Kezdőlap Edukáció Mobilra optimalizálás - ilyen a jó honlap
No menu items!

Mobilra optimalizálás – ilyen a jó honlap

A jó honlap egyik alapvető ismérve, hogy mobilról is megfelelően jelenik meg, azaz mobilra optimalizált. Mit is jelent ez pontosan és mire érdemes odafigyelni? Szakértőnk válaszol.

Forrás: Pixabay

Megvizsgáltuk a felhasználók és keresőoptimalizálás szempontjából is, hogy milyen egy jó honlap. Természetesen sok a közös elem, hiszen a Google is megpróbál a felhasználók fejével gondolkodni, és ez alapján rangsorolni a weboldalakat a keresőben. Viszont mégis van két kifejezetten fontos tényező, mely mindkét oldalról megközelítve egyaránt nagy jelentőséggel bír. Ezek a mobilra optimalizálás és az oldal gyorsasága. Ebben a cikkben a mobilra optimalizálás témakörét fejtjük ki bővebben. Mit is jelent pontosan és mire érdemes odafigyelni?

Mobilhasználat gyakorisága

Miért is tartjuk ennyire fontosnak a mobilra optimalizálást? Az utóbbi években rohamos mértékben terjedt az okostelefonok használata a lakosság körében, ezzel együtt pedig  mobilról történő internetezés is.

 

Internetelérésre használt eszközök
Forrás: NMHH

Ahogyan a különféle okos eszközök képernyőjének mérete és felbontása eltér, figyelembe kell venni ezeket a tényezőket a weboldalak kialakításánál is. Hiszen nem csupán látványbeli különbségeket okoz és esztétikai hátrányokat jelenthet a nem megfelelő megjelenés, hanem sok esetben a használhatóságot is nagymértékben befolyásolja.

Kézi eszközök használati aránya a neten
Forrás: NMHH

2017-ben a magyarok több mint fele már gyakrabban internetezett kézi eszközökön, mint asztali gépen. Természetesen az egyes eszközökről érkező felhasználók aránya az adott vállalkozás tevékenységi körétől, a honlap funkciójától és a látogatók összetételétől is függ, ezen adatok ismeretében döntsük el, hogy mekkora figyelmet fordítsunk a mobilos oldal fejlesztésére.

Miért fontos a mobilos optimalizálás?

Elsősorban nem a kereső, hanem a felhasználók miatt érdemes mobilbaráttá tenni az oldalunkat, hiszen ha telefonról nem tudják használni vagy nem találják meg a keresett információkat, nagy eséllyel visszafordulnak és keresnek egy másik számukra releváns honlapot. Nem beszélve arról, ha eleve be sem töltődik pár másodperc alatt az oldalunk mobilról.

A Google 2015. április 21-én vezette be a mobilbarát algoritmust, mellyel hivatalosan is elkezdődött a mobilra optimalizált oldalak előtérbe helyezése. Ezzel alátámasztva, hogy érdemes figyelembe venni a mobilról történő látogatásokat és a mobilos megjelenést is.

Fogalmak tisztázása

Mi a különbség a reszponzív és az adaptív oldal között?

A reszponzív oldal bármely eszközön optimálisan jelenik meg, igazodik a kijelző méretéhez. Ezt úgy is ellenőrizhetjük, ha a böngészőnket megpróbáljuk kisebb majd nagyobb méretre húzni, és amennyiben közben végig alkalmazkodik az oldal –tulajdonképpen csak átméreteződik–, akkor reszponzív design-nal van dolgunk.

Forrás: Pixabay

Adaptív design alatt azt értjük, mikor minden elem az adott eszközre van optimalizálva, és előfordul, hogy minden eszköz esetén más-más megjelenítést alkalmazunk. Ez azt eredményezi, hogy ennyiféleképpen kell megtervezni a struktúrát.

Ezzel a két módszerrel nem csupán mobil oldalt hozunk létre weboldalunk számára, hanem lehetővé tesszük minden eszközről a megfelelő megjelenítést.

