Lezárult egy korszak a Boeingnél: több mint 50 év után az utolsó – sorrendben az 1574. – Boeing 747-es is elhagyta az amerikai repülőgépgyártó gyárát.
Néhány héten belül az Atlas Air Worldwide egy új Boeing 747-est kap. Ez lesz az utolsó újonnan épített példány a Jumbo Jetből – számolt be a Spiegel.
Az utolsó 747-es repülőgép kedd este hagyta el a Seattle melletti Everettben található nagy Boeing-gyárat. Ezzel véget ért a klasszikus repülőgép története, amelyet egykor az “égbolt királynőjeként” ünnepeltek.
A repülőgép először tesztrepüléseket fog teljesíteni és átfestésre kerül, mielőtt jövő év elején átadják az Atlas Air Worldwide-nak. A Boeing még 2020-ban jelentette be, hogy végleg leállítja a 747-es gyártását. Ez nem volt meglepetés: a vállalat már régóta fontolgatta, hogy a kereslet hiánya miatt kivezeti a Jumbót.
A világ legnagyobb utasszállító repülőgépe 1969-ben hajtotta végre első repülését, és körülbelül egy évvel később az amerikai Pan Am légitársaságnál állt először menetrendszerű szolgálatba. A 747-8 legújabb változatát – amely hosszabb felső fedélzettel, új szárnyakkal és üzemanyag-takarékosabb hajtóművekkel rendelkezik, és több mint 600 utasnak kínál helyet – a Boeing csak néhány légitársaságnak tudta eladni.
A legtöbb hosszú távú járatokat teljesítő légitársaság ugyanis olyan modellekre támaszkodik, amelyek nem olyan nagyok. Ilyen például a Boeing 787-es “Dreamliner” és a 777-es, valamint az Airbus A350-es.
Kim Smith, a Boeing menedzsere “nagyon szürreálisnak” nevezte a legendás Jumbo utolsó átadását. “Több mint 50 év óta először nem lesz 747-es repülőgépünk ebben a gyárban” – mondta a CNBC-nek. A Boeing összesen 1574 példányt gyártott az óriásgépből.
A gyártás megszűnésével természetesen nem fog eltűnni a típus a levegőből, de a 747-es ott is egyre ritkábbá válik. A United és a Delta nagy amerikai légitársaságok már évekkel ezelőtt kivonták az ilyen típusú repülőgépeket a flottájukból.
Miután a Covid-járvány 2020-ban megbénította a nemzetközi légi forgalmat, a Qantas és a British Airways is kivonta a típust a forgalomból.
A 747-es egyik legfontosabb megrendelője a Lufthansa volt. Az összesen mindössze 47 példányból 19-et vett át a legújabb utasszállító változatból, a 747-8-asból, amelyet a Boeing az ezredforduló után a még nagyobb Airbus A380 riválisának szánt.
Az utolsó repülőgépet az amerikai gyártó 2015 decemberében adta át a Lufthansának. A német légitársaság flottájában több régebbi Boeing 747-400-as is található.
Ám a Jumbo már nem bír nagy jelentőséggel a Boeing számára. Az utóbbi időben gyakorlatilag csak teherszállító repülőgépnek építették – eltekintve egy különleges változatától, amely az amerikai kormány Air Force One nevű repülőgépeként szolgált.