Kezdőlap Autó Vége az ingyenes töltésnek, itt a 30 milliárdos céges e-autó-támogatás – ráerősít...
No menu items!

Vége az ingyenes töltésnek, itt a 30 milliárdos céges e-autó-támogatás – ráerősít az MVM Mobiliti

Miközben 2023-ban gyakorlatilag mindenütt megszűnt az ingyenes elektromos autótöltés  lehetősége, az MVM Mobiliti regisztrált ügyfeleinek száma már a 100 ezret közelíti. A kormány által a cégek elektromos autó vásárlására most meghirdetett 30 milliárd forintos támogatási keret pedig újabb lendületet adhat a villanyautózás térnyerésének, amire újabb töltők telepítésével az MVM Mobiliti is felkészült – fejti ki Balogh Szabolcs, a cég ügyvezető igazgató

– A 2023-as évre úgy fordultunk, hogy addigra már a csúcsra ért az ukrajnai háború következtében 2022 őszén beindult drasztikus energiaáremelkedés, ami ráadásul a piac kiszámíthatatlanságával párosult. Ezért, kényszerűen el kellett engednünk azt a korábbi modellt, amiben minden töltőnkön egységes árazással találkozhatott a fogyasztó – elemez Balogh Szabolcs.

A cégvezető kifejtette: a viharos időszakot nemcsak a példa nélküli áremelkedés nehezítette, hanem az is, hogy megszűnt a korábban közel egységes energiabeszerzési ár. Azóta minden beszerzési forrásból más tarifával érkezik a villamosenergia, és a nagy árkülönbségek miatt nincs már lehetőség arra, hogy a különböző beszerzések eltérő költségeit kiegyenlítsék. Vagyis minden egyes töltő árazásánál azt nézik, hogy az adott helyre mennyiért jut el az elektromos áram. Így fordulhat elő, hogy miközben az MVM Mobiliti elektromosautó-töltő hálózatának döntő része saját telepítésű, és saját tulajdonú, még ebben a rendszerben is gyakran előfordul, hogy az ország különböző pontjaira eltérő beszerzési forrásból, más és más beszerzési árral érkezik az áram, amit természetesen eltérő tarifával kínálnak az autósoknak.

„A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az MVM Mobiliti töltői, vagy a más tulajdonában álló, de általunk üzemeltetett töltők közül kifejezetten sok a partnereink (például hipermarketek, önkormányzatok) területére van telepítve, és az ő villamosenergia-beszerzési forrásaik is teljesen eltérőek. Ezért akár rendkívül jelentős árkülönbség is előfordulhat attól függően, hogy az áramszolgáltató mikor és milyen feltételekkel szerezte be az energiát. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy még akár egy városon belül is más és más árazással találkozhat az ügyfél. Nem véletlenül hívjuk fel a  folyamatosan ügyfeleink figyelmét arra, hogy érdemes mindig előre tájékozódni a tarifákról az applikációnk segítségével.”

Ehhez kapcsolódóan azt is érdemes tudni, hogy az elektromosautó-töltési rendszer leginkább a mobiltelefonok világához hasonlít, ahol gyakran különválik a hálózat üzemeltetője és a szolgáltató. És miközben a hálózat tulajdonosa és üzemeltetője maga is lehet szolgáltató, a hálózatára – díjfizetés ellenében – más szolgáltató is rácsatlakozhat. Az elektromosautó-töltő hálózatnál így válik külön a töltőpont-üzemeltetés, vagyis a CPO (Charge Point Operator), illetve az e-mobilitás-szolgáltatás, az eMSP vagy EMP (eMobility Service Provider). A CPO biztosítja az elektromos áramot, gondoskodik a töltő távoli menedzsmentjéről, a töltés indításáról és leállításáról és a hiteles árammérés alapján az áramdíj elszámolásáról. Az eMSP pedig az, aki a villanyautó-tulajdonosok számára mobilapplikáció vagy RFID-kártya segítségével garantálja a töltőpontok használatát, biztosítja a fizetési lehetőségeket és emellett elvégzi az azonosítást, valamint a számlázást. Amellett, hogy a CPO-k az eMSP-kkel állnak szerződéses kapcsolatban, az eMSP-ek azok, akik közvetlenül az ügyfeleket szolgálják ki.

Az új rendszerű árképzés kapcsán Balogh Szabolcs azt is elmondta, hogy a 2023 elején bekövetkezett piaci konszolidáció keretében az MVM Mobiliti teljesen átdolgozta árstratégiáját. Az egységesítést célként kitűzve, több árkategóriát határoztak meg.

