Kezdőlap Cégvilág Mi ez a kínai rekláminvázió a foci EB-n?
No menu items!

Mi ez a kínai rekláminvázió a foci EB-n?

Aki nézi az EB meccseket, elsőre könnyen meglepődhet azon, hogy a futballtorna előtt-után és a stadionokban is mindent elsöprő kínai reklámúthengerrel találja magát szemben.

Az egyértelmű, hogy minden eddiginél több kínai reklámpartner van a németországi labdarúgó Európa-bajnokságon. Egy szakértő szerint ennek oka az, hogy a távol-keleti cégek az UEFA Euro 2024 segítségével próbálják “európaivá tenni a márkáikat”. A Business Insider ennek kapcsán nyújt áttekintést nyújt – az Ali Express-től a Vivóig -, azokról a kínai márkákról, amelyek hasznot akarnak húzni a tornából.

Annak ellenére, hogy az ázsiai ország fiai nem rúghatnak labdába az európai kontinens tornán, Kína meglepő szerepet játszik a németországi labdarúgó Európa-bajnokságon: a tévénézők felváltva láthatják a stadionokban a BYD elektromos autók vagy az Ali Express reklámjait. A távol-keleti feltörekvő márkák minden eddiginél jobban kihasználják az európai sporteseményre irányuló globális figyelmet, hogy új piacokat hódítsanak meg.

Bár három német vállalat – az Adidas, a Lidl és az Engelbert Strauss – az Uefa Euro 2024 globális szponzorai között van, a 13 legfontosabb reklámpartner közül öt Kínából érkezik, ami mintegy 40 százalékot jelent. Az Ali Express és a BYD mellett az Alipay, a Hisense és a Vivo is a legnagyobb szponzorok között van.

“Nagyon ambivalens vagyok ezzel kapcsolatban. Egyrészt egyértelmű, hogy a kínaiak sportmosást folytatnak, hogy piacokat biztosítsanak maguknak és népszerűsítsék az imázsukat” – mondja Klaus Brüggemann, a DHfPG magánegyetem sportközgazdaságtan előadója. “Másrészt nem szabad elfelejteni, hogy az európai labdarúgás évek óta magas bevételeket termel a televíziós jogokból Kínában. Tehát egy piaccseréről van szó”. A szakember egy olyan technikai újításra is utal, amely először ezen az Európa-bajnokságon kelti fel igazán a nagyközönség figyelmét: a virtuális körkörös reklámra. A pálya szélén lévő reklámfelületek digitálisan egymásra helyezhetők a televízióban. Így a  “Sportschau” szerint Németországban, Kínában és az Egyesült Államokban egyidőben különböző reklámok lesznek láthatóak. “Tehát nem csak a kínai logók elhelyezéséről van szó a nappalinkban, hanem a kínai piacról is” – mondja Brüggemann.

Christoph Breuer, a kölni Német Sportegyetem sportgazdaságtan professzora a távol-keleti szponzorációt a “nemzetközi sportszövetségek sajátos közgazdaságtanával” magyarázza. “A cél az, hogy a szponzoráción keresztül maximalizálják a bevételeket, és minél több pénzt tudjanak szétosztani a tagszövetségek között, hogy az elnökség újraválasztása valószínűbb legyen” – mondja a szakértő. “A kínai vállalatok számára azért vonzó ez a megjelenés, mert tovább akarnak nyitni a globális piac felé. Ez egyfajta nyugat-mosdatás, hogy saját márkáikat európaivá tegyék”.”

Néhány évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna a kínaiak jelenlegi reklámjelenléte. A 2016-os franciaországi Európa-bajnokság előtt a Hisense elektronikai óriáscég volt a legelső kínai vállalat, amelyet az európai labdarúgó-szövetség, az UEFA megnyert a kontinensviadal főszponzorának.

A Hisense a világ egyik legnagyobb televíziógyártója. Az Omdia piackutató intézet szerint az elektronikai konszern a 2024-es év első negyedévében a második helyen állt az örök piacvezető Samsung mögött a szállítási volumen tekintetében. Miközben több mint fél évszázaddal ezelőtt az 1972-es müncheni olimpiai játékok segítették a színes televíziózás áttörését Nyugat-Németországban, a televíziókészülékek eladási számai ma is hagyományosan a nagy sportesemények előtt ugranak meg az egekbe.

A németországi közönség valószínűleg nagy figyelmet fordít a BYD jelenlétére is, hiszen  a sencseni székhelyű cég tavaly év végén, rövid időre a Teslát taszította leg az elektromosautó-gyártás trónjáról. A kínai autógyártó például a berlini rajongói zónában mutatja be járműveit. A BYD a német autógyártók, például a Volkswagen – a Német Labdarúgó Szövetség (DFB) főszponzora – kihívója is a német piacon. A BYD saját teherhajója éppen tavaly februárban kötött ki Bremerhavenben. Bár az “Explorer No. 1” fedélzetén csak 3000 jármű volt, az érkezéséről készült képek szimbolikusak voltak. Nem véletlen, hogy nem sokkal az Európa-bajnokság előtt az Európai Bizottság akár 38,1 százalékos büntetővámokkal fenyegette meg a Kínából származó elektromos autókat, ami a BYD-t is érintheti.

Két másik szponzornak is nagy tervei vannak: Az Ali Express, az Amazon kínai megfelelője és az Alipay fizetési alkalmazás az Alibaba csoport cégbirodalmának része. Az Ali Express az Európa-bajnokság alatt nem csak kedvezményekkel akarja bővíteni nemzetközi piaci részesedését. Az online platform David Beckhamet is leszerződtette márkanagykövetnek a torna idejére.

