Kezdőlap Menedzser-Kihívások Magyar Lízingszövetség elnöke: tavaly nem az üzletek mennyisége, hanem a drágulás hajtotta...
No menu items!

Magyar Lízingszövetség elnöke: tavaly nem az üzletek mennyisége, hanem a drágulás hajtotta a lízingpiacot

Zs. Nagy István: fiatalabb, korszerűbb, környezetetkímélőbb autóparkra van szükség. Kép forrása: lizing.blog.hu

Felemás évet zárt a lízingpiac, továbbra is a flottafinanszírozás a leginkább válságálló szegmens, a magánvásárlók „eltűntek”, a nehéz- és agrárgépjárművek piaca tartotta magát – összegzett AzÜzletnek adott interjúban Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke.

– A járvány, a chiphiány és a járművek éremelkedése kritikussá tette a múlt évet. Mennyire sikerült átvészelnie ezt a nehéz, hektikus időszakot a lízingpiacnak?

– Felemás évet zárt a szegmens tavaly. Ami jó, hogy a kihelyezési összeg nőtt 2020-hoz képest. A múlt évben 726 milliárd forintot tett ki a finanszírozott összeg, ez 14 százalékos növekedés 2020-hoz képest. Az már sajnos más kérdés, hogy ez az összeg 2 százalékkal elmarad az utolsó „békeév”, azaz 2019 eredményeitől. A szerződések számát tekintve a 2020-as eredmény is távoli cél maradt. Tagvállalataink 82 ezer lízingszerződést kötöttek 2021-ben, ami még a 2017-es 93 ezres darabszámtól is messze elmarad.

– Ellentmondásos, hogy a kihelyezési összeg úgy nőtt, hogy közben kevesebb szerződést kötöttek. Erre mi a magyarázat?

– Valóban szokatlan folyamat ez, magunk is ahhoz szoktunk hozzá az évek során, hogy a finanszírozási összeg és a szerződések száma együtt mozog. Eddig ahogy nőtt az üzletkötések száma, úgy lett egyenes arányosságban több a kihelyezett összeg. Ez ma már nincs így. Ennek az az oka, hogy a lízingpiacot nem az üzletek mennyisége, hanem a járművek drágulása hajtotta. Ez utóbbinak sokrétű magyarázata van. Növelte az árakat, hogy a szigorú környezetvédelmi normák teljesítéséhez mind költségesebb technológiára van szükségük a gyártóknak, drágulást okozott persze a chiphiány, a nyersanyagok és energiaárak emelkedése, valamint az euró forinthoz mért árfolyamának alakulása, meg az infláció is. Mindennek szerepe volt abban, hogy a személyautók vásárlói között sokkal kevesebb a magánszemély. Ők 25 százalékkal kevesebb autót vásároltak tavaly és a lízing aránya sem növekedett. Másfelől a drágulásnak további támaszt adott, hogy a globális ellátási problémák miatt keresleti piac alakult ki, azaz lenne ugyan igény az új autókra, azonban a készlethiány miatt nem lehet kiszolgálni a potenciális vevőket.

– Minden szegmensben hasonlók a tapasztalatok?

– Itt is felemás a helyzet. A flottafinanszírozásban például a szerződésszám 5 százalékkal, a kihelyezett összeg pedig 17 százalékkal 66 milliárd forintra nőtt. Továbbra is ez a lízingpiaci szegmens bizonyult a leginkább válságállóbb részpiacnak. Ami a nagyhaszongépjármű-finanszírozást illeti: ez a szegmens volt 2020 egyik nagy vesztese, akkor a finanszírozott összeg 36 százalékot zuhant. Itt viszont 2021-ben nagy fordulat történt, 34 százalékkal nőtt a kihelyezett összeg és hasonló mértékű növekedést mutatott a szerződések száma is. És viszonylag jól teljesített az agrárgép-finanszírozás is, sikerült tartani a kihelyezett összegben az utóbbi évekre jellemző 100 milliárdos nagyságrendet.

– Milyen lehet 2022?

