Karácsony Gergely aláírta a fővárosi közösségi közlekedés állami támogatásáról szóló megállapodást azt követően, hogy találkozott Palkovics László innovációs és technológiai miniszterrel.
A főpolgármester a megbeszélést követő sajtótájékoztatóján kifejezte reményét, hogy a 12 milliárd forint, ami a budapesti közösségi közlekedés költségeinek 7 százalékát jelenti, még ebben az évben megérkezik a főváros számlájára.
Hozzátette: nem érti, hogy ehhez miért volt szükség “látványpékségre“, üzengetésre és a főváros részéről politikai nyomásgyakorlásra, hiszen a támogatás normatív kifizetése eddig évről évre automatizmus mentén történt, és az összeg szerepel az állami költségvetésben.
Közlése szerint ezek után megszüntetik a járatokon azokat a figyelemfelhívásokat, melyek szerint nem történt meg a fővárosi közösségi közlekedés állami támogatásának kifizetése.
A főpolgármester reményei szerint így biztosított a budapesti közösségi közlekedés stabil működése. Jövőre pedig már új kormánya lesz az országnak, amellyel sokkal olajazottabb lesz az együttműködés – fogalmazott.
Mint elmondta, jelenleg a BKK folyószámlahitelből él, és amennyiben a pénz megérkezik az idén, akkor nem lesz adóssága a társaságnak az év végén.
Egyébként – folytatta – a megállapodást a két fél között évről évre a kormány készíti elő, ám a tervezetet csak vasárnap délután küldte el a minisztérium a fővárosnak, vagyis eddig nem volt mit aláírni.
A korábbi években már a novemberi közgyűlés el tudta fogadni a támogatási szerződést azt követően, hogy szeptember-októberben elindult a megállapodás előkészítése. A korábbi években ebből soha nem volt probléma, az aláírt dokumentumot általában postai úton juttatták el az illetéke kormányzati szervezet részére, vagyis nem volt arra szükség, hogy személyesen menjen aláírni azt – ismertette.
Karácsony Gergely a továbbiakban hangsúlyozta: teljes félreértés, hogy az agglomerációs közlekedésről szóló megállapodásnak köze volna a fővárosi közösségi közlekedés állami támogatásához. A két ügynek nincs köze egymáshoz – szögezte le.
Ismertetése szerint az agglomerációs megállapodás szolgáltatásvásárlásról szóló polgárjogi szerződés. Ennek keretében állami cégektől vásárolnak szolgáltatást annak érdekében, hogy a Budapest-bérletet elfogadják. A másik pedig a költségvetési törvényben szereplő normatíva, ami nagyjából annyi pénzt juttat a fővárosi közösségi közlekedés működtetésére, amennyi a budapesti jegybevételek áfatartalma.
Ez azt jelenti, hogy “tulajdonképpen az állam egy kanyi vasat nem rak bele a budapesti közösségi közlekedésbe” – fogalmazott a főpolgármester.