A koronavírus-járvány első időszakában megugrottak az üzletbezárások, ami kiürítette a bevásárlóközpontokat és üres kirakatokat hagyott az utcákon. A helyzet azóta folyamatosan javul, de így is több tízezer boltnak kell majd lehúznia a rolót a UBS bank szakértői szerint.
A pandémia első éve, 2020 még a bezárásokról szólt, mivel a vállalkozások gyorsan leépítették üzleteik számát, amikor látták, hogy a fogyasztók otthonaikban ragadtak. Azonban 2021 már a részleges nyitás éve volt, ami hirtelen fordulatot hozott az egyébként évek óta tartó csökkenés után. A vállalatok megragadták a lehetőséget, hogy kihasználják az olcsó bérleti díjakat és a karanténból kiszabadult emberek megugró vásárlási kedvét.
Bár a CNBC beszámolója szerint a UBS elemzői látnak még buktatókat, új előrejelzésük jóval optimistább, mint az egy évvel ezelőtti, amely 80 ezer üzlet bezárásával számolt az Egyesült Államokban a következő öt évben.
A befektetési bank most 40-50 ezer bolt bezárásával számol, ami nagyjából 4-5 százaléka az országban működő 880 ezer kiskereskedelmi üzletnek.
Ez a becslés azt feltételezi, hogy az amerikai kiskereskedelmi forgalom évente körülbelül 4 százalékkal növekszik, és hogy az e-kereskedelmi eladások aránya a teljes kiskereskedelmi forgalomban 2026-ra 25 százalékra nő a 2021-es 18 százalékról.
A UBS úgy látja, hogy a legtöbb bezárást a ruházati cikkeket és kiegészítőket árusító kiskereskedők, a szórakoztatóelektronikai cikkekkel foglalkozó vállalkozások és a lakberendezési boltok szenvedik majd el. Ezeken a kategóriákon belül összesen 23 500 bezárásra számítanak az elemzők 2026-ig.
De a szakértők szerint a hagyományos bevásárlóközpontok is nagyobb kockázatnak vannak kitéve a bezárások szempontjából, mint a kisebb üzletházak. Ez nagyrészt azért van így, mert a fogyasztók a lakóhelyükhöz közelebbi boltokba való gyors eljutást részesítik előnyben.
Eközben az olyan nagy amerikai hipermarketek – mint például a Target és a Walmart -, valamint az autóalkatrészekkel foglalkozó vállalkozások várhatóan nyitásokról számolnak be az elkövetkező években.
Idén eddig a kiskereskedők új üzletek nyitására vonatkozó tervei messze meghaladják az üzletek bezárására vonatkozó terveiket.
A Coresight Research adatai szerint az amerikai kiskereskedők április 1-jéig mindössze 1385 üzlet bezárását jelentették be, szemben a 3694 üzletnyitással.
A boltok számának növekedését az olcsóbb áruházláncok és diszkontok – mint a Dollar General és a TJX – hajtják, valamint az úgynevezett digitálisan natív vállalatok, amelyek az interneten kezdték, de most már fizikai üzletekben próbálnak új vásárlókat szerezni. Néhány példa erre a Warby Parker, az Allbirds, a Vuori, a Brooklinen és a Fabletics.