Hirdetés
Kezdőlap Cégvilág Német világcégek játsszák ki az Oroszország elleni szankciókat
No menu items!

Német világcégek játsszák ki az Oroszország elleni szankciókat

Továbbra is hatályban marad a meghatározó orosz és krími politikai-gazdasági vezetőkre vonatkozó beutazási, valamint az ipari és mezőgazdasági termékek széles körét érintő szállítási tilalom. A német világvállalatok ellenzik a szankciókat. Sokan meg is szegik a tilalmat – szisztematikusan. Az állam pedig szemet huny.

A német kormány annak ellenére támogatta a korlátozások fenntartását, hogy komoly lobbierővel rendelkező nagyvállalatok szívesen látták volna a felfüggesztésüket, vagy legalább a lazításukat. A Siemens elnöke például sosem titkolta, hogy cégének fontos az orosz piac.

„A büntetőintézkedések ügye csak politikai kérdés. Látni kell, hogy mi Oroszországban sokaknak munkát, megélhetést biztosítunk” – nyilatkozta Joe Krieges 2014-ben, a szankciók bevezetése után. Szavai komolyságát megerősítendő nem sokkal később Putyinnal tárgyalt Moszkvában. 

Mialatt a magyar agrár- és élelmiszeripar az orosz piac elvesztését sínyli, megalapozott a gyanú, hogy német világcégek 2014-es bevezetésük óta szisztematikusan megszegik az EU szankcióit. A német állam pedig az uniós rendelet szerint a kötelessége, a szankciósértők büntetőjogi üldözése helyett hallgat.

Az EU továbbra se tekinti az Orosz Föderáció részének a Krím-félszigetet. Ezt fejezi ki az is, hogy külön jogszabály rendelkezik az agresszor Oroszország és a szeparatista Krím elleni kereskedelmi-, és gazdasági korlátozásokról, valamint beutazási tilalmakról. 

Ezek a félsziget vonatkozásában jóval szigorúbbak és szerteágazóbbak, mint Oroszország esetében. A német világcégeket elsősorban a Krímet érintő szekciók megszegésével gyanúsítják a civil szervezetek és a sajtó.  

Titánszállítmányok a Krímbe

Sok jel utal arra, hogy német fuvarvállalatok közreműködésével 2017-ben több 10 ezer tonna norvég titánérc érte el a Krím-félszigetet. A cégek és a német vámhatóságok is azzal védekeznek, hogy a rakományok minden alkalommal a szállítóleveleken feltüntetett oroszországi célállomásra érkeztek. A probléma, hogy itt nem a szárazföldre, hanem orosz hajókra rakodták át a titánt, hogy aztán ezek a mindössze 20 km-re fekvő Krímbe szállítsák. „Honnan tudhattuk volna, mi történik az átadás után a rakománnyal? Ez egyébként sem a mi felelősségünk” – nyilatkozta az egyik hajótársaság, a Hansa Heavy Lift.

Bonyolult az eset jogi megítélése. Oroszországba hadászati termékeket és alapanyagokat tilos szállítani. Ebbe a kategóriába tartozik a nem csak a hadiiparban hasznosított titánt? A Krím esetében viszont egyértelmű a helyzet. A titán kifejezetten szerepel a tiltott termékek listáján.

Az esetet napvilágra hozó orosz civil szervezet, a Black Sea News aktivistái folyamatos megfigyelés alatt tartják a régió hajóforgalmát. Szerintük mindegy, mi szerepel a szállítólevélben. „Nyilvánvaló, hogy Oroszországnak, amely jelentős készletekkel rendelkezik az Urálban, semmi szüksége külföldi titánra. Nem úgy a Krímnek. A régió legnagyobb munkaadója egy titán feldolgozó üzem. A félszigeten viszont hiányzik a nyersanyag. Oroszországgal nincs szárazföldi összeköttetés, ezért a titánt tengeri úton, Európából kell behozni” – nyilatkozta Andrij Klymenko, a civil szervezet vezetője.

Tekintettel arra, hogy Norvégia is csatlakozott az EU szankcióihoz, az ottani hatóságok nyomoznak az ügyben. Németországban a hamburgi ügyészség még csak a feljelentés vizsgálatánál tart. 

