A Ford betörése az elektromos autók piacára a tervezettnél sokkal drágább lesz, és több időt vesz majd igénybe a vezérigazgató szerint. Közben az amerikai vállalat a belsőégésű autókkal keresi a pénzt.
A Ford az idén lényegesen nagyobb veszteségre készül az elektromos autók üzletágában, ráadásul a tervezettnél várhatóan lassabban bővül majd a termelés – mondta a Spiegel beszámolója szerint Jim Farley a cégvezető, hozzátéve: a Ford nem fog árháborúba bocsátkozni a nagyobb piaci részesedés megszerzéséért.
Az elmúlt negyedévben a Ford e-autó üzletága 1,8 milliárd dolláros értékesítés mellett közel 1,1 milliárd dolláros működési veszteséget könyvelt el. A konszern azzal számol, hogy az üzletág az egész évre vonatkozóan lényegesen nagyobb veszteséget fog elkönyvelni, most 4,5 milliárd dolláros működési veszteséget jósol. Korábban hárommilliárd dolláros mínuszt várt.
Mindemellett az autógyártó azzal kalkulál, hogy 2024-ig nem éri el a tervezett évi 600 ezer elektromos autó gyártásához szükséges kapacitást. Ezt a lécet a cég korábbi tervei szerint már az idén meg kellett volna ugrania.
Csata a piaci részesedésért
A Ford terve az, hogy az elektromos autókra való átállást a belső égésű motoros járművek eladásából finanszírozza. Ezek pedig sok pénzt hoznak a kasszába. A második negyedévben az illetékes részleg, a Ford Blue 2,3 milliárd dolláros üzemi nyereséget ért el. A haszongépjármű üzletág még jövedelmezőbb volt: 15,6 milliárd dolláros eladásból 2,4 milliárd dolláros plusz.
A Ford más autógyárakhoz hasonlóan igyekszik nagyobb piaci részesedést szerezni az elektromos autók üzletágában, amelyet eddig a Tesla uralt. Az Egyesült Államokban ez a verseny csak most éri el a népszerű és nagyrészt kiaknázatlan járműosztályt, a nagy pickupokat. A Tesla már be is jelentette, hogy felfuttatja a Cybertruck elektromos pickup gyártását. A Ford pedig már árulja a legkelendőbb F-150-es elektromos változatát, de csak kis példányszámban.
A márkahűség nem játszik szerepet
A Tesla főnöke, Elon Musk a közelmúltban többször is csökkentette az árakat, amelyek korábban a magasabb nyersanyag- és logisztikai költségek miatt emelkedtek. A Ford július közepén a Lightning árának mintegy 10 ezer dolláros csökkentésével kontrázott. Farley azonban hangsúlyozta, hogy a költségcsökkentés volt a döntő tényező, és nem a piaci részesedésért folytatott harc.
A Ford-főnök – mint mondta – meg van győződve arról, hogy a jövőben a szoftver lesz az a terület, amelyen az autómárkák megkülönböztetik magukat egymástól. Szerinte az elektromos autók piacán a formatervezés, a teljesítmény és az építési minőség lesz az előfeltétel. Mint mondta, a sikert az fogja mérni, hogy a járműből származó adatokat milyen gyorsan használják fel a szoftverek fejlesztésére. Ez lesz a kulcsa az elektromos autók piacán való versenyképességnek – tette hozzá.
Az elektromos járművek a célcsoportokról alkotott elképzeléseket is felülírják: amikor például az elektromos F-150-es piacra került, a legtöbb vásárló számára ez volt az első Ford és az első pickup – mondta.
Összességében a Ford második negyedévi eladásai 12 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest, valamivel 45 milliárd dollár alá, a nyereség pedig 667 millió dollárról mintegy 1,92 milliárd dollárra emelkedett.