Hirdetés
Kezdőlap Cégvilág Mi ez a kínai rekláminvázió a foci EB-n?
No menu items!

Mi ez a kínai rekláminvázió a foci EB-n?

Aki nézi az EB meccseket, elsőre könnyen meglepődhet azon, hogy a futballtorna előtt-után és a stadionokban is mindent elsöprő kínai reklámúthengerrel találja magát szemben.

Az egyértelmű, hogy minden eddiginél több kínai reklámpartner van a németországi labdarúgó Európa-bajnokságon. Egy szakértő szerint ennek oka az, hogy a távol-keleti cégek az UEFA Euro 2024 segítségével próbálják “európaivá tenni a márkáikat”. A Business Insider ennek kapcsán nyújt áttekintést nyújt – az Ali Express-től a Vivóig -, azokról a kínai márkákról, amelyek hasznot akarnak húzni a tornából.

Annak ellenére, hogy az ázsiai ország fiai nem rúghatnak labdába az európai kontinens tornán, Kína meglepő szerepet játszik a németországi labdarúgó Európa-bajnokságon: a tévénézők felváltva láthatják a stadionokban a BYD elektromos autók vagy az Ali Express reklámjait. A távol-keleti feltörekvő márkák minden eddiginél jobban kihasználják az európai sporteseményre irányuló globális figyelmet, hogy új piacokat hódítsanak meg.

Bár három német vállalat – az Adidas, a Lidl és az Engelbert Strauss – az Uefa Euro 2024 globális szponzorai között van, a 13 legfontosabb reklámpartner közül öt Kínából érkezik, ami mintegy 40 százalékot jelent. Az Ali Express és a BYD mellett az Alipay, a Hisense és a Vivo is a legnagyobb szponzorok között van.

“Nagyon ambivalens vagyok ezzel kapcsolatban. Egyrészt egyértelmű, hogy a kínaiak sportmosást folytatnak, hogy piacokat biztosítsanak maguknak és népszerűsítsék az imázsukat” – mondja Klaus Brüggemann, a DHfPG magánegyetem sportközgazdaságtan előadója. “Másrészt nem szabad elfelejteni, hogy az európai labdarúgás évek óta magas bevételeket termel a televíziós jogokból Kínában. Tehát egy piaccseréről van szó”. A szakember egy olyan technikai újításra is utal, amely először ezen az Európa-bajnokságon kelti fel igazán a nagyközönség figyelmét: a virtuális körkörös reklámra. A pálya szélén lévő reklámfelületek digitálisan egymásra helyezhetők a televízióban. Így a  “Sportschau” szerint Németországban, Kínában és az Egyesült Államokban egyidőben különböző reklámok lesznek láthatóak. “Tehát nem csak a kínai logók elhelyezéséről van szó a nappalinkban, hanem a kínai piacról is” – mondja Brüggemann.

Christoph Breuer, a kölni Német Sportegyetem sportgazdaságtan professzora a távol-keleti szponzorációt a “nemzetközi sportszövetségek sajátos közgazdaságtanával” magyarázza. “A cél az, hogy a szponzoráción keresztül maximalizálják a bevételeket, és minél több pénzt tudjanak szétosztani a tagszövetségek között, hogy az elnökség újraválasztása valószínűbb legyen” – mondja a szakértő. “A kínai vállalatok számára azért vonzó ez a megjelenés, mert tovább akarnak nyitni a globális piac felé. Ez egyfajta nyugat-mosdatás, hogy saját márkáikat európaivá tegyék”.”

Néhány évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna a kínaiak jelenlegi reklámjelenléte. A 2016-os franciaországi Európa-bajnokság előtt a Hisense elektronikai óriáscég volt a legelső kínai vállalat, amelyet az európai labdarúgó-szövetség, az UEFA megnyert a kontinensviadal főszponzorának.

