kínál erre alkalmas szolgáltatásokat. A közös bankolással akár több ezer forintot is spórolhatnak havonta, emellett a pénzügyi tudatosságot is fejleszthetik

Az MNB üdvözli a jegybanktörvény módosítását

A jegybank a jövőben kizárólag a törvényben meghatározott alapfeladatok ellátására fókuszál, elkötelezett az intézmény átlátható és hatékony működése mellett