A diszkrét reformer: új vezetőt kapott a BMW, Oliver Zipse, egy régi BMW-s feladata lesz válaszokat adni az új kihívásokra.
„A csendes, szorgalmas munka mindig kifizetődik” – nyilatkozta Zipse tavaly októberben a Handelsbalttnak.
A német gazdasági napilap arra volt kíváncsi, miként tudott a BMW első külföldi autógyártóként többségi tulajdont szerezni egy kínai cégben. Az akkor még a termelési igazgató Zipse válasza ars poétikája is lehetne.
Mexikóban is ezt a stratégiát követte előző posztján. Hiába fenyegetett Trump büntetővámokkal, kitartott az új gyár építése mellett az USA déli szomszédjánál.
Az 55 éves mérnök a BMW új elnöke, a sikertelen Harald Krüger utódja. Nehéz időkben veszi át a volánt a bajor gyártónál. Kereskedelmi világháború, alternatív meghajtások és a XXI. századi mobilitásának kihívása – minden autógyártót érintő gondok, amelyek a BMW-t különösen nehéz helyzetbe hozták. Tíz év után először veszteséggel zárt egy negyedévet.
Veszteséges – új irányok?
Az új elnöknek mindenekelőtt el kell döntenie, melyik új technológiára tesz a márka. A cég jövője múlhat ezen. A kétezres évek elején a BMW az üzemanyagcéllás technológia európai pionírja volt. Amikor a kontinens gyártói az elektroautókat állították a fejlesztés középpontjába, Münchenben is váltottak.
Így rövid életű volt az egyetlen gyártásba került európai üzemanyagcellás autó, a 2006-ben bemutatott BMW 760h. A bajor cég az elektroautó szériagyártásában is az első volt a kontinensen. A 2011 óta készülő i3 ugyan a legeladottabb e-autó Németországban, gyártása ennek ellenére veszteséges. Ezért most ismét az üzemanyagcellában gondolkoznak Münchenben, azonban nem akarják feladni a villanyautó fejlesztést sem.
Igazi BMW-s karrier
Zipse tipikus BMW karriert fut be. Az előző négy elnök is termelési igazgató volt mielőtt a csúcsra került. Ennek ellenére meglepetés volt a megválasztása. A szaksajtó a csendes háttérember helyett a nagy visszhangokat kiváltó médiafellépéseiről híres fejlesztési igazgatót, Klaus Fröhlichet várta befutónak. Zipse elsősorban a munkavállak szavazásra jogosult képviselőinek köszönheti győzelmét. De a vállalati kultúrába is jobban passzol a csendes háttérember, mint a showman.
Az előddel, Harald Krügerrel elégedetlenek voltak a részvényesek. Vádjuk szerint nem volt elég határozott vezető. Többször alulmaradt a felügyelőbizottság elnökével, Norbert Reithoferrel folytatott szakmai vitákban is. Kérdés, hogy a csendes Zipse keményebben fogja-e majd a gyeplőt. Segíthet, hogy önfejű ember hírében áll. Az üzemanyagcella elkötelezett híveként meggyorsíthatja a fejlesztéseket újraindítását.
További előnye, hogy informatikát és matematikát is tanult az USA-ban. Ezzel lökést adhat a fejlesztéseknek a modellek digitalizálása területén, amelyet a szakértők a jövő egyik legnagyobb autóipari kihívásának tartanak.
Az elnökségért folytatott versenyben alulmaradt fejlesztési mérnököt az új vezető és az igazgaztótanács elnöke is a cégnél akarja tartani. Nem akarják a know-how-ját elveszteni. Ezért 2022-ig szóló szerződést kínálnának az 59 éves Klaus Fröhlichnek.
A probléma, hogy BMW belső szabályzata szerint a topvezetői posztok csak 60 éves korig tölthetők be. Kérdés az is, hogy maradni akar-e egyáltalán a szakember. A legutóbbi elnökségért folytatott versenyben az akkor alulmaradt Herbert Diess rövid idő után a VW-hez váltott, ahol röviddel később az igazgatótanács elnöke lett.
A VW vezetőjeként szakmai fórumokon többször elmérgesedett vitákat folytatott korábbi riválisával, a BMW vezetői székéből most távozni kényszerült Krügerrel. Münchenben remélik, hogy a történelem nem ismétli meg önmagát.
Vezetőváltás Magyarországon is bekövetkezett. A BMW-nél az új vezér Maciej Galant, a Mercedes élén az új fönök Reinhard Münster, az Audit pedig Alfons Dintner vezeti.