„Annak ellenére, hogy 2023. januártól mi is továbbközvetítettük a piaci árak emelkedését, csak átmeneti visszaesést tapasztaltunk a forgalomban. Ugyanakkor azt láttuk, hogy azok a versenytársak is változtattak a stratégiájukon, akik korábban a piaci elvekkel szembemenve, ingyen töltési lehetőséget adtak a villanyautósoknak. Így a kereskedelmi láncok parkolóiban is sorban szűnt meg az ingyen töltés, mert ezek a cégek is rájöttek, hogy a megemelkedett áramköltség mellett ez a vevőcsalogató fogás már nem hoz annyit, mint amekkora veszteséget okoz. Ennek következtében 2023 volt az az év, amikor a legnagyobb töltőszámmal bíró, korábbi ingyenes szolgáltatók elkezdték piaci alapon, pénzért árulni az áramot.”

Balogh Szabolcs ugyanakkor örömmel nyugtázta, hogy az elektromos autók száma Magyarországon az infláció szülte áremelkedés ellenére is növekedett. 2023-ban az új autóeladásokból 11 százalékot tett ki a plug-in hibrid (PHEV) és a tisztán elektromos autók aránya, ami régiós összehasonlításban is komoly eredmény, ha azt vesszük, hogy például a cseh és a szlovák piacon mindössze négy  százalék körüli volt az elektromos töltést igénylő autók aránya.

A tíz százalék feletti hazai arány jelentőségét növeli, hogy a kormány már évek óta segítette vissza nem térítendő támogatással a villanyautók értékesítését – noha 2023-ban ez a támogatás már megszűnt -, miközben a szürke import az elektromos autók között is jelentős arányt képvisel Magyarországon. A cégvezető azt is jó hírnek tartja, hogy az MVM Mobilitinél az elmúlt években kifejezetten dinamikusan nőtt az ügyfélkör: a regisztrált ügyfelek száma 2021 elején lépte át a 25 ezret, majd 2022 júniusában az 50 ezret, miközben mára már jóval meghaladja a 90 ezret.

Az ügyvezető a forgalmi adatok kapcsán azt is elmondta, hogy miközben a több, mint 900 saját tulajdonú és az MVM Mobiliti által üzemeltetett töltőállomás közül elsősorban a budapestiek között találhatók a legkeresettebbek, a töltési adatok alapján azt is tisztán látják, hogy a villanyautósoknál mikor indul a turisztikai idény, mikor kezdődik és mikor ér véget a balatoni szezon.”

„2024-re is komoly hálózatfejlesztési terveink vannak. Aminek kezdetét az a McDonald’s-szal aláírt szerződés jelenti, amelynek keretében a gyorsétteremlánc parkolójába telepítünk 50-150 kW-os töltőket. A másik aktivitásunk mentén pedig az autópályák melletti Auchan parkolókba, tíz helyen telepítünk 4-4 darab, 150 kW-os ultragyors töltőt. Emellett a reményeink szerint egy, még folyamatban lévő pályázatunk eredményeként további 20 darab gyorstöltő állomás telepítésével tudjuk majd segíteni a villanyautósok mobilitását”- elemez Balogh Szabolcs.
Az ügyvezető jó hírek közé sorolja azt is, hogy az áram árának tavaly év közben megkezdődött, jelentős csökkenése lassan már minden beszerzési forrásban érvényesül. Ennek eredményeként pedig – ha valamilyen kedvezőtlen folyamat nem következik be -, a töltőhelyeken is mérséklődnek az árak, ami több helyen akár tíz százalék körüli árcsökkenésben is megnyilvánulhat.

A kormány által a cégautó vásárlások támogatására most meghirdetett 30 milliárd forintos keret kapcsán Balogh Szabolcs azt tartja a legörvendetesebbnek, hogy ennek hatására az új elektromos autók értékesítése 2024-ben jelentősen megnövekedhet.

„Természetesen felkészülten várjuk ezt a pozitív változást, ami egyértelmű forgalomnövekedést hozhat a számunkra. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy az elmúlt évek piaci bővülése már a tőkeerős versenytársak fantáziáját is megmozgatja, akik egyértelműen aktívabbá váltak a töltőállomás telepítések kapcsán. De azzal, hogy az ingyenes szolgáltatás megszűnt és a villanyautósok száma és a fogyasztás ennek ellenére is folyamatosan növekszik, olyan egészséges versenyhelyzet alakul ki, amelynek a nyertesei egyértelműen a fogyasztók. A szolgáltatók munkáját pedig az segíti, hogy az átlátható viszonyok között végre kiszámíthatóbbá válik a beruházások megtérülése, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy újabb, megalapozott hálózatfejlesztések támogassák az elektromos autózás további térnyerését” – összegez az MVM Mobiliti ügyvezetője.