– Nehéz prognosztizálni, hiszen a járvány, a chiphiány és a drágulás mellett újabb komoly bizonytalansági faktort jelent az orosz-ukrán háború. És akkor még nem számoltunk azzal, hogy maguk a gyártók miként tudnak majd regenerálódni a krízisek után, azaz ha élénkül a kereslet, mikor tudják kielégíteni az igényeket. A sok bizonytalanság ellenére azért arra számítunk, hogy az év végére valamelyest javul a helyzet, amelynek köszönhetően a kihelyezések és a szerződések száma is meghaladja majd a tavalyit. Ebben segíthet például az, hogy a magánszemélyek újautó-vásárlásait élénkítheti a személyi jövedelemadó visszatérítése. Ez már csak azért is fontos lenne, mert a magyarországi személyautók átlagéletkora másfél évtizede fokozatosan emelkedik, 2020-ra 14,7 évre nőtt, vagyis fiatalabb, korszerűbb, környezetetkímélőbb autóparkra van szükség.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

BÉT – Növekvő forgalom mellett emelkedett a BUX a héten

Uniós forrást nyert el a 4iG leányvállalata. A 2Connect Kft. összesen 11,6 milliárd forint értékben nyert európai uniós forrást, amelyet 3 év alatt vehet igénybe a fejlesztések elkészültével.

Európai egyetem magyar vezetője kapott rangos üzleti díjat

A Fiatal Vállalkozók Hete záróeseményén Noll-Batek Frigyes, a Varsovia Üzleti és Alkalmazott Tudományok Egyetemének prorektora vehette át a FIVOSZ különdíját.

Ekkora hitelre futja a legutóbbi átlagfizetésből

Októberben a magyarországi bruttó átlagkereset már megközelítette a 700 ezer forintot, ami 8,7%-os emelkedést jelent év/év alapon.

Biztosítók figyelmeztetnek: a karácsony a lakástüzek főszezonja

A Bank360 ennek kapcsán hazai biztosítókat kérdezett arról, hogy mi jellemzi leginkább az év végi lakástüzeket.
Hirdetés

Hírek

BÉT – Növekvő forgalom mellett emelkedett a BUX a héten

Uniós forrást nyert el a 4iG leányvállalata. A 2Connect Kft. összesen 11,6 milliárd forint értékben nyert európai uniós forrást, amelyet 3 év alatt vehet igénybe a fejlesztések elkészültével.

Európai egyetem magyar vezetője kapott rangos üzleti díjat

A Fiatal Vállalkozók Hete záróeseményén Noll-Batek Frigyes, a Varsovia Üzleti és Alkalmazott Tudományok Egyetemének prorektora vehette át a FIVOSZ különdíját.

Ekkora hitelre futja a legutóbbi átlagfizetésből

Októberben a magyarországi bruttó átlagkereset már megközelítette a 700 ezer forintot, ami 8,7%-os emelkedést jelent év/év alapon.

Biztosítók figyelmeztetnek: a karácsony a lakástüzek főszezonja

A Bank360 ennek kapcsán hazai biztosítókat kérdezett arról, hogy mi jellemzi leginkább az év végi lakástüzeket.

Energiaügyi Minisztérium: minden jelentkező nyert a közvilágítási pályázaton

A Jedlik Ányos Energetikai Program immár összesen 580 milliárd forinttal ösztönzi az energiaszektor zöldítését, működési hatékonyságának javítását. Jelenleg a biogáz-biometán előállítását 40 milliárd forinttal támogató felhívás érhető el.

Felbontja adásvételi megállapodását az MVM és az E.ON

Az MVM Csoport 2024. december 16-án jelentette be, hogy többségi tulajdonrészt vásárol Románia vezető energiaszolgáltatójában, az E.ON Energie Romaniában

BÉT: a standard kategóriában folytatja a kereskedést az STRT Holding

Az újonnan kibocsátott törzsrészvények végleges értékesítési ára egységesen 900 forint lett. A társaság így összesen 1,35 milliárd forint friss tőkét vont be, amelyet az STRT Holding a növekedési és befektetési célok finanszírozására fordít.

KSH: októberben a bruttó átlagkereset 692 700 forint volt, ami 8,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit

Január-októberben a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 691 400 forint, a nettó átlagkeresete 476 600 forint volt.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.