Noha a belső égésű motoroktól való búcsú az e-benzinek jóváhagyásával némiképp kedvezőbb fordulatot vett, Lengyelország az uniós bíróság előtt akarja megtámadni a belső égésű motorral felszerelt új járművek európai szintű tilalmát.
Lengyelország meg akarja támadni az Európai Unióban a belső égésű motorral felszerelt új autók betiltásáról szóló határozatot, ezért a kormány a következő napokban fellebbezést nyújt be a rendeletek ellen az EU legfelsőbb bíróságához – közölte Anna Moskwa éghajlatvédelmi miniszter a Spiegel beszámolója szerint. Mint mondta, Lengyelország nem ért egyet az EU “Fit for 55” éghajlatvédelmi programjának ezzel a részével és más területeivel.
“Remélem, hogy más országok is csatlakoznak” – tette hozzá Moskwa. Az EU energiaügyi miniszterei március végén megállapodtak abban, hogy a Németországgal kötött megállapodást követően 2035-től nagyrészt kivonják a belső égésű motorokat a forgalomból. Lengyelország a tervek ellen szavazott – és azt követően nyíltan ellenezte az új autók értékesítésének 2035-től történő betiltását is.
A varsói kormány irreálisnak nevezte a terveket, és attól tart, hogy a jövőben emelkedni fognak a járművek árai.
A döntés értelmében az új autók 2035-től már nem bocsáthatnak szén-dioxidot. Az értékeknek 2030-ban 55 százalékkal kell alacsonyabbnak lenniük a 2021-es szintnél. A német kormány azonban elérte, hogy a belsőégésű motorral hajtott új autókat abban az esetben lehessen tovább értékesíteni, ha kizárólag szén-dioxid-mentes üzemanyaggal, úgynevezett e-üzemanyaggal hajtják őket.
A közlekedési ágazat az EU szén-dioxid-kibocsátásának csaknem negyedéért felelős. A legtöbb autógyártó a jövőben elsősorban az elektromos autókra kíván támaszkodni. Ugyanakkor egy március közepi felmérés szerint a németek kétharmada (67 százalék) ellenezte, hogy 2035-től Európa-szerte betiltsák a belső égésű motorral hajtott új járművek közlekedését.