Hirdetés
Kezdőlap Mozaik Száraz lábbal az Öresund-tengerszoroson
No menu items!

Száraz lábbal az Öresund-tengerszoroson

Tizennyolc éve köti össze vasút és autópálya Koppenhágát Malmővel. Az Öresund-tengerszoroson, a dán-svéd országhatáron átívelő híd néhány probléma, be nem váltott remény ellenére egyesített egy dán és egy svéd régiót, jótékony hatást gyakorolva a gazdaságra, a munkanélküliség alakulására – a turizmus fellendülését is beleértve.

A Malmö és Koppenhága közötti út a legkülönlegesebbek közé tartozik Európában. Svédországból indulva 8 kilométeren át haladunk a tenger felett, majd sziget tűnik fel a semmiből. Innen egy 4 kilométeres alagút következik, mielőtt a vasúti sínpár és az autópálya elérné a dán fővárost. A monumentális konstrukció nem csak egy svéd és egy dán régiót, és ezzel két országot, hanem a Skandináv-félsziget is összekapcsolja a kontinentális Európával.

Alagútba fut a dániát és svédországot összekötő Öresud-híd Kép: AzÜzlet.hu/player.hu
Alagútba fut az Öresund-híd

A Koppenhága-Malmö régióban minden áldásával és kihívásával együtt a gyakorlatban is megvalósult az egyesült Európa. 1995-ben már az első kapavágás is szimbolikus volt. Az építési munkálatok alig néhány héttel Svédország uniós csatlakozása után kezdődtek. Nem sokkal később betonpillérek és hatalmas úszó daruk tűntek fel az Északi-tengeren. Öt évvel később elkészült az Öresund-szoros felett Európa leghosszabb és egyben a világ leghosszabb ferdekábeles hídja. Ráadásul a pénzügyi- és az időtervet is sikerült tartani!

Túlzott várakozások

A régióban élők nagy reményeket fűztek a hídhoz: gyorsabb fejlődés és nagyobb jólét, méghozzá azonnal. Szükségszerű volt a csalódás. Akadozik a svéd-dán integráció – 18 éve gyakori szalagcím a híddal összefüggésben. Pedig az Öresund Intézet vizsgálatai szerint sok pozitív társadalmi és gazdasági változás hozott az átkelő. A kutatók szerint a részbeni kiábrándulást a túlzott elvárások, a türelmetlenség és a nem sokkal az átadás után kitört világgazdasági válság okozta. Ráadásul a borsos útdíj kezdetben sokakat elrettentett az átkelő használatától. Tanulság, hogy még egy gigantikus híd megépítése is gyorsabban, mint, ahogy két régió társadalmilag és gazdaságilag összenő.

A 2000-es átadás után elmaradt a határátlépők számának ugrásszerű növekedése. Márpedig a többség ezt tartja a legfontosabb adatnak. Naivitás azt hinni, hogy csak mert felépül egy híd, tömegek kezdenek el egy másik országban dolgozni, vásárolni, szórakozni, kapcsolatokat kialakítani – mondák az Öresund Intézetnél.

Dániában dolgozni – Svédországban élni

18 éves összehasonlításban már látszik, hogy egyre többen szomszédolnak rendszeresen. Többségében a svédek Koppenhágában. Számottevően növekedett a dán fővárosban dolgozó svédek száma is. Míg Koppenhágában az ezredfordulón munkaerőhiány, addig a malmői régióban jelentős munkanélküliség volt. A híd összekapcsolta a munkát keresőket az azt kínálókkal. Ma már nem csak a svéd pincérek számítanak természetesnek a dániai éttermekben és kávézókban, de egyre nagyobb az északról érkező kvalifikált munkaerő szerepe is.

Amióta a dán korona árfolyama az euróhoz van kötve, és az egy sávon belül szabadon lebegő svéd fizetőeszköz veszített az értékéből, különösen megéri Dániában dolgozni és Svédországban élni.

