Kezdőlap Francia kapcsolat Károlyi László: a Legrand magyarországi privatizációja sikersztori

Károlyi László: a Legrand magyarországi privatizációja sikersztori

Károlyi László

Az idén 30 éves Legrand Zrt. története jó példája annak, hogy a magyar és a francia szakmai tradíció, valamint tudás ötvözésére építve miként jöhet létre egy olyan privatizáció, ami nem a piacszerzésről, kapacitásleépítésről, hanem az értékteremtésről, a termelés fejlesztéséről és a globális növekedésről szól Magyarországon – fejti ki Károlyi László, a Legrand Zrt. vezérigazgatója.      

A Kontakta-Kontavill 1992-ben lezajlott magánosítása egy igazi privatizációs sikertörténetnek számít a hazai rendszerváltozás éveiből. Amikor a Magyarországon megjelenő nyugati cégek privatizációjának többsége csak a piacszerzésről és a megszerzett kapacitások leépítéséről szólt, ami több iparágban a meglévő magyarországi gyártási kultúra leépítéséhez, legendás hazai márkák eltűnéséhez vezetett. Az ágazat globális vezető szereplői közé tartozó francia Legrand viszont úgy hozott teljes megújulást a szentesi gyárba, hogy a magyar leányvállalat tökéletesen integrálódni tudott a cégcsoport szervezetébe” – elemez Károlyi László.

A siker titka

Aki úgy látja: a Legrand privatizációja azért is nevezhető teljes sikernek, mert minden lényeges területen megteremtette a továbblépés lehetőségét azzal, hogy Szentesen megmaradt a gyártás, a kereskedelem és a termékfejlesztés. Ennek eredményeként az elmúlt 30 évben úgy nőtt ötvenszeresére a szentesi gyár fajlagos termékkibocsátása, hogy közben a teljes magyarországi gyár megújult és a magyar szakértelmet a nemzetközi szaktudással ötvözve olyan termékek születtek Magyarországon, amelyek európai szinten is versenyképesek.

Így amíg korábban,elsősorban a hazai piacra termeltünk, azt mondhattuk: Magyarországon nincs olyan lakás, ahol ne lenne egy Legrand-kapcsoló. Most lassan eljön az a pillanat, amikor azt mondhatjuk: már Európában is szinte minden lakásban van Legrand kapcsoló” – magyarázza a vezérigazgató.

A Legrand privatizációjának érdekessége, hogy az egyaránt több, mint 100 éves francia és a magyar cég története évtizedeken át, szinte párhuzamosan haladt egymás mellett a múltban. A magyar cég alapítója, Szalay Imre 1918-ban kezdett a porcelánfoglalatok és kapcsolók gyártásába és fejlesztette azután világszínvonalúvá azt a Kontaktát, amely az államosítás után 1960-tól, immáron Kontavillként, Szentesre telepítette a kapcsológyártást. A Legrand története 1865-re nyúlik vissza, amikor Henri Barjaud de Lafond és Léonard Clidasson, Limoges-ban, ahol a cégcsoport székhelye ma is található, egy porcelánedény-műhelyt alapítottak. A vállalatot 1904-ben vette át Frédéric Legrand, aki már a porcelánból készült elektromos kapcsolók gyártásába is belekezdett, hogy a következő évtizedek után a világpiac egyik vezető szereplőjévé váljon a nevével fémjelzett vállalat.

Nyitottság és crenchmarking

A Legrand magyarországi privatizációjának fontos eleme, hogy a vállalat rendkívül hamar megszerezte a magyar munkavállalók elkötelezettségét. Ebben nagy szerepet játszott, hogy az új tulajdonos 30 milliárd forintot meghaladó beruházással teljesen megújította a szentesi gyár épületeit és a teljes gyártó infrastruktúrát. Eközben a korábbi, környezetszennyező technológiákat helyett – a szennyezett talaj kármentesítése után -, a legmodernebb megoldásokat vezette be. Minderre annak a teljeskörű átvilágításnak a végén került sor, amelyhez kötődően az új üzleti és átalakítási terv megvalósítása érdekében Károlyi László is a vállalathoz került.

