Kezdőlap Hírek Itt a vége a legendás Jumbo Jet korszakának
No menu items!

Itt a vége a legendás Jumbo Jet korszakának

A Boeing 747-es. Fotó: Bigstock

Lezárult egy korszak a Boeingnél: több mint 50 év után az utolsó – sorrendben az 1574. – Boeing 747-es is elhagyta az amerikai repülőgépgyártó gyárát.

Néhány héten belül az Atlas Air Worldwide egy új Boeing 747-est kap. Ez lesz az utolsó újonnan épített példány a Jumbo Jetből – számolt be a Spiegel.

Az utolsó 747-es repülőgép kedd este hagyta el a Seattle melletti Everettben található nagy Boeing-gyárat. Ezzel véget ért a klasszikus repülőgép története, amelyet egykor az “égbolt királynőjeként” ünnepeltek.

A repülőgép először tesztrepüléseket fog teljesíteni és átfestésre kerül, mielőtt jövő év elején átadják az Atlas Air Worldwide-nak. A Boeing még 2020-ban jelentette be, hogy végleg leállítja a 747-es gyártását. Ez nem volt meglepetés: a vállalat már régóta fontolgatta, hogy a kereslet hiánya miatt kivezeti a Jumbót.

A világ legnagyobb utasszállító repülőgépe 1969-ben hajtotta végre első repülését, és körülbelül egy évvel később az amerikai Pan Am légitársaságnál állt először menetrendszerű szolgálatba. A 747-8 legújabb változatát – amely hosszabb felső fedélzettel, új szárnyakkal és üzemanyag-takarékosabb hajtóművekkel rendelkezik, és több mint 600 utasnak kínál helyet – a Boeing csak néhány légitársaságnak tudta eladni.

A legtöbb hosszú távú járatokat teljesítő légitársaság ugyanis olyan modellekre támaszkodik, amelyek nem olyan nagyok. Ilyen például a Boeing 787-es “Dreamliner” és a 777-es, valamint az Airbus A350-es.

Kim Smith, a Boeing menedzsere “nagyon szürreálisnak” nevezte a legendás Jumbo utolsó átadását. “Több mint 50 év óta először nem lesz 747-es repülőgépünk ebben a gyárban” – mondta a CNBC-nek. A Boeing összesen 1574 példányt gyártott az óriásgépből.

A gyártás megszűnésével természetesen nem fog eltűnni a típus a levegőből, de a 747-es ott is egyre ritkábbá válik. A United és a Delta nagy amerikai légitársaságok már évekkel ezelőtt kivonták az ilyen típusú repülőgépeket a flottájukból.

Miután a Covid-járvány 2020-ban megbénította a nemzetközi légi forgalmat, a Qantas és a British Airways is kivonta a típust a forgalomból.

A 747-es egyik legfontosabb megrendelője a Lufthansa volt. Az összesen mindössze 47 példányból 19-et vett át a legújabb utasszállító változatból, a 747-8-asból, amelyet a Boeing az ezredforduló után a még nagyobb Airbus A380 riválisának szánt.

Az utolsó repülőgépet az amerikai gyártó 2015 decemberében adta át a Lufthansának. A német légitársaság flottájában több régebbi Boeing 747-400-as is található.

Ám a Jumbo már nem bír nagy jelentőséggel a Boeing számára. Az utóbbi időben gyakorlatilag csak teherszállító repülőgépnek építették – eltekintve egy különleges változatától, amely az amerikai kormány Air Force One nevű repülőgépeként szolgált.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Rekord összegben adósodott el a lakosság, csúcsot döntött a lakáshitel és a személyi kölcsön is

A lakáshitelek több mint háromnegyedét használt lakás vásárlására vették fel, a tizedét új lakásra. Építésre és bővítésre kevesebb mint 100 milliárd forintot fordítottak, felújításra pedig mindössze 45,3 milliárd ment el.

Rekordot döntve repül tovább a Wizz Air

A Wizz Air, 2024-ben újra megdöntötte saját utasforgalmi rekordját és közel 63 millió utast szállított 2024-ben közel 300 ezer járaton.

Megjelent a külterületi utak fejlesztését segítő pályázat

A most meghirdetett pályázati felhívás újabb fontos intézkedés a vidéki településeken élők életminőségének javítása és a vidék lakosságmegtartó képességének erősítése érdekében. 

Milliárdos fejlesztés a Mátrában, újabb négyüléses felvonó épül a Síparkban

A mátraszentistváni Sípark fejlesztésének első üteme 2026-ig magánberuházásból valósul meg, mintegy 1,5 milliárd forint értékben. 

Hírek

Erősödött csütörtökön a forint

Erősödött a forint csütörtökön a főbb devizákkal szemben a...

Erősödött a forint szerda reggel

Erősödött a forint árfolyama szerda reggelre.

Gyengült a forint szerda reggel

Az euró 1,0425 euróról 1,0416 euróra gyengült.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint erősebben áll az egy héttel korábbi kezdésnél, 0,2 százalékkal az euró, 0,8 százalékkal a dollár és 0,4 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült péntek reggelre a forint

Péntek reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a hétfői kezdésnél mindhárom devizával szemben, 0,5 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 0,7 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült a forint árfolyama csütörtök reggel

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtökön reggel a szerda esti szintekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.

Erősödött a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0263 dollár után 1,0272 dolláron áll péntek reggel.

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggel

Az eurót 1,0364 dolláron jegyezték kedden reggel a hajnali 1,0354 dollár után.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.