A közlekedés biztonságának növelése érdekében az Európai Unió jelentős változtatásokat fontolgat az idős járművezetők jogosítványaival kapcsolatban
Az Európai Bizottság tervei szerint a 70 év feletti sofőröknek gyakrabban kellene felülvizsgálatokon átesniük, hogy csökkentsék a közúti balesetek számát. Jelenleg Magyarországon a 70 év feletti vezetőknek kétévente orvosi alkalmassági vizsgát kell tenniük jogosítványuk meghosszabbításához, ám az EU elképzelései ennél szigorúbb és alaposabb ellenőrzéseket vezethetnek be az idősebb korosztály számára – számol be a Vezess.hu.
Ezzel kapcsolatban az is felmerült, hogy a 70 év felettiektől elméleti és gyakorlati vizsgát is megkövetelnének, bár ennek részletei egyelőre nem tisztázottak. A javaslat még csak tervezet, az Európai Parlament és a Tanács tárgyalásai döntik el a végső kimenetelt. Ha zöld utat kap, a 70 év feletti autósok szigorúbb kontrollra számíthatnak a jövőben.
Jogosítványszerzés és hosszabbítás Magyarországon
Magyarországon a jogosítvány megszerzéséhez az alábbiak szükségesek:
- Betöltött 17. életév,
- Orvosi alkalmassági igazolás,
- Alapfokú iskolai végzettség,
- 28 tanórás elméleti képzés, KRESZ-vizsgával,
- 29 tanórás gyakorlati képzés és 1 vizsgaóra (egy tanóra kb. 50 perc),
- Sikeres elsősegélynyújtási vizsga.
Ha az orvosi vizsgálat alapján alkalmasnak találják a vezetőt, a jogosítvány érvényességét életkor szerint így hosszabbítják meg:
- 50 év alatt: 10 év,
- 50–60 év között: 5 év,
- 60–70 év között: 3 év,
- 70 év felett: 2 év.
Nem csak az idősekre figyelnének
A szabályozás felülvizsgálata azonban nem állna meg az időseknél, mert egy friss jogosítvánnyal rendelkező fiatal vezető ugyanolyan kockázatot jelenthet az utakon, mint egy idős sofőr. A tanulóvezetők oktatása jelenleg nem tartalmaz rutinpályás órákat vagy külön vizsgát, és vezetéstechnikai tréning sem kötelező. Így előfordulhat, hogy egy kezdő sofőr egyik nap még oktatóval vezet, másnap pedig egy 300 lóerős családi autóban ülve balesetet okoz, mert nem tudja, hogyan reagáljon egy megcsúszásra az oktatóautóhoz képest.
Egy vezetéstechnikai tréning – például tanpályán, műgyantás felületen – segíthetne abban, hogy a kezdők tapasztalatot szerezzenek az ellenkormányzásról, a satufékről, az ABS működéséről és más kritikus helyzetekről. A cikk javaslata szerint az első két évben a 150 lóerőnél erősebb autók vezetését is tiltanák a friss jogosítvánnyal rendelkezők számára.
É.M.Z.
Fotó:Freepik