Kezdőlap Portré Oliver Zipse állt a BMW élére
No menu items!

Oliver Zipse állt a BMW élére

A diszkrét reformer: új vezetőt kapott a BMW, Oliver Zipse, egy régi BMW-s feladata lesz válaszokat adni az új kihívásokra.

A csendes, szorgalmas munka mindig kifizetődik” – nyilatkozta Zipse tavaly októberben a Handelsbalttnak.

A német gazdasági napilap arra volt kíváncsi, miként tudott a BMW első külföldi autógyártóként többségi tulajdont szerezni egy kínai cégben. Az akkor még a termelési igazgató Zipse válasza ars poétikája is lehetne.

Mexikóban is ezt a stratégiát követte előző posztján. Hiába fenyegetett Trump büntetővámokkal, kitartott az új gyár építése mellett az USA déli szomszédjánál.

Az 55 éves mérnök a BMW új elnöke, a sikertelen Harald Krüger utódja. Nehéz időkben veszi át a volánt a bajor gyártónál. Kereskedelmi világháború, alternatív meghajtások és a XXI. századi mobilitásának kihívása – minden autógyártót érintő gondok, amelyek a BMW-t különösen nehéz helyzetbe hozták. Tíz év után először veszteséggel zárt egy negyedévet.

Veszteséges – új irányok?

Az új elnöknek mindenekelőtt el kell döntenie, melyik új technológiára tesz a márka. A cég jövője múlhat ezen. A kétezres évek elején a BMW az üzemanyagcéllás technológia európai pionírja volt. Amikor a kontinens gyártói az elektroautókat állították a fejlesztés középpontjába, Münchenben is váltottak.

Így rövid életű volt az egyetlen gyártásba került európai üzemanyagcellás autó, a 2006-ben bemutatott BMW 760h. A bajor cég az elektroautó szériagyártásában is az első volt a kontinensen. A 2011 óta készülő i3 ugyan a legeladottabb e-autó Németországban, gyártása ennek ellenére veszteséges. Ezért most ismét az üzemanyagcellában gondolkoznak Münchenben, azonban nem akarják feladni a villanyautó fejlesztést sem.

Igazi BMW-s karrier

Zipse tipikus BMW karriert fut be. Az előző négy elnök is termelési igazgató volt mielőtt a csúcsra került. Ennek ellenére meglepetés volt a megválasztása. A szaksajtó a csendes háttérember helyett a nagy visszhangokat kiváltó médiafellépéseiről híres fejlesztési igazgatót, Klaus Fröhlichet várta befutónak. Zipse elsősorban a munkavállak szavazásra jogosult képviselőinek köszönheti győzelmét. De a vállalati kultúrába is jobban passzol a csendes háttérember, mint a showman.

Az előddel, Harald Krügerrel elégedetlenek voltak a részvényesek. Vádjuk szerint nem volt elég határozott vezető. Többször alulmaradt a felügyelőbizottság elnökével, Norbert Reithoferrel folytatott szakmai vitákban is. Kérdés, hogy a csendes Zipse keményebben fogja-e majd a gyeplőt. Segíthet, hogy önfejű ember hírében áll. Az üzemanyagcella elkötelezett híveként meggyorsíthatja a fejlesztéseket újraindítását.

További előnye, hogy informatikát és matematikát is tanult az USA-ban. Ezzel lökést adhat a fejlesztéseknek a modellek digitalizálása területén, amelyet a szakértők a jövő egyik legnagyobb autóipari kihívásának tartanak.

Az elnökségért folytatott versenyben alulmaradt fejlesztési mérnököt az új vezető és az igazgaztótanács elnöke is a cégnél akarja tartani. Nem akarják a know-how-ját elveszteni. Ezért 2022-ig szóló szerződést kínálnának az 59 éves Klaus Fröhlichnek.

A probléma, hogy BMW belső szabályzata szerint a topvezetői posztok csak 60 éves korig tölthetők be. Kérdés az is, hogy maradni akar-e egyáltalán a szakember. A legutóbbi elnökségért folytatott versenyben az akkor alulmaradt Herbert Diess rövid idő után a VW-hez váltott, ahol röviddel később az igazgatótanács elnöke lett.

A VW vezetőjeként szakmai fórumokon többször elmérgesedett vitákat folytatott korábbi riválisával, a BMW vezetői székéből most távozni kényszerült Krügerrel. Münchenben remélik, hogy a történelem nem ismétli meg önmagát.

Vezetőváltás Magyarországon is  bekövetkezett. A BMW-nél az új vezér Maciej Galant, a Mercedes élén az új fönök Reinhard Münster, az Audit pedig Alfons Dintner vezeti.

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

AUTRESZ: kevesen ismerik, pedig nagy segítség a céges adótartozás rendezésére. Mutatjuk hogyan.

Dr. Pokó DiánaAzt már sokan tudják, hogy a gazdasági...

Nem lett követeléskezelési törvény, Magyarországnak is lesz EU-s kötelezettségszegési bírság

Az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága előtt keresetet...

Minden, amit az utasoknak tudniuk kell: A Ryanair 2025-ös szabályváltozása

A papírmentes beszállástól a poggyászkorlátozásig - Készüljön fel az...

A Honda és a Nissan összeolvadási tárgyalásokat folytat

A Honda és a Nissan állítólag feltáró jellegű tárgyalásokat...

Hírek

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gyengült a forint hétfő reggel

Az euró 1,0315 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0326 dollár után.

Devizapiac – Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.