Valótlan állításokkal reklámozták a Parusan sampont, ezért a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 25 millió forintos bírságot szabott ki a hajhullást csökkentő szer német gyártójára és hazai forgalmazójára.
A GVH közölte: az eljárásban nőknek szánt Parusan hajhullást csökkentő kozmetikumokat, stimuláló sampont és energizáló tonikot népszerűsítő televíziós, nyomtatott és online sajtóreklámokat, e-DM leveleket, Facebook és Google hirdetéseket, Youtube-videókat és moziban elhelyezett reklámhordozókat vizsgáltak.
Az eljárás során a termékeket gyártó német Dr. Theiss Naturwaren GmbH és leányvállalata, a hazai forgalmazó Naturprodukt Kft. nem tudták megfelelően alátámasztani egyes, egészségre vonatkozó állításaikat, így azt, hogy a termékek fokozzák a fejbőr vérkeringését és tápanyag-ellátottságát, erősítik a hajszálakat, és teljesen megszüntetik a hajhullást.
A versenyhatóság hangsúlyozta: kozmetikumok ugyanakkor mind a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok hazai szabályozása, mind a vonatkozó uniós ágazati jogszabály alapján
kizárólag olyan tulajdonságokkal reklámozhatók, amelyek valóságát a forgalmazó igazolni tudja.
A vizsgálat feltárta azt is, hogy a vállalkozások a Patika Tükör magazinban szerkesztői tartalommal összekötött reklámban hirdették a kozmetikumokat. A reklámhoz kapcsolódó cikk fizetett jellegét ugyanakkor nem tüntették fel, bár a sampon forgalmazója befolyást gyakorolt annak tartalmára. A burkolt hirdetés így szintén jogsértőnek bizonyult, mert az olvasók számára egyértelmű és könnyen észlelhető módon meg kell jelölni, ha egy sajtótartalom a hirdetővel együttműködve készült.
A versenytanács a 25 millió forintos bírság kiszabásakor figyelembe vette, hogy a jogsértőnek talált állítások a kampány kisebb részét érintették, mert a termékek hajhullás csökkentésére vonatkozó alkalmasságát – mint a reklámok fő üzenetét – a cégek megfelelően igazolták, a forgalmazó pedig vállalta, hogy számos intézkedéssel biztosítja a jövőbeni jogkövetést.
A burkolt reklámot közzé tevő Patika Tükör Kft.-re a GVH 185 ezer forintos bírságot szabott ki, tekintettel arra, hogy a cég már korábban is közzétett szerkesztői tartalomnak álcázott hirdetést. A hatóság ugyanakkor figyelembe vette a többi között azt is, hogy a magyar vállalkozás elismerte a jogsértést – közölte a GVH.