Romlott a német fogyasztók hangulata augusztusban, a legtöbben a koronavírus-járvány miatt meghozott intézkedések újbóli szigorításától tartanak – áll a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet felmérésében.
Három egymást követő hónap emelkedése után jelentősen csökkent a Gfk fogyasztói hangulatindexe, miután a fogyasztók gazdasági várakozásai és vásárlási hajlandósága kis mértékben javult ugyan, de jövedelmi várakozásai meredeken estek vissza.
Az intézet előrejelzése szerint szeptemberben várhatóan 1,6 ponttal, az augusztusi mínusz 0,2 pontról mínusz 1,8 pontra süllyed a hangulatindex. Elemzők mérsékelt javulásra, 1,2 pontos értékre számítottak. Egy évvel ezelőtt, tavaly augusztusban és szeptemberben egyaránt 9,7 ponton állt a hangulatindex értéke.
A Gfk metodikája szerint a hangulatindex nulla pont feletti értéke azt jelzi, hogy a fogyasztás éves összevetésben emelkedik, a nulla pont alatti érték pedig csökkenést mutat. A háztartások fogyasztásában éves szinten 0,1 százalékos változást jelez minden egyes pont.
Bizonytalanságot szül és így rontja a hangulatot, hogy újra emelkedik a koronavírussal fertőzöttek száma, és a fogyasztók a járvánnyal kapcsolatos intézkedések további szigorításától tartanak.
Az általános forgalmi adó csökkentése erősítheti a vásárlási hajlandóságot, de egyelőre nem tudott erősebb lökést adni a fogyasztásnak – mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója. Hozzátette, a járványügyi helyzet alakulásától függ majd, hogy tartósnak vagy átmenetinek bizonyul-e a fogyasztók hangulatának romlása.
A bizonytalanságot jól mutatja, hogy a jövedelmi várakozásokat számszerűsítő alindex három hónap után először csökkent, 5,8 ponttal, 12,8 pontra. Tavaly augusztusban még 50,1 ponton állt ez az érték. A növekvő bizonytalanságot az is jelzi, hogy a megtakarítási hajlandóságot tükröző mutató 5,5 ponttal emelkedett.
A jövedelmi várakozásokkal ellentétben a vásárlási hajlandóság enyhén javult. A vásárlási hajlandóságot számszerűsítő mutató értéke 1,2 ponttal, 43,7 pontra nőtt augusztusban, mindössze 5,1 ponttal marad el az egy évvel ezelőtti 48,8 ponttól.
A fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató is emelkedett augusztusban, 1,1 ponttal 11,7 pontra kapaszkodott fel. Szerény mértékben ugyan, de már a negyedik egymást követő hónapban emelkedett, és az augusztusinál erősebb értéket, 14,8 pontot, 2018 novemberében mértek.
A jelek szerint a németek továbbra is bíznak abban, hogy a masszív gazdaságösztönző programoknak köszönhetően a gazdaság képes lesz kilábalni a második világháború óta legsúlyosabb recesszióból.
Mindazonáltal ez csak akkor lesz lehetséges, ha a fertőzés terjedését meg tudják állítani, és ehhez nem kell drasztikus intézkedéseket hozni, például egy újabb zárlatot elrendelni. A német gazdaság teljes körű és tartós fellendüléséhez az is létfontosságú, hogy az exportpiacok gyorsan talpra álljanak.