Miközben egyre több jel mutat arra, hogy az év végre magára találhat a turisztikai iparág, a légitársaságok számára is bőven marad még kihívás. A piacvezető fapados, a Ryanair ezért úgy döntött, hogy az árak csökkentésével igyekszik megmenteni a koronavírus-járvány által továbbra is beárnyékolt nyári utazási főszezont.
Az omikron variáns akkor érte utol Európa legértékesebb légitársaságát, amikor az éppen elkezdte beteríteni a piacot újabb útvonalakkal és célállomásokkal, amelyeket vadonatúj Boeing repülőgépeivel kíván kiszolgálni. Ennek következtében december végén a Ryanair azt közölte, hogy mivel a forgalom összeomlott, a március 31-én véget érő mostani pénzügyi év nettó vesztesége 250 millió és 450 millió euró között lesz, ami a Fortune írása szerint sokkal rosszabb, mint a korábban várt 100 millió és 200 millió euró közötti veszteség.
“Mire 2022 nyarához érünk, nagyon jó formában leszünk, de az árképzés továbbra is nagyon érzékeny lesz a hírfolyamra” – mondta Michael O’Leary vezérigazgató. “A forgalom visszaszerzése érdekében alacsonyabb viteldíjakat vezetünk be, mint eddig“.
A társaság átlagos viteldíja a decemberig tartó három hónapban mindössze 25 euró volt, ami 24 százalékos csökkenést jelent a pandémia előtti negyedévhez képest. Ezt kiegészítette az egy utasra jutó 22 eurós pluszbevétel, ami 8 százalékos növekedést jelent, és olyan prémium szolgáltatásokból származott, mint az elsőbbségi beszállás és a helyfoglalás.
Korábban a vállalat 96 millió eurós, szűkebb nettó veszteségről számolt be, fenntartva az új forgalmi előrejelzését, amely a folyó pénzügyi évre valamivel kevesebb mint 100 millió, a következő, áprilisban kezdődő pénzügyi évre pedig 165 millió utast irányzott elő.
A Ryanair azt tervezi, hogy folytatja opportunista terjeszkedési kampányát Európában, megragadva a lehetőséget számos veszteséges európai riválisa – például az olasz Alitalia, a német Lufthansa és a portugál TAP – előtt.
A légitársaság nemcsak Corkot, Newcastle-t és a velencei Marco Polo repülőteret veszi fel az idei nyári úti céljai közé, hanem megduplázta a római, lisszaboni és bécsi járatainak számát is.
A járatsűrítések és az útvonalbővítések miatt 65 új Boeing 737-8200 Gamechanger típusú repülőgépet vásároltak, amelyeket április végéig szállít le a gyártó, tehát éppen időben, még az európai nyári vakációs szezon kezdete előtt.
Ezek a kifejezetten a Ryanair számára tervezett gépek éppen annyi utast képesek szállítani, amennyit az uniós biztonsági előírások megengednek, és legalább 16 százalékkal kevesebb üzemanyagot égetnek el.
“A 2022-es nyári kapacitásunkat már értékesítjük, és arra számítunk, hogy ez a 2019-es nyári, covid előtti kapacitásunk 115 százalékát teszi majd ki. Mindez attól függ, hogy milyen irányt vesz a koronavírus-járvány.” – mondta O’Leary.
Potenciális kockázatot jelent a nyereségességére nézve ez a stratégia, amely az eladott ülőhelyek számát – vagy az iparági szóhasználatban a “töltöttségi tényezőt” – helyezi előtérbe az egy utaskilométerre jutó árbevétellel – vagy a “hozammal” – szemben.
A Ryanair ezért arra támaszkodik, hogy az árrés védelme érdekében szorosan tartja a költségeket. A vállalat becslése szerint üzemanyag nélkül számított működési költsége jellemzően 31 euró/utas, szemben a regionális rivális EasyJet 53 eurós és a vezető amerikai Southwest 101 eurós költségével.
Bár az európai olaj határidős ügyletek irányadó európai árfolyama nemrég elérte a 90 dollárt hordónként, és a kerozin is szorosan követi ezt a szintet, a Ryanair azt mondta, hogy a kitettség nagy részét a jelenlegi áraknál jóval alacsonyabb áron fedezte.
A Ryanair szerint ez a típusú fegyelmezettség segíteni fogja a versenytársakkal való versenyben és a repülőgépek feltöltésében, és a cél az, hogy a 2026 márciusával végződő pénzügyi évben elérje a 225 millió kiszolgált utast.
“A következő öt évben egyetlen légitársaság sem fog gyorsabban növekedni a Ryanairnél az utasok számát tekintve Európában” – mondta O’Leary.
Boruzs Álmos