A címben megfogalmazott kérdés megválaszolására adott válasz ezúttal közölt 2. részében a Menedzser Akadémia napjaink gyakorlatával és a vezetési tanácsadás jövőjével, kihívásaival foglalkozik.
A vezetési tanácsadás „műfajai”
A változó gazdasági, piaci környezet és helyzet folyamatosan új „műfaji” kihívások elé állítja a vezetési tanácsadási ágazatot, s ezek a kihívások jelentik a szakma számára a megújulást. Már szó volt arról, hogy a vezetési tanácsadási munka sok területet ölel fel. Ezek közül a legfontosabb csoportok:
- stratégiai tanácsadás (például intézményi stratégia készítése, tervezés, üzleti modell készítése, piacelemzés, szervezeti és irányítási átalakítás)
- működési tanácsadás (például üzleti folyamatok átalakítása, költségcsökkentés, logisztika, termékfejlesztés, társadalmi felelősségvállalás, kutatás és fejlesztés)
- technológiai tanácsadás (például IT stratégia, a technológia és az üzleti folyamatok összehangolása, új technológiák tervezése és felhasználása az üzleti életben, informatikai biztonság tervezése, adatkezelési központok létrehozása)
- értékesítési és marketing tanácsadás (például termék és piac portfólió kezelése, digitális marketing, ügyfélkapcsolat menedzsment)
- pénzügyi és kockázatkezelési tanácsadás (például költségvetés készítési, kockázat optimalizálás, teljesítmény menedzsment modellek készítése)
- humánerőforrás (HR) és változás tanácsadás (például HR stratégia készítése, teljesítménymérés, kompenzációs és nyugdíj rendszerek kidolgozása, tehetségfejlesztési programok, vezetői coaching, változáskezelés)
A vezetési tanácsadás a fenti főbb csoportok mellett kiterjed még többek között tanfolyamok megtartására, piaci tanulmányok készítésére, munkaerő toborzásra és kiválasztásra. Új és nagy „slágernek” számít a vezetési tanácsadás a digitalizációban, a digitális átalakulási folyamatokban, az adatkezelésben és adatfeldolgozásban, a közösségi médiákban és a mobil technológiák alkalmazásában.
Vezetési tanácsadás számokban
Az Európai Vezetési Tanácsadók Szervezetének (FEACO) legfrissebb, 2016-ra vonatkozó adatai szerint az ágazat bevételei 7,5 százalékkal növekedtek, foglalkoztatottainak száma 133 ezer volt. A vezetési tanácsadási iparág bevételei 2010-16 között Európában mintegy háromszor gyorsabban növekedtek, mint a bruttó nemzeti termék (GDP). Magyarországon a hazai szakmai szövetség adatai szerint 2013 és 2017 között az ágazat bevételei évente csaknem 10 százalékkal bővültek.
Az európai vezetési tanácsadás bevételi listáját a működési tanácsadás vezette 2016-ban az összbevétel 21,6 százalékával, ezt követte a technológiai tanácsadás 20,2 százalékkal, a harmadik helyet pedig a stratégiai tanácsadás foglalta el 18,3 százalékkal. Magyarországon viszont a technológiai tanácsadás vezette a sort 42 százalékkal, majd a működési és pénzügyi tanácsadás következett 16-16 százalékos részesedéssel.
Az európai vezetési tanácsadási ipart Németország vezeti, ahol előzetes adatok szerint 2017-ben az ágazat bevétele 31400 millió euró volt. Tizennégyezer vezetési tanácsadó dolgozik az országban, az összbevételhez egyenként mintegy 230 ezer euróval járultak hozzá. Magyarországon a 4500 vezetési tanácsadó ugyancsak előzetes adatok szerint 2017-ben összesen mintegy 390 millió euró bevételt ért el, az egy főre jutó éves bevétel-generálás 85 ezer euró körül alakult.
A FEACO adatai szerint Európában Németország után a legnagyobb vezetési tanácsadási bevételek Nagybritanniában, Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban keletkeztek. Ez egyben azt is jelenti, hogy ezekben az országokban sok a tanácsvevő és jelentős fizetőképes kereslet mutatkozik a vezetési tanácsadási szolgáltatások iránt.