A világpolitika közbeszól – határellenőrzés a hídon

Útlevélvezérlés az Öresund híd svéd oldalán Foto: AzÜzlet.hu / Forrás: SCANPIX DENMARK / Nils Meilvang)
Útlevélvezérlés az Öresund híd svéd oldalán Foto: AzÜzlet.hu / Forrás: SCANPIX DENMARK / Nils Meilvang)

A két régió összekapcsolódásának legnagyobb kihívása a 2016-os menekültválság volt. A svédek ideiglenesen határellenőrzést vezettek be a hídon.

Az utazási idő a két város között 35 percről 75-re nőtt. Ez rögtön meglátszott a híd forgalmán. A kellemetlenség sok ingázót riasztott el. A havi matricák eladása esett vissza a legjobban.

A svéd rendőrök ugyan még mindig folyamatosan jelen vannak a hídon, de az ellenőrzés már csak szúrópróba szerű. Így megszűntek a dugók és az átkelő kihasználtsága is visszatért a korábbi szintre.

Malmö felvirágzik!

A híd nem csak az embereket, de az ingatlanpiacokat is összekapcsolta. Egyik oldalon a sűrűn lakott Koppenhága, ahol a kétezres évek elején árrobbanás következett be. Öt év alatt duplájukra nőttek az ingatlanárak. A szoros másik oldalán pedig Malmö – jóval alacsonyabb lakásárakkal és bérleti díjakkal. Várható volt, hogy sok dánnak lesz igazi alternatíva a szoros svéd oldalára költözni.

Svédország egyszerre kisvárosi és metropolisz jelleget is örző Malmő Koppenhágából a hídon könnyedén elérhető

A növekvő kereslet hatására Malmöben is drágult a lakhatás, de még mindig sokkal olcsóbb, mint Koppenhágában. Az Öresund Intézet számítása szerint, ha egy családban mindkét kereső Dániában dolgozik, de Svédországban él, havi ezer euró körül van a megtakarítás! Nem csoda, hogy a költözési hullám 2006-2007-es csúcsán az évi négyezret is meghaladta az áttelepülők száma. Malmöben építései láz tört ki. A szürke iparvárosból modern metropolisz lett. A dél-svéd város új virágkorát éli.

Miután világgazdasági válság kipukkasztotta a dán ingatlanpiaci lufit néhányan ugyan visszatértek a dán oldalra, ezt azonban nem okozott problémát Malmöben, ahol az építőipar amúgy se tudott lépést tartani az ugrásszerűen megnövekedett lakásigényekkel.

A magánszemélyek után a dán cégek is felfedezték maguknak a várost. Már 60 dán vállalat helyezte át a központját Malmöbe. Az országos átlag alá csökkent a munkanélküliség. A gazdaság sok éves stagnálás után látványos fejlődésnek indult.

Malmő

A gazdasági növekedés kedvezően hatott a dél-svéd város hírhedten magas bűnözési rátájára és az integrációs problémákra is. Malmőnek sokkal több pénze van közbiztonságra, szociális programokra és gazdaságfejlesztésre.

De nem panaszkodnak a dánok se. Koppenhágában új gazdasági faktor lett a svéd bevásárló turizmus. A város reptere pedig a híd megnyitása óta folyamatosan bővül. Svédország számára Stockholm után a második legfontosabb légikikötő lett.

A sikertörténet példát teremt

Ha lassabban is, mint sokan várták, de az Öresund-híd megmutatta, hogy a mindennapokban is működik az európai integráció. Aki felismeri és él a lehetőségekkel profitál a határok nélküli Európából – mondják nem csak az Öresund Intézet szakemberei, de a régióban élők többsége is.

A dán-svéd vállalkozás sikere nagy szerepet játszott egy másik megaprojekt elindulásában. A döntés szerint 2020-tól 18 kilométeres tenger alatti tunnel épül a németországi Fehmarn és a dán Lolland között. A Fehmarnbelt-alagút 2024-re tervezett átadás után közvetlen vasúti és autópálya kapcsolat jön létre Németország és a Skandináv-félsziget között is.

