A Zwack Unicum Nyrt. igazgatósága 2 milliárd 645 millió 500 ezer forint, azaz részvényenként 1300 forint – a névértékre vetítve 130 százalék – osztalék kifizetését javasolja a 2018. április 1-jétől 2019. március 31-ig tartó üzleti évre a társaság június 26-ra összehívott évi rendes közgyűlésén.
A Zwack Unicum az előző üzleti évre a névértékre vetítve 105 százalék (2 milliárd 136 millió 750 ezer forint) osztalékot fizetett.
A BÉT honlapján közzétett tájékoztató szerint az igazgatóság jóváhagyta a menedzsment beszámolóját a társaság tavalyi üzleti tevékenységéről. A Zwack Unicum a 2018-2019-es üzleti évben 2,623 milliárd forint adózott eredményt ért el az auditált adatok szerint, 20 százalékkal többet az egy évvel korábbinál.
A nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok (IFRS) alapján készült beszámoló szerint a társaság bruttó árbevétele 26,341 milliárd forint volt, 14,2 százalékkal magasabb az előző évinél. A nettó értékesítés (jövedéki- és népegészségügyi termékadó nélküli árbevétel) 12,8 százalékkal (1,781 milliárd forinttal) 15,739 milliárd forintra emelkedett.
A belföldi értékesítés nettó árbevétele 14,7 százalékkal (1,820 milliárd forinttal) nőtt. A saját termelésű termékek nettó árbevétele a hazai piacon 17,3 százalékkal (1,637 milliárd forinttal), ezen belül viszont a prémium termékek árbevétele 15,6 százalékkal, a minőségi termékeké 21,4 százalékkal emelkedett. A növekedés legnagyobb részét a népegészségügyi termékadó (neta) 2019. január 1-jétől életbe lépő változása generálta (az adómértékek 20 százalékkal emelkedtek, továbbá minden szeszesitalt megadóztattak), emiatt decemberben extra értékesítés volt.
A forgalmazott termékek nettó árbevétele 6,2 százalékkal nagyobb a bázisnál, amelyen belül a Diageo portfólió árbevétele 7,9 százalékkal emelkedett, míg az egyéb forgalmazott termékeké 2,4 százalékkal. A kedvező árbevételhez a volumen növekedése és az értékesítési átlagárak emelkedése egyaránt hozzájárult.
A jelentés kitér arra is, hogy az üzleti évre vonatkozó piackutatási adatok szerint a magyar adózott égetett szeszesitalok piaca mennyiségben 2 százalékkal, míg értékben 7,1 százalékkal nőtt.
Az export árbevétel 1,501 milliárd forint volt az üzleti évben, 2,5 százalékkal csökkent a bázis időszakhoz képest. Olaszországban a disztribútorváltás miatti egyszeri hatásnak tulajdonítható a csökkenés, Németországban az előző üzleti év végén kiszállításra került a 2018 nyári promóciós termék, aminek következtében az idei értékesítés csökkent. Ezzel szemben Romániában, Szlovákiában és a duty free értékesítésen jelentős árbevétel-növekedést sikerült realizálni.
A működési költségek az előző üzleti évhez képest 11,5 százalékkal, 7,355 milliárd forintra emelkedtek.
Az eredményt elemezve kifejtik: az utolsó negyedév – ahogy korábban prognosztizálták – minden korábbinál gyengébb eredményt hozott. A decemberi elővásárlás, valamint a jelentős januári polci áremelés okozta fogyasztói sokk következtében a bruttó árbevétel a 2019. január-márciusi időszakban várakozásaiknak megfelelően 18,7 százalékkal, míg a nettó árbevétel 23,8 százalékkal csökkent. (MTI)