Meghatározónak tartom, hogy a vállalatcsoport részéről megvolt az a  nyitottság, amivel a tudásukat elismerve befogadták a magyar szakembereket és megadták nekik azokat a lehetőségeket, forrásokat, amivel a leányvállalat munkatársai az egész vállalatcsoportba képesek voltak beintegrálódni. Ennek is köszönhető, hogy a privatizáció idején még alultőkésített és az elmaradt beruházások hátrányát szenvedő Kontavillből lett 33 milliárdos forgalmú, 550 főnek munkát adó Legrand Zrt. az elmúlt három évtizedben úgy küzdötte fel magát a hazai vállalatok 500-as listájába, hogy miközben az árbevétel szempontjából nagyjából a 400.-ik, a profitabilitást tekintve már a 250. hely körül szerepel. Eközben a cég gyártókapacitása 2010-ig a többszörösére nőtt, és a magyarországi üzemből egy európai szinten meghatározó gyártóbázis alakult ki úgy, hogy a termékeink 90 százaléka  exportra termelődik.

Mindez úgy vált valóra, hogy a Legrand, még a 2008-as globális recesszió éveiben is esztendőről esztendőre nagyobb nyereséget termelve, folyamatos növekedési pályán maradt. Köszönhetően a Károlyi László által kidolgozott és szabadalmaztatott Crenchmarking© módszertannak, amely cégmérettől függetlenül az innováció, illetve a versenytársakkal való összehasonlítás, a benchmarking ötvözetével teremti meg a gyors eredményesség lehetőségét.

Amellett, hogy a termelés és a kereskedelem is megmaradt a leányvállaltnál, az is a legnagyobb fegyvertények közé tartozik, hogy a termékfejlesztés is egyre nagyobb hangsúlyt kapott az elmúlt három évtizedben. Miközben a K+F tevékenység már a Kontakta-Kontavill idején is meghatározó volt, a privatizáció után, a Legrand csoportban eleinte csak részfeladatokat kapott a magyar fejlesztőgárda. Később, munkájuk sikerét látva, a három európai központ közül az egyiket Magyarországon alakította ki a Legrand akkor, amikor globálisan öt fejlesztési pólusba szervezte K+F tevékenységét. Manapság a 45 fős szentesi fejlesztő csapat a 15 európai országban – főként a német nyelvterületen -, használt Schuko és mellette a British Standard szerinti termékcsaládok fejlesztésén dolgozik. Ennek sikerét mutatja, hogy már a piacvezető Valena Allure és Life termékcsalád megalkotásában is meghatározó szerepet kaptak a magyar mérnökök. Most pedig, a közel egymilliárd forintos befektetéssel a nemzetközi piacra szánt legújabb Legrand kapcsolócsalád, a SUNO kifejlesztése már száz százalékig a magyarországi szakemberek munkáját dicséri.

Több, mint kapcsoló

Miközben a Legrand az elmúlt évtizedekben a kapcsolóiról volt híres a világban, ma már az olyan új üzletágak bevezetésének köszönhetően, mint amilyen a komplett IT és datacenter, új dimenzióba került a vállalatot a piacon. A célirányos fúziók eredményeként a Legrand minden olyan szegmensekben is megjelent, ahol az otthonok kényelméhez, a fogyasztók életének megkönnyítéséhez és hatékony elektromos áram felhasználáshoz hozzájáruló termékekre van szükség. Saját, biztonságos felhőszolgáltatása és az ehhez kötődő Legrand applikáció révén így már – egyszerűen telepíthető és kezelhető módon -, az arcfelismerést is biztosító beléptető rendszertől kezdve a redőny és szobahőmérséklet szabályozásig akár már minden szolgáltatást egy mobiltelefonról lehet működtetni az okos otthonokban.

A Legrand emellett kétféle módon is tanúbizonyságot tesz a környezetvédelem és a fenntarthatóság mellett, Egyrészt azzal, hogy az intelligens otthonok és az elektromobilitás közötti átjárás jegyében 2021 végén a saját szervezetébe integrálta az elektromos autó töltés teljes skáláját lefedő holland Ecotapot, valamint az Észak-Európai piacon meghatározó Ensto-t, amely a villanyautó töltők mellett más, az okosotthonok számára hasznos termékskálával rendelkezik.