Siemens és a gázturbinák

Az ügy nem új keletű. 2015-ben az orosz állam tulajdonában álló Rostec egyik leányvállalata 200 millió euró értékben rendelt gázturbinákat a világszerte 500 ezer embert foglalkoztató német elektronikai cégóriástól. Az üzlet a kezdetektől fogva gyanús volt. Egyrészt, mert közbeszerzés nélkül köttetett, és csak egy orosz gazdasági napilap, a Vedomosti jóvoltából vált nyilvánossá. Másrészt, mert a szerződésben rendeltetési helyként a Krímmel szembeni, attól légvonalban csak 20 km-re fekvő, de már orosz Taman-félsziget szerepelt.  

Az üzlet jogellenessége nyilvánvaló. Tamban nem épült erőmű. Nem úgy a krími Szimferopolban és Szevasztopolban. Viszont az EU szankciói tiltják az európai cégeknek a közreműködést a krími infrastruktúra, különösen az energiaellátás kiépítésben.

Ráadásul a turbina ügyletnek a gazdasági mellett a politikai jelentősége is nagy. Ezt mutatja, hogy Putyin személyesen fogadta a Siemens-vezért. Ukrajna ugyanis a Krím annexiója után megszakította a félsziget energiaellátását. 

Az oroszok rögtön erőmű-építésbe kezdtek, de hiányozott a lényeg, a turbina. Ukrajnában nagy a felháborodás. Úgy látják az infrastruktúra újraépítése a félsziget Oroszországba integrálásának fontos eszköze. Ha a Siemens büntetlenül szállíthat a Krímbe, mi tartana vissza más európai cégeket? – teszik fel sokan a kérdést Ukrajnában és Németországban is.  

Miután az ügylet jogellenessége nyilvánvalóvá vált, és politikai botrány lett belőle, a Siemens bírósági úton próbálta visszakövetelni a turbinákat. A sikerre esélye sem volt. Mintha a cég előre el akarta volna veszteni az esetleges későbbi pert, egy nemzetközi fórum helyett egy moszkvai bíróság joghatósága került a szerződésbe. Felettébb felelőtlen és szokatlan egy nagy értékű nemzetközi üzletkötésnél. A Siemensnél azzal védekeznek, hogy az orosz fél kifejezetten megígérte, hogy a turbinák nem kerülnek a Krímbe. Ezt Putyin egyébként a német gazdasági miniszternek is megerősítette.

A német óriáscég, hogy mutassa, komolyan veszi a szankciókat, nem vett részt a turbinák beépítésében. Erre az orosz szakembereknek nem is volt szükségük. A termékeket beépítették, az erőművek működnek. A moszkvai bíróság egyébként éppen erre hivatkozva jutott arra a következtetésre, hogy a turbinákat átépítették, így már nem is az eredti termékekről van szó. Jogsértés tehát nem történt, az áru nem jár vissza. Ezzel a Siemens részéről lezártnak tekintik az ügyet. Nem látják, miért kellene az orosz szószegésnek és a bírósági eljárásnak az amúgy kiváló oroszországi kapcsolatok végét jelentenie. Business is usual…

Jogsértés a fellegek felett

Az EU-rendelet értelmében a Krímet légi úton csak Ukrajnából szabad megközelíteni. Ehhez természetesen nem tartják magukat az orosz regionális légitársaságok és az állami tulajdonú Aeroflot sem. A következmény a légitársaságok kitiltása lenne az európai repterekről. Brüsszel azonban inkább behunyja a szemét. Attól tart, hogy – különösen az Aeroflotot is érintő – szankcionálás esetén az oroszok egész légterüket lezárnák az európai légitársaságok előtt.  

Jogsértés a mindennapokban

Kisebb gazdasági jelentősége, de annál látványosabb további három, a világon mindenhol ismert német cég, az Adidas, a Puma és a DHL ügye. A világ két vezető sportruházati termék gyártójának üzletei a tilalom ellenére is tovább üzemelnek a Krím nagyvárosaiban. A nyilvánvalót a cégek sem tagadják. Arra hivatkoznak, hogy franchise rendszerben működnek. A világszerte 350 ezer főt foglalkoztató nemzetközi szállítmányozási konszern, a DHL pedig minden további nélkül vállalja küldemények szállítását a Krím-félszigetre. A német posta, a Deutsche Post leányvállalata a divatcégekhez hasonlóan védekezik: a szolgáltatást helyi alvállalkozók bonyolítják; a DHL közvetlenül nem tevékenykedik a Krímben.

A nagyoknak követőik akadnak?

