Az európai autóeladások októberben harmadik hónapja emelkedtek, mivel az ellátási lánc problémái enyhültek. Ugyanakkor egyre nagyobb az aggodalom, hogy a romló gazdasági körülmények kezdik elriasztani a vásárlókat.
Az új autók regisztrációja 14%-kal 910 753 járműre emelkedett a múlt hónapban – közölte az Európai Autógyártók Szövetsége a Bloomberg beszámolója alapján. Az iparág 12 egymást követő hónapnyi csökkenés után augusztusban mutatott ismét növekedést.
Miközben az autógyártóknak valamivel könnyebb dolguk van a félvezetők és más, hiánycikknek számító alkatrészek beszerzésében, a régió energiaválsága felhajtja a költségeket, és a jelentősebb fellendülés útjában áll. A múlt havi eladások az egy évvel ezelőtti siralmas teljesítményhez képest jóval elmaradtak a néhány évvel ezelőtti szintektől.
“Még a jövőre feltételezett némi javulás mellett is messze elmarad a piac attól, amit a járvány előtti normál üzemi volumennek tekintettek”
– írták az LMC Automotive elemzői egy múlt heti jelentésükben.
Európa zord télre készül, mivel kétszámjegyű infláció sújtja a régiót. Németország, a térség legnagyobb gazdasága várhatóan zsugorodik, míg Franciaország, Olaszország és Spanyolország csak kismértékben bővülhet. Az Egyesült Királyságban, ahol az autóeladások 1982 óta a legrosszabb év elé néznek, az infláció a múlt hónapban 41 éves csúcsot ért el.
A régió gyártói kezdik látni a fogyasztók visszafogottságának jeleit, a Stellantis a vásárlások enyhe visszaesését jelezte. A német BMW szintén csökkenésről számolt be.
A csúcskategóriás luxusjárművek viszonylag ellenállónak bizonyultak, és az autógyártók még mindig profitálnak az ellátási lánc válságának csúcspontján felhalmozott, be nem teljesített megrendelésekből.
Az Egyesült Királyságban 26%-kal, Németországban 17%-kal, Olaszországban 15%-kal nőttek a regisztrációk. A Volkswagen teljesített a legjobban októberben, 40%-os ugrással az egy évvel korábbihoz képest.