Ami a bevételek ágazati megoszlását jelenti az európai vezetési tanácsadási iparban: a bevételek 25,6 százaléka a pénzügyi szektorból, 25,8 százaléka a feldolgozó iparból, 14,1 százaléka pedig a közszférából származott 2016-ban. Az energia és közműszektor részesedése 8,2, a távközlési és média ágazaté pedig 7,5 százalék volt.
Magyarországon 2016-ban az ágazati bevételi listát a távközlési és média ágazat vezette, ezt követte a pénzügyi, majd az energia és közmű ágazat, valamint a közszféra. A listavezető ágazat 26 százalékkal járult hozzá az éves vezetési tanácsadási bevételekhez.
Az ágazat jövője, kilátásai
Az ágazati előrejelzések szerint a vezetési tanácsadási iparág a belátható jövőben hegymenetre, vagyis jó konjunktúrára, kedvező növekedésre számíthat. A legnagyobb ütemben a digitalizációs és a technológiai tanácsadás fog bővülni. Jó konjunktúrára számíthat a működési tanácsadás is, hiszen a cégek és az üzleti kapcsolatok egyre gyorsuló globalizációja nagy keresletet gerjeszt a szervezeti átalakítások, a felelős vállalatirányítás (corporate governance), az üzleti folyamatok egyszerűsítése, valamint a szervezeti hálózatok kialakítása iránt.
Jócskán átalakulnak a vezetési tanácsvevők igényei, elvárásai is. Az ügyfelek olyan holisztikus (az intézmények, vállalatok egészét vizsgáló, elemző), integrált tanácsadási tevékenységre tartanak igényt, amely problémáikra, üzleti lehetőségeikre egyedileg megtervezett, majd megvalósított megoldásokat kínál. A vezetési tanácsadókhoz fordulók szakértelmet, minőséget, gyakorlati jártasságot, tapasztalatot várnak el pénzükért.
Mind élesebbé válik a határ a hagyományos vezetési tanácsadás (például stratégiakészítés, cégátvilágítás) és az úgynevezett megoldási tanácsadás (solution consulting) között. Ez utóbbi inkább iparági tanácsadást jelent, tehát döntően a termelési és szolgáltatási ágazatok szakmai kérdéseire, sajátosságaira, megoldásaira vonatkozik.
A vezetési tanácsadóknak alkalmazkodniuk kell a piac változásaihoz, új ismereteket és megoldási módszereket kell elsajátítaniuk. Ez folyamatos tanulást jelent, más szavakkal a vezetési tanácsadóknak tudásban legkevesebb egy lépéssel kell a tanácsvevők előtt járniuk.
A vezetési tanácsadók értéket „szállító” szakemberek, nem csodadoktorok. (Persze ebben a szakmában is vannak sarlatánok, akik mindenre „tudnak” megoldást. Hamar lebuknak.) Olyan szakemberek, akik, akiknek állandóan mérik a teljesítményét pénzben, hatékonyságban, költségcsökkentésben, létszám alakításban, piaci pozícióban, a versenyképesség alakulásában és még számos mutatóban. Olyan szakemberek, akik az elvállalt munkát nem hagyhatják félbe, nem hagyhatják cserben az ügyfelet. Olyan szakemberek, akik egyre inkább specializálódnak, hogy minél jobban megfeleljenek az ügyfelek elvárásainak. (De továbbra is három szakaszból állnak a vezetési tanácsadási projektek: probléma felmérése, diagnosztizálása, a megoldás kidolgozása, a megoldás megvalósítása, implementálása.) Olyan szakemberek, akik eredményes munkájuk nyomán szeretnének további megbízásokat kapni ügyfeleiktől. Olyan szakemberek, akiknek időnként szükségük van a kollégák tanácsaira, hiszen vannak olyan helyzetek, amikor a vezetési tanácsadó is tanácsra szorul…
Dr. Gonda György
vezetési tanácsadó
Certified Management Consultant (CMC)