Kezdőlap Tech Pekingi repülőtér-avatás, nyolc perc a csekkolás
No menu items!

Pekingi repülőtér-avatás, nyolc perc a csekkolás

A Kínai Népköztársaság kikiáltásának 70. évfordulóján adták át Peking új repülőterét. A világ legnagyobb légikikötője. Szimbólum. Az ország a világ fölé emelkedne.

Nyolc percre van a világ

– hangzik a Daxing repülőtér szlogenje. Ennyi ideig tart átjutni a biztonsági ellenőrzésen és elérni a legtávolabbi beszálló kapuját. Mindezt annak ellenére, hogy Daxing a világ legnagyobb terminálja, területe 97 focipályának felel meg!

Dubaiban, az Európa és Ázsiai közötti legnagyobb reptérének van hová fejlődnie: a biztonsági ellenőrzésen átjutva fél órát kell gyalogolni, ha a csatlakozás egy távoli kaputól indul. Nem jobb a helyzet Isztambulban sem.

Robot viszi a parkolóba a reptérre érkező kocsiját

A 150 millió utasra méretezett, 2018-ban átadott török légikikötőben valóságos maratoni futás vár az utasokra, ha másfél óránál kevesebb idejük van az átszállásra.

Peking eddigi központi légikikötőjében, amely évek óta a legnagyobb forgalmú Ázsiában, ugyancsak több időre volt szükség a két legtávolabbi kapu közötti 3,2 km megtételéhez.

QR kód alapján “adja vissza” a robot az autót

Daxingba kijutni is villámgyorsan lehet. A nagysebességű vonat 20 percet alatt teszi meg a belváros és a reptér közötti 65 kilométeres utat. Aki kocsival érkezik, leparkol egy rámpán és rögtön kiszállhat a kocsiból.

Az autót futószalagok és robotok juttatják a parkolási helyére. A rendszer QR-kódot küld az autós okostelefonjára. Ennek beszkennelésével kapja vissza a járművét.

Szimbólumok és tervek

Hszi Csin-ping elnök a megnyitón Kép: AzÜzlet.hu/Forrás: economictime.hu

Kína a Népköztársaság 70 évvel ezelőtti alapításakor a világ egyik legszegényebb országa volt. A 22 milliós főváros tengeri csillag alakú légikikötője hivatott szimbolizálni, hogy csodát tett a kommunizmus: Kína szuperhatalom lett. A gazdasági szereplők az 1,4 milliárd potenciális fogyasztóért és a világ politikusai pedig a pekingi vezetés kegyeiért versengenek.

Hat év alatt elkészült a repülőtér Pekingben

Egy újabb példa arra, hogy Kína a szocializmus új fázisába lépett” – hangzott az ünnepi beszéd, amelyet a párt- és államfő másnak engedett át.

Repterek, nagysebességű vasútvonalak megnyitásából, rekordmagas felhőkarcolók átadásából minden hétre jut. Kína eltökélte, hogy a 2049-re, a 100. évfordulóra a világ legfejlettebb országa lesz.

Van mit tanulni

A csillag alak a hatalmat jelképezi

2019-ben a második negyedéves növekedései adat ugyan a leggyengébb volt 27 éve, a 6,2%-os bővülés azonban így is lélegzetelállító. Ahogy az infrastrukturális fejlesztések sebessége is.

Berlinben új reptér az ígéretek szerint 9 év késés után 2020 őszére lesz kész. Ez további csúszás nélkül is 14 év építési idő lenne! A 28 millió utasra méretezett légikikötő a költségvetés szerinti 2,4 helyett legalább 6 milliárd euróba fog kerülni. A pekingi a tervek szerint, 5 év alatt épült fel. A 45 milliós kapacitású légikikötő 10,2 milliárd euróba került, pont annyiba, amennyit a terveztek.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) nem spórolt a dicsérő szavakkal.

Alexandre de Juniac

Szerencsére van kormány, amely érti az infrastruktúra fejlesztésnek fontosságát – mondta a főtitkár az éves közgyűlésen Szöulban. Alexandre de Juniac a zsúfolt nyugati légifolyosók és repterek miatt elégedetlen utasok és légitársasági vezetők panaszaira reagálva intézett burkolt kritikát az európai vezetők felé.

A gyors építés azonban nincs ingyen. A kínai építésen dolgozók máshoz vannak szokva, mint nyugati kollégáik. Például a 2000 munkásnak, akik az új pekingi terminál épületét támasztó 6000 acélrudat helyezték el 40 méteres mélységben, mínusz 18 fokos hidegben is négy műszakban kellett dolgozni.

 

Van viszont amiből lehetne tanulni. Kínában megszokott, hogy mérnök csoportja járják az építkezéseket. A nagyobb projekteknél információkat gyűjtenek arról, mi ment különösen jól a kivitelezése során, illetve hol voltak problémák. Az információkat kiértékelik, és az így szerzett tudást a következő nagyobb projektek során felhasználják. A szükséges változtatások pedig az állami beruházásoknál is unbürokratikusak és gyorsan véghez is viszik.

Nincs kolbászból a kerítés

Kínában sem minden nagyberuházás sikertörténet. A dél-keleti Hunan tartományban a 270 méteres magasságban épülő, 2,3 km hosszú Chishi-függőhíd 6 év késéssel készült el a tervezett ötszöröséből, 250 millió euróból. A 12 milliós Vuhan repterének új, harmadik terminálját 4 éves kivitelezés után szintén késéssel adták át. Az 5 hónapos csúszásnak persze egy németországi közberuházásnál hírértéke sem lett volna.