Másik lehetőség az aldomain használata. Ebben az esetben a mobilról érkező látogatókat másik oldalra irányítjuk, mely mobilbarát. Általában az m.honlapneve.hu aldomaint használják erre a célra. Ha ezt a megoldást választjuk, vigyázzunk az árirányításokkal! Asztali aloldalakról ne a mobilos főoldalra irányítsuk a látogatókat, hanem a megfelelő mobilos aloldalra!

Manapság a reszponzív design a legelterjedtebb, de természetesen céljainktól és preferenciáinktól függ, hogy melyik verziót használjuk.

Tervezés

Forrás: Pixabay

Általában másféle információt keresnek, másra kíváncsiak különféle eszközökről érkező látogatók. Éppen ezért fontos, hogy a főoldalon, menüpontokra történő kattintás nélkül megtalálhatók legyenek a legfontosabb információk, melyeket a mobil eszközökről érkezők nagy valószínűséggel keresnek.

Itt még inkább fontos a design és a tartalom megfelelő használata, mint asztali környezetben, hiszen az átláthatóság és használhatóság követelménye kisebb kijelzőkön még inkább érvényesül.

Tipp: Kezdjük az oldal tervezését mobil környezetre, majd innen haladjunk a nagyobb eszközök felé, így elkerülhetjük, hogy a mobilos oldalunk végül túl zsúfolt legyen!

Amennyiben viszont a weboldalunk jelenleg még nem optimalizált, készítsünk elemzéseket a látogatókról, derítsük ki, milyen eszközről érkező felhasználók hogyan viselkednek, és ez alapján tervezzük meg az oldalunk optimalizálását!

Csapó Gergely

Alapító és vezérigazgató

Rackhost Zrt.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Orbán Viktor: évi 1 milliós otthontámogatás a közszolgálati dolgozóknak

Orbán Viktor a mai kormányülés szünetében közzé tett videóban...

KSH: júniusban 978 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet

Júniusban 978 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet; a kivitel volumene 0,7 százalékkal alul-, a behozatalé 6,0 százalékkal felülmúlta az előző év azonos időszaki

A gazdaság teljesítménye 0,2 százalékkal meghaladta a 2024. második negyedévit

Magyarország bruttó hazai termékének (GDP) volumene 2025 második negyedévében a nyers adatok szerint 0,1, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint 0,2 százalékkal felülmúlta az előző év azonos időszakit.

Orbán Viktor: jön az évi egymillió forintos otthontámogatás a közszolgálatban dolgozóknak

Jön az évi egymillió forintos otthontámogatás a közszolgálatban dolgozóknak
Hirdetés

Hírek

Orbán Viktor: évi 1 milliós otthontámogatás a közszolgálati dolgozóknak

Orbán Viktor a mai kormányülés szünetében közzé tett videóban...

KSH: júniusban 978 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet

Júniusban 978 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet; a kivitel volumene 0,7 százalékkal alul-, a behozatalé 6,0 százalékkal felülmúlta az előző év azonos időszaki

A gazdaság teljesítménye 0,2 százalékkal meghaladta a 2024. második negyedévit

Magyarország bruttó hazai termékének (GDP) volumene 2025 második negyedévében a nyers adatok szerint 0,1, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint 0,2 százalékkal felülmúlta az előző év azonos időszakit.

Orbán Viktor: jön az évi egymillió forintos otthontámogatás a közszolgálatban dolgozóknak

Jön az évi egymillió forintos otthontámogatás a közszolgálatban dolgozóknak

Nagy Márton új pályára állítaná a növekedést és az otthonteremtést

Mérsékelt növekedési kilátásokkal és célzott jóléti intézkedésekkel reagál a kormány a kedvezőtlen gazdasági folyamatokra

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.

A St. Andrea Szőlőbirtok lett Az év pincészete Magyarországon

A magyar borászatok hittel, kitartással, hűséggel dolgoznak, lépést tartanak a technológia és fogyasztói szokások változásával, ennek köszönhetően pedig a magyar bor tovább tudta erősíteni hírnevét a világban

NAV: csütörtöktől változik az áfa-bevallás

Változik az áfa-bevallás csütörtöktől: a vállalkozásokat segítő, új oszlopok kitöltése önkéntes, de megéri, mert így akár az ellenőrzés vagy az adategyeztetési eljárás is elkerülhető - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Hirdetés

Gazdaság

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...