A Hisense a világ egyik legnagyobb televíziógyártója. Az Omdia piackutató intézet szerint az elektronikai konszern a 2024-es év első negyedévében a második helyen állt az örök piacvezető Samsung mögött a szállítási volumen tekintetében. Miközben több mint fél évszázaddal ezelőtt az 1972-es müncheni olimpiai játékok segítették a színes televíziózás áttörését Nyugat-Németországban, a televíziókészülékek eladási számai ma is hagyományosan a nagy sportesemények előtt ugranak meg az egekbe.

A németországi közönség valószínűleg nagy figyelmet fordít a BYD jelenlétére is, hiszen  a sencseni székhelyű cég tavaly év végén, rövid időre a Teslát taszította leg az elektromosautó-gyártás trónjáról. A kínai autógyártó például a berlini rajongói zónában mutatja be járműveit. A BYD a német autógyártók, például a Volkswagen – a Német Labdarúgó Szövetség (DFB) főszponzora – kihívója is a német piacon. A BYD saját teherhajója éppen tavaly februárban kötött ki Bremerhavenben. Bár az “Explorer No. 1” fedélzetén csak 3000 jármű volt, az érkezéséről készült képek szimbolikusak voltak. Nem véletlen, hogy nem sokkal az Európa-bajnokság előtt az Európai Bizottság akár 38,1 százalékos büntetővámokkal fenyegette meg a Kínából származó elektromos autókat, ami a BYD-t is érintheti.

Két másik szponzornak is nagy tervei vannak: Az Ali Express, az Amazon kínai megfelelője és az Alipay fizetési alkalmazás az Alibaba csoport cégbirodalmának része. Az Ali Express az Európa-bajnokság alatt nem csak kedvezményekkel akarja bővíteni nemzetközi piaci részesedését. Az online platform David Beckhamet is leszerződtette márkanagykövetnek a torna idejére.

A Handelsblatt szerint az Alipay nyolcéves szerződése az UEFÁ-val nem kevesebb, mint 200 millió euróba kerül. Amikor 2018 novemberében bejelentették a partnerséget, az Uefa elnöke, Aleksander Čeferin pózolt egy fotón Jack Ma-val, az Alibaba alapítójával, kezükben tartva az ezüst Európa-bajnoki trófeát. Az Alibaba egyébként már régóta kötődik az európai futballhoz: az olasz bajnok Internazionale egészen tavaly tavaszig a kínai milliárdos Zhang Jindong tulajdonában volt, akinek a Sunning nevű cégében a technológiai konszernnek részesedése van. Az Alibaba alapító tulajdonosát Jack Ma-t többször is híresztelték az olasz médiában a tradicionális klub lehetséges tulajdonosaként, mielőtt az amerikai befektető, az Oaktree közbelépett.

Az okostelefon-gyártó Vivo második alkalommal vesz részt az Európa-bajnokság globális szponzoraként, de kevésbé ismert a házigazda országban és Európában. A márka az Oppóhoz és a OnePlushoz hasonlóan a BBK Electronics technológiai csoporthoz tartozik. A Vivo német nyelvű weboldalán még mindig ez áll: “Sajnos a vivo termékek jelenleg nem kaphatók Németországban”. A márka valójában a Nokiával folytatott szabadalmi vita miatt vonult ki a német piacról. A vita azonban mostanra megoldódott, és a gyártó telefonjai ismét kaphatók Németországban. A Vivo évek óta részt vesz a nemzetközi sportszponzorációban. A vállalat nemcsak a 2018-as és a 2022-es labdarúgó-világbajnokságon volt reklámpartner, hanem az amerikai kosárlabdaligában, az NBA-ben is aktív volt. A BBC szerint a Vivo az indiai krikett Premier League névadó szponzoraként összesen 300 millió dollárt akart fizetni egy ötéves szerződésért. A partnerséget azonban két év után, 2020 augusztusában idő előtt felbontották.

Hirdetés
Újdonságok a 2025-ös adócsomagban! Új kihívások, megoldások a fizetésképtelenség és követeléskezelés terén - szakmai konferencia Budapest november 18.

