Kezdőlap Menedzser-Kihívások Magyar Lízingszövetség elnöke: tavaly nem az üzletek mennyisége, hanem a drágulás hajtotta...
No menu items!

Magyar Lízingszövetség elnöke: tavaly nem az üzletek mennyisége, hanem a drágulás hajtotta a lízingpiacot

Zs. Nagy István: fiatalabb, korszerűbb, környezetetkímélőbb autóparkra van szükség. Kép forrása: lizing.blog.hu

Felemás évet zárt a lízingpiac, továbbra is a flottafinanszírozás a leginkább válságálló szegmens, a magánvásárlók „eltűntek”, a nehéz- és agrárgépjárművek piaca tartotta magát – összegzett AzÜzletnek adott interjúban Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke.

– A járvány, a chiphiány és a járművek éremelkedése kritikussá tette a múlt évet. Mennyire sikerült átvészelnie ezt a nehéz, hektikus időszakot a lízingpiacnak?

– Felemás évet zárt a szegmens tavaly. Ami jó, hogy a kihelyezési összeg nőtt 2020-hoz képest. A múlt évben 726 milliárd forintot tett ki a finanszírozott összeg, ez 14 százalékos növekedés 2020-hoz képest. Az már sajnos más kérdés, hogy ez az összeg 2 százalékkal elmarad az utolsó „békeév”, azaz 2019 eredményeitől. A szerződések számát tekintve a 2020-as eredmény is távoli cél maradt. Tagvállalataink 82 ezer lízingszerződést kötöttek 2021-ben, ami még a 2017-es 93 ezres darabszámtól is messze elmarad.

– Ellentmondásos, hogy a kihelyezési összeg úgy nőtt, hogy közben kevesebb szerződést kötöttek. Erre mi a magyarázat?

– Valóban szokatlan folyamat ez, magunk is ahhoz szoktunk hozzá az évek során, hogy a finanszírozási összeg és a szerződések száma együtt mozog. Eddig ahogy nőtt az üzletkötések száma, úgy lett egyenes arányosságban több a kihelyezett összeg. Ez ma már nincs így. Ennek az az oka, hogy a lízingpiacot nem az üzletek mennyisége, hanem a járművek drágulása hajtotta. Ez utóbbinak sokrétű magyarázata van. Növelte az árakat, hogy a szigorú környezetvédelmi normák teljesítéséhez mind költségesebb technológiára van szükségük a gyártóknak, drágulást okozott persze a chiphiány, a nyersanyagok és energiaárak emelkedése, valamint az euró forinthoz mért árfolyamának alakulása, meg az infláció is. Mindennek szerepe volt abban, hogy a személyautók vásárlói között sokkal kevesebb a magánszemély. Ők 25 százalékkal kevesebb autót vásároltak tavaly és a lízing aránya sem növekedett. Másfelől a drágulásnak további támaszt adott, hogy a globális ellátási problémák miatt keresleti piac alakult ki, azaz lenne ugyan igény az új autókra, azonban a készlethiány miatt nem lehet kiszolgálni a potenciális vevőket.

– Minden szegmensben hasonlók a tapasztalatok?

– Itt is felemás a helyzet. A flottafinanszírozásban például a szerződésszám 5 százalékkal, a kihelyezett összeg pedig 17 százalékkal 66 milliárd forintra nőtt. Továbbra is ez a lízingpiaci szegmens bizonyult a leginkább válságállóbb részpiacnak. Ami a nagyhaszongépjármű-finanszírozást illeti: ez a szegmens volt 2020 egyik nagy vesztese, akkor a finanszírozott összeg 36 százalékot zuhant. Itt viszont 2021-ben nagy fordulat történt, 34 százalékkal nőtt a kihelyezett összeg és hasonló mértékű növekedést mutatott a szerződések száma is. És viszonylag jól teljesített az agrárgép-finanszírozás is, sikerült tartani a kihelyezett összegben az utóbbi évekre jellemző 100 milliárdos nagyságrendet.

– Milyen lehet 2022?