A Handelsblatt szerint az Alipay nyolcéves szerződése az UEFÁ-val nem kevesebb, mint 200 millió euróba kerül. Amikor 2018 novemberében bejelentették a partnerséget, az Uefa elnöke, Aleksander Čeferin pózolt egy fotón Jack Ma-val, az Alibaba alapítójával, kezükben tartva az ezüst Európa-bajnoki trófeát. Az Alibaba egyébként már régóta kötődik az európai futballhoz: az olasz bajnok Internazionale egészen tavaly tavaszig a kínai milliárdos Zhang Jindong tulajdonában volt, akinek a Sunning nevű cégében a technológiai konszernnek részesedése van. Az Alibaba alapító tulajdonosát Jack Ma-t többször is híresztelték az olasz médiában a tradicionális klub lehetséges tulajdonosaként, mielőtt az amerikai befektető, az Oaktree közbelépett.

Az okostelefon-gyártó Vivo második alkalommal vesz részt az Európa-bajnokság globális szponzoraként, de kevésbé ismert a házigazda országban és Európában. A márka az Oppóhoz és a OnePlushoz hasonlóan a BBK Electronics technológiai csoporthoz tartozik. A Vivo német nyelvű weboldalán még mindig ez áll: “Sajnos a vivo termékek jelenleg nem kaphatók Németországban”. A márka valójában a Nokiával folytatott szabadalmi vita miatt vonult ki a német piacról. A vita azonban mostanra megoldódott, és a gyártó telefonjai ismét kaphatók Németországban. A Vivo évek óta részt vesz a nemzetközi sportszponzorációban. A vállalat nemcsak a 2018-as és a 2022-es labdarúgó-világbajnokságon volt reklámpartner, hanem az amerikai kosárlabdaligában, az NBA-ben is aktív volt. A BBC szerint a Vivo az indiai krikett Premier League névadó szponzoraként összesen 300 millió dollárt akart fizetni egy ötéves szerződésért. A partnerséget azonban két év után, 2020 augusztusában idő előtt felbontották.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Idén több mint 2,1 millióan rendelkeztek személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékáról

A NAV a kimutatásban szereplő regisztrált civil kedvezményezetteknek idén is hivatalból teljesíti a kiutalást szeptember 30-ig.

A bruttó átlagkereset 693 700 forint volt, 9,0 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

. A bruttó átlagkereset 9,0, a nettó átlagkereset 9,4, a reálkereset pedig 4,9 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit - jelentette kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Rossz állapotú BKV-buszokon utazunk? Százból hatvan BKV-busz állapota kritikus

Latorcai Csaba arra kérte a fővárosiakat, hogy a [email protected] címre küldjenek fényképeket - rendszámmal együtt - , ha úgy ítélik meg, hogy nem alkalmas biztonságos utazásra az a busz, amellyel közlekednek.

A Shell Hungary új igazgatósági elnöke Marik Gyula

Marik Gyula Istenesné Solti Andreát váltja, aki több mint 32 év után távozik az energiavállalattól.
Hirdetés

Hírek

Idén több mint 2,1 millióan rendelkeztek személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékáról

A NAV a kimutatásban szereplő regisztrált civil kedvezményezetteknek idén is hivatalból teljesíti a kiutalást szeptember 30-ig.

A bruttó átlagkereset 693 700 forint volt, 9,0 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

. A bruttó átlagkereset 9,0, a nettó átlagkereset 9,4, a reálkereset pedig 4,9 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit - jelentette kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Rossz állapotú BKV-buszokon utazunk? Százból hatvan BKV-busz állapota kritikus

Latorcai Csaba arra kérte a fővárosiakat, hogy a [email protected] címre küldjenek fényképeket - rendszámmal együtt - , ha úgy ítélik meg, hogy nem alkalmas biztonságos utazásra az a busz, amellyel közlekednek.

A Shell Hungary új igazgatósági elnöke Marik Gyula

Marik Gyula Istenesné Solti Andreát váltja, aki több mint 32 év után távozik az energiavállalattól.

Csoportos adóelkerülési kísérletet leplezett le a NAV

Csoportos adóelkerülési kísérletet leplezett le a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), amikor Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei revizorai kiutalások felülvizsgálatakor felfigyeltek egy gyanúsan gyakran előforduló számlaszámra, amelyre több, egymástól független személy is kérte az általa visszaigényelt összegek átutalását.

A MÁV-csoport készül az M1-esen hétfőn életbe lépő jelentős korlátozásokra

A MÁV-csoport készül arra, hogy az M1-es autópálya bővítése miatt hétfőtől jelentősen korlátozzák a sztráda forgalmát, dugókra és hosszabb menetidőre lehet számítani.

Szünetelhetnek a Magyar Telekom szolgáltatásai a napokban több helyen

Hálózati korszerűsítés miatt a héten időszakosan több településen és fővárosi kerületben is szünetelhetnek a Magyar Telekom Nyrt. szolgáltatásai. A társaság a honlapján közölt felsorolásban jelezte: a munkák miatt az otthoni internet, tv- és telefonszolgáltatásban is lehet kiesés, akár több órán át is.

Európai Mobilitási Hét – Keddtől egy héten át díjmentes kerékpárszállítással is várják az utasokat

A MÁV-csoport idén is csatlakozik az Európai Mobilitási Hét programjához: keddtől egy héten át díjmentes kerékpárszállítással, kedvezményes autómentes napijeggyel, a hétvégén pedig színes fővárosi programokkal várják az utasokat.
Hirdetés

Gazdaság

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.

Az Otthon Start indulása miatt is új MNB szabályok az ingatlan- és jelzáloghitelpiacon

A Magyar Nemzeti Bank a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan átfogóan áttekintette a hazai ingatlan- és jelzáloghitelezést érintő makroprudenciális eszközeit (vagyis azokat a szabályokat, amelyek...