Elsősorban a tanulókra koncentrál a pénzügyi tudatosságot fejlesztő stratégia a kormány által már elfogadott első kétéves cselekvési terve, ugyanakkor a programokkal a felnőtt lakosságot is meg kívánják szólítani – mondta Balogh László pénzügypolitikáért felelős helyettes államtitkár sajtótájékoztatón Budapesten.
Amennyiben a lakosság okos pénzügyi döntéseket hoz, összehasonlítja a különféle termékeket, az a pénzügyi szolgáltatókat arra ösztönzi, hogy versengjenek, az ügyfelek igényeihez szabják az ajánlataikat – hívta fel a figyelmet a helyettes államtitkár.
A pénzügyi tudatosság javulásának egyik fő mérföldköve szerinte az lenne, ha minél több családban készülne költségvetés a várható bevételekről és kiadásokról.
Egyelőre Magyarországon a családok mindössze 25 százaléka állít össze büdzsé-tervezetet, miközben Nyugat-Európában ez az arány 70 százalék körüli - jegyezte meg Balogh László.
Fontos lenne az is, hogy minél többen lehetőségükhöz mérten tegyenek félre pénzt, és megtakarításaikhoz megfelelő hozamot nyújtó konstrukciót válasszanak – ecsetelte a PM szakpolitikusa. Az OECD felmérése alapján Magyarországon mindössze a lakosság 16 százaléka válogat a termékek közül, hasonlítja össze a lehetőségeket.
A pénzügyi termékek behálózzák az emberek életét, egyben kitűnő lehetőségeket, de veszélyes csapdákat is jelentenek - így fogalmazott Balogh László.
Balogh László a cselekvési terv kulcsfontosságú elemének nevezte, hogy a nemzeti alaptantervbe bekerüljön a pénzügyi tudatosság oktatása. Az ismeretanyag átadásának élményalapúnak kell lennie – hangsúlyozta utalva arra, hogy a pedagógusok képzése is fontos feladat.
A felnőtt lakosság elérésének az egyik módja szerinte az, ha a diákok hazaviszik a tudást – tette hozzá utalva arra, hogy más csatornákon, például médiakampányokkal és tájékoztató anyagokkal is készülnek az aktív korúak megszólítására.
Kiemelte: a 2018-ra és 2019-re vonatkozó cselekvési terv a nagy ívű, hét évre szóló stratégiát aprópénzre váltja, határidőket és felelősöket állít a programsorozat céljai mellé.
A pénzügyi tudatosság javítása Magyarországon jó a családoknak, a pénzügyi szolgáltatóknak és az egész nemzetgazdaságnak is - hangsúlyozta a helyettes államtitkár.
Az államtitkár arra is kitért, az Okosan a pénzzel nevű hét éves stratégia végrehajtása már megkezdődött, tavaly szeptembertől a szakgimnáziumokban a pénzügyi ismeretek már bekerültek a tananyagba.
Úgy fogalmazott, hogy a visszajelzések a témában rendkívül pozitívak. Hozzátette azt is, hogy a Pénz7 című eseménysorozat keretében 200 ezer diák vett részt speciális előadásokon a pénzügyek témájában, ami európai szinten kiemelkedő eredmény.
Újságírói kérdésre elmondta, különféle indikátorokon keresztül tervezik a programsorozat eredményességének a mérését. Szintén a sajtó felvetésére arról is beszélt, hogy egyelőre még a teljes cselekvési terv költségvetési keretösszege nincs véglegesítve. Az MTI kérdésére megjegyezte: ennek technikai oka van, a programoknak sok gazdája van, a PM mellett például a Magyar Nemzeti Bank és az Állami Számvevőszék is.