– Nehéz prognosztizálni, hiszen a járvány, a chiphiány és a drágulás mellett újabb komoly bizonytalansági faktort jelent az orosz-ukrán háború. És akkor még nem számoltunk azzal, hogy maguk a gyártók miként tudnak majd regenerálódni a krízisek után, azaz ha élénkül a kereslet, mikor tudják kielégíteni az igényeket. A sok bizonytalanság ellenére azért arra számítunk, hogy az év végére valamelyest javul a helyzet, amelynek köszönhetően a kihelyezések és a szerződések száma is meghaladja majd a tavalyit. Ebben segíthet például az, hogy a magánszemélyek újautó-vásárlásait élénkítheti a személyi jövedelemadó visszatérítése. Ez már csak azért is fontos lenne, mert a magyarországi személyautók átlagéletkora másfél évtizede fokozatosan emelkedik, 2020-ra 14,7 évre nőtt, vagyis fiatalabb, korszerűbb, környezetetkímélőbb autóparkra van szükség.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

NÚSZ: erősen indult a 2026-os autópálya-matricák elővásárlása

Fontos, hogy a vásárláskor - bárhol, bármilyen felületen történik is - még a fizetés előtt ellenőrizni kell a matrica és a jármű adatait: a matrica típusát és érvényességi idejét, a jármű rendszámát, felségjelzését és díjkategóriáját -

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött az NGM és a VOSZ

Ma már az online kiskereskedelem teszi ki a háztartások fogyasztásának csaknem a felét, összforgalma meghaladta a 2 ezer milliárd forintot, és rohamosan nő a harmadik országból érkező rendelések aránya.

Kritikus szintet ért el az ipari energiaigény, áramszünetek bénítják a hazai üzemeket

A tárolási technológia nem jövőbeli ígéret: több hazai telephelyen működik már üzemszerű rendszer.

Mától lehet jelentkezni a 2026-os Hungarikum pályázatokra

A pályázati felületen 2025. december 16. 12 órától lehet regisztrálni, kitölteni a pályázati adatlapokat, illetve a mellékleteket feltölteni.
Hirdetés

Hírek

NÚSZ: erősen indult a 2026-os autópálya-matricák elővásárlása

Fontos, hogy a vásárláskor - bárhol, bármilyen felületen történik is - még a fizetés előtt ellenőrizni kell a matrica és a jármű adatait: a matrica típusát és érvényességi idejét, a jármű rendszámát, felségjelzését és díjkategóriáját -

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött az NGM és a VOSZ

Ma már az online kiskereskedelem teszi ki a háztartások fogyasztásának csaknem a felét, összforgalma meghaladta a 2 ezer milliárd forintot, és rohamosan nő a harmadik országból érkező rendelések aránya.

Mától lehet jelentkezni a 2026-os Hungarikum pályázatokra

A pályázati felületen 2025. december 16. 12 órától lehet regisztrálni, kitölteni a pályázati adatlapokat, illetve a mellékleteket feltölteni.

Több a téves utalás és bankkártyás fizetés a karácsonyi időszakban – figyelmeztet a szakértő

A bankkártyás fizetéseknél gyakori hiba, hogy a kártyabirtokos számláját többször is megterhelik, vagy hibás összeget írnak be.

Hitelboom 2025-ben: történelmi csúcsra pörgött a lakáshitel és a személyi kölcsön

Az Otthon Start Program hatására az új szerződések átlagos hitelösszege is sokat emelkedett.

Napi 870 forint körüli átlagos utasbiztosítási díjjal számolhatnak a síelők az idei szezonban

A síelés intenzív sport, jellemzően a fiatalabb korosztály köt síbiztosítást: a biztosított utasok 80 százaléka 45 év alatti.

Fenyőfajból bőséges kínálattal várják a vásárlókat a hazai termelők

A szervezetek adatai szerint hazánkban mintegy 3 ezer hektáron termesztenek fenyőfát, főleg Vas, Zala, Somogy megyében, de az Északi-középhegységben - a Mátra és a Bükk környékén -, valamint Nógrád és Heves megyékben is sokan foglalkoznak ezzel.

Megalakult a Magyar Mesterséges Intelligencia Tanács

Magyarország a mesterséges intelligencia tanáccsal olyan szervezetet hozott létre, amely képes arra, hogy bármilyen, a mesterséges intelligencia területén felmerülő kérdésre választ vagy iránymutatást tudjon adni
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.