A témához kapcsolódik 2024 március 21.-i szakmai konferenciánk, ahol a 30 milliárdos kerettel megnyíló, elektromos autó beszerzést támogató pályázattal kapcsolatos információk, tanulságok mellett, a nagyvállalatok mellett a KKV-ék szempontjából is egyre meghatározóbb, már hatályos ESG törvény cégautó üzemeltetésre vonatkozó kérdéséről is hallhatnak a résztvevők. További információ: https://azuzletkonferenciakozpont.hu

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Vidéken is mindenhová elvisszük a nagy sebességű internetet

A 85 milliárd forintos Gigabit Magyarország Programmal minden lakott területen hozzáférhetővé teszik a gigabitképes internetet és az 5G mobilkapcsolatot - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) infokommunikációért felelős államtitkára Facebook-bejegyzésében.

SZÉP-kártya nyáron is kiemelten támogatta a családok pihenését

A SZÉP-kártya nyáron is kiemelten támogatta a családok pihenését: augusztusban 5,5 százalékkal költöttek többet a kártyabirtokosok, mint egy évvel korábban - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

Mostantól már működő BMW gyárunk is van

Megnyitották a BMW Group legújabb, leginnovatívabb gyártóüzemét Debrecenben. A...

Máltai szeretetszolgálat: másfél év alatt száz szociális bérlakásba költöztek be rászoruló családok

Másfél év alatt száz szociális bérlakásba költöztetett rászoruló családokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, amely a felzárkózó településeken élő, hátrányos helyzetű családok számára nyílt pályázaton teszi elérhetővé, hogy modern, egészséges és tágas otthonok bérlői legyenek - közölte a karitatív szervezet.
Hirdetés

Hírek

SZÉP-kártya nyáron is kiemelten támogatta a családok pihenését

A SZÉP-kártya nyáron is kiemelten támogatta a családok pihenését: augusztusban 5,5 százalékkal költöttek többet a kártyabirtokosok, mint egy évvel korábban - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

Máltai szeretetszolgálat: másfél év alatt száz szociális bérlakásba költöztek be rászoruló családok

Másfél év alatt száz szociális bérlakásba költöztetett rászoruló családokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, amely a felzárkózó településeken élő, hátrányos helyzetű családok számára nyílt pályázaton teszi elérhetővé, hogy modern, egészséges és tágas otthonok bérlői legyenek - közölte a karitatív szervezet.

KSH: augusztusban a vendégek száma 5,2, a vendégéjszakáké 3,1 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

2025 augusztusában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken közel 2,8 millió vendég 7,3 millió vendégéjszakát töltött el. A vendégek száma 5,2, a vendégéjszakáké 3,1 százalékkal több volt az egy évvel korábbinál.

NKFH: taxikat, szórakozóhelyeket és vendéglátóhelyeket ellenőrzött a fogyasztóvédelmi hatóság

Taxikat, szórakozóhelyeket és vendéglátóhelyeket ellenőrzött a fogyasztóvédelmi hatóság, a folyamatos ellenőrzések hatására a kifogásolt kereskedői gyakorlatok aránya évről-évre csökken.

Kiemelten kedvező befektetési lehetőséget kínál a kincstár az önkormányzatoknak

Október 1-jétől az önkormányzatok új, versenyképes, a jegybanki alapkamattal megegyező havi kamatozású állampapírba, az új Önkormányzati Magyar Államkötvénybe (ÖMÁK) tudják fektetni szabad forrásaikat. A kizárólag a Kincstárban vásárolható ÖMÁK előnye, hogy a befektetett pénzt nem szükséges hosszú távra lekötni, az összeg bármikor könnyen hozzáférhető a felhalmozott kamattal együtt.

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A Fradi az EL-ben, a magyarok vagyona a maximum a BL selejtezőben játszik

A Blochamps Capital friss adatai szerint a hazai privátbanki ügyfélkörnek bő 11.000 milliárd forintnyi vagyonát kezeli a pénzügyi szektor.

NIS2: A magyar cégek többsége lemaradt a felkészülésben

Lesújtó képet fest a hazai vállalkozások felkészültsége a NIS2 irányelv teljes körű alkalmazására nézve.
Hirdetés

Gazdaság

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.