A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 12,5 millió forintra bírságolta a Magyar Telekomot, mert vonzóbbnak tüntette fel saját ajánlatát, a fogyasztó nem kapott objektív képet a szolgáltatásról.
A GVH az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében ismerteti: a társaság a “Mennyit fizetnél egy iPhone-ért?” című elektronikus reklámlevelében nem tárgyilagosan hasonlította össze az iPhone 7 készülékajánlatokat saját és versenytársa előfizetői csomagjának részeként.
A 2017. augusztus 17-én szétküldött reklámlevélben csak a készülékért fizetendő havidíjat emelte ki. A havonta fizetendő összeg azonban – a készülék mellé szükségszerűen beszerzendő tarifacsomag díját is figyelembe véve – a két szolgáltató esetében közel azonos volt.
Bár a Telekom vonzóbbnak tüntette fel saját ajánlatát, a fogyasztó összességében nem kapott objektív képet a két szolgáltatásról, így a Telekom megsértette a versenytörvény összehasonlító reklámokra vonatkozó szabályait a GVH szerint.
Az összehasonlító reklám mentesítheti a fogyasztókat a piaci tájékozódás és mérlegelés egyes terhei alól, így a verseny hasznos eszköze lehet. Ehhez azonban szükséges, hogy az összehasonlítás jogszerűen történjen, azaz tartalma, módszere tárgyilagos legyen – mutatott rá a hivatal.
Az ajánlathoz kapcsolható bevétel a versenyhivatal megállapítása szerint nem volt jelentős. A GVH bírságcsökkentő tényezőként figyelembe vette, hogy a cég – együttműködési jellegű intézkedésként – elengedte a közvetlenül érintett fogyasztók hűségvállalás miatti kötbérfizetési kötelezettségét. A kirótt összeget növelő körülmény volt ugyanakkor, hogy a Telekom több alkalommal követett már el a fogyasztók tájékoztatásával összefüggő jogsértést, és a bírságnak visszatartó hatásúnak kell lennie.
A Magyar Telekom a bírságra reagálva közölte: a társaság vizsgálja a GVH határozatát, és megfontolja a jogorvoslat kezdeményezését. Bár a vállalat álláspontja szerint a kampány megfelelt az összehasonlító reklámra vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek, a kampányban készüléket vásároló, csekély számú érintett ügyfél részére kompenzációt nyújtott – tették hozzá.