Semmi sem elég nagy

A régi pekingi reptér új, harmadik terminálját a 2008-as olimpiai játékokra nyitották meg. Az új egység a világ akkori legnagyobb épülete volt. 101 millió utasra méretezték. Mindenki Peking nagyzási hóbortjáról beszélt. Az idő a kínaiakat igazolta. A reptér alig tíz év alatt elérte befogadóképessége maximumát. Az új, 28 milliós kapacitású légikikötő mellett továbbra is üzemelni fog.

Még csak most készült el Daxing, de már bővítésének tervei is készen állnak. 2025-re 75, 2040-re 100 millió utast fog tudni kiszolgálni. Ezzel a világ évtizedek óta legnagyobb forgalmú reptere, a 110 millió utast kiszolgáló atlantai közelébe fog kerülni. A két pekingi reptér együtt pedig több mint kétszer akkora forgalmú lesz, mint az atlantai. Az új terminálok mellett Daxingban a mostani 4 mellé 3 további kifutópályát is terveznek. Atlantában 5 van.

Repülőgépgyártók és az utazási irodák Mekkája

Ázsia az Airbus és a Boeing számára is a legfontosabb piac. Jelentősége fokozódni fog. Az európai gyártónál azzal számolnak, hogy a kontinens légitársaságai 2039-ig 16.500 új gépet fognak megrendelni, a világviszonylatban prognosztizált 39.000 42%-át. Indiában is jól megy az üzlet, de a kínai légitársaságok messze a legfontosabb vásárlók.

A kínai légiutasok között a hivatalosan úton lévők és a belföldi, családjukhoz utazók magánszemélyek dominálnak. De egyre több kínai van, aki a világot akarja felfedezni. A külföldre induló turistáknak is köszönhető a légiközlekedés tavalyi 6,3%-ot bővült. A növekvő igényekhez igazodva a tervek szerint 2035-re 450 reptér lesz az országban. Így rövidesen nem csak a pekingi Daxing lesz rekorder, Kína a világ legjelentősebb légiközlekedési piacává válik.

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Eltűnt csomagok és elérhetetlen ügyfélszolgálat, fogyasztóvédelmi vizsgálat indul magyar csomagküldő szolgálatoknál

A kialakult helyzet miatt a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára fogyasztóvédelmi vizsgálat megindítását kezdeményezte a Fővárosi Kormányhivatalon keresztül.

Kamatdöntés – Nem változtatott az alapkamaton a monetáris tanács

A monetáris tanács a várakozásoknak megfelelően nem változtatott a jegybanki alapkamat 6,50 százalékos szintjén kedden.

Ikonikus horvátországi nyaralóhelyen terjeszkedik a Hunguest Hotels

Az OPUS GLOBAL-hoz tartozó Hunguest Hotels üzemeltetheti a horvátországi...

NÚSZ: erősen indult a 2026-os autópálya-matricák elővásárlása

Fontos, hogy a vásárláskor - bárhol, bármilyen felületen történik is - még a fizetés előtt ellenőrizni kell a matrica és a jármű adatait: a matrica típusát és érvényességi idejét, a jármű rendszámát, felségjelzését és díjkategóriáját -
Hirdetés

Hírek

Eltűnt csomagok és elérhetetlen ügyfélszolgálat, fogyasztóvédelmi vizsgálat indul magyar csomagküldő szolgálatoknál

A kialakult helyzet miatt a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára fogyasztóvédelmi vizsgálat megindítását kezdeményezte a Fővárosi Kormányhivatalon keresztül.

Kamatdöntés – Nem változtatott az alapkamaton a monetáris tanács

A monetáris tanács a várakozásoknak megfelelően nem változtatott a jegybanki alapkamat 6,50 százalékos szintjén kedden.

NÚSZ: erősen indult a 2026-os autópálya-matricák elővásárlása

Fontos, hogy a vásárláskor - bárhol, bármilyen felületen történik is - még a fizetés előtt ellenőrizni kell a matrica és a jármű adatait: a matrica típusát és érvényességi idejét, a jármű rendszámát, felségjelzését és díjkategóriáját -

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött az NGM és a VOSZ

Ma már az online kiskereskedelem teszi ki a háztartások fogyasztásának csaknem a felét, összforgalma meghaladta a 2 ezer milliárd forintot, és rohamosan nő a harmadik országból érkező rendelések aránya.

Mától lehet jelentkezni a 2026-os Hungarikum pályázatokra

A pályázati felületen 2025. december 16. 12 órától lehet regisztrálni, kitölteni a pályázati adatlapokat, illetve a mellékleteket feltölteni.

Több a téves utalás és bankkártyás fizetés a karácsonyi időszakban – figyelmeztet a szakértő

A bankkártyás fizetéseknél gyakori hiba, hogy a kártyabirtokos számláját többször is megterhelik, vagy hibás összeget írnak be.

Hitelboom 2025-ben: történelmi csúcsra pörgött a lakáshitel és a személyi kölcsön

Az Otthon Start Program hatására az új szerződések átlagos hitelösszege is sokat emelkedett.

Napi 870 forint körüli átlagos utasbiztosítási díjjal számolhatnak a síelők az idei szezonban

A síelés intenzív sport, jellemzően a fiatalabb korosztály köt síbiztosítást: a biztosított utasok 80 százaléka 45 év alatti.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.