Hirdetés
Nemzetközi ESG konferencia közhelyek nélkül, csak a lényegről.
A legjobb magyar és nemzetközi előadókkal a bevezetés és a sikeres napi gyakorlat jó példái. Mert: a fenntarthatóság, az ESG, ma már mérettől függetlenül minden vállalkozás számára megkerülhetetlen! Mert az ESG messze több, mint a fenntarthatóság! Mert folyamatosan nő az érintettek köre! Mert a beszállítóktól is elvárják az ESG megfelelést! Mert a német beszállítói törvény új korszakot hoz a magyar KKV-knak is. Mert folyamatosan születtek, születnek az új jogszabályok. Ezért segíti a cégeket AzÜzlet november 26.-i ESG konferenciája, ahol Ön is mindent megtudhat az ESG keretrendszerről, kapcsolatokat építhet és személyesen is kérdezhet a téma legjobb előadóitól.
https://azuzletkonferenciakozpont.hu/esg-a-bevezetes-buktatoi-es-sikeres-napi-gyakorlat-konferencia/
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Kövér László: a haza kötőereje a nemzet lelki, erkölcsi, kulturális természetű állapotától függ

Miközben a nemzetpolitika alapjai változatlanok, a külső környezet változásaihoz...

Zártkörű részvénykibocsátást tervez a Shopper Park Plus Nyrt. (SPP) a Concorde Értékpapír segítségével

Az SPP tavaly novemberben vezette be részvényeit a BÉT Prémium kategóriájába, amely a budapesti tőzsde történetének első euró alapú részvénykibocsátása volt. A

Jövőre kilenc százalékkal nő a minimálbér

Az államtitkár úgy fogalmazott, több beruházás megvalósulása is várható, Debrecen környékén például 2030-ig 30 ezer új álláshely jön létre.

700 millió palackot gyűjtött össze a MOHU hat hónap alatt

A MOHU 40 milliárd forint értékben építette ki a palack visszaváltó rendszer első szakaszát.
Hirdetés

Hírek

Vegyesen alakult szerda reggelre a forint árfolyama

Az év eleje óta a forint gyengült mindhárom devizával szemben, 6,5 százalékkal az euró, 11,0 százalékkal a dollár és 5,7 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült a forint árfolyama

Az euró 1,0714 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0694 dollár után.

BÉT – Mínuszban zárt a BUX

A BUMIX 6793,64 ponton zárt pénteken, ez 59,36 pontos, 0,87 százalékos csökkenés a csütörtöki záráshoz viszonyítva.

Gyengült pénteken a forint

Gyengült pénteken a forint a kora reggeli jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben.

Devizapiac – Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az euró jegyzése hét órakor 408,10 forintra gyengült az előző esti 408,27 forintról

Az Operában a “IV. Murat” operaelőadást adják elő a 2024-es Török-Magyar Kulturális Év részeként

Az opera török nyelven, magyar és angol felirattal kerül bemutatásra, így a szélesebb közönség is hozzáférhet ehhez a kulturális mesterműhöz.

Vegyesen alakult a forint árfolyama szerda reggel

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,0810 dollárról 1,0814 dollárra változott.

Jöhet Hollywood! – Új filmstúdiók várják a bécsi filmipar felvirágzását

Az üzemeltetők 2025-re változatos osztrák, nemzetközi és akár hollywoodi játékfilmekre, sorozatok gazdag kínálatára számítanak.

Gazdaság

A hitel nem ajándék – kampány a karácsonyi időszakra kvízjátékokkal

Az év végi időszakban sokan igényelnek rövid lejáratú, kisebb összegű hiteleket is a karácsonyi kiadások fedezésére.

Már több mint 2000 milliárd forintnyi vagyont tartanak külföldi bankbetétekben a magyarok 

A pénzügyi vagyon kétharmada ugyanis a legvagyonosabb 10 százalék kezében van az MNB korábbi felmérései szerint.

Az MFB kiemelt jelentőségű pénzügyi művelete

A klubhitelek lényege, hogy a hitelfelvevő nem egyetlen pénzintézettől, hanem több banktól, azaz az általuk alkotott csoporttól jut forráshoz, amelyet a részt vevő bankok azonos feltételekkel és futamidőre biztosítanak.

Megszületett a döntés: így változik majd az ÁFA az Európai Unióban

2024. november 5-én az Európai Unió Gazdasági és Pénzügyi Tanácsának (ECOFIN) miniszterei a soros magyar elnökség alatt elfogadták az úgynevezett „VAT in the Digital...