Ismerje meg a 2025-ös adójogszabályok újdonságait. Például azt, hogy utólag hogyan csökkenthető az adóalap és milyen változások jönnek a társasági adó, valamint a számvitel terén. Ismerje meg a fizetésképtelenséghez és a követeléskezeléshez kötődő új szabályokat és megoldásokat.
Ne hagyja ki a lehetőséget, hogy a legjobb szakértőktől, első kézből értesüljön a téma aktualitásairól.

Időpont: 2024 november 18.
Helyszín: CONTINENTAL HOTEL BUDAPEST**** Budapest, Dohány u. 42-44, 1074
Információ: https://azuzletkonferenciakozpont.hu/fizeteskeptelenseg-es-koveteleskezeles-uj-fejezet-kezdodik-konferencia/
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Közeli ismerős a fenntarthatóság légi bajnoka

A Wizz Air nyerte el idén a CAPA (Centre for Aviation) által megítélt Év Fenntartható Légitársasága elismerést

Fúzió után létszámleépítés a Schaeffler német autóalkatrész-gyártónál

A létszámleépítés tíz németországi helyszínt érint. Elbocsátásra kerül sor további öt európai gyárában is, köztük kettőt bezárnak.

Megalakult a Közlekedési Dolgozók Magyarországi Uniója

Az érdekképviselethez csatlakozhat bármely, a közlekedés területén működő szakszervezet

Olcsó, de hasznos módszer a depresszió megelőzésére

Az aktívan eltöltött idő alatt ugyanis kevesebbet rágódunk a napi problémákon, ez pedig segít elterelni a figyelmet, és a szorongást is enyhíti.
Hirdetés

Hírek

Devizapiac – Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az euró jegyzése hét órakor 408,10 forintra gyengült az előző esti 408,27 forintról

Vegyesen alakult a forint árfolyama szerda reggel

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,0810 dollárról 1,0814 dollárra változott.

Jöhet Hollywood! – Új filmstúdiók várják a bécsi filmipar felvirágzását

Az üzemeltetők 2025-re változatos osztrák, nemzetközi és akár hollywoodi játékfilmekre, sorozatok gazdag kínálatára számítanak.

Vegyesen mozgott a forint árfolyama

Az eurót hétfőn reggel 404,15 forinton jegyezték a péntek esti 404,09 forint után.

Alig változott csütörtök reggelre a forint árfolyama

Alig változott csütörtök reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

15 milliárdos pénzügyi oktatási program indul

A 16-21 éves korosztály ingyenesen férhet hozzá számos, hasznos pénzügyi tudást biztosító anyaghoz.. Minden magyar előtt nyitott a pénzügyi tanulás lehetősége! Sőt a 16-21 éves fiatalok most ingyenes oktatást kapnak.

Szerda reggelre erősödött a forint árfolyama

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,1160 dollárról 1,1158 dollárra változott.

Felébredt a forint

Erősödött a forint kedd reggel a főbb devizákkal szemben...

Gazdaság

A járvány óta nem kényszerültek ennyi drága folyószámlahitelre a magyarok

Az első kilenc havi adatok alapján az idén rekordot dönthet a lakáshitelpiac.

Dollár milliárdokat takarít meg a mesterséges intelligencia az amerikai államkincstárnak

A technológia segítségével a 2024-es pénzügyi évben 1,3 milliárd dollárnyi adócsalást sikerült behajtani - állítja az amerikai pénzügyminisztérium. Az Egyesült Államok pénzügyminisztériuma egyre inkább a...

Több mint egy év után csak elindult az ingyenes bolti készpénzfelvétel

Az elfogadott bankkártyák köre viszont szűk: csak a Mastercard vagy Maestro típusú kártyával rendelkező OTP-s ügyfelek tudnak készpénzt felvenni a diszkontlánc üzleteiben.

Devizapiac – Erősödött a forint péntek reggel

Az euró 1,0840 dollárra erősödött péntek reggel a csütörtök kora esti 1,0828 dollárról.