A jogsértések tényénél és gazdasági relevanciájánál is súlyosabb társadalmi üzenetük: a Siemens és a hajótársaságok az üzleti élet, míg a divatcégek az átlagember számára teszik nyilvánvalóvá, hogy egy multinacionális óriáscég bármit megtehet.

Így nem meglepő, hogy a kis és középvállalatok is felbátorodtak (kkv). Az orosz piacra specializálódott német befektetési tanácsadók ajánlataikkal kifejezetten a német kkv-kat célozzák meg: 10 évig ingatlan-, 3 évig társasági adó mentesség, a nyereségadó pedig csak 2 százalék!

Tippeket is adnak, miként lehet a tőkebeviteli tilalmat kijátszani: ingatlant például nem közvetlenül, európai magán-, vagy jogi személyként, hanem a Krímben alapított cégen keresztül kell vásárolni, a tőkét pedig egy oroszországi bank közbeiktatásával átutalni. 

A német közvetítők elsősorban gasztronómiai és egészségügyi vállalkozásokat csábítanak – a nem utolsó sorban a Kreml masszív propagandájának köszönhetően – az oroszok körében népszerű turisztikai célpontnak számító Krímbe.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Európa egyik legnagyobb utazási vállalata jöhet létre

A mostani tranzakcióval olyan csoport jön létre, amely az ügyfeleknek teljes körű utazási kínálatot biztosít, beleértve a belföldi és nemzetközi úti célokat is.

Vegyesen mozgott a forint árfolyama szerda reggel

Az euró 411,14 forintra erősödött 7 órakor a kedd esti 410,82 forintról.

Holnap indul a hazai síszezon, kinyit a mátraszentistváni Sípark

A síbérletek nem drágulnak, az árakat a két évvel ezelőtti szinten befagyasztották. A Sípark ebben a szezonban is elfogadja a SZÉP-kártyákat.

35 ezerre csökkentik a vendégmunkás-kvóta maximumát

Magyarország a magyaroké, sem vendégmunkásország, sem pedig migránsország.
Hirdetés

Hírek

Vegyesen mozgott a forint árfolyama szerda reggel

Az euró 411,14 forintra erősödött 7 órakor a kedd esti 410,82 forintról.

Alig változott a forint árfolyama péntek reggelre

A decemberi kezdéshez képest a forint az euró ellenében 0,4 százalékkal, a dollárral szemben 2,5 százalékkal a svájci frankkal szemben 0,6 százalékkal gyengült.

Csökkent a 6 hónapos diszkont kincstárjegy aukciós átlaghozama

A 6 hónapos diszkontkincstárjegy-aukción az ÁKK 10,0 milliárd forintért vitt piacra állampapírt.

Vegyesen alakult kedd reggel a forint árfolyama

Kedd reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a decemberi kezdésnél, 0,9 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 1,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

Országgyűlés – Kedd a döntések napja – két tucat előterjesztés

A Pénzügyminisztérium év végével beolvad a Nemzetgazdasági Minisztériumba.

Címzetes egyetemi docensi címet kapott Feldman Zsolt

Az elismerés átadására a MATE Cselekvő Vezetők Konferenciáján került sor az intézmény kaposvári campusán.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint gyengébben áll a decemberi kezdésnél, 0,3 százalékkal az euró, 0,7 százalékkal a dollár és 0,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

A Mikulás nyomában Antalyában

A templomban található egy római kori szarkofág, amelyet halpikkelyek és akantuszlevelek díszítenek, és amelyről úgy vélik, hogy Szent Miklósé volt.

Gazdaság

Elindult a kereskedés a Gránit Bank részvényeivel a Budapesti Értéktőzsdén

Az elmúlt 25 év legnagyobb magyarországi nyilvános részvénykibocsátását (IPO) hajtotta végre a Gránit Bank - mondta Hegedüs Éva, a Gránit Bank Nyrt. alapító tulajdonosa,...

Lezárult a állampapír-vásárlási nyereményjáték

A MÁK tájékoztatott arról is, hogy a kincstár értékpapír- vagy Start-számlával rendelkező ügyfélköre az idén elérte az 1 milliót, ezzel 2020-hoz képest megduplázódott az ügyfelei száma.

A Fed 25 bázisponttal csökkentette az irányadó dollárkamatokat

z irányadó dollárkamatláb az idén átlagosan 4,4 százalék lesz.

Csökkentette az irányadó eurókamatokat az EKB

A kamatcsökkentést az EKB a kedvezőbb inflációs kilátásokkal és a monetáris politika transzmissziójának javulásával indokolta.