A Nemzetgazdasági Minisztérium szervezésében nagy érdeklődés mellett valósult meg a második, új energia meghajtású járművek tematikájú (NEV) magyar-kínai kerekasztal.
MTI közleménye szerint a rendezvényen, a Magyarországon gyártóüzemet építő kínai gépjárműgyártók és akkumulátorgyártók mellett jelen voltak a beszállítóikat képviselő kínai és magyar szakmai szervezetek, a jelentősebb beszállítók és a témában érintett K+F központok képviselői.
A vállalati szektor közös érdekek mentén történő együttműködése lehetőséget biztosít a kölcsönösen előnyös magyar-kínai gazdasági kapcsolatok további elmélyítésére. Nagy Márton a magyar-kínai kerekasztalhoz kapcsolódóan kétoldalú tárgyalást folytatott Xin Guobinnal az Ipari és Információ Technológiai Minisztérium (MIIT) miniszterhelyettesével.
Magyarország és Kína kapcsolatának fontosságát jól mutatja, hogy két év alatt ez volt a negyedik magas szintű találkozó az MIIT vezetői és a nemzetgazdasági miniszter között.
A közleményben emlékeztettek: Nagy Márton tavaly októberben írt alá együttműködési megállapodást Jin Zhuanglong MIIT miniszterrel a 3. Övezet és Út Fórumon. A megállapodásban rögzítésre került, hogy a két intézmény közötti tudásmegosztást a digitális gazdaság, az újenergia-meghajtású járművek, valamint a dekarbonizáció területén egyaránt megerősítik.
Megegyezés született, hogy az együttműködési megállapodás tovább bővül az akkumulátor-értéklánc területére. Emellett megállapodás született az újenergia-meghajtású járművek ellátási láncához kapcsolódó munkacsoport létrehozásáról.
A tárca tájékoztatása szerint a miniszter a megbeszélés kapcsán kiemelte: az elektromos autózás jelenti a jövőt, amely a zöld, körforgásos gazdaság egyik húzóágazata és elképzelhetetlen versenyképes akkumulátoripar nélkül.
Magyarország már ma is élen jár a high-tech akkumulátorok előállításában, az akkumulátor-feldolgozás és az értékes nyersanyagok újrahasznosítása azonban még hiányzó iparágnak számít hazánkban és egész Európában is.
Ezért az akkumulátor újrahasznosításának iparági meghonosítása, amely európai szinten is versenyelőnyt hozhat hazánk számára. Magyar érdek, hogy ne csak az előkezelés, hanem a teljes feldolgozási ciklus Magyarországra kerüljön, mivel az hazánk versenyképességének fokozása mellett a zöld átállás felgyorsításához is érdemben hozzájárul – közölték.
A kerekasztal megbeszélésen Nagy Ádám iparügyekért felelős helyettes államtitkár az e-mobilitás és versenyképesség magyar elnökségi prioritásainak bemutatásával, kínai partnere, Xin Guobin pedig az együttműködési lehetőségek irányvonalainak áttekintésével adta meg a szakmai konzultáció irányvonalait. A fejlesztést, tervezést és gyakran szolgáltató központot is Magyarországra hozó kínai beruházók a lehető legteljesebb lokalizálási törekvéseikről számoltak be.
A konzultáció során a piaci szereplők felvetették az ipari befektetők számára kihívást jelentő olyan mérföldköveket, mint a bonyolult európai szabályozásnak való megfelelés, a jól képzett mérnökökért folytatott verseny, a helyi potenciális beszállítókkal való kapcsolatteremtés, vagy az ellátási láncok optimalizálása.
A megbeszélésen a kínai és magyar szakmai szövetségek kifejezték elhatározásukat, hogy együttműködve platformot biztosítsanak a gyártók beszállítói, tudásmegosztási igényeinek kiszolgálására.
A kerekasztal során javaslatként fogalmazódott meg a Zöld Ellátási Lánc Szövetség létrehozása, amely elősegítené, hogy az autógyártás, akkumulátorgyártás és újrahasznosítás mellett a kapcsolódó finanszírozási szolgáltatások lokalizálására is sor kerüljön – közölte az NGM.