A fenntartható fejlődést szolgálja az is, hogy a Legrand, a Global Compact cselekvési tervéhez kötődően immáron az ötödik három éves vállalati felelősségvállalási tervét hirdette meg 2022-25 között és a Legrand Zrt eddig mindig kiválóan teljesítette a megfogalmazott célokat. Többek között a női karrierlehetőség támogatását, az energiafelhasználás csökkentését, a csomagolásnál a műanyagfelhasználás kivezetését – amire a magyar leányvállalat 2025-re tett vállalást -, a termékkiszállításnál pedig a széndioxid-lábnyom minimalizálását.

Meichl Zoltán

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Kimagasló lakossági részvétellel zárult az MBH Bank nyilvános részvényértékesítési tranzakciója

Az MBH Bank Magyarország második legnagyobb bankja, összesített mérlegfőösszege meghaladja a 12 280 milliárd forintot.

Szijjártó Péter: Magyarországra költözik a Török Áramlat földgázvezetéket üzemeltető vállalat Hollandiából

Az Egyesült Államokkal megkötött megállapodásnak köszönhetően így a működés körülményei biztosítottak lesznek, a Török Áramlat vezeték működéséhez kapcsolódó fizetési tranzakciók nem esnek szankciók alá.

Átrendeződik az európai budget szálláspiac: az a&o felvásárolta a Schulz Hotels-t

Az a&o Hostels, Európa legnagyobb és leggyorsabban növekvő hostelhálózata megvásárolta a berlini központú Schulz Hotels-t.

Kárpát-medencei gazdaszervezetek továbbra is számíthatnak a kormány támogatására

A támogatási rendszerek célja, hogy kiszámíthatóságot, fejlődést, gyarapodást biztosítsanak a külhoni magyar gazdálkodóknak, termelőknek, agrárvállalkozóknak.
Hirdetés

Hírek

Kimagasló lakossági részvétellel zárult az MBH Bank nyilvános részvényértékesítési tranzakciója

Az MBH Bank Magyarország második legnagyobb bankja, összesített mérlegfőösszege meghaladja a 12 280 milliárd forintot.

Szijjártó Péter: Magyarországra költözik a Török Áramlat földgázvezetéket üzemeltető vállalat Hollandiából

Az Egyesült Államokkal megkötött megállapodásnak köszönhetően így a működés körülményei biztosítottak lesznek, a Török Áramlat vezeték működéséhez kapcsolódó fizetési tranzakciók nem esnek szankciók alá.

Átrendeződik az európai budget szálláspiac: az a&o felvásárolta a Schulz Hotels-t

Az a&o Hostels, Európa legnagyobb és leggyorsabban növekvő hostelhálózata megvásárolta a berlini központú Schulz Hotels-t.

Kárpát-medencei gazdaszervezetek továbbra is számíthatnak a kormány támogatására

A támogatási rendszerek célja, hogy kiszámíthatóságot, fejlődést, gyarapodást biztosítsanak a külhoni magyar gazdálkodóknak, termelőknek, agrárvállalkozóknak.

Bécs, talajnedvesség-szenzorok – digitális talajnedvesség-érzékelőket tesztelnek

A 2024 februárjában induló "Smart Trees" projekt lényege, hogy Bécs területén digitális talajdnedvesség-szenzorokat telepítenek a város fiatal fáinak tövébe.

A jegybank és a versenyhatóság az infláció csökkentése érdekében új alapokra helyezi együttműködését

A közös kutatások és elemzések segítik az átláthatóságot, a piaci versenyhelyzet mérését, hozzájárulnak a versenytorzulás hatásainak kimutatásához.

Magyar szakember lett az év adatvezérelt marketingvezetője Európában

A magyar vállalkozások úgynevezett adatérettsége nemzetközi viszonylatban alacsonynak tekinthető, a szakértő szerint egy 1-től 10-ig terjedő skálán körülbelül hármasra-négyesre becsülhető.

Másodpercek alatt frissülnek az árak a hazai üzletekben

2025-ben a digitális polccímkék adják a stabilitást a kiskereskedelemben.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.